تهیهکننده ابلق: وجاهت سیمرغ مردمی در این دوره از بین رفته است
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۲۳۴۸۱
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در روزهای گذشته پیگیریهای انجام شده نشان داد که بسیاری از تهیهکنندگان حاضر در جشنواره اطلاعی از شیوه رأیگیری مردمی این دوره از جشنواره ندارند. این در حالی است که در سامانه "سمفا " که مدیریت فروش و اعلام آمار فروش بلیت و تعداد تماشاگران و رأی مردمی را برعهده دارد، اطلاعاتی درج شده که سبب بروز حاشیههایی شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این باره حسین انتظامی - رئیس سازمان سینمایی - اعلام کرده است که بلیت فروشی برحسب سالن و اعلام رأی مردمی نوعی اعتمادسازی است، چون در سالهای گذشته ابهاماتی در خصوص آرای مردمی مطرح میشد و با افزایش شفافیت اعتماد بالاتر می رود.
اما در این باره تهیهکننده فیلم سینمایی «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار و یکی از فیلمهای پرمخاطب جشنواره امسال معتقد است، با پیگیریهایی که انجام داده در صحت و دقت رای گیری مردمی امسال ابهام و تردید وجود دارد.
درباره ابلق، فیلم تازه نرگس آبیار | وقتی بازیگران میدرخشندمحمد حسین قاسمی با بیان اینکه درباره شیوه رأیگیری مردمی اطلاع رسانی انجام نشده بود و خودش براساس تحقیقاتی که انجام داده از جزئیات این شیوه مطلع شده است، توضیح داد: آنچه من از دبیرخانه پیگیری کردم، بر این مبنا بود که وقتی تماشاگر بلیتی را خریداری میکند پیامکی برایش ارسال می شود که تا پایان آن شبی که فیلم نمایش داده شده فرصت رأی دادن دارد. البته این موضوع را وقتی یک روز از جشنواره گذشته بود، متوجه شدیم و از آنجا که اطلاع نداشتیم امسال بلیت در اختیار تهیه کنندگان قرار نمی گیرد و خود ما هم فرصتی برای خریداری بلیت نداشتیم، نتوانستیم این پروسه را تست کنیم. بنابراین بر اساس اطلاعاتی که از طریق تماشاگران و دوستان به دستمان رسید، متوجه اتفاقاتی شدیم.
او در این باره گفت: خوشبختانه فیلم «ابلق» بیشترین سانس فوقالعاده را در جشنواره داشته و با توجه به تایم بلند این فیلم سانسهای ۹ و ۹:۳۰ هم به راحتی پر شدند، اما ماجرا اینجاست که وقتی چند روز از جشنواره گذشت، بر اساس پیامهایی که برخی مخاطبان دادند، متوجه شدیم بخش عمدهای از آنها پیامکی برایشان ارسال نشده است یا برخی از آنهایی که پیام دریافت کردند وقتی وارد سایت میشوند و میخواهند رأی خود را ثبت کنند موفق به انجام کامل مراحل نمیشوند. برخی دیگر هم بودند که وارد سامانه میشدند اما با این پیام مواجه میشدند که "این رای قبلا ثبت شده است". من این ماجرا را از دبیرخانه جشنواره پیگیری کردم ولی متاسفانه اشراف دقیقی بر موضوع نداشتند، به همین دلیل رابط میان سازمان سینمایی و سمفا را معرفی کردند و در نهایت متوجه شدم مشکلات زیادی در این رابطه وجود دارد.
قاسمی ادامه داد: تحقیقات من نشان داد که سامانه سمفا در همان روز بلیتفروشی هم دچار اختلال شده بود و این هم در دبیرخانه مطرح شد که دچار حمله سایبری شده است. در حالی که جای تعجب است، مگر این سامانه یک سایت هستهای بوده که دچار چنین اتفاقی شود؟ به زعم من حجم بالای ورود به سایت باعث اختلال در آن شده بود و وقتی چنین اختلالی وجود دارد به نظر میرسد کل ماجرا ابطال میشود. یکی از نکاتی که آن دوست رابط به من گفت این بود که برخی از مردم شاید پیامهای تبلیغی خود را بسته باشند و برایشان پیام جشنواره ارسال نمیشود و این یک اتفاق بد است، چون اگر قرار باشد بابت پیام های رأیگیری از مردم پول گرفته شود، شرعاً و قانوناً درست نیست. البته من احساس میکنم به دلیل آن که اشراف نداشتند چنین مطلبی را بیان کردند و وقتی هم دیدند که من ناراحت شدم، کلاً آن را رد کردند. اما از طرف دیگر با وجود تایید اختلال در سمفا میگویند که تعداد سانسها برای همه فیلمها یکسان است، در حالی که به نظر من فیلم «ابلق» تعداد سانسهایش به لحاظ نفرات نسبت به دیگر فیلمها متفاوت است و این اختلال در مقایسه و بررسی ها لطمه میزند.
او تاکید کرد: برای ما مسلم شده یک اختلال در سامانه سمفا به وجود آمده و برای رفع این مسئله هیچ پیشبینی در نظر گرفته نشده است. البته تمام اینها که میگویم استنباط من از نتیجه صحبتهای رابط جشنواره و سامانه سمفا است.
وی با تاکید براینکه به عنوان تهیهکننده نحوه اکران و بازخورد مخاطبان را پیگیری میکند و هر دو مسئله برایش اهمیت دارند، ضمن قدردانی از استقبال تماشاگران فیلم «ابلق» اضافه کرد: در پیگیریهایی که انجام میدادم، متوجه شدم یکی دو تا از فیلم ها مثلا ۱۰۰ بلیت را بر اساس ۳۰ درصد ظرفیت فروش خود فروختهاند و در دستگاه هم این ۱۰۰ بلیت ثبت شده است اما در سالن سینما ۳۰ نفر بیشتر حضور نداشتند یعنی انگار ۷۰ نفر پول بلیت را داده و خرید کردهاند اما به سالن نرفتند. این قضیه به نظر من مشکوک است، چون به این معناست که شخصی میتواند بلیت بخرد و امکان رای داشته باشد ولی به سالن نرود. این موضوع برای یکی دو فیلم دیگر هم تکرار شده و برای سینمادارها هم اتفاق عجیبی است. به ویژه آنکه امسال شرایط خرید تکی بلیتها وجود دارد و اگر کسی از سامانه رأیگیری و فروش بلیت اطلاعاتی داشته، میتوانسته تمام اینها را مهندسی کند. در این باره بجز خود ما برای فیلمهای دیگری هم مشکل مشابه وجود دارد.
قاسمی در پایان تاکید کرد: با شرایطی که اکنون وجود دارد، مشخص است که تجزیه و تحلیل رأیها مشکل دارد هرچند شاید سیستمی طراحی شده که از آن بیاطلاع هستیم، ولی در همین حد هم میتوان دچار تردید بود که مثلاً فیلم ابلق ۱۲۰۰ رأی دارد شاید هزار رأی آن مثبت باشد. یک فیلم دیگر هر ۲۰ رایی که دارد مثبت است. آیا نسبت اینها با هم برابر است؟ با این حال با توجه به شرایط به دوستان دستاندرکار جشنواره حق میدهم که شاید فکر نمیکردند اکران مردمی داشته باشند تا برای رأیگیری آن هم فکری جدیتر کنند، ولی معتقدم با این حجم اختلال نمیتوان سیمرغ مردمی امسال جشنواره را قابل اعتماد دانست چون زمانی که کاری انجام می شود دیگر وقت خطا نیست، در حالی که الان شاهدیم این آزمون و خطا در زمان اجرای رایگیری در حال انجام است.
کد خبر 583409 برچسبها سی و نهمین جشنواره فیلم فجرمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: سی و نهمین جشنواره فیلم فجر رأی گیری فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۳۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برگزاری نخستین جشنواره "فیلم رضوان" نوآوری این دوره از جشنواره امام رضا (ع) است
جلسه دبیران و مدیران بیستویکمین دوره جشنواره امام رضا (ع) پیش از ظهر امروز (۸ اردیبهشت) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این وزارتخانه برگزار شد. تبادل نظر درباره رویکردهای آتی جشنواره و ارائه گزارشی از فعالیتهای انجامشده از محورهای این جلسه بود.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سیدمحمد هاشمی رئیس هیئت مدیره بنیاد و جانشین وزیر فرهنگ با تشکر از عوامل و برگزار کنندگان این دوره از جشنواره امام رضا (ع) گفت: در دوره جدید میخواستیم که در این دوره از جشنواره به سمت تخصصی شدن پیش رویم، نکته دیگر استفاده از چهرههای تراز اول ملی در این عرصه بود که در رأس این اقدام، حضور آقای قائمیان بود که فراتر از حد تصور اهتمام ویژه به کار نشان دادند.
وی ادامه داد: موضوع افزودن رویکرد آموزشی به این جشنواره هم امسال صورت گرفته و در این دوره به این هدف نزدیکتر شدیم.
جانشین وزیر فرهنگ گفت: اولین جشنواره بینالمللی فیلم دینی رضوان که آبان ماه اختتامیه آن برگزار میشود، از اقدامات ویژه این دوره بود که امیدواریم بتوانیم با این بخش ادای دینی داشته باشیم؛ از این بخش جشنواره میتوان به عنوان نوآوری دوره اخیر یاد کرد.
هاشمی گفت: پیگیری خروجیهای جشنواره از فراخوان و داوری تا خروجی مورد تاکید بوده تا مردم با موضوعات امام رضا (ع)، سبد محصولات فرهنگی مرتبط در این زمینه را مشاهده کنند.
جانشین وزیر فرهنگ با اشاره به کاهش تعداد جشنوارهها گفت: کاهش تعداد جشنوارهها باعث کمرنگ شدن بخشهای استانی و روستایی نشده و پیرنگ این جشنواره در این بخشها به خوبی پیگیری و عملیاتی شده و دامنههای کار در روستاها قابل مشاهده است.
لمس واژه مردمیسازی جشنوارهها در آیین جشنواره روستایی و عشایری رضوی
فرهاد قائمیان مدیر بیستویکمین دوره جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) با اشاره به حضورش در اختتامیه جشنواره روستایی و عشایری رضوی گفت: اتفاق بینظیری که در جشنواره روستایی و عشایری رضوی رخ داد، همکاری مردم روستا در راستای برگزاری این جشنواره بود و مردم روستا از منازل تا وسایل نقلیه خود را در اختیار گذاشته بودند و واژه مردمی کردن جشنوارهها در این اختتامیه به درستی قابل مشاهده بود.
مدیر بیستویکمین دوره جشنواره بینالمللی امام رضا (ع) در ادامه با تشریح بخشهای مختلف این دوره از جشنواره گفت: سعی کردیم تمام بخشها بین مردم انجام شود و کلیدواژه مردمی سازی به صورت عملی قابل مشاهده باشد.
وی در پایان با اشاره به بخش فیلم جشنواره نیز گفت: در این بخش، با فیلم رضوان و با مسئولیت محمدحسین لطیفی، سعی کردیم یک فیلم سینمایی با فرهنگ رضوی و با فیلمنامهای با عنوان «از عشق آباد تا عشق آباد» برای سال آینده تهیه شود و در این زمینه تقاضای همکاری و مساعدت از وزارت فرهنگ دارم.
ارتقاء کمی و کیفی آثار در این دوره جشنواره
سعید زمانی مدیرعامل بیستویکمین دوره جشنواره بینالمللی و فرهنگی امام رضا (ع) نیز در ادامه این جلسه گفت: آغاز به کار جشنوارهها از آذر ماه انجام شده و مجموعه اقدامات این دوره جشنواره با ارتقاء کمی و کیفی همراه بوده است.
وی با تشریح بخشهای مختلف این دوره از جشنواره و معرفی دبیران مربوطه ادامه داد: امسال جشنواره سرود برای اولین بار در حال برگزاری است و در بخش روستایی در قواره ملی این جشنواره شکل جدی و خوبی را به خود گرفته است. این دوره از جشنواره فیلم رضوان، با حضور محمدحسین لطیفی انجام میشود.
پیگیری بسط و گسترش آثار تولیدی در این دوره از جشنواره
اتابک نادری دبیر بخش تئاتر جشنواره بینالمللی امام رضا (ع) نیز در این جلسه گفت: بسط و گسترش خروجی این جشنواره مورد تاکید و پیگیری است.
وی افزود: در این دوره بیش از ۲۳ اثر را به اجرا رساندیم که نمایش آثار در راستای گسترش فرهنگ نمایش در کشور صورت میگیرد.
برگزاری اولین کنگره شعر آیینی کودک و نوجوان در مشهد
احمد میرزاده دبیر بخش کودک و نوجوان شعر جشنواره بینالمللی امام رضا (ع) با توضیحاتی درباره برگزاری چهار جشنواره در همین زمینه گفت: بخش ویژه امسال توصیف شاعرانه از معین الضعفا است.
وی ادامه داد: امسال بیش از ۲ هزار اثر در بخش بزرگسال دریافت و آثاری از کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی به دبیرخانه ارسال شده است.
میرزاده در پایان به برگزاری محافل شعر کودک و نوجوان در مناطق مختلف اشاره کرد و گفت: اولین کنگره شعر آیینی کودک و نوجوان در مشهد برگزار خواهد شد.
جشنواره امام رضا (ع) سرمایه عظیم است/ توجه به موضوع فلسطین و غزه
مهدی بابایی مجرد به نمایندگی از دبیران بخش هنرهای تجسمی با اشاره به بخشهای مختلف هنرهای تجسمی گفت: جشنواره بینالمللی امام رضا (ع) یک سرمایه عظیم در عصر انقلاب اسلامی است، در موضوع جشنوارههای تجسمی ناظر به مسائل روز و موضوعات مرتبط با فلسطین مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در بخش خوشنویسی به بخش بانوان در این دوره توجه ویژه شده است.
ترویج آثار تولیدی در راستای اهداف متعالی انسانی
رسول اولیا زاده دبیر بخش عکس جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در ادامه جلسه گفت: رویکرد ما در جشنوارهها باید هدایت انسان از مقام نباتی به مقام انسانی باشد. آثار ما اگر بتواند باعث پرواز روح مخاطب و زیارت روحانی بشود اثری ارزشمند است.
توجه به خروجی ماندگار و عملی در آثار تولیدی جشنواره
احمد صدری دبیر بخش آواها و نماهای جشنواره در ادامه این جلسه گفت: در این دوره با توجه به سیاست گذاری برای گسترش این بخش بین مردم، تصمیم بر این شد تا برگزاری آن در مناطق مختلف اتفاق بیفتد. آواها و نماها قدمت تاریخی و مذهبی دارند و در همین زمینه در بوشهر و با مشارکت مردم و بدون تشریفات شاهد برگزاری این بخش بودیم.
وی ادامه داد: توجه ویژه به ماندگاری آثار خروجی جشنواره مورد تاکید است که در راستای صحبت جانشین وزیر فرهنگ خروجی جشنواره در بخشهای مختلف بهطور عملی مورد استفاده قرار گیرد.
ساخت اثر برای امام رضا (ع) لطف حضرت رضا (ع) است
محمدحسین لطیفی دبیر اولین دوره جشنواره فیلم رضوان حضور در این جشنواره را باعث افتخار خواند و گفت: زیر چتر امام رضا (ع) کسب اعتبار میکنم، در جهانی که در راستای دین زدایی تلاش میکنند چه مکانی امنتر از مأمن امام رضا (ع).
وی ادامه داد: هدف، برگزاری بینالمللی این جشنواره بود، اما به دلیل کمبود وقت این دوره داخلی برگزار شد و سال آینده این جشنواره در سطح بینالمللی برگزار خواهد شد.
لطیفی گفت: ساخت اثر پیرامون شخصیت امام رضا (ع) لطف حضرت رضا (ع) است که امیدوارم شامل حال تمام هنرمندان شود.
وی با ارائه گزارشی از کارگاههای آموزشی که در بخش جنبی این جشنواره برگزار خواهد شد، گفت: خرج درآمد موقوفات در راه گسترش آثار فیلم سینمایی پیشنهادی است که جا دارد در این جلسه مطرح کنم تا به سمت ترویج اهداف دینی در آثار هنری و سینمایی حرکت کنیم.
در پایان جلسه مرتضی سعیدی زاده مدیر عامل بنیاد امام رضا (ع) هم به ارائه گزارشی پیرامون عملکرد بنیاد و جشنواره بیست و یکم امام رضا (ع) پرداخت.
تبادل نظر درباره رویکردهای آتی جشنواره و ارائه گزارشی از فعالیتهای انجامشده از محورهای مهم ارائه شده در این جلسه بود.