Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از تحلیلگران معروف جهان عرب با اشاره به موضع‌گیری دولت جدید آمریکا درباره یمن، ضمن درخواست از مقامات صنعا برای بالا بردن سطح خواسته‌های خود، حمایت واشنگتن از ریاض را مجانی نمی‌داند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، عبدالباری عطوان تحلیلگر معروف جهان عرب در مطلبی در رای الیوم با اشاره به موضع گیری جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در قبال یمن آورده است: دو طرف بیشترین توجه را به این موضوع دارند؛ اول بیش از ۳۰ میلیون یمنی که تحت محاصره شدید به سر می‌برند و هشتاد درصد از آن‌ها به کمک‌های انسان دوستانه با توجه به جنگ یمن که شمار زیادی قربانی از غیرنظامیان گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دوم، زندانیان سیاسی در کشور‌های عربی به ویژه در زندان‌های کشور‌های متحد واشنگتن. اینکه مقامات سعودی دو زندانی با تابعیت آمریکایی که اتهام تروریست داشت را آزاد کنند و مقامات مصری خبرنگار شبکه الجزیره را آزاد کنند، در این راستاست. پیش بینی می‌شود که این روند آزاد زندانیان به برخی از شاهزادگان آل سعود و فعالان حقوقی مانند لجین الهذلول و سلمان العوده هم برسد.

عطوان با اشاره به اینکه دولت جدید آمریکا خواهان رهایی از میراث ترامپ است، در ادامه می‌نویسد:
سیاستی که بایدن درقبال یمن در پیش گرفته است، صدقه‌ای نیست که وی به یمنی‌ها بدهد بلکه این تحول راهبردی در سیاست خارجی آمریکا در درجه اول به پایداری ملت یمن و ایستادگی در برابر متجاوزان مربوط می‌شود.

همچنین این تغییر سیاست دولت آمریکا به در اختیار داشتن توان موشکی پیشرفته ارتش و کمیته‌های مردمی یمن که ضربات مهلکی به عمق عربستان در راستای سیاست دفاع از خود و پاسخ به حملات و محاصره شدید، وارد کرده، ارتباط دارد.

وی آورده است: ما از گام‌های عملی دولت بایدن طی ماه‌های آتی پس از اینکه از توقف فروش سلاح به عربستان خبر داد و تیموثی لندرکینگ را به عنوان فرستاده در امور یمن انتخاب کرد، اطلاعی نداریم و برایمان تعجبی نخواهد داشت که این دولت تصمیم دولت قبلی آمریکا در قرار دادن انصارالله یمن در فهرست تروریسم را لغو کند.

عطوان تاکید می‌کند: به برادران یمنی هشدار می‌دهیم که بیش از حد خوش بین نباشند و دل به دولت جدید آمریکا نبندند، زیرا نباید فراموش کرد که جنگ یمن در ماه‌های آخر دوره دولت باراک اوباما دموکرات شروع شد. جهان به دولت‌های آمریکا اعتمادی ندارد به ویژه که در برابر کرونا شکست خورده و با چالش‌های داخلی فراوانی روبرو است و از این رو یمنی‌ها باید صبر راهبردی را در پیش بگیرند.
یمنی‌ها سطح خواسته‌های خود را بالا ببرند و کوتاه نیایند
وی می‌نویسد: برادران یمنی باید از تجربه مذاکرات ایرانی استفاده کنند و سقف خواسته‌های خود را از دولت آمریکا بالا ببرند. ایران رفع کامل تحریم را قبل از شروع هر گفتگویی خواستار شده است و زیر بار توافق جدید که برنامه موشکی آنرا به عنوان سپر محکم و پیشگیرانه محدود کند، نمی‌رود.

عطوان در ادامه با اشاره به ارتباط موضوعات منطقه‌ای مانند توافق هسته ای، ثبات سوریه، حل موضوع فلسطین با یکدیگر، پایان جنگ در یمن در آینده نزدیک را دشوار توصیف می‌کند و اعلام کرد: توقف جنگ، پایان محاصره، گشودن فرودگاه‌ها از خواسته‌های یمنی هاست که باید محقق شود تا به عنوان مقدمه حل بحران یمن باشد.
قویترین اعلام گسست امارات با شریک سعودی
وی در ادامه آورده است: جنگ یمن تصمیمی اشتباه بود که باید سریعاً اصلاح شود. امارات به سرعت این معادله را هنگامی که دقایقی پس از موضع گیری بایدن از زبان انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه خود گفت که از یمن عقب نشینی کرده است و دخالت نظامی را در اکتبر ۲۰۱۹ متوقف کرده است، درک کرد. این اولین و قویترین اعلام از گسست با شریک سعودی آن محسوب می‌شود.

عطوان در پایان نوشت: اینکه بایدن از حمایت از عربستان سخن گفته است این حمایت مجانی نخواهد بود و تاوانی سنگین برای ریاض دارد و آن تغییرات اصلاحی در بدنه حکومت آل سعود و خالی شدن زندان‌ها از زندانیان سیاسی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: عطوان اوباما جنگ یمن حمایت واشنگتن از عربستان یمنی ها جنگ یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۵۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید پانسمان بیماران پروانه‌ای شروع شده و در مرحله تحقیقاتی است

بهرام عین اللهی٬‌ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: به رکورد ۱۴۰۰ شرکت دانش بنیان رسیده ایم. در بدو شروع به کار دولت سیزدهم  ۷۰۰ شرکت دانش بنیان داشتیم که امروز و بعد از دو سال و نیم به ۱۴۰۰ شرکت دانش بنیان افزایش یافته است.

او گفت: این افزایش یک رکورد محسوب می‌شود و  یکی از کار‌های بسیار خوب در زمینه پانسمان بیماران پروانه‌ای بود که امیدواریم با حمایت‌های بیشتر به تجاری شدن برسد و بتواند نیاز‌های کشورمان را تامین کند.

وزیر بهداشت تاکید کرد که حمایت از شرکت‌های دانش بنیان جزء کار‌های مهم این وزاتخانه است.

عین اللهی افزود: بنای ما بر این است که با تقویت دانش‌بنیان‌ها دارو‌های اکثر بیماری‌ها را تامین کنیم و در مورد تالاسمی هم همین موضوع مطرح است. بعضی از بیماران می‌گویند داروی داخلی استفاده نمی‌کنیم و حتما داروی خارجی می‌خواهیم که این موضوع را باید متخصصین تشخیص دهند. 

او گفت: اولویت ما حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع کمبود‌های دارویی است. تولید پانسمان بیماران پروانه‌ای شروع شده و در مرحله تحقیقاتی است.

وزیر بهداشت درباره چرایی رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال گفت: در این سنین تمامی اعضای بدن کودک رشد تکاملی دارند و هرگونه نقصی می‌تواند تا پایان عمر با فرد بماند به همین دلیل با پیشنهاد وزارت بهداشت در هیئت دولت این موضوع به تصویب رسید و جمهوری اسلامی ایران این افتخار را دارد که کودکان را در ۷ سال اول زندگی در مراکز دولتی به شکل رایگان درمان کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • حملات داعش در عراق شروع شد
  • آمریکا مدعی سرنگونی سه پهپاد یمنی شد
  • ادعای تازه سنتکام درباره ساقط کردن سه پهپاد یمنی
  • هشدار ۵۷ عضو کنگره آمریکا به بایدن درباره حمایت تسلیحاتی از تل‌آویو
  • افزایش فشار دموکرات‌های آمریکا به بایدن؛ «نگذارید اسرائیل به رفح حمله کند»
  • درخواست نمایندگان دموکرات از بایدن برای ممانعت از حمله به رفح
  • اعلام بازداشت بیش از ۱۵۰۰ دانشجو در دانشگاه های آمریکا/برگزاری بیش از ۲ هزار تظاهرات در نیویورک/ وحشت دموکرات‌ها از ادامه اعتراضات دانشجویی در آستانه انتخابات
  • تولید پانسمان بیماران پروانه‌ای شروع شده و در مرحله تحقیقاتی است
  • بازنگری در بودجه دانشگاه‌ها؛ طرح جمهوریخواهان برای فشار به دانشجویان ضدصهیونیستی
  • رهبر اکثریت سنای آمریکا اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین را محکوم کرد