Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی‌های یک مطالعه نشان داد که رشد تولیدات علمی ایران در حوزه غدد درون‌ریز و متابولیسم قابل توجه است، اما رتبه علمی آن از نظر کمیت و کیفیت نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تری دارد.

به گزارش ایسنا، در سند جامع علمی کشور تاکید فراوانی بر رشد و توسعه علمی حوزه‌های مختلف شده است. برای ارزیابی میزان رشد و توسعه علم، برون‌دادهای علمی هر حوزه را مورد بررسی قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برون‌دادهای علمی نشان‌دهنده فعالیت‌های پژوهشی و میزان توسعه و پیشرفت علم در کشورهای مختلف است و ارزیابی آن‌ها برای سیاست‌گذاران علمی کشورها و دانشگاه‌ها، کاری ضروری است.

مطالعات علم‌سنجی، به منظور بررسی کمیت و کیفیت بروندادهای پژوهشی پژوهشگران، موسسات، کشورها، مجلات و حوزه‌های مختلف به ‌کار می‌رود و نقش مهمی در هدایت سرمایه‌های مالی و انسانی در مراکز علمی دارد.

حوزه «غدد درون‌ریز و متابولیسم» یکی از حوزه‌های بسیار مهم سلامت است؛ چراکه طیف گسترده‌ای از بیماری‌های مربوط به این حوزه ماهیتی مزمن و غیر واگیر دارند و به عنوان یکی از محرک‌های اصلی اتلاف هزینه سلامت در کشورهای مختلف به شمار می‌روند. برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم، در سراسر دنیا پژوهش‌هایی با هزینه گزاف در سراسر دنیا انجام شده و نتایج آن در نشریات معتبر علمی منتشر می‌شود اما در صورت عدم کیفیت مناسب و عدم استفاده توسط سایر پژوهشگران و جامعه پزشکی می‌تواند باعث اتلاف هزینه شود.

مطالعات گذشته نشان داده که در دو دهه اخیر، حوزه موضوعی غدد درون‌ریز و متابولیسم در ایران رشد چشم‌گیری از نظر تولیدات علمی داشته است و در نقشه علمی پزشکی ایران، اهمیت ویژه‌ای دارد. بنابراین وجود برنامه‌هایی برای سیاست‌گذاری‌های علمی در این حوزه ضروری است.

با توجه به این‌که تا کنون مطالعه جامعی در خصوص تولیدات علمی حوزه غدد ایران در پایگاه وب آو ساینس (web of science) که معتبرترین پایگاه استنادی دنیا است، انجام نشده، به همین دلیل پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انجام یک مطالعه علم‌سنجی، پژوهش‌های ایران در این حوزه را مورد بررسی قرار دادند.

برای انجام این مطالعه فهیمه محمدی، مریم شکفته و مریم کازرانی؛ پژوهشگران گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مشارکت داشتند.

در این پژوهش، کلیه مدارک منتشر شده در حوزه غدد درون‌ریز و متابولیسم در ایران؛ شامل: مقاله، چکیده، مقاله مروری و ... که در سال ۲۰۱۹ در پایگاه استنادی وب آو ساینس نمایه شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند.

بر اساس بررسی‌های انجام شده مشخص شد که تا پایان سال ۲۰۱۹، تعداد کل انتشارات علمی حوزه غدد درون‌ریز و متابولیسم در دنیا ۸۹۲ هزار و ۸۶۴ مدرک و سهم ایران از آن‌ها چهار هزار و ۳۱۸ مدرک است و ۰.۴۹ درصد از این انتشارات این حوزه توسط پژوهشگران ایرانی منتشر شده است. به طور کلی می‌توان گفت که تولیدات این حوزه در ایران و در جهان روند رشد خوبی داشته‌اند.

در بین تولیدات ایران تنها دو عنوان به زبان فرانسوی و بقیه تولیدات به زبان انگلیسی منتشر شده بود. در بین انتشارات علمی ایران در این حوزه، بیشترین میزان مربوط به مقالات پژوهشی (حدود ۶۲ درصد)، چکیده مقالات همایش (۲۵ درصد) و مقالات مروری (حدود ۱۰ درصد) بود. در این بین یک مقاله نیز ابطال (رترکت) شده بود.

بررسی‌ها نشان داد که بیشترین درصد انتشارات علمی ایران مربوط به سال ۲۰۱۹ با ۱۵.۵۳۴ درصد بود. ایران در بین کشورهای دنیا، رتبه ۳۲ را داشت ولی در سال‌های مورد بررسی، روند روبه‌رشدی داشته است. به طوری که از رتبه ۶۳ در سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۹۹ میلادی (۵۱ تا ۷۷ شمسی) به رتبه ۱۹ در سال ۲۰۱۹ رسیده است و در این سال بهترین رتبه را کسب کرده است. همچنین در تولیدات حوزه غدد درون‌ریز نیز ایران در بین کلیه حوزه‌های پزشکی ایران از رتبه ۲۷ در سال ۲۰۰۱ به رتبه هشت در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

همچنین مشخص شد که با توجه به مجموع تولیدات علمی کشورهای مختلف در زمینه غدد درون‌ریز و متابولیسم، در بین کشورهای خاورمیانه، کشورهای ترکیه، اسرائیل و ایران به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم خاورمیانه و رتبه‌های ۲۲، ۲۳ و ۳۲ جهانی را کسب کرده‌اند. از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ رتبه اول تا سوم کشورهای خاورمیانه در این حوزه، به ترتیب مربوط به ترکیه، اسرائیل و ایران بود؛ اما از سال ۲۰۱۵ به بعد ایران توانسته بعد از کشور ترکیه، رتبه دوم را در بین کشورهای خاورمیانه به‌دست آورد.

پژوهشگران در این مطالعه شاخص استناد را نیز بررسی کردند. این شاخص تا حدودی کیفیت مقالات را نشان می‌دهد. این بررسی نشان داد که در حوزه غدد میانگین استنادهای دریافتی هر مدرک هشت استناد بوده است. پژوهشگران می‌گویند به نظر می‌رسد برای بالا بردن تعداد استنادها در این حوزه، نیاز به پژوهش‌های با کیفیت‌تری است.

در بررسی‌ها مشخص شد که در حوزه غدد درون‌ریز و متابولیسم، همانند سایر حوزه‌های پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران رتبه اول را دارد. از نظر میانگین استناد دریافتی برای هر مقاله، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بهترین عملکرد را در میان ده دانشگاه برتر کشور داشته‌اند و به طور میانگین ۱۲.۸۶ استناد دریافت کرده‌اند و این موضوع نشان می دهد که مقالات این دانشگاه، به نسبت دیگر دانشگاه‌ها کیفیت بیتشری داشته‌اند.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که بیش از ۳۰ درصد از کل تولیدات علمی کشور در حوزه غدد توسط ۱۰ پژوهشگر پر تولید منتشر شده است که در این میان «فریدون عزیزی» و «باقر لاریجانی» پر تولیدترین پژوهشگران این حوزه هستند.

نتایج مربوط به همکاری‌های علمی نشان داد که پژوهشگران ایرانی با پژوهشگرانی از ۷۹ کشور دنیا مشارکت علمی داشته‌اند. بیشترین مشارکت با کشورهای ایالات متحده آمریکا، انگلیس و کانادا بوده است.

بررسی‌ها نشان داد که پژوهشگران این حوزه تولیدات علمی خود را در ۱۶۲ نشریه مختلف منتشر کرده‌اند و در این میان ۱۰.۵۹ درصد از تولیدات علمی حوزه غدد ایران در مجله Annals of Nutrition and Metabolism منتشر شده است. این مجله در کشور سوئیس به چاپ می‌رسد و در سال ۲۰۱۸ ضریب تاثیر آن ۳.۰۵۱ بوده است.

پژوهشگران این مطالعه در خصوص نتایج به‌دست‌آمده می‌گویند: تولیدات علمی حوزه غدد درون‌ریز و متابولیسم در ایران رتبه مناسبی در بین سایر حوزه‌های پزشکی ایران داشته و از رشد قابل قبولی برخوردار است. اما هنوز فاصله زیادی با کشورهای برتر این حوزه دارد. ایران برای رسیدن به رتبه اول منطقه در این حوزه باید کشور ترکیه را پشت سر بگذارد و از نظر کمی و کیفی به توسعه بیشتری نیاز دارد. تعیین اولویت‌های پژوهشی، ارتقای مجلات ایران در سطح بین‌المللی و همچنین همکاری‌های ملی و بین‌المللی در این خصوص می‌تواند به ارتقای کمی وکیفی پژوهش‌های مذکور کمک کند.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «تحلیل علم‌سنجی بروندادهای علمی ایران در حوزه غدد درون‌ریز و متابولیسم در پایگاه وب آو ساینس» در مجله غدد درون‌ریز و متابولیسم ایران، زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: غدد درون ریز علم سنجی تولیدات علمی دانشگاه علوم پزشکی منتشر شده علمی حوزه غدد تولیدات علمی مورد بررسی علمی ایران داشته اند علمی کشور سال ۲۰۱۹ بررسی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۸۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان مقالات دوفصلنامه فقه و فقاهت منتشر شد

مدیر مسئول دوفصلنامه «فقه و فقاهت» ضمن اعلام اولین فراخوان این نشریه، گفت: با توجه به راهبرد کلان مرکز تحقیقات علوم اسلامی بیان الصدق مبنی بر گروه ها و کارگروه های تخصصی فقه و اصول که دربردارنده نظریه پردازی استادان سطح عالی، طلاب و فضلای متخصص حوزه است، وجود نشریاتی که در سطح علمی پژوهشی فعالیت و اثرهای علمی را منتشر نماید، بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.

حجت الاسلام میرزاخان افزود: مرکز تحقیقات علوم اسلامی بیان الصدق در راستای این هدف، تلاش کرده با گردآوری استادان، اندیشمندان و دغدغه مندان این عرصه به عنوان اعضای هیئت تحریریه همچون حضرات آیات و حجج اسلام عباس کعبی، محسن فقیهی، محمد محمدی قائنی،محمد عندلیب همدانی، محمد نجفی یزدی، محمد جعفر طبسی و محمدعلی قاسمی به بررسی و بحث درباره‌ موضوعات مهم فقهی و اصولی که در جهان اسلام مورد توجه قرار گرفته‌ اند، بپردازد.

 میرزاخان به بیان محورهای فراخوان پرداخت و ابراز داشت: موضوعاتی که در این فراخوان اعلام شده‌ اند، شامل «فقه اقتصاد»، «فقه پزشکی»، «فقه سیاسی»، «فقه هنر و رسانه»، «فقه اجتماعی»، «فقه روان شناسی»و «مسائل مستحدثه فقهی» می باشد.

 به گفته حجت الاسلام میرزاخان، اگرچه رتبه فعلی این نشریه، علمی‌ تخصصی است، ولی سعی شده مقالات این نشریه بر اساس استانداردهای مطلوب مجلات علمی‌ پژوهشی ارزیابی شوند.

 وی ضمن بیان امیدواری نسبت به اخذ رتبه علمی پژوهشی افزود: در تلاش هستیم هرچه زودتر این امتیاز برای نشریه دریافت شود و برای تمامی مقالات پذیرش شده قبلی نیز اعمال گردد.  

استادان و فضلای حوزه و دانشگاه می‌ توانند آثار خود را با رعایت شرایط مندرج در بخش «راهنمای نویسندگان» در سامانه نشریه «فقه و فقاهت» به آدرس https://fqaht-mpbs.ir ارسال کنند و برای کسب اطلاع بیشتر با ایتا https://eitaa.com/Bayanalsidq_irتماس بگیرند.

دیگر خبرها

  • درخشش دانشگاه بیرجند در نظام رتبه بندی جهانی اشپرینگر نیچر
  • مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه بررسی شد
  • بررسی مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه در مرز‌های شمال استان آذربایجان غربی 
  • محقق حوزه سلامت در خوی با بیش از ۶۰ مقاله بین‌المللی مجری طرح شهر سالم 
  • بررسی زمینه‌های پژوهشی حوزه بازی میان ایران و دانشگاه سینرجی
  • فراخوان مقالات دوفصلنامه فقه و فقاهت منتشر شد
  • ۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ارائه ۱۱ مقاله در همایش علمی «اسوه حسنه» در مرکز گلستان
  • «ادز آپ» به بررسی چالش های تبلیغات دیجیتال در ایران می پردازد