Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد، امارات به استفاده از مزدوران سودانی در حمایت از فرمانده نیروهای شورشی موسوم به ارتش ملی لیبی در درگیری با دولت وفاق ملی لیبی که در سطح بین المللی رسمیت دارد، ادامه می دهد.

به گزارش ایسنا، روزنامه "فارن پالسی" نوشت، این گزارش کارشناسان بین المللی حاکی از آن است که امارات خطوط ارتباطی مستقیمی را با گروههای مسلح سودانی برقرار کرده است که در جنگ نیابتی لیبی در دفاع از خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای شورشی موسوم به ارتش ملی لیبی می جنگند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمیته کارشناسان سازمان ملل در مسائل سودان این گزارش را ماه میلادی گذشته منتشر و در آن اعلام کرد که امارات از یک سال پیش با گروههای مسلح اقلیم دارفور که در کنار خلیفه حفتر می جنگند، تماس های مستقیمی برقرار کرده است.

کارشناسان معتقدند که تماس مستقیم میان امارات و گروههای مسلح سودان و دور زدن حفتر و نیروهایش بیانگر میزان تمایل ژنرال حفتر برای ایفای نقش مستقیم در درگیری لیبی و نیز عدم اعتماد به وی است.

فردریک ویهری، از اعضای برجسته برنامه خاورمیانه گفت، معتقد است بحثی وجود دارد که می توان در مورد عدم اعتماد به توانایی های ژنرال حفتر در میدان جنگ مطرح کرد. بسیاری از حامیان خارجی وی از جمله روسیه این عدم اعتماد را ابراز کرده اند.

با انتقال حمایت امارات به گروههای سودانی مسلح در لیبی، ابوظبی این آمادگی را خواهد داشت که از هر رهبر جایگزین حفتر در صورت وجود حمایت و پشتیبانی کند.

امارات یکی از کشورهایی است که در درگیری های پیچیده لیبی وارد شده است، هر کدام از این کشورها تلاش می کند رقابت کرده و اهداف خود را در این کشور جنگ زده در شمال آفریقا عملی کند. از سویی مصر، فرانسه، امارات و روسیه از طریق شرکت واگنر از ژنرال حفتر و ارتش به اصطلاح ملی لیبی حمایت می کند، از سوی دیگر نیز ترکیه، قطر و ایتالیا از دولت وفاق ملی لیبی مستقر در طرابلس حمایت نظامی می کنند. حضور شبه نظامیان مسلح از کشورهای چاد، سودان و سوریه در لیبی هم وضعیت را پیچیده کرده است.

در رابطه با حضور امارات در سودان بازپرس کل پنتاگون پیرامون عملیات مبارزه با تروریسم در شمال آفریقا با انتشار گزارشی در سال گذشته اعلام کرد، احتمالا امارات به فعالیت های مزدوران روس وابسته به واگنر در لیبی کمک کرده است اما سفیر ابوظبی در واشنگتن به شدت این ادعاها را تکذیب کرد. اکتبر ۲۰۲۰ هم ژنرال حفتر توافقنامه صلحی را امضا کرد که به موجب آن باید تمامی طرف های خارجی تا ۲۳ ژانویه لیبی را ترک کنند اما تصاویر ماهواره ای مزدوران روس را نشان می دهد که در حال حفر سنگر هستند و ارتباط امارات با نظامیان سودانی هم نشان می دهد که نیروهای اجنبی عجله ای برای ترک لیبی و میدان جنگ ندارند.

طبق گزارش سازمان ملل، فرماندهان گروههای مسلح در دارفور به شکل مداوم با مسوولان اماراتی در شهر بنغازی لیبی جهت بررسی حمایت لجستیکی و مالی که این گروهها به آن نیاز دارند، در ارتباط هستند. این گزارش نحوه روابط امارات با فرماندهان ارشد این گروهها را فاش می کند و اینکه دو تن از آنها سال گذشته هفته ها در ابوظبی بوده و با تعدادی از مقامات ارشد امنیتی این کشور دیدار کردند.

دولت انتقالی سودان تابستان گذشته توافقنامه صلحی را با گروههای مسلح در دارفور امضا کرده و از همه نیروهای مسلح خواست به کشور بازگردند اما گزارش سازمان ملل از حضور مهم گروههای مسلح در لیبی خبر داد و تعداد کسانی را که همچنان در این کشور باقی خواهد ماند، مشخص نکرد.

فرمانده ارتش آزادی بخش سودان به کمیته کارشناسان سازمان ملل گفت، ۳۰۰۰ سرباز را از اواسط ۲۰۱۹ جذب کرده است. این گروه به همراه جنبش عدل و مساوات نظامیانی را در دارفور و اردوگاههای آوارگان در چاد به خدمت گرفته است.

گزارش سازمان ملل نشان می دهد که جنبش عدل و برابری که تنها جنبش سودانی مخالف حفتر است، روی قاچاق متمرکز شده است.

طبق ارزیابی های انجام شده، تعداد نیروهایی که معمر قذافی، دیکتاتور لیبی از سودان، چاد، مالی و نیجریه برای دفاع از خود قبل از سرنگونی در سال ۲۰۱۱ جذب کرده بود، حدود ۱۰۰۰۰ نظامی بود.

در نوامبر ۲۰۲۰ دیده بان حقوق بشر اعلام کرد، شرکت اماراتی موسوم به "بلاک شیلد" ۳۹۰ نیرو از سودان به بهانه کار نگهبانی در امارات جذب و سپس به "راس لانوف" بندر نفتی تحت کنترل حفتر در لیبی فرستاده است تا از تاسیسات نفتی این منطقه حفاظت کنند اما این شرکت هرگونه فریب کارگران و ارائه خدمات با ماهیت نظامی را تکذیب کرد.

روزنامه وال استریت ژورنال هم سال گذشته گزارشی را منتشر و اعلام کرد، امارات قطعنامه تحریم تسلیحاتی به لیبی را نقض و به ژنرال حفتر سلاح فرستاده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: امارات متحده عربی جنگ لیبی گروههای مسلح سازمان ملل ژنرال حفتر ملی لیبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۳۴۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراقب کلاهبردار‌ها باشید؛ بیمه سلامت با مردم تماس نمی‌گیرد

پیرو برخی تماس‌های حاصله با تعدادی از شهروندان و درخواست مبالغی برای صدور کارت هوشمند بیمه سلامت، مرکز امور مشتریان سازمان بیمه سلامت ایران اعلام کرد که این سازمان برای ارائه خدمات به مردم از تماس تلفنی استفاده نمی‌کند و این موضوع کلاهبرداری است.

به گزارش تسنیم، اخیراً شاهد این هستیم که برخی افراد در تماس با شهروندان، خود را به عنوان کارگزار یک شرکت بیمه‌ معرفی و با ادعای صدور "کارت هوشمند بیمه سلامت" و اعلام شماره حساب، اقدام به دریافت مبالغی از مردم برای صدور این کارت می‌کنند. این افراد مدعی هستند که با خرید این کارت هوشمند، شهروندان می‌توانند از مزایا و تخفیفاتی در هنگام دریافت خدمات تشخیصی و درمانی بهره‌مند شوند.

در همین راستا خبرنگار تسنیم پیگیر این موضوع از بیمه سلامت شد و مرکز امور مشتریان و اطلاع رسانی سازمان بیمه سلامت ایران در اطلاعیه‌ای به تسنیم اعلام کرد: «برخی شرکت‌های سودجو به دنبال سوء استفاده از نام و عنوان بیمه سلامت در ارائه خدمات به بیمه شدگان این سازمان هستند، این درحالی است که سازمان بیمه سلامت هیچ ارتباطی با این شرکت‌ها نداشته و این سازمان به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر پایه سلامت کشور، هرگز برای بیمه‌کردن و ارائه خدمات دیگر با افراد از تماس تلفنی استفاده نمی‌کند بنابراین این امر با هدف سودجویی و کلاهبرداری انجام می‌گیرد.»

این اطلاعیه تأکید می‌کند که «شهروندان برای اطلاع از آخرین اخبار و آدرس دفاتر پیشخوان طرف قرارداد به سایت سازمان به نشانیihio.gov.ir مراجعه و یا با سامانه 1666 تماس حاصل کنند.»

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: وقتی تلفنی کلاهت را برمی‌دارند! انهدام دومین باند کلاهبرداری از همراهان بیمار در بیمارستان‌ های تهران

دیگر خبرها

  • روسیه محل اقامت مزدوران ارتش اوکراین را بمباران کرد
  • رئیس جدید سازمان قضائی نیروهای مسلح استان یزد معرفی شد
  • سودان خواهان برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره «تجاوزات امارات» شد
  • انجام ۲۷۲ عملیات امداد و نجات توسط آتش نشانی شیراز
  • مراقب کلاهبردار‌ها باشید؛ بیمه سلامت با مردم تماس نمی‌گیرد
  • کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور کارت هوشمند بیمه سلامت
  • پاسخگویی به بیش از ۲۲ هزار گزارش مردمی در سال ۱۴۰۲
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • میانگین ۴ دقیقه‌ای رسیدن به محل آتش‌سوزی‌ها در سمنان/ گرفتن ۲۱۴ حیوان موذی در یک سال