Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، منصور غلامی وزیر علوم، تخقیقات و فناوری در مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی و بیست و دومین جشنواره جوان خوارزمی که صبح امروز به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: برگزاری جشنواره‌های این چنینی فرصتی به وجود می‌آورد تا از افرادی یاد و تقدیر کنیم که توانسته‌اند در حوزه علم و فناوری بدرخشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این افراد به عنوان فعالان مطرح و توانمند حوزه علم و فناوری به جامعه معرفی می‌شوند و نمونه‌ای از افراد موفق و پیشرو این حوزه به شمار می‌روند.

غلامی با اشاره به اینکه توجه کمتری به نیاز حوزه علوم انسانی به دانشمندان  شده است، بیان کرد: در بسیاری از کشورهای جهان نخبگان را به سوی مطالعه در حوزه علوم انسانی و علوم فکری تشویق می‌کنند اما این امر در کشور به شدت مورد غفلت قرار گرفته است. افراد ابتدا در حوزه علوم فنی و مهندسی قرار می‌گیرند و سپس براساس ضرورت یا علاقه وارد حوزه علوم انسانی و فکری می‌شوند. بنابراین باید تلاش بیشتری برای معرفی علوم انسانی به جوانان شود.

وزیر علوم گفت: بخش علم و فناوری در کنار از بین بردن نگرانی‌ها، در جامعه امیدآفرینی نیز کرد. بنابراین سازمان‌ها و مراکز علمی باید برای حفظ و تقویت این ظرفیت‌ها تلاش کنند چراکه امکان تکرار شرایط سخت در آینده نیز وجود دارد. معرفی فعالان حوزه علم و فناوری فرصتی برای معرفی افراد شاخص حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان به شمار می‌رود که این امر به صورت مستمر در جشنواره بین‌المللی و جوان خورازمی انجام شده است.

وی افزود: جشنواره‌هایی مثل خوارزمی باعث می‌شود توجه به نیروی انسانی کارآمد در سازمان‌های مربوطه پررنگ‌تر شود. نیروی انسانی سرمایه اصلی هر کشوری به شمار می‌رود و می‌تواند مسیر توسعه به خصوص مسیر توسعه دانش‌بنیان را در جامعه تقویت کند. رویکرد کشور طی دو دهه اخیر تبدیل دانش به فناوری و تبدیل این دانش به ثروت و توسعه اقتصادی بوده است. این امر باعث می‌شود که وقتی به عقب نگاه می‌کنیم نتایج قابل عرضه‌ای را رویت کنیم.

وزیر علوم گفت: وقتی به پیش‌رو نگاه کنیم، خواهیم دید که کار زیادی باقی مانده که بخش عمده‌ای از این مسیر باید در بستر دانش و فناوری انجام شود. برای رسیدن به توسعه پایدار و توسعه دانش‌بنیان مسیر دیگری به جز بستر دانش و فناوری وجود ندارد. وقتی صحبت از دانش‌بنیان می‌شود، فکر بسیاری از افراد به سوی بخش فنی می‌رود اما علوم انسانی و علوم فکری در مدیریت و نظریه‌پردازی به متخصصان و محققان نیاز اساسی دارد.

وی با اشاره به اینکه طی دو دهه گذشته اتفاقات خوبی در تبدیل دانش به فناوری و فناوری به ثروت در کشور افتاده است، افزود: این چرخه باید تکرار شود تا نقش فناوران و صاحبان ایده در توسعه علم، فناوری و اقتصاد مورد توجه جامعه قرار گیرد. مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله مراکزی هستند که برای توسعه و رشد صاحبان ایده و فناوران ایجاد شده‌اند. این ظرفیت‌ها باید حفظ شود تا کشور به سوی بالندگی برود.

وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه‌ها و مراکز علمی ایران جز مراکز علمی توانمند در عرصه‌های بین‌المللی به شمار می‌روند، گفت: توجه بیشتر به این مراکز زمینه بهره‌برداری از ظرفیت آنها را افزایش می‌دهد. شرایط شیوع کرونا طی یک سال گذشته و تحریم‌های اقتصادی سخت طی سه سال گذشته باعث شد کشور متوجه شود که بسیاری از مشکلات و چالش‌ها به دست بخش علم و فناوری حل می‌شود. 

وی بیان کرد: طی چند سال گذشته تلاش‌هایی برای راه‌اندازی صندوق علم و پژوهشی ملی نیز شده که امیدواریم امسال به نتیجه برسد. در کنار تقدیر از صاحبان ایده و فناوری با زمینه‌های عمومی در سطح جامعه برای پیشرفت و حرکت به سوی جلو در حوزه علم و فناوری نیز فراهم شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فناوری علوم انسانی وزیر علوم توسعه توسعه علوم انسانی حوزه علم و فناوری علوم انسانی دانش بنیان وزیر علوم حوزه علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۳۴۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب سند توسعه دانش بنیان خراسان جنوبی

حمید جهانشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سند توسعه دانش بنیان خراسان جنوبی امروز در نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سال جاری مصوب شد.

وی افزود: این مطالعه با رویکرد ارتقای زیست بوم کارآفرینی نوآوری و فناوری خراسان جنوبی جلب مشارکت ذینفعان کلیدی و برگزاری بیش از ۴۰ جلسه کارشناسی تدوین شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: این سند در استان با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دانشگاه‌ها نهادها ستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی تدوین شده و در این فرآیند تلاش شده مشارکت نمایندگان و تمام گروه‌های ذی نفع جلب شود و در مجموع دعوت از ۹ لایه و ۳۲ بازیگر اصلی زیست بوم صورت گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی افزود: در تدوین سند توسعه دانش بنیان خراسان جنوبی فرادست نظیر مطالعات طرح آمایش سرزمینی خراسان جنوبی بررسی و مورد بهره برداری قرار گرفته‌اند.

جهانشاهی تاکید کرد: بر اساس این سند مهم‌ترین ارزش‌های توسعه دانش بنیان استان توجه به اقتدار آفرینی علم و دانش، توجه به امنیت و انسجام ملی، توجه به فرهنگ اسلامی ایرانی و بومی، سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی، خلاقیت، نوآوری و فناوری علمی، ثروت آفرینی، افزایش رفاه عمومی و افزایش اشتغال به ویژه برای دانش آموختگان دانشگاهی، عدالت محوری در دستیابی با فرصت‌های برابر دانش پایه برای افراد، شرکت‌ها و نهادها، صیانت از محیط زیست، منابع انرژی و آب مبتنی بر حکمرانی دانش و توجه به مزیت‌های نسبی استان همچون توسعه ظرفیت‌های کشاورزی، معدن، مرز و غیره خواهد بود.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در این سند ۱۲ هدف بنیادین تدوین شده که عبارتند از توسعه فرهنگ کارآفرینی دانش پایه، بهبود محیط کسب و کار دانش بنیان، تحقق توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش پایدار، فراگیر و عادلانه به نفع همه اقشار جامعه، توسعه سرمایه انسانی، آموزش و مهارت برای پاسخگویی به نیازهای اقتصاد دانش بنیان، توسعه زیرساخت و توزیع خدمات دانش بنیان و تقویت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح استان مبتنی بر آمایش سرزمینی، ارتقای بهره وری و حفاظت از منابع استان با استفاده از نوآوری و فناوری‌های دانش بنیان، تقویت نقش نهاد علم، دانش نوآوری و فناوری در تکمیل زنجیره ارزش استان، شبکه سازی نوآوری، فناوری و کارآفرینی برای توسعه زیست بوم، توسعه بهره برداری از فناوری‌های نوین، توسعه فناوری‌های پرچم دار به منظور رشد و رقابت پذیری اقتصاد منطقه‌ای، تقویت بنیان‌های پژوهش در زیست بوم نوآوری، فناوری و کارآفرینی استان و ارتقای سطح سلامت و بهداشت استان با گسترش خدمات و محصولات دانش بنیان است.

کد خبر 6087044

دیگر خبرها

  • شیب داوطلبان ورود به دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی بالاست/ کشور با خطر کمبود تکنسین مواجه است
  • ۴ حوزه فناوری مهم برای ترویج کارآفرینی و دانش بنیان در میان دانشجویان
  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در اوگاندا برای توسعه ICT
  • برای نخبگان در حوزه‌های مختلف مسیر ویژه‌ای باز خواهیم کرد
  • حکمرانی نخبگانی، سلسله مراتبی نیست بلکه یک شبکه است/ هیئت‌های اندیشه‌ورز با حضور حداکثری نخبگان در استان‌ها تشکیل شود
  • تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی
  • وضعیت قرمز در مدارس با افت شدید تحصیلی؛ معدل دبیرستانی‌ها ۸ تا ۱۰!
  • حمایت از طراحی و ساخت ابزار‌های شناختی توسط ستاد علوم شناختی
  • بانک ذخایر دریایی افتتاح شد
  • تصویب سند توسعه دانش بنیان خراسان جنوبی