Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، به گفته سازمان ملل متحد، انتظار می‌رود بهبود تجارت جهانی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ مجددا کند شود؛ زیرا تجارت جهانی پس از تجربه انقباض ۹درصدی در سال ۲۰۲۰، همچنان به دلیل اختلال ایجاد شده در صنعت گردشگری توسط ویروس کرونا، تحت تاثیر قرار گرفته است.

پس از اینکه تجارت جهانی به دلیل اعمال قرنطینه‌ها در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ شاهد سقوط ۱۵درصدی بود، در نیمه دوم سال بازگشت را تجربه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد)، تجارت جهانی کالاها در سه ماهه چهارم نسبت به سه ماهه سوم، ۸درصد افزایش یافت. این موضوع بیشتر به دلیل پیشرفت کشورهای در حال توسعه، به ویژه کشورهای آسیای شرقی بود که تجارت کالاهای این مناطق در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۲درصد افزایش یافت.

آنکتاد گفت: "اقتصادهای آسیای شرقی با رشد صادرات و افزایش سهم بازار جهانی، در روند بهبود پیشتاز بوده‌اند. علاوه بر بخش انرژی و حمل و نقل، اکثر بخش‌های تولیدی در سه ماهه چهارم، بازگشت را تجربه کردند.

با این وجود، تجارت خدمات در سطح سه ماهه سوم باقی ماند و صادرات خدمات از چین و هند نسبتا کمی بهتر از سایر کشورها بوده است.

بر اساس پیش‌بینی انجام شده توسط آنکتاد، انتظار می‌رود در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱، تجارت کالاها نسبت به فصل گذشته، ۱.۵درصد، و تجارت خدمات ۷درصد کاهش یابد. هر چند این پیش‌بینی‌ها به دلیل بیماری همه‌گیر و عدم اطمینان در خصوص بسته‌های محرک، از قاطعیت برخوردار نیست.

پربیننده ترین تجارت ۲.۷میلیارد دلاری ایران با اوراسیا/ سهم روسیه از صادرات ایران چقدر است؟ مجوز صادرات رب گوجه تمدید شد ترخیص فوری پارچه‌های تولید ماسک ماموریت غیرممکن برای تجارت آزاد؟ کاهش ۲۰درصدی صادرات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی/ رشد ۵۳درصدی جذب سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تجارت جهانی تجارت جهانی سه ماهه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۷۰۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت ۱.۳ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۳ ماهه ۲۰۲۴

به گزارش خبرگزاری مهر، آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد که مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سه ماه نخست ۲۰۲۴ به یک میلیارد و ۳۶۴ میلیون دلار رسیده است.

مبادلات تجاری دو کشور در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۶ درصدی داشته است. در سه‌ماهه نخست سال میلادی گذشته یک میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار کالا بین دو کشور مبادله شده بود.

افت مبادلات تجاری دو کشور در این دوره مربوط به افت واردات ترکیه از ایران بوده است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا مارس سال میلادی گذشته ۹۳۴ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود؛ این رقم با افت ۴۱ درصدی در سه‌ماهه نخست امسال به ۵۴۷ میلیون دلار رسیده است.

در عین حال صادرات ترکیه به ایران در سه‌ماهه نخست امسال با رشد ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۸۱۷ میلیون دلار رسیده است. ترکیه در سه‌ماهه نخست سال قبل ۷۰۱ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

بر اساس این گزارش مبادلات تجاری ایران با این کشور در سال ۲۰۲۳ به ۵ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار رسیده بود. ترکیه در این سال ۳ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر و ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

کد خبر 6093780

دیگر خبرها

  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین
  • بهبود وضعیت ساماندهی محموله‌ها و کالاها در بنادر و گمرکات استان هرمزگان
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین/ تراز تجاری مثبت ماند
  • بررسی و تصویب ۵ طرح بهبود و توسعه میادین نفت و گاز کشور
  • تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید
  • تجارت ۱.۳ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۳ ماهه ۲۰۲۴
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران
  • افزایش ۳۳ درصدی خدمات پستی البرز در خرید و فروش اینترنتی
  • تدوین لایحه حمایت از حقوق پرستاران با هدف بهبود معیشت