Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پنجشنبه ایرنا، سوزن ریلی یکی از قطعات راهبردی است که صنایع ریلی کشورمان به آن وابسته بود و پیش از این از خارج تامین می شد.

از سوزن ریلی که به طور معمول ۳۳ متر طول و ۲۰ تن وزن دارد، در خطوط و ایستگاه های راه آهن برای تعویض مسیر قطارهای شهری و بین شهری استفاده می شود.

بر اساس آمار منتشر شده تاکنون سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ قطعه انواع سوزن ریلی برای استفاده صنایع ریلی کشور خارج می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این تامین قطعات مورد نیاز هر سوزن ریلی برای کشور ۳۰ هزار یورو آب می خورد که با داخلی سازی تولید آن این مقدار هزینه ارزی صرفه جویی می شود.

شرکت گسترش صنایع ریلی ایران در تبریز با درک اهمیت سوزن ریلی از سال ۱۳۹۵ کار طراحی و ساخت قطعات این واحد راهبردی صنایع ریلی کشور را آغاز کرد.

این شرکت پس از صرف چهار سال زمان، ۱۵۰ قطعه مورد نیاز ساخت سوزن ریلی را تولید کرده است.

در تبیین اهمیت سوزن ریلی در صنایع ریلی، اشاره به این نکته ضروری است که بر اساس اعلام کارشناسان، ۳۵ درصد سوانح ریلی بر روی سوزن ریلی انجام می شود.

شرکت گسترش صنایع ریلی ایران در تبریز موفق شده است به دانش ساخت تکه مرکزی سوزن ریلی به عنوان مهم ترین قطعه آن با حساسیت چند دهم میلی متر دست یابد که پیش از این از کشورهای اروپایی و جنوب شرق آسیا تامین می شد.

این شرکت از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۰ قطعه تکه مرکزی سوزن ریلی را تولید کرده است که بکارگیری آن در ایستگاه سرچم خط آهن میانه - تبریز در ۱۳ ماه گذشته به خوبی از عهده کار برآمده و در این مدت هیچ گونه ساییدگی، له شدگی و تغییر اندازه در آن روی نداده است.

شرکت گسترش صنایع ریلی ایران اعلام کرده است که فعلا ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ واحد سوزن ریلی را دارد.

در حالی که نمونه های اولیه تکه مرکزی تولیدی شرکت گسترش صنایع ریلی ایران در تبریز برای استفاده در سوزن ریلی، تاب مقاومت در سرعت تا ۸۰ کیلومتری قطارها را داشت، این شرکت برای اولین بار در خاورمیانه با استفاده از روش جوشکاری شیار باریک، موفق شده سوزن های ریلی با قابلیت تحمل سرعت قطارها تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت را تولید کند.

تکه مرکزی سوزن ریلی مناسب برای سرعت ۱۲۰ کیلومتری ساخته شده در شرکت گسترش صنایع ریلی ایران در تبریز، برای آزمایش در ایستگاه شاهرود به کار گرفته شده و عملکرد موفقی داشته است؛ این گونه تکه مرکزی مورد استفاده در  سوزن های ریلی، پیش از این کشورهای اتریش و فرانسه تامین می شد و خرید آنها به دلیل تحریم ها، هزینه و دشواری زیادی داشت.

پروفیل ریل زبانه سوزن به طول ۱۳ متر، از دیگر قطعات راهبردی سوزن ریلی است که پیش از این تنها سه کشور در جهان فناوری تولید آن را داشتند و حال نام ایران نیز با داخلی کردن تولید آن در شرکت گسترش صنایع ریلی به عنوان چهارمین کشور تولیدکننده این قطعه می درخشد.

با تولید قطعات سوزن ریلی در داخل کشور و سوار کردن آن در شرکت گسترش صنایع ریلی، ایران به جمع ۱۰ کشور تولیدکننده سوزن ریلی در جهان پیوسته است.

تصویری از تولید سوزن ریلی در شرکت گسترش صنایع ریلی ایران در تبریز

برچسب‌ها حمل و نقل ریلی آذربایجان شرقی تبریز وزارت صنعت معدن و تجارت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران پروندهٔ خبری سال ۹۹؛ سال جهش تولید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حمل و نقل ریلی آذربایجان شرقی تبریز حمل و نقل ریلی آذربایجان شرقی تبریز وزارت صنعت معدن و تجارت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اخبار کنکور سوزن ریلی تکه مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۷۷۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از تولید راه تحقق شعار سال جهش تولید


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده در بازدید از مجموعه صنایع دستی فیروزه کوبی در برخوار گفت: یکی از راه‌های تحقق شعار سال جهش تولید، حمایت از تولید و به دنبال آن قشر پر تلاش کارگر است همان مشارکت کردمرا به دنبال دارد.


نرگس بختیار خلج افزود: یکی از ظرفیت‌های مجموعه‌های صنایع دستی به خصوص این شرکت، اشتغال۷۰ درصدی بانوان است که صورت مستقیم در محیط کار و غیر مستقیم برای تولید آثار و صنایع دستی فعالیت می‌کنند.


قائم مقام مجموعه صنایع دستی گفت: در حال حاضر بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این مجموعه فعالیت می‌کنند.


علی اکبری افزود: این مجموعه ۸۸ نمایندگی در سراسر کشور و ۱۶ نمایندگی در کشور‌های همسایه دارد.


در این بازدید از تعدادی از کارگران نمونه این شرکت صنایع دستی تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • تایید واردات روغن‌های خوراکی آلوده ۷۰ میلیون یورویی ‌| محموله غیرقابل مصرف بود! +فیلم
  • تایید واردات روغن‌های خوراکی آلوده ۷۰ میلیون یورویی ‌| محموله غیرقابل مصرف بود!
  • انتقال تجربیات اعضای ادوار شورا برای بالندگی شهر/ لزوم صرفه‌جویی در هزینه‌کرد اعتبارات
  • کاهش ۱۰۰ میلیمتری بارش برف و باران در تهران/ لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب
  • حمایت از تولید راه تحقق شعار سال جهش تولید
  • ایران ۱۰۰ تولیدکننده موبایل دارد، کره جنوبی یک عدد؛ چرا این نگران‌کننده است‌؟
  • آمریکا پهپاد زیردریایی ساخت؛ این وسیله غول‌پیکر کف دریا می‌خوابد! | تصویر
  • کاهش ۵ درصدی ذخیره آب سد یامچی اردبیل
  • (تصویر) آمریکا پهپاد زیردریایی ساخت
  • رشد تولید ماشین آلات صنعتی در دولت سیزدهم+ فیلم