Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الفرات نیوز، مراسم روز شهید در عراق به مناسبت سالروز شهادت آیت الله «سید محمد باقر حکیم» امروز جمعه در «بغداد» برگزار شد.

بر اساس این گزارش، مراسم مذکور به مناسبت هجدهمین سالروز شهادت سید محمد باقر حکیم برگزار گردید و مردم عراق حضور گسترده‌ای در آن داشتند.

سید محمدباقر حکیم در سال ۱۳۱۷ در نجف اشرف دیده به جهان گشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از همان آغاز کودکی به حوزه علمیه رفت و تمام تلاش خود را برای آموختن فقه اسلامی به کار بست. این عالم نامدار در کنار فعالیت‌های دینی، همواره توجه خاصی به سیاست داشت و در اوایل جوانی به جرگه مبارزان سیاسی پیوست و در بنیانگذاری حزب الدعوه الاسلامیه مشارکت داشت.

این فعال سیاسی و خستگی ناپذیر از پیشگامان مبارزه با رژیم بعث بود و در راستای سرنگونی این رژیم و نجات ملت عراق از زیر بار ظلم و ستم صدام بسیار تلاش کرد. اقدامات او تأثیر بسیاری در سرعت بخشیدن به سقوط صدام داشت. به دنبال این فعالیت‌ها حکیم چندین بار از طرف رژیم بعث حاکم بر عراق بازداشت شد.

او در دوران حکمرانی رژیم صدام معدوم، پس از بازداشت مورد شکنجه‌های فراوان قرار گرفت و در نهایت نیز به حبس ابد محکوم شد. با این حال، دو سال پس از بازداشت، شماری از زندانیان سیاسی عراق آزاد شدند که آیت الله حکیم نیز یکی از آنها بود. اما او پس از آزادی اجازه خروج از عراق را پیدا نکرد.

بعد از سقوط صدام، ترور شخصیت‌های شیعی و بزرگ عراقی که می‌توانستند نقشی عمده در عراقی جدید ایفا کنند، در دستور کار تکفیری‌ها و نیروهای صدامی قرار گرفت. یکی از این شخصیت‌های تأثیرگذار محمد باقر حکیم بود که به نماد روحانیت شیعه تبدیل شده بود.

سرانجام این عالم مجاهد و نامدار پس از سقوط رژیم صدام به تبلیغ و فعالیت سیاسی و اقامه نماز جمعه در صحن علوی پرداخت اما هنوز چند ماه از ورودش به زادگاه خویش نگذشته بود که در هفتم شهریور ۱۳۸۲ پس از اقامه چهاردهمین نماز جمعه در حرم علوی در حالی که از حرم خارج می‌شد، در پی انفجار ۲ خودروی بمب‌گذاری شده همراه بیش از ۱۰۰ تَن از نمازگزاران به شهادت رسید.

کد خبر 5145079

منبع: مهر

کلیدواژه: عراق بغداد محمد باقر حکیم ایالات متحده امریکا عراق ایران رژیم صهیونیستی روسیه جو بایدن عربستان سعودی برجام فلسطین سوریه لبنان چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افغانستان میانمار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۶۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیارت بقیع در سالروز شهادت صادق آل محمد (ص)

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد؛ زائرانی که برای زیارت حرم نبی مکرم اسلام این روز‌ها به مدینه منوره مشرف شده اند پس از ۹ سال در صبحگاه سالروز شهادت صادق آل محمد (ص) به زیارت جنت البقیع مشرف شدند.
زائرانی که از سراسر جهان برای زیارت نبی مکرم اسلام به مدینه آمده اند صبحگاهان برای زیارت بارگاه پیامبر رحمت (ص) و ائمه بقیع به مسجدالنبی و جنت البقیع مشرف می‌شوند.
اعزام زائران عمره مفرده ایران پس از ۹ سال توقف دو هفته قبل آغاز شد و در این ۹ سال زائران ایرانی از زیارت بقیع در ماه شوال و ایام شهادت امام صادق (ع) محروم بودند. امسال زائران همچنین مراسم عزاداری شب شهادت امام صادق (ع) را در هتل‌های مدینه منوره و مکه مکرمه برگزار کردند.

دیگر خبرها

  • عزاداری خیابانی به مناسبت سالروز شهادت امام صادق(ع) در تبریز
  • ممنوعیت استفاده از کلمه «اسرائیل» در رسانه‌های عراقی
  • استفاده از واژه «اسرائیل» در رسانه‌های عراقی ممنوع شد
  • برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع) در ارومیه
  • دماوندی‌ها به‌مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) سوگواری کردند
  • ‌مداحی حاج مهدی رسولی در سالروز شهادت امام ‌صادق(ع) + فیلم
  • زیارت بقیع در سالروز شهادت صادق آل محمد (ص)
  • یک مکالمه بیسیمی با عراقی‌ها درباره صدام
  • سیاهپوشی حرم امام رضا (ع) به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع)
  • ویژه برنامه‌های شبکه دو به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع)