Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: سخنگوی پنتاگون وعده توقف جنگ یمن را داده، اما نمی‌توان با اطمینان گفت "سیاست اعلامی "و "سیاست اعمالی "آمریکا در خصوص توقف جنگ در یمن تا چه اندازه با یکدیگر منطبق باشد.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص ادعای سخنگوی وزارت دفاع آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن کمک به ریاض در جنگ علیه یمن را به زودی متوقف خواهد کرد و اینکه تا چه میزان این ادعا می‌تواند از مرحله حرف و سخن به مرحله اجرای دربیاید؟ گفت: روند موجود در آمریکا حکایت از آن دارد که دولت بایدن در قیاس با دولت ترامپ با عربستان سعودی بر سر موضوع یمن همدلی ندارد و دموکرات‌ها خیلی سعی کردند روابط صمیمانه سلمان و ترامپ را خدشه دار کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
با این حساب به راحتی می‌توان تصور کرد که با روی کار آمدن بایدن و تشکیل کابینه‌ای با تفکراتی ضد عربستان دولت این کشور با ادامه جنگ در یمن مخالفت کند.
*معلوم نیست؛سیاست اعلامی و سیاست اعمالی آمریکا در خصوص توقف جنگ یمن تا چه اندازه با یکدیگر منطبق باشد وی تصریح کرد: به هر حال سخنگوی پنتاگون در خصوص جنگ یمن چنین وعده‌ای داده و نمی‌توان با اطمینان گفت سیاست اعلامی و سیاست اعمالی آمریکا در خصوص توقف جنگ در یمن تا چه اندازه با یکدیگر منطبق باشد. 

ابوالفتح افزود: اساسا ممکن است با گذشت زمان این تب و تاب فروکش کند و منتقدین جنگ یمن توجه شان به این موضوع کم شود و آمریکا دوباره به روال قبل بازگردد فرض دیگر هم این است که فشار‌ها بر عربستان افزایش یابد، چون نوع رویکرد این کشور تحت کنترل بن سلمان با معیارها، ارزش‌ها و اهدافی ترسیم شده که با خط فکری دموکرات‌ها هم خوانی ندارد و طبیعتا سعودی‌ها چاره‌ای جز تجدیدنظر در خصوص ادامه جنگ یمن ندارند.

این کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا با این حساب آمریکای بایدن از فروش سلاح به عربستان منصرف شده است؟ گفت: در این خصوص موضوع سیاه و سفید نیست یعنی توازنی بین نیاز و فروش سلاح و کشتار گسترده‌ای که جنگ‌ها ایجاد می‌کنند وجود ندارد به هر حال افکار عمومی در آمریکا هم تا اندازه‌ای می‌توانند کشتار را بپذیرند و تحمل کنند.
جامعه آمریکا دیدگاه مثبتی به عربستان به عنوان دروازه تروریست ندارند
وی تصریح کرد: نکته مهم در خصوص وجهه عربستان آن است که آن کشور در داخل آمریکا چندان خوش نام نیست و شهروندان آمریکایی به دلیل سبک زندگی سعودی ها، شهره شدن عربستان به عنوان دروازه تروریست و افراطی گرایی و مسائلی از این دست دید مثبتی به عربستان سعودی و همکاری با این کشور ندارند. 

ابوالفتح ادامه داد: موضوع در مورد اسرائیل هم به این همین شکل است اساس خشونت جنگ وقتی از حدی بگذرد نیرو‌های ضد جنگ فعال می‌شوند و لابی‌های اسلحه را مجبور به تجدید نظر می‌کنند بنابراین الان خشونت جنگ یمن از استاندارد‌های قابل تحمل متوسط جامعه آمریکایی فراتر رفته است پس بر دولت فشار می‌آورند تا به این جنگ خاتمه دهد فشاری که البته روی ترامپ موثر نبود.

این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: نخبگان آمریکایی در خصوص جنگ یمن معتقدند آمریکا باید قدری عاقلانه‌تر و متمدنانه‌تر رفتار کند و به شکل کور شهروندان یمنی را نکشد، مراکز انسانی را نابود نکند و حداقل اگر می‌خواهد جنگی به راه بیندازد قدری قانونمندانه‌تر عمل کند، چون در غیر این صورت افکار عمومی و رسانه‌ها که دیگر مثل گذشته تحت هژمونی قدرت‌های غرب نیستند آمریکا را متهم به نقض حقوق بشر می‌کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ابوالفتح پنتاگون پایان جنگ یمن عربستان کارشناس مسائل آمریکا توقف جنگ جنگ یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۶۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟

اگرچه ایالات متحده کمک‌های تازه‌ای را برای اوکراین تصویب و بریتانیا اخیرا از بزرگترین کمک نظامی‌اش به کی‌یف رونمایی کرد، اما زمان خواهد برد تا اوکراین قدرتش را به واسطه این کمک‌های جدید احیا کند و البته در عین حال کمبود نیروهای اوکراینی نقطه ضعف دیگری برای این کشور در مقابل جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به محض آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کمک به اوکراین را امضا کرد، ارتش ایالات متحده شروع به ارسال تجهیزات مورد نیاز به خط مقدم کرد. با این حال، بعید است اوکراین بتواند پیشرفت چشمگیری را در مقابل برتری‌های روسیه کسب کند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «رای مثبت کنگره جهت ارسال کمک به اوکراین موجب افزایش روحیه برای کی‌یف شده است اما کمبود نیرو دغدغه‌ای بزرگ و حیاتی برای این کشور قلمداد می‌شود. از طرفی شاید کمک‌های آمریکا انگیزه‌ای برای کشورهای اروپایی ایجاد کند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند؛ همانگونه که نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ورشو از یک بسته کمکی نظامی ۵۰۰ میلیون پوندی رونمایی کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اوکراین ابتدا امیدوار بود که کمک‌های واشنگتن در ابتدای سال جاری میلادی به دستش برسد اما ظاهرا انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ همچنان برای اوکراین به معنای حفظ خطوط باشد تا بازپس‌گیری قلمروهایش. هفته گذشته لایحه کمک‌ آمریکا به اوکراین تصویب شد و زمان خواهد برد تا اوکراین وضعیت دشوار خود را که از ماه‌های اول ۲۰۲۴ گریبان‌گیر آن شده، بهبود ببخشد. هم‌چنین یگان‌های جدید باید آموزش ببینند و زمان می‌برد تا اوکراین کاملا از کمک‌های آمریکا بهره‌مند شود.»

فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌نویسد: «کی‌یف شاید برای به رخ کشیدن دستاوردهای نظامی پیش از انتخابات نوامبر ایالات متحده و توجیه این کمک‌ها، تحت فشار قرار بگیرد و آمریکا (دولت جو بایدن) از او دستاوردهای نظامی بخواهد. اما اوکراین همچنان به جذب منابع نیاز دارد و در عین حال با توجه به انتخابات آتی آمریکا و حضور چهره‌ای جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، آینده روند این کمک‌ها به اوکراین مشخص نیست.»

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر بهترین راه اوکراین برای تداوم مبارزه با روسیه، ادامه دادن انواع حملاتی است که اخیرا در حال افزایش هستند. طی این حملات از پهپادهای دوربرد علیه پالایشگاه‌های نفت و سایر اهداف با ارزش استراتژیک در روسیه استفاده شده است اما اوکراین نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد اتکمز یا موشک‌های کروز سایه طوفان که سوناک در ورشو این هفته وعده داد، برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.»

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین طی نشست سران گروه ۲۰ در اوساکا ژاپن - ژوئن ۲۰۱۹

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به قدرت روسیه می‌نویسد: «در حالیکه هیچ راه آسانی برای به زانو درآوردن روسیه وجود ندارد، اما شاید در این مسیر نقاط آسیب‌پذیر این کشور فاش شود. از لحاظ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم حتی اگر ترامپ پیروز شود، ضمانتی برای خرسندی پوتین ارائه نمی‌دهد زیرا ترامپ احتمالا بخواهد برنامه صلح خودش را در پیش بگیرد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نظم جایگزین چین و آن چه آمریکا باید از آن بیاموزد
  • پولیتیکو : مرد شماره دو روسیه از ولادیمیر پوتین هم ترسناک تر است/ نیکلای پاتروشف استفاده از سلاح هسته ای را تبلیغ می کند
  • آیا چین می‌تواند؟
  • هاآرتص: اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می‌سازد
  • آیا اعتراضات دانشجویی باعث تغییر سیاست آمریکا می‌شود؟
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می سازد
  • به وقتِ بیداری