Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، نشست فرهنگی زن طراز انقلاب اسلامی با عنوان «بانوی انقلاب» با حضور محمدهادی ناصری طاهری، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران، سکینه خاتون مهدیان پور معاون اداره کل، حکیمه دباغ (فرزند مرحومه طاهره دباغ)، سعیده حسینجانی (رئیس مرکز ترجمه حوزه هنری)، فریبا یوسفی (شاعر)، در فضای مجازی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همیشه در کنار مردان بزرگ، زنان بزرگی حضور داشتند

سعیده حسینجانی رئیس مرکز ترجمه حوزه هنری با اشاره به شخصیت وجودی و الهی حضرت فاطمه (س) و جایگاه زنان ایران اسلامی گفت: جایگاه زنان در تاریخ، همواره جایگاه مشخص و ویژه ای بوده است و در جایی خوانده ام که همیشه در کنار مردان بزرگ، زنان بزرگی هم حضور داشتند و باید همگان بپذیرند که نیمی از جامعه بشری را زنان تشکیل می‌دهند و به همین لحاظ نیمی از تاریخ جامعه نیز متعلق به زنان است و مصداق عینی آن در روزگار امروز ما، سخنان حضرت امام (ره) است که انقلاب اسلامی را وامدار زنان می‌دانند. چرا که زنان علاوه بر اینکه در خانواده واجتماع نقش آفرینی می‌کردند در تقویت بخشی روحیه مردان نیز مؤثر بودند.

به گفته وی، نقش محوری که خداوند به زنان اهدا کرده است نقش مادری و همسری است و همین رسالت است که نقش‌های دیگر زنان را تحت تأثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: بسیاری از روانشناسان بر این عقیده هستند که پژواک صدای مادران و تأثیری که این صدا در فرزندان دارد هفت برابر قوی‌تر از صدای پدران است این درحالی است که جایگاه زن و اهمیت زنان در رشد و شکوفایی استعدادها و هویت فردی در اجتماع رساتر است.

نباید از بحث ارائه الگو زن طراز انقلاب اسلامی به جهان غافل شد

رئیس مرکز ترجمه حوزه هنری با اشاره به زن طراز انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: زنی طراز انقلاب و جامعه ایران اسلامی است که در کنار توجه به تعالی شخصیت خود، توجهی هم به نقش مادری و همسری خویش داشته باشد و حتماً این زنان در استقلال کشورشان تاثیرگذارتر خواهند بود و باید ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی این زنان به گونه‌ای باشند که بتوان از این زنان به عنوان الگوهای زن طراز اول انقلاب اسلامی یاد کرد.

حسینجانی خاطر نشان کرد: نباید از بحث ارائه الگو زن طراز انقلاب اسلامی به جهان غافل شد و درحالی که ما این الگوها را در جامعه خودمان داریم اما این الگوها هنوز به طور صحیح در جهان تبلیغ نشده است لذا ما باید در معرفی زنان تأثیرگذار جامعه خودمان به گونه‌ای عمل کنیم تا بتوانیم این افراد را به درستی به جهانیان معرفی کنیم.

او ادامه داد: برای بسیاری از جوامع این سوال مطرح است که چگونه زنان ایرانی هم می‌توانند همزمان با عصر خویش پیشرفت کنند و آزادی حضور در اجتماع داشته باشند و البته این وظیفه همه ماست که جهان را نسبت به زنان ایران آشنا سازیم.

وی در پایان به ضرورت‌های حضور زنان در اجتماع و سرنوشت کشور با رعایت هویت زن ایرانی و اسلامی و با توجه به نقش مادری و همسری پرداخت و به سخنان حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در خصوص توجه به جایگاه ویژه زنان اشاره کرد.

ساده زیستی و اعتقاد به حضرت امام (ره) از ویژگی‌های مرضیه دباغ

در بخش دیگری از این نشست، حکیمه دباغ دختر مرضیه حدیدچی معروف به طاهره دباغ با بیان خاطراتی از مادرش به برخی از ویژگی‌های اخلاقی این مرحومه اشاره کرد و گفت: با وجودی که نام اصلی مادر من مرضیه حدیدچی بود اما همیشه به نام پدر من یعنی دباغ خودش را معرفی می‌کرد و آن هم به این دلیل بود که ایشان معتقد بود هر آنچه که در ثواب کارهایش نصیبش می‌شود باید همسرش هم در آن سهیم باشد و به همین دلیل از فامیل پدرم استفاده می‌کرد. جالب است که بدانید که نام طاهره را حضرت امام بر روی ایشان می‌گذارند و ایشان را خواهر طاهره صدا می‌کردند.

وی اعتقاد به کار و پیروی از حضرت امام (ره) را یکی دیگر از ویژگی‌های مادرش نام برد و تصریح کرد: هنگامی که ایشان به زندان رفتند کوچک‌ترین فرزند ایشان کمتر از ۵ سال داشتند اما همچنان به کار خویش معتقد بودند و وقتی از دست ساواک فرار می‌کنند و به خارج از کشور و به دیدار امام می‌روند از امام می‌پرسند من هم اکنون حکم اعدام دارم و فراری هستم، تکلیف من چیست و امام به ایشان می‌فرمایند «بمانید چون پیروز می شوید» و مادر من با توجه به اعتقادی که به امام داشتند دیگر سوالی بابت این موضوع نمی‌کنند و می‌دانستند که بنا به گفته امام، این انقلاب پیروز خواهد شد.

حکیمه دباغ، ساده زیستی مادرش را یکی دیگر از ویژگی‌های او ذکر کرد و گفت: ساده زیستی ایشان واقعاً زبانزد همه بود و شاید کسی باورش نمی‌شد که چگونه یک زنی که چندین دوره نماینده مجلس بوده یا کسی که فرمانده سپاه و نماینده امام در شوروی بوده اینقدر ساده زیست باشد.

به گفته وی، خدمت به مردم و خدمت گزاری یکی دیگر از ویژگی‌های مادرش بوده است به طوری که هر کسی از او درخواستی داشته و برای حل مشکلی به وی مراجعه می کرده محال بوده که دست خالی برگردد.

کد خبر 5145861

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری حوزه هنری انقلاب اسلامی ایران انقلاب چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی ایران معرفی کتاب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سازمان سمت جایزه کتاب سال موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تازه های نشر کتاب سال قاسم سلیمانی کتاب و کتابخوانی ابن سینا نقد کتاب سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نقش مادری و همسری حضرت امام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۹۶۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان الگوی خوبی برای دانش آموزان باشند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم موسوی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر آوج دعوت مؤمنین به رعایت تقوای الهی اظهار کرد: تقوا یعنی عمل به واجبات و ترک محرمات است.

وی با اشاره به اجرای طرح نور توسط فراجا اظهار کرد: اقدامات خوبی در راستای کاهش کم حجابی در حال انجام است و انتظار می‌رود اینگونه فعالیت‌ها بیش از پیش انجام گیرد.

موسوی به دیدار معملمان با رهبری معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: معلمان باید الگوی خوبی برای دانش آموزان باشند زیرا همه تلاش‌ها می‌بایست منجر به تعلیم و تربیت شود.

امام جمعه آوج تصویب سند تحول آموزش و پرورش را ضروری دانست و یادآور شد: علامه شهید مطهری و علمایی همچون حسن زاده آملی و.... در مسیر تربیت شاگردان طراز اول انقلاب تلاش‌های زیادی کرده‌اند.

حجت السلام موسوی وجود رهبری معظم انقلاب اسلامی را مایه برکت و پیشرفت امت‌های اسلامی دانست و افزود: وقتی فرمان انتقام از رژیم غاصب صهیونیستی توسط مقام معظم رهبری صادر شد چشم دوستداران و دشمنان به سمت ایران اسلامی بود که آیا این اقدام به سرانجام خواهد رسید.

موسوی خاطر نشان کرد: وقتی به حوادث آمریکا نگاه می‌کنیم می‌بینیم که پلیس آمریکا در اوج ادعای حقوق بشر برخورد خشونت آمیزی با دانشجویان خود دارد.

امام جمعه آوج ضمن تسلیت سالروز شهادت امام صادق علیه السلام بیان کرد: آن حضرت در خفقان زمان خود توانست شاگردان زیادی را تربیت کند لذا وظیفه داریم در خور شأن حضرت برنامه عزاداری برگزار نمائیم.

کد خبر 6095713

دیگر خبرها

  • معلمان الگوی خوبی برای دانش آموزان باشند
  • بازداشت هزاران دانشجو در آمریکا دروغ آزادی بیان را اثبات کرد
  • سپاه همزاد انقلاب و سنگر مستحکم انقلاب است
  • انتقاد امام جمعه همدان از توجه به ارزش‌های مادی در مدارس
  • شوراها عرصه ظهور حضور مردم در حکمرانی هستند
  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
  • معلمان اگر در کارشان غفلت کنند سرنوشت یک جامعه به خطر می‌افتد
  • به اسم آزادی به کام برهنگی!
  • شلیک به مغز انقلاب اسلامی
  • دشمن چگونه سعی در عرفی‌سازی بی‌حجابی در جامعه‌ دارد؟