تخریب دین به نام طب؛ آیا واکسن، ایمان را میدزدد؟!
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۰۴۷۷۷
آفتابنیوز :
عباس تبریزیان فرد معممی که خود را طبیب اسلامی معرفی کرده و نامش از سال گذشته با سوزاندن اصول طب داخلی هاریسون بر سر زبانها افتاد، به تازگی اظهارنظر جنجالی درباره واکسن کرونا داشته است.
در متنی که در کانال منتسب به وی منتشر شد، تبریزیان مدعی شده به کسانی که واکسن میزنند نزدیک نشوید زیرا اینها میکروچیپ دارند و دچار تغییر ژنتیکی شدهاند و از سنخ انسان بودن خارج شدهاند و مانند ربات کنترلشده عمل میکنند و ژن ایمان و اخلاق و نجابت را از دست دادهاند و تمایل به همجنسبازی پیدا کرده و تبدیل به موجودات خطرناکی شدهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او پیشتر نیز ادعاهایی درباره درمان کرونا با داروهایی کرده که برای اثرگذاری بیشتر به دیگران، از نامهای ائمه برای نامگذاری آنها استفاده کرده است.
همچنین گفته بود استفاده از ماسک برای مردان الزامی نیست و تنها زنان میتوانند کرونا را منتقل کنند. نسخه دیگر جنجالی وی برای درمان کرونا استفاده از روغن بنفشه در هنگام خواب بود که بیشترین واکنش را از سوی افکار عمومی و جامعه پزشکی داشت.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بارها واکنشهای مختلفی نسبت به اقدامات و اظهارات غیرعلمی و جنجالی تبریزیان داشته است حتی براساس اخبار منتشر شده، پیشتر عباس تبریزیان در دادگاه روحانیت به سه سال حبس و پلمپ مراکز تحت فعالیتش محکوم شده است که از اجرای آنها خبری در دست نیست.
با این حال وزارت بهداشت بار دیگر از دادستانی درخواست کرده نسبت به تداوم اظهاراتی که عملا فضای اخلاقی را نیز در تیر رس خود قرار داده، رسیدگی کند.
کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به صحبتهای جدید تبریزیان درباره واکسن کرونا گفت: مواضع جاهلانه و خرافی این فرد (تبریزیان) به افکار عمومی و به وجهه روحانیت آسیب جدی زده؛ او و اطرافیانش همچنان به رفتارهای خلاف جریان سلامت عمومی ادامه میدهند. مدعیالعموم از جنبه دفاع از حقوق عامه میتواند موضوع را پیگیری کنند.
در این میان سعید نمکی وزیر بهداشت نیز در واکنش تلویحی به ادعای تبریزیان درباره واکسن کرونا گفت: همه ما باید با شارلاتانیسم مقابله کنیم و بجنگیم. اعتدال، زبان گفتمان با عقلاست و دیگر با اعتدال نمیتوان با شارلاتانیسم مقابله کرد. امروز باید تکلیفمان را با یک جریان فرصت طلب سودجو روشن کنیم و البته مستندات برای طب ایرانی و مکمل باید در قالب پژوهش، تقویت شود.
وی بیان کرد: باید تنویر افکار عمومی و اطلاعرسانی درست از شیوههای علمی طب ایرانی و مکمل برای جامعه در دستور کار ما قرار گیرد تا مردم تفاوت سره از ناسره را متوجه شوند.
با این حال با وجود اینکه بارها افکار عمومی و وزارت بهداشت خواهان برخورد جدی با چنین اظهارنظرهای غیرعلمی بوده همچنان خبری از برخورد با تبریزیان وجود ندارد.
بیاعتمادی به علم جدید در میان سنتگرایان
حجتالاسلام والمسلمین دکتر مهراب صادقنیا عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب درباره اظهارات جدید تبریزیان گفت: خیلی کاری به شخص تبریزیان و ادعایی که کردند، ندارم. اگرچه وقتی صحبتهای ایشان را شنیدم ابتدا فکر کردم شوخی میکنند چون هیچ عقل سلیمی نمیتواند این صحبت را قبول کند و هیچ علمی نمیتواند رابطه بین تزریق واکسن کرونا و همجنسگرایی یا همجنس بازی را اثبات کند اما متاسفانه بعد معلوم شد که این مطلب را جدی میگویند.
صادق نیا ادامه داد: باید به این نکته توجه کنیم که بیاعتمادی به علم جدید نزد سنتگرایان از قدیم وجود داشته و آنها برای دفاع از سنت، گاهی به خطاها و ناتوانیهای علم جدید تمسک میجویند. به این معنا که میگویند فلان دارو که علم جدید تولید کرده این پیامدهای منفی را دارد، پس نباید مصرف شود یا ناتوانی علم جدید را در درمان بیماریها مطرح میکنند و مثلا وقتی آن فوتبالیست محترم به کرونا مبتلا میشود، میگویند علم جدید نمیتواند درمان کند بدهید ما درمان کنیم.
در جریان روند درمانی مرحوم علی انصاریان و در شرایطی که او در بخش ICU بستری بود، گویا شخصی به بیمارستان مراجعه و ادعا کرده است که با طب سنتی میتواند ۱۲ ساعته انصاریان را درمان کند. این فرد که ظاهرا از پزشکان طب سنتی ایران بوده، با اصرار فراوان قصد داشته وارد اتاق ICU بیمارستان فرهیختگان شود و روند درمانیاش را آغاز کند و ادعا داشته در این باره حتی با خانواده انصاریان نیز صحبت کرده است. البته این درخواست با مخالفت پزشکان معالج انصاریان مواجه شد.
صادقنیا افزود: بیاعتمادی به علم جدید برای کسانی که خود را مدافع سنت یا فهم سنتی معرفی میکنند زمینهای فراهم میکند تا فکر کنند با طب و علم سنتی میتوانند مشکلات را حل کنند. از قضا ممکن است توجه جامعه به آنها جلب شود و عقیدهای در جامعه پدیدار شود که از آنها پذیرایی کند. همانطور که میبینیم امروزه در جامعه ما بلکه در کل جهان گرایش به طب سنتی تقویت شده است.
اما مشکلی که وجود دارد اینکه تبریزیان از جانب طب سنتی سخن نمیگوید او از جانب چیزی به نام طب اسلامی حرف میزند. چیزی که اساسا وجود خارجی ندارد. چیزی که هیچ منبعی برای آن نیست و بسیاری از علما و مراجع آن را نپذیرفته و نفی کردهاند.
توهین به دین از طریق سخنان سخیف
به گفته وی، وقتی تبریزیان از جانب مفهومی به نام طب اسلامی صحبت میکند و نتیجه تزریق واکسن کرونا را آنگونه توصیف کرده، نتیجه آن در حقیقت توهین به دین خواهد بود که موضوع آزاردهنده همین است.
وی افزود: هر کسی میتواند سخنی بگوید و دیگران بشنوند اما کسی که خود را نماینده یک مفهوم دینی معرفی میکند و بعد از جانب آن سخن میگوید و در نهایت سخن سخیفی بیان میکند در نهایت نتیجه آن توهین به دین خواهد بود.
دلیل عدم برخورد جدی با تبریزیان چیست؟
صادقنیا درباره چرایی عدم برخورد جدی با چنین افرادی گفت: نکته اول همان بدگمانی به علم جدید است. در کشور ما به دلیل روحیه بدبینی به غرب بدبینی به علم جدید، چه در علوم انسانی و چه در علوم تجربی وجود دارد و بدگویی درباره دستاوردهای علوم معمولا از حمایت سنتی و قشر سنتی برخوردار است.
وی افزود: این فقط مخصوص تبریزیان در علم پزشکی نیست. در علوم انسانی نیز اگر یک دیدگاه جدید علمی را بر اساس یافتهها و درک سنتی رد کنید قاعدتا با شما برخورد جدی نمیشود و حتی سادهتر از علم پزشکی با آن برخورد میشود. این بدگمانی به علم مدرن باعث میشود قشر سنتی از تبریزیان و اندیشهاش حمایت کرده و به همین دلیل برخورد با او کار سختی است.
این استاد دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: نکته دومی که مواجهه با تبریزیان را سخت کرده، استفاده او از منابع روایی است. در واقع تبریزیان از احادیث، قرآن و سنت استفاده میکنند. این استفادهها، تاریک و روشن بوده و گاهی درست و گاهی نادرست است. به همین دلیل این ذهنیت وجود دارد که اگر با او برخورد شود در نهایت به نام مواجهه با دین تمام خواهد شد.
وی افزود: اما دلیل دیگری که حمایت از او وجود دارد مسائل اقتصادی است. شما ببینید چه طیف عظیمی از طریق نسخههای همین آقای تبریزیان درآمد کسب میکنند و اقتصاد بزرگی پشـت آن وجود دارد و طبیعی است که آنها نمیتوانند از این درآمد چشم بپوشند.
چه باید کرد؟
صادقنیا ادامه داد: بنده با مفهوم طب اسلامی موافق نیستم اما اگر دوستان در زمینه طب سنتی نظری دارند، میشود آزادانه مطرح کنند. دلیلی ندارد ما منکر (دانش) تجربی بشر شویم. اگر قدری با خصلت دموکراتیزه شده بیشتری با این مساله برخورد کنند باعث میشود افراد خود انتخاب کنند که در درمان بیماری از طب سنتی یا طب مدرن استفاده کنند.
وی تاکید کرد: نکته مهم در این میان اینکه مساله درمان کرونا یک امر شخصی نیست که کسی بگوید من میخواهم اینطور درمان شوم. این بیماری یک همهگیری و فراگیر بوده، جامعه را فلج کرده و به یک چالش اجتماعی تبدیل شده است. باید یک نهاد رسمی در این باره مسئولیت را برعهده بگیرد و اگر کسی در این راه اختلالی ایجاد کند باید با او برخورد جدی شود.
این استاد ادیان و مذاهب تصریح کرد: معنا ندارد کسی بگوید من کرونا دارم اما نمیخواهم از طریق داروی شما خودم را درمان کنم و میخواهم با داروی گیاهی درمان شوم. نباید به او اجازه دهند، چون کرونا بیماری یک شخص نیست و در نهایت به کل جامعه سرایت میکند.
منبع: خبرگزاری ایرنامنبع: آفتاب
کلیدواژه: عباس تبریزیان طب اسلامی کرونا افکار عمومی واکسن کرونا علم جدید برخورد جدی صادق نیا طب سنتی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۰۴۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مراسم آیینی سنتی کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار میشود
به گزارش خبرگزاری مهر، منصور مهرزاد اظهار کرد: ثبتجهانی منظر فرهنگی هورامان و وجود ظرفیتهای فرهنگی، تاریخی و طبیعی در این منطقه موجب شده تا هورامان به یکی از قطبهای مهم گردشگری کشور تبدیل شود و همواره مورد توجه تعداد بیشماری از گردشگران قرار گیرد.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کردستان افزود: کومسای از جمله برنامههایی است که هرساله در نیمه اردیبهشتماه در این منطقه جهانی به صورت ویژه و باشکوه هرچه تمامتر برگزار میشود. او عنوان کرد: این مراسم آیینی روز جمعه ١٤ اردیبهشتماه سالجاری با حضور گردشگران داخلی و خارجی در محوطهای مجاور زیارتگاه سیدمصطفی مشهور به پیرشالیار از نوادگان و سادات حضرت امام جعفرصادق (ع) برگزار میشود.
مهرزاد یادآور شد: برپایی نمایشگاه صنایعدستی و سوغات منطقه، دفنوازی، اجرای شمشال هورامی و شعرخوانی از جمله برنامههای پیشبینی شده این مراسم آئینی است.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کردستان بیان کرد: امید است همواره بتوانیم با همکاری شایسته مردم، بخش خصوصی و دستگاههای مربوطه با ارائه خدمات مناسب و کسب رضایتمندی گردشگران در سفر به کردستان، انگیزه حضور دوباره و زمینه انتخاب استان به عنوان مقصد گردشگری را فراهم آوریم.
کومسای در هورامی از دو کلمه «کو» به معنی جمع شدن و مجمع و «مسای» به معنی یادگیری تشکیل شده است. روایت میشود با توجه به وضعیت خاص منطقه و فرهنگ تعاون و همزیستی نشأت گرفته از طبیعت سخت هورامان و فرهنگ کوچنشینی و هوارنشینی، هرساله اواسط فصل بهار مردم، روستا را ترک و به هوارهای دور و نزدیک در منطقه کوچ میکردند و مدتی بیش از شش ماه از سال را از همدیگر دور بودند و قبل از کوچ لازم میدیدند که در جلسه و مراسمی مقرراتی را ساماندهی کرده و امورات ضروری اجتماعی را میان خود تقسیم و به افراد واجد شرایط واگذار کنند و برای کوچ آماده میشدند.
در ورای این ماجرا یک افسانه روایت میشود که پیرشالیار مردی بزرگوار بوده و کرامات خاصی داشته است که بهعنوان مثال گفته میشود او توانسته شاهبهارخاتون را که دختری کر و لال بود شفا بدهد.
همچنین روایاتی وجود دارد که روزی یکی از مریدان پیرشالیار به نام درویش گومار نزد پیرشالیار رفته و از کمبود شیر دامهای خود گله و شکایت میکند، پیرشالیار به او میگوید در نزدیکی مزار درویشی که دامپزشک بوده سنگی هست، قطعهای از آن را بِبُر و به مشک دامهای خود ببند تا شیرشان افزون شود؛ بههمین دلیل هنوز هم در پایان مراسم کومسای تکه سنگ سفیدی را که در جوار مزار پیرشالیار وجود دارد میشکنند و برای تبرک با خود میبرند که بنا بر اعتقاد اهالی هورامان، خاصیت برکتبخشی دارد.
گفتنی است؛ مراسم جشن عروسی پیر شالیار هم یکی از جشنهای رایج در منطقه جهانی هورامان است که هر ساله در اواسط بهمنماه و همزمان با جشن سده برگزار میشود؛ این مراسم در واقع سالگرد ازدواج پیر افسانهای به نام شالیار است که ریشه در اسطورهها و اعتقادات و آیین قدیم مردم این سرزمین دارد.
منطقه هورامان تخت در ۶۰ کیلومتری جنوب شهر مریوان و غرب شهرستان سروآباد با جمعیتی بیش از ۳۵۰۰ نفر در میان کوههای سر به فلک کشیده تختثانی، پیررستم، ملهاسب و کوسالان محصور است و نماد و قلب تپنده منطقه جهانی هورامان بهعنوان منظری تاریخی و فرهنگی محسوب میشود.