Web Analytics Made Easy - Statcounter

هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۷۷ هزار تومان، تغییرات نرخ دلار در شش ماهه نخست سال، ارائه سرویس درقالب پلتفرم "بانکداری باز" آغاز شد، وضعیت بازرگانی خارجی در ۶ ماه اول ۹۹، تحول در پرداخت‌های بانکی برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۲۶ بهمن شبستان به شرح زیر است:

هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۷۷ هزار تومان/لار ۲۴ هزار و ۹۸۱ تومان

امروز (یکشنبه ۲۶ بهمن) هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۷۷ هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۲۴ دلار، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۵۶۹ هزار تومان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۵۶ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان است.

 

امروز (یکشنبه ۲۶ بهمن) در بازار ارز دلار ۲۴ هزار و ۹۸۱ تومان، یورو ۳۰ هزار و ۲۷۱ تومان، پوند ۳۶ هزار و ۵۷۹ تومان، درهم امارات ۷۲۱۹ تومان، یوان چین ۴۰۸۰ تومان و لیر ترکیه ۳۷۲۰ تومان است.

 

این در حالی است که روز گذشته (شنبه ۲۵ بهمن) هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۶۴ هزار تومان، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۵۵۳ هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۲۴ دلار، سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۵۹۸ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۸۵۱ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود.

 

ارائه سرویس درقالب پلتفرم "بانکداری باز" آغاز شد

معاون مدیر عامل در امور فناوری اطلاعات بانک رفاه کارگران، طراحی و بهره‌برداری از پلتفرم "بانکداری باز" را یکی از ارکان تحول دیجیتال در بانک رفاه کارگران توصیف کرد و گفت: تحول دیجیتال دارای چند خصیصه و ویژگی است که یکی از خصایص و ویژگی های اصلی آن، پلتفرم محوری است.

وی افزود: علاوه بر پلتفرم محوری موضوعاتی نظیر تجربه محوری، داده محوری، نوآوری محوری، الگوریتم محوری و اکوسیستم محوری به عنوان خصایص اصلی موضوع تحول دیجیتال مطرح می باشند. 

معاون مدیرعامل در امور فناوری اطلاعات بانک رفاه کارگران، همچنین تمرکز بر روی افزایش امکان پردازش تراکنش های همزمان، پایدارسازی و دسترس پذیری سامانه های عملیاتی بانک، احراز هویت غیرحضوری، پیاده سازی امضای دیجیتال و ارائه حداکثری خدمات بانکی به صورت مجازی و غیرحضوری توسعه محصول کیف پول، توسعه سوپر اپلیکیشن های موبایلی، مدرن سازی سامانه های عملیاتی (core)، ارائه خدمات بدون کارت و غیر لمسی از طریق دستگاه های خود پرداز و ... را از جمله برنامه های کلیدی در دست اقدام در حوزه فناوری اطلاعات بانک رفاه کارگران عنوان کرد.

 

تحول در پرداخت‌های بانکی/ ضریب امنیت افزایش می‌یابد

محمدجواد هادی، معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ضمن تشکر از زحمات بانک مرکزی در پروژه جدید مبنی بر شیوه جدید پرداخت از طریق تلفن همراه، اظهار کرد: این دو مجموعه در سال‌های اخیر در توسعه و ارتقای زیرساخت‌های شبکه پرداخت کشور تلاش بسیاری کردند که جای تشکر دارد. ابتکار در این حوزه به معنی طراحی سازوکارها و ارائه راهکارهای جدید پرداخت متناسب با نیازمندی‌های توسعه کسب‌وکار و از طرف دیگر کارآمدسازی و بهینه‌سازی روش‌های قبلی است که البته یکی از الزامات نظام بانکی و پرداخت است.

وی ادامه داد: با توجه توسعه پُرسرعت و تغییرات حوزه کسب‌وکارها به ویژه در حوزه تجارت الکترونیکی، لازم است شبکه پرداخت کشور همپا با این توسعه و به وجود آمدن نیازمندی‌های نوظهور، به‌ روز باشد تا بتواند به خوبی پاسخگو باشد و به عنوان یکی از پیش‌نیازهای جدی کسب‌وکار، ارائه خدمت کند که این رونمایی نشان‌دهنده همین چابکی و همراهی است.

معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تاکید کرد: در واقع تنوع محصولات در حوزه پرداخت با توجه به قابلیت‌ها و امکانات هر کدام، از یک طرف دامنه انتخاب‌های بیشتری را پیش روی کسب‌وکارها قرار می‌دهد و از طرف دیگر جهت مدیریت و نظارت بر شبکه پرداخت توسط حاکمیت و مقام ناظر شبکه پرداخت کشور را ساده‌تر می‌کند. چرا که اولاً کسب‌وکاری که به هر دلیل، نیازمندی‌اش از طریق ابزارهای کامل قبلی برآورده نمی‌شد، الان به خوبی برآورده می‌شود و هم اینکه اگر محدودیت‌ها یا کنترل‌های خاصی لازم است با توجه به سازوکار، سهولت، امنیت و ... از طرف مقام ناظر پولی کشور اعمال شود، به سادگی بر دسته خاصی از درگاه‌ها قبل اعمال است. بنابراین به صورت کلی تنوع‌بخشی به محصولات و تخصصی کردن آن‌ها، به کارآمدسازی و بهینه‌سازی شبکه پرداخت کشور منتهی می‌شود.

هادی با اشاره به کاربرد محصول جدید یعنی پرداخت از طریق تلفن همراه، گفت: براساس آخرین گزارش تجارت الکترونیکی ایران که مربوط به شش‌ماهه اول سال ۱۳۹۹ بود و به تازگی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی منتشر شد، ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند نسبت به شش‌ماهه اول ۱۳۹۸ حدود ۲۰ درصد در کشور رشد داشته و به ۶۵ درصد رسیده است. این زیرساخت، ظرفیت بسیار خوبی در استفاده از ابزارهای احراز هویت و انجام عملیات پرداخت بدون نیاز به کارت و مبتنی بر تلفن همراه را فراهم می‌کند و می‌تواند تحولی در زمینه انجام پرداخت با توجه به زندگی پرسرعت مردم در عصر فعلی ایجاد کند.

 

تغییرات نرخ دلار در شش ماهه نخست سال

نماگرهای اقتصادی تغییرات دلار از سال ۱۳۹۵ تا پایان شهریورماه ۱۳۹۹، نشان می دهد نرخ دلار  در بازار بین بانکی (متوسط نرخ روزانه بانک مرکزی) در سال ۱۳۹۵، ۳۱۳۸۹ ریال بوده است. این در حالی است که در این سال، نرخ متوسط فروش دلار در بازار آزاد، ۳۶۴۴۰ ریال به ثبت رسیده است.

همچنین در سال ۱۳۹۶، نرخ دلار در بازار بین بانکی (متوسط نرخ روزانه بانک مرکزی)، ۳۴۲۱۴ ریال و نرخ دلار بازار آزاد (متوسط فروش) نیز ۴۰۴۵۳ ریال بوده است.

اما در سال ۱۳۹۷، بهای دلار در حالی در بازار بین بانکی (متوسط نرخ روزانه بانک مرکزی) به رقم ۴۱۹۵۰ ریال رسید که نرخ متوسط فروش دلار در بازار آزاد ۱۰۳۳۷۸ ریال مشخص شده بود.

در نهایت در سال ۱۳۹۸، با رونمایی از نرخ ۴۲۰۰۰ ریالی برای نرخ بازار بین بانکی (متوسط نرخ روزانه بانک مرکزی)، شاهد رسیدن نرخ متوسط فروش دلار در بازار آزاد به رقم ۱۲۹۱۸۵ ریال بودیم.

بر اساس این گزارش، در سه ماهه اول سال جاری نیز نرخ دلار بازار بین بانکی (متوسط نرخ روزانه بانک مرکزی) بدون تغییر، ۴۲۰۰۰ ریال و در بازار آزاد نیز نرخ متوسط فروش دلار، ۱۶۵۴۶۵ ریال بوده که به طور مشخص تر نرخ متوسط فروش دلار بازار آزاد، در فروردین امسال ۱۳۲۲۳۹ ریال، در اردیبهشت سال جاری ۱۳۶۴۲۹ ریال و خردادماه نیز ۱۵۲۲۳۶ ریال به ثبت رسیده است.

اما در سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹، در حالی که نرخ دلار بازار بین بانکی (متوسط نرخ روزانه بانک مرکزی) بدون تغییر، ۴۲۰۰۰ ریال بوده است، در بازار آزاد نرخ متوسط فروش دلار به رقم ۲۲۵۹۷۸ ریال رسید که به طور مشخص تر، نرخ متوسط فروش دلار بازار آزاد، در تیرماه امسال ۲۱۲۶۷۶ ریال، در مردادماه سال جاری ۲۲۳۵۰۹ ریال و شهریورماه نیز ۲۴۲۸۱۴ ریال به ثبت رسیده است.

 

وضعیت بازرگانی خارجی در ۶ ماه اول ۹۹

براساس گزارش نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی و بررسی وضعیت بازرگانی خارجی کشور، صادرات غیرنفتی سال ۹۸ حدود ۴۱ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار و با وزن ۱۳۴ میلیون و ۱۸ هزار تن بود. سال ۹۷ وزن کالاها ۱۰۸ میلیون و ۱۸۹ هزار تن به ارزش ۳۹ میلیارد و ۵۸۰ میلیون دلار ثبت شد.

همچنین میزان واردات در سال گذشته، ۳۵ میلیون و ۳۶۴ هزار تن به ارزش ۴۳ میلیارد و ۷۳۵ میلیون دلار بود که به ترتیب با رشد ۹.۳ درصدی و ۱.۳ درصدی مواجه شد. براساس این گزارش، صادرات ۳ ماهه اول ۹۹ با رقم ۲۱ میلیون و ۹۲۹ هزار تن به ارزش ۶ میلیارد و ۳۶۴ ممیلیون دلار بسته شد که از لحاظ وزنی ۴۵ درصد کاهش و در ارزش نیز ۴۴ درصد کاهش را ثبت کرد. 

واردات در این مدت ۸ میلیون و ۹۲۳ هزار تن به ارزش ۷ میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار بود که از لحاظ وزنی با رشد ۰.۶ درصدی اما از لحاظ ارزشی با کاهش ۲۵.۹ درصدی روبرو شد.  در صادرات ۳ ماهه دوم نیز نسبت به ۳ ماهه اول شاهد رشد بودیم اما این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ با کاهش روبرو شد. از تیر تا شهریور ۲۴ میلییون و ۳۸۹ هزار تن به ارزش ۷ میلیارد و ۲۰۲ میلیون دلار کالای غیرنفتی از کشور صادر شد که از لحاظ وزنی ۱۷.۸ درصد کاهش و از لحاظ ارزشی ۲۳.۸ درصد کاهش داشتیم. 

همچنین واردات در ۳ماهه دوم سال ۹۹ حدود ۷میلیون و ۶۰۱ هزار تن به ارزش ۹ میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار بود که به ترتیب با کاهش ۱.۳ درصدی و ۱۶.۲ درصدی روبرو بود. میزان صادرات در تیرماه ۸ میلیون و ۳۵۶ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار بود که در این ماه شاهد کاهش وزنی و ارزشی ۱۱ درصدی و ۲۴ درصدی نسبت به فروردین ۹۸ بودیم. در این ماه میزان صادرات غیرنفتی کشور به ۳ میلیارد و ۳۰۲ میلیون دلار رسیده بود که کاهش ۱۸ درصدی داشت.

مرداد ماه نیز ۲ میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلار کالا صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۳۲ درصدی روبرو بود. واردات نیز در این مدت ۲ میلیارد و ۷۸۵ میلیون دلار با کاهش ۱۸ درصدی ثبت شد .

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون نرخ متوسط فروش دلار سکه بهار آزادی طرح میلیون دلار بانک رفاه کارگران تجارت الکترونیکی شبکه پرداخت کشور بازار بین بانکی هزار تن به ارزش بازار آزاد بانکداری باز ۱۱ میلیون هزار تومان تلفن همراه ریال بوده درصد کاهش ۲ میلیون ماهه اول نرخ دلار شش ماهه ۸ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۰۶۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ |برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳۱ سنت معادل ۰.۳۵ درصد افزایش به ۸۹ دلار و ۳۲ سنت رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در روز جمعه افزایش یافته است. وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد اقتصاد این کشور احتمالاً در شرایط مستحکم‌تری نسبت به سه ماهه اول سال جاری میلادی قرار دارد. از طرف دیگر نگرانی‌ها در مورد عرضه نفت به خاطر ادامه تنش‌ها در خاورمیانه هنوز پابرجاست.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 31 سنت معادل 0.35 درصد افزایش به 89 دلار و 32 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 25 سنت معادل 0.30 درصد افزایش 83 دلار و 82 سنت معامله می‌شود.

ابراز امیدواری وزیر نفت برای آغاز صادرات گاز به پاکستانمذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال

جانت یلن وزیر خزانه جاری آمریکا در روز پنجشنبه گفت رشد اقتصاد این کشور  احتمالاً بهتر از آن چیزی است که اطلاعات ضعیف‌تر از حد انتظار در سه ماهه اول سال جاری میلادی نشان دادند.
وی گفت رشد تولید ناخالص داخلی در آمریکا در سه ماهه اول سال جاری میلادی افزایش یافته و تورم تا سطح متعادل‌تری پایین آمده است.
اطلاعات نشان می‌دادند رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه اول آهسته شده است. قبل از اظهارات یلن، همه چیز حاکی از افزایش تورم بود که بر قیمت نفت تاثیر می‌گذاشت، چون سرمایه‌گذاران تخمین می‌زنند فدرال رزرو نرخ بهره را قبل از ماه سپتامبر پایین نمی‌آورد.
شاخص هزینه‌کرد مصرف فردی برای ماه مارس که شاخص مورد علاقه فدرال رزرو برای تعیین سیاست‌های پولی‌ست قرار است امروز منتشر شود.
از طرف دیگر ادامه تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه همچنان بر نگرانی نسبت به عرضه نفت افزوده و از قیمت نفت حمایت می‌کند.
رژیم صهیونیستی حمله هوایی خود به شهر رفح‌ را علی رغم هشدار به متحدانش در مورد تلفات زیاد آغاز کرده است.
انتهای پیام/46

دیگر خبرها

  • قلک پورشه خالی شد
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان/ سقوط سودآوری بیت‌کوین
  • Home Assistant قصد دارد از یک پلتفرم به یک برند مصرف‌کننده تبدیل شود
  • صادرات خودروی سواری از ترکیه طی ۳ ماه از ۲.۵ میلیارد دلار گذشت
  • قیمت بیت کوین تا ۶۳ هزار دلار کاهش یافت
  • قیمت جهانی نفت؛ برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت / برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد
  • کاهش قیمت بیت کوین تا ۶۳ هزار دلار
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ |برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد
  • سود شرکت ایلان ماسک نصف شد​