Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام والمسلمین هاجری از افتتاح دومین کتابخانه و نمایشگاه دائمی گفتمان علمی انقلاب اسلامی در مدرسه علمیه مروی در تهران خبر داد و گفت: این کتابخانه پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه با حضور مسئولان کشوری و علمای حوزه های علمیه راه اندازی می شود.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «عبدالرسول هاجری» در نشست خبری مراسم رونمایی و افتتاح کتابخانه های تخصصی و نمایشگاه دایمی انقلاب اسلامی و کرسی های نظریه پردازی که روز پنج شنبه 30 بهمن ماه برگزار می شود، گفت: ورود گسترده، هدفمند و سازمان یافته حوزه و روحانیت در رشته های تخصصی علوم انسانی اسلامی دستاوردهای بسیار بزرگ و تحول آفرینی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دبیر انجمن های علمی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: راه اندازی پژوهشگاه ها و موسسات عالی پژوهشی، تولید و انتشار صداها اثر مکتوب و چند رسانه ای در حوزه تلاقی علم و دین، تشکیل انجمن های علمی حوزه و برگزاری سلسله دروس خارج فقه معاصر از جمله دستاوردهای بزرگ و تحول آفرین در حوزه تخصصی علوم انسانی اسلامی بوده است.

 

وی ادامه داد: شناسایی و انتخاب مستمر و روشمند آثار برگزیده و برتر علوم انسانی اسلامی، معرفی مستمر و تدریجی آثار منتخب در مجموعه کتاب شناخت گفتمان دینی، گفتمان علمی انقلاب اسلامی، سامانه نرم افزاری کتاب شناخت، برگزاری نمایشگاه های تخصصی آثار منتخب در عرصه علوم انسانی اسلامی در مراکز عالی علوم و حوزه های علمیه سراسر کشور، برگزاری نمایشگاه دایمی و کتابخانه تخصصی، برگزاری نشست های تخصصی در مراکز علمی و دینی کشور با محوریت آثار برگزیده و برتر از عناصر و مولفه های تحت گفتمان انقلاب اسلامی و کرسی های نظریه پردازی می باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین هاجری  ادامه داد: از سال 75 تاکنون حوزه علوم انسانی اسلامی توسعه یافته است و یک جریان در زمینه های علوم انسانی اسلامی ایجاد شده است اما به اندازه ای که در تولید آثار یا تربیت علوم سرمایه گذاری می کنیم در معرفی آثار و نیروها سرمایه گذاری نمی کنیم؛ این بزرگترین مشکل ما در همه مباحث از جمله مباحث علمی است.


دبیر انجمن های علمی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: غربی ها در تولید آثار و تربیت نیروی انسانی و معرفی آنها سرمایه گذاری کرده اند به طوری که بسیاری از اندیشمندان غربی در میان جامعه نخبه های ایران شناخته شده است در حالی که در کشورمان آن گونه که باید در معرفی آثار علمی و نیروها عمل نشده است و این نقیصه در حوزه های علمیه مشهودتر است.

 

وی با بیان اینکه آثار جدیدی در حوزه علوم انسانی اسلامی ایجاد شده شناخته نشده است و وقتی کتابی نوشته می شود آن گونه که باید معرفی نمی شود، خاطرنشان کرد: تا دیروز جامعه روشنفکری معتقد بود حوزه ها تولید دانش نداشته اند اما امروز خودی ها هم چنین نظری دارند و این در حالی است که حوزه های علمیه در تولید آثار علمی و تربیت نیروهای نخبه خوب عمل کرده اند اما در معرفی آثار و نیروها سرمایه گذاری نکرده اند.

 

دبیر انجمن های علمی حوزه های علمیه با بیان اینکه پس از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی هنوز گفتمان دینی در مباحث اجتماعی مطرح نیست، افزود: در طرح گفتمان آثار فاخر و برگزیده در حوزه علوم انسانی اسلامی به جامعه علمی معرفی می شود یعنی پس از اتمام کار نویسنده و ناشر طرح گفتمان آغاز می شود و به صورت روشمند اثر علمی و نویسنده و مولف آن شناسایی شده و به جامعه علمی داخلی و خارجی معرفی می شود.

 

وی با اشاره به اجرای طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی گفت: آثار دریافتی را از 12 پژوهشگاه و دانشگاه شروع کردیم و امروز 27 دانشگاه و پژوهشگاه اثر خود را به طرح گفتمان انقلاب اسلامی ارسال می کنند که از آن جمله می توان به پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه قرآن و حدیث، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، جامعه المصطفی، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم رضوی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، موسسه آموزشی امام خمینی (ره) و اتحادیه دانش آموختگان حوزه و دانشگاه اشاره کرد.

 

وی در خصوص راه های ارتباط با طرح گفتمان انقلاب اسلامی نیز گفت: دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و موسسات عالی علمی و پژوهشی که متقاضی عضویت در طرح گفتمان و ارسال آثار برتر و منتخب هستند، می توانند درخواست رسمی خود را به دبیرخانه گفتمان ارسال کنند و اساتید، محققان و دانش پژوهان متقاضی خرید آثار می توانند تقاضای خود را از طریق دبیرخانه یا پست الکترونیک ارسال کنند. نهادها و مراکز علمی و پژوهشی که علاقه مند به برگزاری نمایشگاه تخصصی گفتمان علمی انقلاب اسلامی هستند، می توانند درخواست خود را به آدرس پستی یا الکترونیک دبیرخانه گفتمان علمی انقلاب اسلامی ارسال کنند.

 

دبیر انجمن های علمی حوزه های علمیه از راه اندازی رسمی سامانه کتاب شناخت در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: با راه اندازی این سامانه متقاضیان می توانند سفارشات خود را از طریق این سامانه ثبت کنند.

 

حجت السلام والمسلمین هاجری در ادامه با اشاره به آثار رسیده به طرح گفتمان انقلاب اسلامی گفت: تاکنون خلاصه سه هزار جلد کتاب را دریافت کردیم که در مرحله اول چکیده هر کتاب در 12 هزار و 500 صفحه جمع آوری شده است که در 22 جلد و 17 رشته این آثار در مجموعه مجلدات و با عنوان آثار فاخر و برگزیده منتشر شده است.

 

وی با بیان اینکه امسال حدود 50 موسسه پژوهشگاهی و دانشگاهی آثار فاخر خود را به طرح گفتمان انقلاب اسلامی ارسال کرده اند که حدود 50 جلد کتاب در این زمینه منتشر خواهد شد. اولین خروجی گفتمان انقلاب اسلامی انتشار مجموعه مجلدات است که در کتابخانه ها و دانشگاه ها و مراکز علمی قرار می گیرد.

 

این مسئول ادامه داد: دومین خروجی گفتمان راه اندازی سامانه کتاب شناخت است که در این سامانه نرم افزاری مقالات علمی و پژوهشی و کتاب ها عرضه می شوند. این سامانه 27 آذر ماه امسال همزمان با سالروز وحدت حوزه و دانشگاه با حضور وزیر علوم و رییس حوزه های علمیه کشور رونمایی شد و به سرعت توانست جایگاه خود را در فضای مجازی توسعه دهد و به اولین مرکز استنادی علوم انسانی و اسلامی جهان اسلام تبدیل شود.

 

دبیر انجمن های علمی حوزه های علمیه راه اندازی کتابخانه تخصصی را سومین خروجی گفتمان انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: اولین کتابخانه تخصصی و نمایشگاه دایمی گفتمان انقلاب اسلامی سال گذشته در قم راه اندازی شد.

 

دبیر گفتمان علمی انقلاب اسلامی از راه اندازی دومین شعبه کتابخانه تخصصی و نمایشگاه دایمی انقلاب اسلامی در تهران خبر داد و گفت: این کتابخانه تخصصی 30 بهمن در مدرسه علمیه مروی با حضور مدیر حوزه های علمیه کشور، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و شخصیت های علمی تاسیس می شود.

 

وی در خصوص ویژگی های دومین کتابخانه تخصصی گفتمان انقلاب اسلامی گفت: این کتابخانه در فضای بسیار خوبی راه اندازی شده است. از نظر مساحتی چند برابر کتابخانه تخصصی در قم می باشد و از همه مهم تر در دل مرکز حوزه های علمیه معتبر قم واقع شده و مرکزیت آن امکان دسترسی همه مردم را فراهم کرده است. این کتابخانه از نظر استانداردی به استانداردهای ملی و فراملی نزدیک تر است.

 

حجت الاسلام والمسلمین هاجری با اشاره به راه اندازی سومین کتابخانه تخصصی در دانشگاه علامه طباطبایی در آینده ای نزدیک گفت: در فاز اول تلاش می کنیم تا در هر استان یک کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی داشته باشیم و پیش از راه اندازی کتابخانه تخصصی نمایشگاه مقطعی به مدت یک ماه در آن استان برگزار خواهد شد.

 

وی برگزاری سلسله نشست های تخصصی را چهارمین خروجی طرح گفتمان انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: در طرح گفتمان انقلاب اسلامی تلاش می کنیم در موضوعی صحبت شود که جامعه علمی تخصص فرد را در آن زمینه تایید کرده باشد؛ بنابراین با این مولفه ها استاد به مناطق مختلف برای پاسخگویی اعزام می کردیم.

 

دبیر انجمن های علمی حوزه های علمیه یکی از راه های گفتمان سازی و معرفی اثر و مولف آن را این گونه عنوان کرد که اثر و مولف باید در معرض مستقیم بررسی جامعه علمی قرار بگیرند؛ بنابراین از مولف کتاب می خواهیم تا کتاب خود را در چند جلسه تدریس کند و نظریه و یافته های تحقیقی خود را برای مخاطبان که اساتید دانشگاه و اعضای هیئت علمی می باشند، تشریح کند.

 

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: در حال حاضر شورای علمی در 22 استان کشور داریم که این شورا متناسب با نیاز استاد، طلاب و دانشجوها موضوع را اعلام می کند و اساتید متخصص به مرکز مورد نظر اعزام می شوند و با توجه به شیوع کرونا این سلسله نشست های تخصصی به شکل وبینار برگزار می شود. تدوین و انتشار فصلنامه ای با نام فصلنامه دستاورد از دیگر خروجی های گفتمان انقلاب اسلامی است که مقالات علمی و فاخر با موضوع واحد را یکجا گردآوری می کند. موضوعاتی نظیر تحول در علوم انسانی، زن و خانواده، جنگ نرم، سبک زندگی، اقتصاد مقاومتی و تمدن نوین اسلامی که مطالبات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است در 14 جلد تهیه شده است و برای عموم قابل استفاده است.

 

 

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: افتتاح کتابخانه تخصصی انجمن علمی حوزه های علمیه گفتمان انقلاب اسلامی حوزه های علمیه گفتمان علمی انقلاب اسلامی طرح گفتمان انقلاب اسلامی حجت الاسلام والمسلمین علوم انسانی اسلامی کتابخانه تخصصی نمایشگاه دایمی سرمایه گذاری راه اندازی جامعه علمی کتاب شناخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۰۷۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح نور با رعایت ظرافت ها و مراقبت های لازم استمرار یابد

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری بعدازظهر جمعه در جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که با حضور سردار رادان فرمانده انتظامی کل کشور برگزار شد با تقدیر از تلاش های نیروی انتظامی در راستای اجرای طرح حجاب و عفاف گفت: آغاز این طرح امیدهایی را در جامعه به خصوص در بین متدینین ایجاد کرد.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که نهادی با سابقه در حوزه علمیه است از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در کنار امام راحل و مقام معظم رهبری نسبت به مسائل مختلف جامعه دغدغه داشته است.

وی ادامه داد: تلاش جامعه مدرسین حوزه علمیه قم این بوده تا احکام اسلام در جامعه پیاده شود و موجب ایجاد تحولی در کشور و همچنین جهان شود.

امام جمعه قم با بیان اینکه دشمنان امروز در تمامی عرصه در مقابل انقلاب اسلامی ایران ایستاده اند افزود: جمهوری اسلامی ۴۵ سال است که در برابر این توطئه ها با سربلندی ایستاده است.

وی خطاب به سردار رادان گفت: نیروی انتظامی در سالهای اخیر در عرصه های مختلف مبارزه با اشرار و حفظ امنیت کشور ۱۰۰ شهید تقدیم انقلاب کرده و امیدواریم در این عرصه نیز موفق باشید.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه دشمن به دنبال گسترش و نهادینه سازی بی حجابی در جامعه است افزود: حیازدایی نیز مرحله جدیدی از طراحی دشمنان در این عرصه است.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه تاکید کرد: طرح نور باید با رعایت ظرافت و مراقبت های لازم اجرا شود و تداوم آن موجب دلگرمی جامعه است.

کد خبر 6089397

دیگر خبرها

  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • سفر به سومین دیار حرم اهل بیت (ع) در ایران -  بخش نخست
  • رویکرد سپاه کردستان اعتقادی است
  • طرح نور با رعایت ظرافت ها و مراقبت های لازم استمرار یابد
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش: از نخبگانی که در قطب جنوب حضور پیدا کنند، حمایت می کنیم /دولت به دنبال حضور دائمی در قطب جنوب است
  • امیردریادار ایرانی: ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب آمادگی دارد/ حرف اول را در جهان می‌زنیم + فیلم
  • امیردریادار ایرانی : آمادگی کامل ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب/ حرف اول را در جهان می‌زنیم + فیلم