Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، ۲۰ سال گذشته حدود دو تن اشیای تاریخی با قدمت ۶ هزار ساله در حفاری‎های تپه باستانی «بازگیر» واقع در شهرستان مینودشت کشف شد، از همان سال‎ها تاکنون اهالی ساکن در حریم تپه «بازگیر» با مشکل ساخت و ساز و جابجایی خانه‎های خود مواجه هستند، مشکلی که پس از گذشت دو دهه هنوز اقدام مناسبی در جهت جابجایی مردم ساکن در این روستای تاریخی صورت نگرفته است گویی کشف اشیای تاریخی چند هزار ساله نه تنها باری از مشکلات مردم این روستا برداشته بلکه به مشکلات آنها نیز دامن زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرچه اهالی روستای  «بازگیر» انتظار داشتند با آزادسازی تپه توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهد حضور گردشگر و البته رونق اقتصادی در روستای خود باشند اما بی‎توجهی و عدم ‌پیگیری برخی مسوولان موجب بروز مشکلات عدیده‎ای برای ساکنان واقع در حریم تپه  «بازگیر» شده است.

* وعده یک ماهه مسوولان برای روستای «بازگیر» محقق نشد/ محدودیت دولت در تملک عرصه‎های حریم تپه «بازگیر»

چند ماه گذشته نیز خبرگزاری فارس گزارشی با عنوان «نارضایتی اهالی روستای  «بازگیر» از بی‎توجهی مسوولان به عدم تملک منازل روستایی» منتشر کرد که در آن گزارش مسوولان به پیگیری مجدانه مشکلات تأکید کردند، یک ماه گذشته نیز جلسه‎ای با حضور معاون وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فرماندار مینودشت، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان برگزار و در آن جلسه مقرر شد تا ظرف یک‌ماه اقدامات کارشناسی در خصوص تعیین عرصه و الحاق به بافت روستا انجام شود با این وجود گویی بعد از گذشت یک‌ماه هنوز اقدامات خاصی در رابطه با رفع مشکلات اهالی روستای «بازگیر» انجام نشده است.

 

در همین رابطه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان، پرونده مربوط به تپه «بازگیر» را یکی از پرونده‎های خاص استان عنوان کرد و گفت: تپه «بازگیر» مباحث حقوقی مختص به خود را دارد  چرا که از سویی در طول سال‎ها مردم روی عرصه تپه تاریخی سکنی داشتند و از سویی دولت در تملک این عرصه‎ها دارای محدودیت بود چرا که بابت تملک‌ باید سندی به دولت انتقال پیدا می‎کرد و به دلیل تاریخی بودن عرصه قابلیت انتقال سند وجود نداشت و این امر یکی از جدی‎ترین مشکلات مربوط به تپه «بازگیر» است.

احمد تجری تصریح کرد: عدم قابلیت انتقال سند به دولت موجب شده تا بیش از یک دهه مشکل اهالی ساکن در روستای «بازگیر» به قوت خود باقی بماند برای رفع مشکلات در دی ماه تصمیم گرفته شد چند کار انجام شود نخست دقیقأ عرصه و عیان مالکینی که آنجا بنا دارند مشخص شود و طبق قولی که بنیاد مسکن استان داده بود تفکیک و برداشت از عرصه‌هایی که آنجا بود انجام شد.

وی افزود: بخش قابل توجهی از این عرصه‎برداری انجام شده اما هنوز به تهران ابلاغ نکرده‎ایم چرا که بعضی از عرصه‎ها مشخصأ تفکیک دقیقی ندارند و بعضی از پلاک‎ها با یک‌مرزبندی مشخص اتفاق نیفتاده است اما هم زمان ارزش گذاری اعیان و ملک انجام می‎شود.

*برای انتخاب عرصه جایگزین در خصوص جابه‌جایی خانه‎های واقع در روستای «بازگیر» دچار مشکل هستیم

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان یکی دیگر از مشکلات موجود در تپه «بازگیر» را انتخاب یک عرصه جایگزین که قرار است انتقال منازل در آنجا اتفاق بیفتد، عنوان کرد و افزود:کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی و بنیاد مسکن گلستان از یک ماه پیش کار خود را آغاز کرده‎اند و طبیعی است حین کار محدودیت‎هایی به وجود آید.

تجری خاطرنشان کرد: ساخت و ساز در عرصه‎ای دیگر برای اهالی روستا به تأمین اعتبار نیاز دارد و اگر این موضوع رفع شود کار ساخت و ساز انجام خواهد شد.

* لزوم رفع مشکلات حقوقی در رابطه با تپه «بازگیر»

فرماندار مینودشت نیز با اشاره به اقداماتی که برای رفع مشکل اهالی روستای «بازگیر» در حال انجام است، اظهار کرد: تأمین زمین تنها موضوع مطرح در روستای «بازگیر» نیست در واقع ما در یک‌روستای خاص و ویژه قرارداریم ما می‎خواهیم‌ ملکی را اضافه کنیم و از طرفی با یکسری محدودیت‎ها نیز مواجه هستیم چرا که نمی‎توان هر ملکی را به بافت روستا الحاق کرد.

ابوالفضل حسین‎نیا تصریح کرد: یکسری موضوعات نیز بین اهالی روستا وجود دارد افراد ساکن در تپه «بازگیر» مشکلات ورثه‎ای دارند  و باید این موضوعات تعیین تکلیف شود در صورت رفع این مشکلات برای ساخت و ساز بعد از عید نوروز مشکلی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: نمی‎توان بدون حل موضوعات حقوقی اقدامی را انجام داد حتمأ سازمان‎های نظارتی هم برای خودشان حرف و برنامه‎ای دارند با این وجود اگر اعتبارات فراهم باشد بیشتر از این تعداد خانه را ظرف ۶ ماه ساخت و سازشان انجام می‎شود.

*رضایت اهالی روستای «بازگیر» برای جابه‌جایی منازل مسکونی

یکی از اداره‎هایی که موظف به همکاری در رفع مشکلات اهالی تپه «بازگیر» شد اداره کل بنیاد مسکن  گلستان بود، در همین رابطه مدیر کل بنیاد مسکن گلستان گفت: یکی از مصوبات جلسه ماه گذشته در خصوص روستای «بازگیر» این بود از کل عرصه و حریم‌تپه نقشه‌برداری انجام شود و این کار انجام شده است.

سیدمحمد حسینی تصریح کرد: برای انجام مطالعات اجتماعی یکسری پرسش نامه‎ها تهیه و بین اهالی روستا توزیع شد حاصل خروجی پرسش نامه  انتظارات عمومی مردم به لحاظ مطالعات اجتماعی این بود، اگر چنانچه برای مردم در همان روستا سرپناهی تأمین شود مردم آمادگی جابه‌جایی را دارند.

وی بیان کرد: یکی از تعهدات ما این بود تا پیرامون هزینه‎های مربوط به تملک زمین کمک کنیم این کار انجام شد یکسری اراضی شناسایی و در راستای تملک مذاکراتی انجام دادیم.

مدیر کل بنیاد مسکن گلستان خاطرنشان کرد: برآوردی از هزینه‎های ساخت واحدها نیز داشتیم و به حوزه میراث فرهنگی ارسال شده است در واقع بنیاد مسکن این آمادگی را دارد به تناسب تأمین اعتبار ظرف کمتر از ۶ ماه در عرصه‎ای که قرار است استان در اختیار قرار دهد اعیان را احداث کنیم.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷

منبع: فارس

کلیدواژه: تپه بازگیر مینودشت گلستان کشف اشیای تاریخی جابجایی منازل تأمین اعتبار مشکلات حقوقی ساخت و ساز حریم تپه مدیر کل میراث فرهنگی گلستان احمد تجری فرماندار مینودشت مدیر کل بنیاد مسکن گلستان محمد حسینی کل میراث فرهنگی کل بنیاد مسکن اهالی روستای اهالی روستا صنایع دستی رفع مشکلات ساخت و ساز جابه جایی رفع مشکل حریم تپه انجام شد مدیر کل عرصه ها یک ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۲۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخلیه آب منازل مسکونی و رهاسازی ۳۰ خودروی گرفتار در آبگرفتگی های دزفول

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، روح الله بهشتی فرد با اشاره به بارش‌های سیل آسای ۲ روز اخیر در این شهر گفت: بیش از ۳۰ خودروی گرفتار در آبگرفتگی معابر شهری امدادرسانی و آب وارد شده به ۲۰ واحد مسکونی در دزفول توسط آتش نشانان تخلیه شد.

وی افزود: روند امداد رسانی به خودرو‌های گرفتار شده در معابر شهری و تخلیه آب منازل مسکونی برای دومین روز پیاپی در پی بارش‌های اخیر توسط آتش نشانان ادامه داشت.

بهشتی فرد ادامه داد: تماس‌های متعددی از گرفتار شدن خودرو‌ها در سطح شهر و آبگرفتگی منازل مسکونی به سامانه ۱۲۵ این سازمان اطلاع رسانی شد که بلافاصله تیم‌های امداد و نجات از پنج ایستگاه عملیاتی به محل‌های گزارش شده اعزام شدند و به شهروندان امدادرسانی کردند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول به ۲ مورد آتش سوزی کنتور برق سه فاز و ریزش ساختمان قدیمی بدون مصدوم اشاره و اضافه کرد: بلافاصله تیم‌های عملیاتی به محل‌های گزارش اعزام و رفع خطر کردند.

وی می‌گوید: همه مدیران دستگاه‌های اجرایی دزفول همچون روز گذشته در مرکز فرماندهی عملیات آتش نشانی حضور داشتند و برای رفع مشکلات بوجود آمده چاره اندیشی کردند.

در پی این بارش‌های سیل آسا دبی خروجی سد دز افزایش یافت و دبی رودخانه دز در مقطع شهر دزفول به ۸۰۰ متر مکعب بر ثانیه رسیده است از این رو بوستان‌های ساحلی شهر دزفول تعطیل شدند.

دیگر خبرها

  • جان باختن جوان ۲۲ ساله بر اثر برق گرفتگی در شهرستان رودسر
  • رفع مشکلات «ماماها» نیازمند توجه مسوولان/جذب ۱۰۰ ماما در کردستان
  • بهسازی نهرهای کشاورزی روستای آق قلعه به همت اهالی
  • سیل به خانه‌های اندیمشک آسیب زد
  • رفع مشکلات زیرساختی روستای سیل زده تختان دهلران در دستور کار است
  • تخلیه آب منازل مسکونی و رهاسازی ۳۰ خودروی گرفتار در آبگرفتگی های دزفول
  • اسکان اضطراری در پی بارندگی های شدید در سنندج
  • حل مشکلات سهمیه آب مطالبه کشاورزان قزوینی
  • امام جمعه همدان: مطالبه‌گر‌ مشکلات مردم خواهم بود
  • سیلاب مهمان ناخوانده اهالی شهرک جوادیه شیراز شد