Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@18:30:56 GMT

تولید خاویار در گیلان ۸۰ درصد افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۱۴۸۳۸

تولید خاویار در گیلان ۸۰ درصد افزایش یافت

گروه استان‌ها- مدیرکل شیلات گیلان گفت: امسال ۴ تن خاویار در گیلان تولید شد که نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  رشت ، عظیم مدبری شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای فصل صید امسال تاکنون توسط 4 هزار صیاد در قالب 49 شرکت تعاونی پره 950 تن از انواع ماهیان استخوانی صید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل شیلات استان گیلان عنوان داشت: 37 درصد صید مربوط به ماهی سفید، 59 درصد ماهی کفال و 4 درصد سایر گونه‌ها را در برمی‌گیرد؛ ارزش اقتصادی این میزان صید 725 میلیارد ریال است.

مدیرکل شیلات استان گیلان ابراز داشت: پیش بینی می شود با توجه به شرایط جوی که از 15 اسنفند به بعد ایجاد می‌شود به 2 هزار تن صید پیش بینی شده برای امسال برسیم.

موانع مکانیزاسیون در اراضی گیلان؛ شیب زمین و فرم هرس مانع مکانیزاسیون باغات زیتون استفروش اراضی گیلان به غیربومی‌ها / ویلاهای فصلی جای محصولات کشاورزی را گرفته است‌کلینیک سیار دامپزشکی در 5 شهرستان گیلان مستقر می‌شود

مدبری خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های استراتژیک سازمان شیلات و اداره‌کل شیلات گیلان حفظ و بازسازی ذخایر بوده و این امر در گیلان به 2 روش تکثیر طبیعی و تکثیر مصنوع اجرایی می‌شود.

 مدیرکل شیلات استان گیلان ابراز داشت: در بحث تکثیر مصنوعی سالانه 100 تا 150 میلیون قطعه  ازانواع بچه هاهی‌های خاویاری در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن رهاسازی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تکثیر طبیعی با مشارکت جامعه صیادی در جایگاه‌های صید پره صیادان صورت گرفته و 10 تا 15 میلیون بچه ماهی رهاسازی می‌شود.

مدبری گفت: امسال 175 میلیون قطعه از بچه ماهی‌های استخوانی و خاویاری در رودخانه‌های منتهی به دریای خرز با هدف بازسازی ذخایر، کمک به سبد صید صیادان و افزایش درآمد خانوار جامعه صیادی رهاسازی شد که نسبت به سال گذشته  30 درصد افزایش ایجاد شده است.

  مدیرکل شیلات گیلان عنوان داشت: براساس تحقیقات میزان بازماندگی بچه ماهی‌های رهاسازی شده در بسترها 90 درصد بوده و در داخل دریا حدود 8 درصد بازماندگی دارند.

مدبری تصریح کرد: یکی از رویکردهای اساسی شیلات پرورش ماهیان خاویاری بوده و گیلان در این زمینه جزو استان‌های پیش‌رو است از 126 مزرعه ماهیان خاویاری در کشور 55 مزرعه به گیلان اختصاص دارد.

 مدیرکل شیلات استان گیلان خاطرنشان کرد: استان گیلان از نظر تولید و تکثیر بچه ماهیان خاویاری گیلات دارای رتبه نخست بوده و علاوه بر تأمین نیازهای استان تولیدکننده ماهیلان خاویاری برای رفع نیازها در سطح کشور نیز است.

مدبری با بیان اینکه استان گیلان رتبه دوم پرورش ماهیان خاویاری در سطح کشور را دارد عنوان داشت: امسال  4 تن خاویار در گیلان تولید شد که نسبت به سال گذشته 80 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: با وجود رتبه نخست گیلان در تعداد مزرعه‌های تولید ماهیان خاویاری اما در عرصه تولید رتبه دوم را داریم و دلیل آن این است که تعدادی از مزارع مزرعه‌های خرد و در قالب اشتغال خانگی هستند.

 مدبری گفت: گیلان دارای حدود 5 هزار و 300 مزرعه تولید ماهیان  گرمابی بوده و در این حوزه رتبه نخست در سطح کشور راد دارد؛ میزان تولید ماهیان گرمابی 45 هزار تن بوده و رتبه دوم به استان گیلان اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: در بخش تولید بچه ماهیان گرمابی گیلان با 6 مزرعه تکثیر ماهیان گرمابی دارای رتبه دوم در کشور است؛ استان گیلان در بحث ماهان زینتی با تولید  25 الی 30 تن ماهی زینتی در جایگاه نخست قرار دارد.

وی افزود: با توجه به محدودیت منابع آب شیرین و اراضی پرورش ماهی در قفس توسعه یافته پیش بینی‌های انجام شده حاکی از تولید  حدود 75 هزار و 500 تن ماهی در حوزه سواحل دریای خزر است.

   مدبری با بیان اینکه پرورش ماهی در قفس در قالب 7 سایت پشتیبانی و 12 زون دریایی پیش بینی شده گفت:  در حال حاضر 2 مزرعه در سطح استان و 12 قفس در دریا مستقر بوده و به پرورش ماهی در قفس می‌پردازند.

 مدیرکل شیلات گیلان عنوان داشت: میزان تولید در فصل صید گذشته با افزایش 3 برابری به 150 تن رسید و بنابر این است که در سال 1400 به میزان هزار تن دست پیدا کنیم.

مدبری بیان کرد: ایجاد یک مزرعه 500 تنی براساس تعرفه‌های سال 99 به 20 میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد که 13 میلیارد برای ساخت قفس و تجهیزات و 7 میلیارد تومان نیز برای هزینه‌های جاری است.

مدیرکل شیلات استان گیلان خاطرنشان کرد: با بیان اینکه میزان آورده این سرمایه 4 میلیارد است گفت: مابقی مبلغ در قالب تسهیلاتی بانکی با هماهنگی با بانک‌های عامل به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه شیلات در گیلان قدمت 150 ساله داشته و شیلات کیاشهر نیز در این راستا از قدمت زیادی برخوردار است گفت: در سال 84 با تغییر ساختار شرکت سهامی شیلات و ایجاد سازمان شیلات ایران تمامی وظایف تصدی‌گری شیلات به شرکت مادر تخصصی وزارت جهاد کشاورزی منتقل شد.

 مدبری اظهار داشت: در همین راستا شیلات کیاشهر به عنوان مدیریت ماهیان خاویاری در استان مطرح شد و این مدیریت زیر نظر شرکت مادر تخصصی وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

وی گفت: اکنون مجموعه ساختمان‌های قدیمی شیلات کیاشهر در قالب شهر موزه ملی شیلات ماهیان خاویاری با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی به موزه گردشگری، تفریحی و آموزشی تبدیل می‌شود.

انتهای پیام/614/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس مدیرکل شیلات استان گیلان ماهیان خاویاری شیلات گیلان درصد افزایش پرورش ماهی رتبه دوم بچه ماهی پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۴۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف چای سنواتی باید مدبرانه‌ باشد

ایسنا/گیلان رئیس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه تعیین تکلیف و خروج چای سنواتی از انبارها باید مدبرانه‌ باشد، گفت: چای‌های سنواتی تاریخ مصرف گذشته در صورت صرفه اقتصادی کمپوست و در غیر این صورت امحاء شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل صادقی نیارکی امروز هشتم اردیبهشت در دیدار با رئیس هیات مدیره سندیکای کارخانجات چای شمال یکی از مشکلات استان را معضل چای سنواتی دانست و گفت: چای گیلان همواره در سبد غذایی خانواده‌های ایرانی جای داشته و مسئله چای سنواتی نباید موجب خدشه‌دار شدن نام و نشان چای گیلان شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی نیارکی، حل دغدغه چای سنواتی را در گرو تدبیر و اتخاذ روش‌های منطقی و عقلانی عنوان کرد و افزود: اراده همه مسئولان بر این است که این مشکل بدون شتابزدگی و با کمک دولت و بخش‌های خصوصی و مردمی مرتفع شود.

وی با اشاره به اینکه چای سنواتی اکنون به یک تهدید برای استان تبدیل شده، خاطرنشان کرد: چای سنواتی باید تعیین تکلیف شده و نگرانی کشاورزان و کارخانجات چای، برطرف شود.

رئیس‌کل دادگستری گیلان با اشاره به اینکه وضعیت صنعت چای همواره در دستور کار دولت قرار دارد، اظهار کرد: دولت برای کمک به چایکاران ۲۵ درصد قیمت مصوب را پرداخت می‌کند تا با حمایت از این صنعت، شاهد افزایش تولید چای در کشور باشیم.

وی با توجه به نامگذاری شعار سال توسط مقام معظم رهبری مدظله العالی با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم »، افزود: بخشی از تولیدات استان گیلان به صنعت چای اختصاص دارد باید تلاش شود تا با مشارکت مردم و بخش خصوصی تمام اقدامات لازم در راستای افزایش تولید چای انجام شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران
  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • پیش‌بینی تولید ۱.۵ میلیون تن آبزیان پرورشی در ایران + فیلم
  • ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود
  • تعیین تکلیف چای سنواتی باید مدبرانه‌ باشد
  • تولید ۸۰ درصد تورهای ماهیگیری در سیستان و بلوچستان
  • کلنگ احداث طرح زنجیره تولید و پرورش ماهیان سردابی