Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، جشنواره بین المللی فیلم فجر که امسال برگزار شد با نظرات و سوالات زیادی روبه‌رو شد که بررسی هرکدام می‌تواند به روشن شدن بخش‌های مختلف این رویداد فرهنگی کمک کند. همچنین بحثی پیرامون اکران آنلاین آثار سینمایی وجود دارد که اگر به درستی تبیین نشود شاید به اقتصاد سینمای کشور سختی وارد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو برای مشخص شدن چنین مواردی با رضا فرهمند «کارگردان و مستند ساز» به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه متن آن را می‌خوانید.

*جشنواره‌هایی که بار فرهنگی جامعه را به دوش می‌کشند

ایسکانیوز: با توجه به اینکه جشنواره‌های بزرگی چون برلین، کن و ونیز به صورت مجازی برگزار شدند و یا برگزار نشدند، آیا جشنوراه فیلم فجر در شرایطی که کرونا وجود دارد باید برگزار می‌شد یا نه؟

ماجرای کرونا به نحوی هست که تمام اجتماعات فرهنگی بر اساس شرایط لحظه‌ای تصمیم‌گیری می‌کنند و چاره‌ای هم ندارند. به طور مثال جشنواره فیلم برلین قرار بود به صورت فیزیکی برگزار شود اما با توجه به وجود کرونا منتفی شد. یعنی بخشی از آن را به صورت مجازی برگزار می‌کنند و بخش دیگر در تابستان انجام می‌شود که این قسمت باز هم مشخص نیست. شرایط ایران مثل کشورهایی چون آلمان و فرانسه نیست. آلمان یا فرانسه چند جشنواره مطرح در حوزه سینما دارند. در مجموع این جشنواره‌ها بار فرهنگی جامعه را به دوش می‌کشند. اما  ایران را در مجموع که نگاه می‌کنید، می‌بینید همین جشنواره بین المللی فیلم فجر است که به صورت گسترده‌ای مطرح می‌شود.

در واقع همه بار فرهنگی جامعه را در حوزه سینما، جشنواره فیلم فجر به دوش می‌کشد. اگر همین جشنواره هم نباشد اتفاقی که می‌افتد این است که سال آینده جشنواره با حجم گسترده‌ای از فیلم‌ها مواجه می‌شود که با توجه به محدود بودن ظرفیت جشنواره شاهد خواهیم بود که برخی از آثار به اکران نمی‌رسند و در این صورت چنین آثاری خواهند سوخت. چاره‌ای نیست که با شرایط کنار بیاییم و چه به شکل فیزیکی، مجازی و یا به هر نحو دیگری بپذیریم فیلم‌هایی که تولید شده‌اند، بیایند و از ردیف نمایش جشنواره خارج شوند. موافق این نبودم که جشنواره امسال برگزار نشود. موافقم که باید برگزار شود اما با تاخیر. ما فقط جشنواره فیلم فجر را داریم که بین المللی هم هست. می تواند عقب‌تر بیفتد. اگر در اردیبهشت برگزار می‌شد هم خوب بود.

*همه با هم ضرر می‌کنیم!

ایسکانیوز: بعد از کرونا فیلمسازان  برای اکران آثار خود با دو موضوع مواجه شدند که یا تن به اکران آنلاین بدهند یا صبر کنند تا کرونا تمام شود و بعد آثار خود را اکران کنند. نظر شما درباره اکران آنلاین آثار فیلمسازان چیست؟

کرونا موضوعی جهانی است و در این موضوع منحصر به فرد نیستیم. «تنت» فیلم کریستوفر نولان که با حجم زیادی از سرمایه‌گذاری تولید شده در نهایت نمی‌ایستد و تن به اکران آنلاین می‌دهد و ضرر اقتصادی می‌بیند. فیلم‌های دیگری هم این گونه بودند. چنین موضوعی جهانی است و چاره‌ای هم نداریم.  ضرر جمعی است و همه باید بپذیریم. مخاطب را به خاطر زیان‌های اقتصادی نباید معطل کرد. به نظرم باید آثار بیایند و آنلاین هم شده اکران شوند. چون الگوی جهانی هم همین بوده است. پیکره سینما در دنیا ضرر اقتصادی جدی می‌بیند،  ولی عرضه خود را به مخاطب معطل نمی‌کند. ایده درستی نیست که فیلم‌ها را به بهانه اینکه اکران عمومی داشته باشیم، نگه داریم. چون اصولا وضعیت واکسن هم مشخص نیست. سینما باید وفاداری خود را به مخاطب حفظ کند.

*فیلمساز پنجره‌ای برای زنده ماندن و امید بگذارد

ایسکانیوز: برخی از منتقدان اعتقاد دارند بعضی فیلم‌های تولید شده در کشور امید به آینده و کنشگری مثبتی در مخاطب ایجاد نمی‌کند و روزنه امیدی نشان نمی‌دهد که می‌توان مشکلات موجود را حل، و به وضعیتی بهتری رسید. نظر شما در این مورد چیست؟

دو ماجرا در این مورد وجود دارد. یکی اینکه فیلم محصول شرایط اجتماعی جامعه است و همان را منعکس می‌کند. فیلمساز در واقع از جامعه فیلم را می‌گیرد و واسطه است. اما اینکه ما فکر کنیم همیشه روزنه امیدی وجود دارد این جزء وجدان اخلاقی فیلم است. این تجربه را در شرایط بحرانی‌تر از زندگی انسانی دیدم. در عراق دیدم و در سوریه هم چنین چیزی را مشاهده کردم. در سوریه شرایط به شدت سخت است. وسط همان سیاهی همیشه فکر کردم این آدم‌ها دچار یک روزنه و امید زیبایی باشند. دریغ کردن آدم از آرزوهایش کار درستی نیست. این به وجدان اخلاقی سینما و فیلمسازان برمی‌گردد. فکر کند به اینکه کشتن آرزوها در انسان‌ها چه تاثیری خواهد گذاشت. یک فیلمساز از جهت سطح فرهنگی، به شرایط اجتماع مسلط‌تر است.

می‌تواند به انسان‌ها امید دهد. مردم می‌توانند با آن آرزوها زندگی کنند هرچند به آن‌ها نرسند. به طور مثال مردم هند وضعیت زیستی خوبی ندارند اما مردم در سینما وقتی می‌بینند فیلمی نمایش داده می‌شود که کسی به آرزوهایش می‌رسد از آن استقبال می‌کنند. در واقع سینماگر امید می‌دهد. با این کار وقتی مخاطبی وارد سینما می‌شود وارد دنیایی می‌شود که امید در آن وجود دارد و وقتی از سینما خارج می‌شود با امید بیرون می‌رود. چنین کاری خوب است هرچند شرایط واقعی متفاوت باشد. نمی‌گویم فیلمساز به سمت مطرح کردن شرایط واقعی جامعه نرود، اما پنجره‌ای برای زنده ماندن و امید بگذارد. خودم نسبت به این موضوع در آثارم  تعهد داشتم تا این اتفاق حتما بیفتد. در این امر وجدان اخلاقی سینماگر بسیار مهم است.

انتهای پیام/

مجید فاضلی کد خبر: 1085364 برچسب‌ها رضا فرهمند جشنواره فیلم فجر

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: رضا فرهمند جشنواره فیلم فجر اکران آنلاین جشنواره فیلم فیلم فجر فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۷۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امید برای یافتن حیات در زیر مریخ زنده شد 

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، در آتاکاما که به عنوان خشک‌ترین بیابان سوزان جهان شناخته می‌شود، خورشید بی امان می‌تابد و وجود حیات غیرقابل تصور به نظر می‌رسد.

محققان یک گروه انعطاف پذیر از باکتری‌ها را در «دره یونگی» «Yungay Valley» بسیار خشک یافتند. این کلونی میکروبی کاملا از جهان سطحی جدا شده است. از نظر دانش پژوهان، این عمیق‌ترین بررسی میکروبی و کشف حیات میکروبی در خاک‌های آتاکاما تا به امروز است.

اشکال پیچیده‌تر حیات، برای زنده ماندن در شرایط بسیار خشک صحرای آتاکاما تلاش می‌کنند. با وجود محیط خشن، زندگی میکروبی، در خاک شور و غنی از سولفات صحرا رشد می‌کند. این شرایط، محیط منحصر به فردی را برای زندگی برخی از انواع میکروارگانیسم‌ها فراهم آورده است.

میکروب‌ها قبلا در این منطقه بیابانی تا عمق ۲.۶ فوت (۸۰ سانتیمتر) ثبت شده بودند. محققان می‌گویند تصور می‌شود ۸۰ سانتیمتر اولیه خاک، پناهگاه احتمالی در برابر نور شدید UV خورشید باشد، جایی که ممکن است مقداری آب پیدا شود.

با این حال، دانشمندان این مسئله را مطرح کرده اند که آیا میکروب‌ها می‌توانند در لایه‌های عمیق‌تر خاک زنده بمانند یا خیر. برای بررسی این سوال، «دیرک واگنر» «Dirk Wagner» و همکارانش نمونه‌های خاک عمیق زیرسطحی را از بخش دره یونگی صحرا جمع آوری کردند. آنها برای کشف این زیست کره پنهان، از یک شیوه استخراج جدید استفاده کردند تا مطمئن شوند DNA به دست آمده از موجودات زنده است.

دانش پژوهان کشف کردند که حیات میکروبی از عمق ۶.۶ فوت (۲۰۱ سانتیمتر) تا دستکم عمق ۱۳ فوت (۳۹۶ سانتیمتر) زیر سطح بیابان گسترش می‌یابد.

انواع میکروب‌های کشف شده 

میکروب‌های شاخه سفت پوستان (فیرمیکوت ها) در ۸۰ سانتی متر بالایی رسوبات دریاچه خشک (پلایا) شایع بودند. پایین‌تر ۲۰۰ سانتیمتر، جمعیت میکروبی مشخصی مشاهده شد که تحت سلطه اکتینوباکتری‌ها بود.

این گروه، باکتری‌هایی را از شاخه سفت پوستان یافتند که در برابر نمک زیاد مقاوم هستند و در محیط با اکسیژن کمتر رشد می‌کنند. اکتینوباکتری‌ها در شرایط سخت مختلفی از جمله قطب شمال و سایر زیستگاه‌های شور زندگی می‌کنند.

چگونگی زنده ماندن میکروب‌ها در این اعماق زنده

در طول تجزیه و تحلیل ژنتیکی جوامع میکروبی، برخی از باکتری‌ها شباهت‌های ژنتیکی را به دو گونه خاص نشان دادند: «ژئودرماتوفیلوس پولوریس» «Geodermatophilus pulveris» و «مود استوباکتر کاسرسی» «Modestobacter caceresi» که هر دو نوع باکتری به شاخه اکتیونوباکتر تعلق دارند.

دانش پژوهان می‌گویند این جامعه از باکتری‌ها [اکتینوباکتری‌ها]ممکن است ۱۹ هزار سال پیش، قبل از دفن شدن توسط رسوبات پلایا، در این خاک ساکن شدند و این فرضیه را مطرح کرده اند که این جامعه می‌تواند برای یک مسافت نامحدود به سمت پایین حرکت کرده باشد که نشان دهنده یک زیست کره عمیق قبلا ناشناخته در زیر اَبَرخشک‌ترین بیابان جهان است.

محققان در پاسخ به این سوال که چگونه این کلونی میکروبی می‌تواند در چنین اعماق زیادی رشد کند، می‌گویند این کار را با به دست آوردن آب از سنگ گچ معدنی انجام داده اند.

پیامد‌های این کشف بسیار فراتر از زمین است. صحرای آتاکاما با زمین‌های بایر و بی جان خود شبیه یک منظره از مریخ است. یک احتمال وسوسه انگیز در زیر خاک مریخ وجود دارد: رسوبات گچ، مشابه آنچه در آتاکاما کشف شد، که می‌تواند آب را برای حیات میکروبی فراهم کند.

نتایج این مطالعه در مجله PNAS Nexus منتشر شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کارل هاینتس رومنیگه: زنده ماندن در برنابئو سخت اما ممکن است
  • امید برای یافتن حیات در زیر مریخ زنده شد 
  • دومین نمایشگاه انفرادی «نگاهی به خراسان شمالی» برگزار می‌شود
  • اکران تگزاس ۳ از ۲ خرداد در سینماهای سراسر کشور
  • «تگزاس ۳» و «عطرآلود» به سینما می‌آیند
  • رقابت ستاره‌ها در سینما و آغاز اکران یک اکشن
  • کمک ۳۴۰ میلیارد ریالی خیرین البرزی در طرح پنجره‌های امید
  • ایفای مسئولیت اجتماعی صنایع برای واحد تجاری، جامعه و محیط سودمند است
  • پارسا پیروزفر، مهران مدیری و الناز شاکردوست رکوردداران روز اول اکران
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی