کتاب جامعه شناسی ادبیات منتشر شد
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۲۰۲۶۵
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان سمت، کتاب جامعه شناسی ادبیات برای دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی، به عنوان منبع قابل استفاده برای دروس «جامعهشناسی ادبیات» گرایش ادبیات پایداری، «نقد جامعهشناختی» گرایش نقد و نظریه ادبی، «جامعهشناسی ادبیات عامه» گرایش ادبیات عامه برای دانشجویان رشتة زبان و ادبیات فارسی مقطع کارشناسی ارشد هر کدام به ارزش ۲ واحد، همچنین قابل استفاده برای رشتة علوم اجتماعی ترجمه شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جامعهشناسی ادبیات یکی از شاخههای علم جامعهشناسی است و مثل سایر شاخههای این علم، به روشی نظاممند، بیغرض، سرد و جدا با موضوع خود مواجه میشود. همچنانکه در سایر شاخههای جامعهشناسی، هیچ موضوعی نیست که تاب نگاه تیز و نافذ جامعهشناس را بیاورد، در جامعهشناسی ادبیات هم هیچ موضوع ادبیای، مقدس، مبتنی بر امر استعلایی و تافتۀ جدابافته تلقی نمیشود و اثر ادبی در وهلۀ نخست بهمنزلۀ یک موضوع، امری در خور موشکافی، تبیین و تحلیل و حتی «تقلیل» در نظر گرفته میشود و اینها همه برخلاف آن چیزی است که معمولاً در ساحت ادبیات و نقد ادبی مرسوم میگذرد.
کتاب حاضر تصویری از جامعهشناسی ادبیات ارائه میدهد که دقیقاً برخلاف تصویر مرسوم از آن در دانشگاههای ایران است یعنی مغایر اجتماعیات در ادبیات است. از این گذشته، مخاطبان این کتاب از یک طرف کسانیاند که فکر میکنند علوم اجتماعی صرفاً بررسی واقعیتهای عینی و پوزیتیو است، و از طرف دیگر آنهاییاند که فکر میکنند ادبیات تجربة ذهنی منحصربهفردی است که تاب تحلیل علمی را ندارد. بنابراین، شیوة کتاب استدلالی است و کوشش نویسندگان آن، برقراری پلی بین این دو قلمرو است؛ یعنی قلمرو واقعیتهای عینی و قلمرو تجربههای ذهنی. گسترش چشمگیر توجه به جامعهشناسی در چند دهة اخیر، تا حد زیادی معطوف بوده است به بررسی موضوعاتی مثل آموزش و پرورش، قشربندی اجتماعی، دین، طبقه، روابط نژادی و از این قبیل. در نتیجه موضوعات ابهامآمیزی مثل ادبیات مغفول ماندهاند. به جرئت میتوان گفت در زبان انگلیسی و به قاطعیت تمام در زبان فارسی کتابی مانند این کتاب نوشته یا ترجمه نشده است تا این خلأ را پر کند و پیوندی میان نظریههای جامعهشناسی ادبیات و کاربرد عملی آنها در تحلیل رمان برقرار کند، رمانهایی از قبیل تام جونزِ فیلدینگ، هزارونهصدوهشتادوچهارِ اورول، تهوعِ سارتر، بیگانة کامو، و یک میلیون جرینگیِ وست.
فهرست مطالب عبارت است از:
مقدمة مترجم
پیشگفتار
بخش اول: نظریه
فصل اول: مقدمه: جامعهشناسی و ادبیات
فصل دوم: نظریههای اجتماعی ادبیات
فصل سوم: ادبیات و ساختارگرایی
فصل چهارم: مسائل روش
بخش دوم: نویسنده و جامعه
فصل پنجم: ریشههای نویسندگی و حمایتگری
فصل ششم: حرفهای شدن نویسنده
فصل هفتم: نویسنده در عصر حاضر
بخش سوم: به سوی جامعهشناسی رمان
فصل هشتم: فیلدینگ، تام جونز، و پیدایش رمان
فصل نهم: ازخودبیگانگی، شیءشدگی، و رمان
فصل دهم: جرج اورول، سوسیالیسم و رمان
گزیدة منابع
منابع ترجمه
نمایه
این کتاب سه بخش دارد: بخش اول به بررسی رابطة جامعهشناسی و ادبیات میپردازد، نظریههای جامعهشناسی ادبیات را مطرح میکند و به مسائل روش در بررسیهای جامعهشناسی ادبیات میپردازد. بخش دوم به حرفهای شدن نویسنده، و رابطة او با حامیان و بازار و مخاطبان به طور کلی نظر میکند. در این بخش نویسندگان به شرح نظری و تجربی انواع روابط موجود میان تولید ادبیات و بستر اجتماعی آن پرداختهاند. آنها در این مباحث با ردّ هر گونه پیوند مکانیکی میان زمینة اجتماعی و ادبیات و نیز با ردّ این ادعا که ادبیات صرفاً انعکاس ساده یا پیچیدة ساختار اجتماعی است، مدعیاند که خود متن ادبی را نمیتوان در محیط اجتماعیاش منحل کرد. بخش سوم کتاب شامل کاربرد نظریه در تحلیل رمان است، اما در عمل جدل یا گفتوگویی است با لوکاچ و گلدمن از بابت میزان انطباق نظریههایشان با رمان، مخصوصاً رمان قرن بیستم. ضمناً این فصل را نویسندگان از این لحاظ نوشتهاند تا نشان دهند که هیچ دانشجوی جامعهشناسی نمیتواند از «شواهد ادبی» و از «آگاهی ادبی» بینیاز باشد.
کتاب حاضر با این هدف نوشته شده است که ایدة جامعهشناسی ادبیات را معرفی کند، هم به کسانی که معتقدند علم اجتماعی صرفاً بررسی واقعیت هاست و هم به کسانی که ادبیات برای آنها تجربة ذهنی یگانهای است که با تحلیل علمی ناسازگار است. وسعت چشمگیر علاقه به جامعهشناسی در همة سطوح در طی چند سال اخیر، تا حد زیادی محدود به قلمروهایی از تحقیق بوده است که به خوبی توسعه یافتهاند آموزش و پرورش، قشربندی اجتماعی، دین، روابط نژادی، انحرافات به نحوی که قلمروهای دیگر که از سنت دورترند و ابهامآمیزترند از قلم افتادهاند. بررسی جامعهشناسی ادبیات، نه از لحاظ نظریه گسترش یافته است و نه از لحاظ روش تحلیل، بلکه در حالتی برزخی میان ادبیات به مثابه ادبیات و جامعهشناسی به مثابه علم اجتماعی معلق مانده است. در زبان انگلیسی، هیچ متن راهنمای بسندهای برای تحلیل اجتماعی ادبیات در گذشته یا حال وجود ندارد و هیچ اثر منتشرشدهای وجود ندارد که رابطهای بین نظریه و پژوهش ایجاد کرده باشد. در این کتاب کوشیدهایم تا این خلأ را پر کنیم و در حمایت از گسترش نوعی جامعهشناسی ادبی استدلالهای محکمی بیان کنیم.
کتاب جامعه شناسی ادبیات تألیف آلن سوئینگوود و دیانا لارنسون با ترجمه شاپور بهیان به همت سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) به بهای ۳۳ هزار تومان منتشر شد.
کد خبر 5147603منبع: مهر
کلیدواژه: جامعه شناسی ادبیات سازمان سمت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معرفی کتاب انقلاب اسلامی ایران ترجمه رایزنی فرهنگی چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب و کتابخوانی سازمان سمت قاسم سلیمانی جایزه کتاب سال تازه های نشر موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران حوزه هنری جامعه شناسی ادبیات جامعه شناسی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۲۰۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
درباره حجاب به ابعاد دینی، سیاسی و بینالمللی توجه شود
در مسئلهشناسی حجاب باید به سه بعد دینی، سیاسی و بینالمللی توجه شود. اینها از یکدیگر جدا هستند، اما با یکدیگر ارتباط دارند و ما باید به مجزا بودن و ارتباط این مسائل با یکدیگر توجه داشته باشیم. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، وبینار تخصصی «حجاب در سپهر عمومی» به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ادیان و مذاهب و با حضور و سخنرانی دکتر فاطمه توفیقی، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با موضوع «مسئلهشناسی حجاب» برگزار شد.
توفیقی با اشاره به اینکه برای اولین بار در ایران در دوران مشروطه حجاب تبدیل به مسئله میشود، گفت: زمانی که درباره حجاب صحبت میکنیم، این بحث مرتبط با مسئله امروز ماست. مسئله حجاب در دورانهای مختلف و در ادیان و جوامع مختلف وجود داشته است. اما بیان مسئله حجاب در این زمان و در دوران مشروطه و در دوران معاصر متفاوت است. منظور از دوران معاصر، دوران همزمانی با جریان احیای دینی و در ایران و به طور خاص از مشروطه به بعد است. اما موضوعی که ما در مورد آن بحث میکنیم در دوران مدرنیته بهوجود آمده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: در زمان مشروطه اتفاق جدیدی میافتد؛ وقتی که مسئله حجاب مطرح میشود، یک فضای عمومی دوجنسیتی تشکیل میشود، چراکه قبل از آن، این فضا وجود نداشت و فضای عمومی، فضای تکجنسیتی و مردسالاری بود. در همین دوران، غربشناسی و شرقشناسی کنار هم شکل میگیرند و استعمار همراه با عنصر فرهنگی به داخل کشور نفوذ میکند. درباره دوجنسیتی بودن این فضای عمومی میتوانید کتابهای محمد توکلی و کتاب زنان سیبیلو و مردان بیریش افسانه نجمآبادی را مطالعه کنید. برای حوزه شرق شناسی نیز میتوانید کتاب شرق شناسی ادوارد سعید را مطالعه کنید.
بیسامانی بستر خانواده در اروپا و چالش حجاب در ایران؛ از مدرنیسم تا عصر حاضروی مسئلهشناسی حجاب را به سه بُعد دینی که شامل بُعد کلامی، فقهی، تفسیری و تاریخی، بُعد سیاسی، اجتماعی و حقوقی و سوم بُعد بین المللی، استعماری و امپریالیستی تقسیمبندی کرد و گفت: این مسائل از یکدیگر جدا هستند، اما با یکدیگر ارتباط داشته و ما باید به مجزا بودن و ارتباط این مسائل با یکدیگر توجه داشته باشیم.
توفیقی مسائل مرتبط با بُعد سیاسی، اجتماعی و حقوقی مسئله حجاب را به مسائلی همچون ساختار سیاسی و شکل فضای عمومی و مهندسی فرهنگی ارتباط داد و گفت: بعد سیاسی، اجتماعی و حقوقی شامل روابط بین دو جنس، برابری شهروندان یا امتیاز دینداران، منزلت اجتماعی، سلیقه و مد و طبقاتی بودن پوشش خواهد بود.
وی ادامه داد: در بُعد بینالمللی و استعماری چند مسئله حائز اهمیت است. اولین مورد، پروژهای سیاسی به صورت برنامهای فرهنگی است. دومین مورد همراه شدن تاریخی سکولاریسم با آزادی جنسی و کمپوششی است و سومین مورد واکنشهای استعمارزدایان به فرودستانگاری حجاب است. چهارمین و آخرین مورد نیز واکنش برخی از نظریهپردازان همچون لیلا ابولغد به آزادسازی زنان مسلمان با اشاره به جنگ در افغانستان خواهد بود.
توفیقی در جمعبندی مطالب خود گفت: در هنگام استفاده از لفظ حجاب و سخن گفتن از پوشش سر و لزوم آن، یا ادله و الزام آن باید برایمان روشن باشد که دقیقاً از چه چیزی و در چه جایگاهی صحبت میکنیم. همچنین قانون و امر دینی و اجتماعی ـ سیاسی و بین المللی با هم مرتبط هستند و در عین حال این دو از یکدیگر تفکیک شدهاند.
انتهایپیام/