Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با اشاره به افزایش کتابخوانی در دوران کرونا گفت: در راستای ترویج کتابخوانی می‌توان کتاب‌های بدون استفاده ادارات را در اختیار کتابخانه‌های مناطق محروم قرار داد.

محمدعلی نبی‌پور در جلسه انجمن کتابخانه‌های مشهد که امروز، ۲۷ بهمن، در محل استاندری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در طول سال جاری که با بحران کرونا مواجه شدیم، اقدامات بسیار خوبی در حوزه کتاب‌خوانی در سطح کشور و منطقه انجام شده و برخی نیز در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به جایگاه و اهمیت کتاب در فرهنگ ایرانی ‌اسلامی ادامه داد: تلاش ما بر این است که با کوشش و پیگیری‌هایی که صورت می‌گیرد، فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور رواج پیدا کند. در این مسیر اقدامات خیرین و مجموعه انجمن کتابخانه‌های عمومی که تلاش می‌کنند کتاب در دسترس کتابخانه‌ها باشد، بسیار ارزشمند است.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان این‌که کرونا تمام حوزه‌های زندگی بشر را تغییر داده، خاطرنشان کرد: طبق گزارشاتی که به دست ما رسیده، در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی هم اتفاقات خوبی افتاده است. در این شرایط با توجه به محدودیت‌هایی که در رابطه با اجتماعات به وجود آمده، جهان از این فرصت استفاده کرده و کرونا مردم دنیا را کتاب‌خوان‌تر کرده است. طبق آمار منتشر شده، در طول یک ‌سال اخیر در سراسر دنیا میزان کتاب‌خوانی و فروش کتاب افزایش پیدا کرده است. برای نمونه فروش کتاب‌ها در آمریکا ۸/۲ درصد افزایش پیدا کرده و در انگلستان هم آمار نشر کتاب ۱۹ درصد رشد داشته است. در ایران نیز همین اتفاق افتاده؛ پس این فرصت ارزشمندی است که ما هم باید به این موضوع توجه کنیم.

وی افزود: طرح «کتاب موتوری» که در مشهد برگزار شد، یک طرح بسیار جالب بود چراکه اگر ما بتوانیم گنجینه‌های کتابخانه‌ها را در منزل به دست مردم برسانیم، اقدامی بسیار ارزشمند است و باید بیشتر از این ظرفیت استفاده کرد.

نبی‌پور گفت: در سال جاری در حوزه‌های مختلف استفاده خوبی از فضای مجازی برای رویدادهای فرهنگی صورت گرفت. با وجود این‌که در حال حاضر هم ما کتابخانه‌های مجازی داریم که به شکل گویا و نسخه الکترونیک در دسترس عموم قرار دارد اما واقعیت این است که بر اساس نظر متخصصان، وضعیت ناشی از بحران کرونا حداقل تا ۴ سال آینده تداوم پیدا خواهد کرد تا بشر بتواند به وضعیت سابق بازگردد و از شر این ویروس خلاص شود یا حتی به نوعی سازگاری با آن برسد. در چنین شرایطی معتقدم همان‌طور که در این دوران بسیاری از مفاهیم باز تعریف شد، فرآیند کتاب‌خوانی هم نیازمند تغییر و تحول است.

وی با اشاره به برنامه‌های انجام گرفته در جهت ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در استان بیان کرد: در گذشته کارهای ابتکاری انجام شده و یا در حال انجام است و طرح‌های جدید هم قابل برنامه‌ریزی است. به عنوان نمونه خیلی از کتاب‌ها در دستگاه‌های اجرایی و کتابخانه سازمان‌ها بدون استفاده باقی مانده است. حتی در همین استانداری بیش از ۴۰۰۰ کتاب بلااستفاده در اختیار مرکز اسناد قرار گرفت؛ در حالی‌ که می‌شد این کتاب‌ها را در اختیار کتابخانه‌های مناطق محروم استان قرار داد.

نبی‌پور با بیان این‌که کتابخانه‌های سیار دسترسی مردم به کتاب را آسان کرده، ادامه داد: معتقدم در این شرایط باید برای استفاده بهتر از داشته‌های‌مان کارهای ابتکاری انجام شود و آن‌چنان انتظاری برای توسعه فضای فیزیکی کتابخانه‌ها وجود نداشته باشد. با این‌ حال افزایش فضای کتابخانه‌ها هم جای تقدیر دارد.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: در حالی‌ که به توسعه زیرساخت‌ها توجه می‌شود، باید به موضوع نرم‌افزاری آن که فرهنگ کتابخوانی است هم توجه ویژه‌ای صورت گیرد. که ترکیب انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها با حضور ائمه جمعه، اعضای شوراها و خیرین و مدیران کتابخانه‌ها نشان می‌دهد که قانون‌گذار به‌دنبال این بوده است که در کنار توسعه فیزیکی، برای توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی هم برنامه‌ریزی صورت گیرد.

فروش ۵/۲ میلیارد تومان کتاب در طرح پاییزه کتاب

جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به نگاه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی گفت: همیشه در برنامه‌هایی که تدارک می‌بینیم اهمیت حوزه فرهنگی ترویج کتاب‌خوانی را  هم مدنظر قرار می‌دهیم. به‌ عنوان مثال امسال با همکاری شهرداری طرح «پاییزه کتاب» را به میزبانی ۸۳ کتاب‌فروشی در سطح استان برگزار کردیم که حدود ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش کتاب را در پی داشت. در این طرح، خریدها به ‌صورت مجازی و یا حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شد که خراسان رضوی پس از تهران بیشترین میزان مشارکت در این طرح را داشت.

وی اظهار کرد: از ابتدای سال تا کنون ۳۰۲۸ کتاب برای صدور مجوز نشر به دست ما رسیده و از این تعداد حدود ۹۰ درصد مجوزهای لازم را دریافت کردند و در نهایت ناشران روند چاپ و توزیع آن‌ها ‌را برعهده گرفته‌اند.

مروارید با ابراز امیدواری از فعالیت مثبت کانون‌های فرهنگی مساجد تصریح کرد: تا سال گذشته که نمایشگاه کتاب مشهد برگزار می‌شد و در سال گذشته در طول نمایشگاه فروش ۷ میلیارد تومانی داشتیم و ۲۰۰ رویداد برگزار را برگزار کردیم که بزرگترین نمایشگاه بعد از تهران بود. امسال به دلیل حفط سلامت مردم با همکاری نمایشگاه تهران، نمایشگاه مجازی کتاب از اول تا دهم بهمن به صورت ملی برگزار کردیم که در طول برگزاری این جشنواره یک میلیون و دویست و پنجاه و چهار هزار جلد کتاب به ارزش حدودی ۶۴ میلیارد تومان به فروش رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری کتابخوانی کتاب خراسان رضوي فرهنگ کتاب خوانی کتابخانه ها خراسان رضوی کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۲۴۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدا بیش از پنج هزار اصله نهال حرا به محیط زیست استان بوشهر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ محمد مسعودنیا، رئیس امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل بیان کرد: مجتمع گاز پارس جنوبی در سال‌های گذشته توجه ویژه‌ای به کاشت درخت حرا در سواحل مناطق پیرامونی داشته و در این مسیر گام‌های مهمی برداشته است.

وی افزود: با انجام اقدامات لازم و برنامه‌ریزی در جهت توجه به مسائل زیست محیطی مناطق پیرامونی، مجتمع گاز پارس جنوبی بیش از ۵ هزار اصله نهال حرا را به محیط زیست استان بوشهر اهدا و این تعداد در سواحل شهرستان‌های مناطق پیرامونی کاشت گردید.

مسعودنیا گفت: عملیات پاکسازی سواحل مناطق پیرامونی یکی از برنامه‌های مهم حوزه محیط زیست مجتمع گاز پارس جنوبی است.

وی افزود: در همین راستا در سال گذشته بیش از ۷۰ عملیات پاکسازی سواحل با تلاش و اقدامات شاخص متخصصان و کارکنان پالایشگاه‌های سیزده‌گانه و با مشارکت پیمانکاران، جوامع محلی و سمن‌های فعال در منطقه به ثبت رسیده است.

مسعودنیا گفت: سال گذشته، بیش از ۶ هزار اصله نهال در گونه‌های مختلف بومی و سازگار با منطقه در طبیعت شهرستان‌های همجوار با همکاری پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی کاشته شد.

دیگر خبرها

  • اهدا بیش از پنج هزار اصله نهال حرا به محیط زیست استان بوشهر
  • برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی بناب
  • رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران
  • ۵۰۰ جلد کتاب به کتابخانه سیار بهاباد اهدا شد
  • کتابخانه‌ای به گستره صدا
  • کتابخانه ای به گستره صدا
  • روایت مرحوم آیت‌الله نجفی تهرانی از زندگی اش
  • فرهنگ صلح و سازش مردم یزد باید مستند شود
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم