۷ خوراک و غذاهای محلی آذربایجانغربی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۴۱۹۸۴
ایسنا/آذربایجان غربی معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجانغربی با اشاره به ثبت هفت اثر میراث ناملموس خوراک و غذاهای محلی آذربایجانغربی در فهرست آثار ملی گفت: اخیرا در جلسه شورای ثبت ملی وزارت میراث فرهنگی، هفت اثر در فهرست ملی قرار گرفت.
به نقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجانغربی، حسن سپهرفر، ۲۹ بهمن، با اعلام این مطلب اظهار کرد: در جلسه روز گذشته شورای ثبت ملی وزارت میراث فرهنگی، هفت اثر شامل فن و شیوه گلابگیری با گستره آذربایجانغربی، کباب سنتی خوی، غذایهای سنتی یارما شیلهسی، اووماج آشی، اَیرانآشی، دوشّاب حالواسی و زنجفیل حالواسی در فهرست ملی میراث ناملموس به ثبت رسید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی تصریح کرد: در این میان، مراسم گلین چیخادما، مراسم خدیرنبی، شیوه تهیه قاوورما، رسم سفره سبز، بازی سنتی چلینگ آغاج یا همان پله دسته، جاجیم بافی یا«ججیم توخوماق، رسم برداشت گندم با نام«حاللالیق» به صورت منطقهای، مابین استانهای آذربایجانغربی، شرقی و اردبیل به صورت مشترک به ثبت رسیدند.
معاون میراثفرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجانغربی در ادامه با اشاره به تحلیل اهمیت غذا افزود: بر اساس تحقیقات انجام یافته، انسان شناسان عادات غذایی را به عنوان کلیتی پیچیده از فعالیتهای آشپزی، تمایلها و تنفرها، آگاهی جمعی، اعتقادات، تابوهاهای وابسته با تولید و تهیه و مصرف غذا و در یک کلام یک مفهوم فرهنگی بزرگ تلقی میکنند.
وی بیان کرد: از سوی دیگر غذا به عنوان یک فعالیت معنیدار علاوه بر روابط اجتماعی بر روابط گروهی تأکید داشته و برخی نیز اذعان دارند غذا به عنوان یک ضرورت حیاتی پدیده ای فیزیولوژیک به شمار رفته و با وجود این، تلاش بر این است که به طور خاص به نقش غذا در فرهنگ پرداخته شود.
سپهرفر گفت: امروزه با رشد روز افزون غذاهای آماده و خیابانی و فست فودها که در بروز انواع بیماریها و چاقی نقش اساسی داشته، توجه به خوراکهای سنتی به لحاظ طبیعی بودن آن نه تنها در سلامتی بدن مورد توجه قرار می گیرد بلکه میتواند با محوریت خلاقیت، فرهنگ و هنر محلی و بومی در استانی مانند آذربایجانغربی به لحاظ تنوع قومیتی و تفاوتهای فرهنگی، تضمین کننده مقاصد گردشگری بوده و مخاطرات زیست محیطی را نیز کنترل کنند.
وی افزود: آنچه که باید توجه همگان را بر آن هدایت کرد، رویکرد بازگشت به سنتهای گذشته در حوزه خوراک سنتی از نظر ارزشهای غذایی، در دسترس بودن مواد اولیه، تازگی، عدم استفاده از مواد شیمیایی و همچنین ارزان بودن آن برای سلامتی است.
پژوهشگر مردمشناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجانغربی بیان کرد: همچنین با این دیدگاه، گردشگری غذا میتواند با برنامهریزی و مدیریت سازماندهی شده و با برگزاری جشنواره های محلی، منطقهای، ملی و حتی فراملی، با ایجاد شغل و درآمد برای جوامع روستایی و شهری به توسعه آنها کمک کرد.
سپهرفر اظهار کرد: تلاش برای ثبت غذاهای محلی در فهرست میراث ناملموس ملی می تواند از جمله توجهات مهم بر این موضوع باشد تا بتوان با همیاری و آگاهی بخشی به خود مردم و برخی دست اندرکاران راه سلامت زیست مردم و توسعه گردشگری خوراک را فراهم کرد.
وی تصریح کرد: آذربایجانغربی با دارا بودن ۴۰ اثر ثبت شده میراث ناملموس در فهرست آثار ملی و یک اثر میراث ناملموس جهانی مانند آیینهای زیارتی قره کلیسا، با ثبت این هفت اثر از استان و هفت اثر مشترک با دیگر استانهای همجوار دارای ۵۵ اثر در ردیف میراث ناملموس شد.
معاون میراثفرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجانغربی افزود: پیشتر ثبت غذای سنتی گوزلمه، دیشلیق، فن و مهارت عرق بید مشک و مهارت تهیه دوشاب از جمله موارد ثبت شده در حوزه خوراک و عرقیجات در استان اذربایجان غربی بوده است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی اداره کل میراث فرهنگی میراث ناملموس هفت اثر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۱۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هنرهای قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران عصر جمعه ۷ اردیبهشت، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقمندان به هنرهای قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
این پنل تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان)، مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان)، مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) و محبوبه کاظمی دولابی (مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران) همراه بود.
* عملکرد مطلوب بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی
سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان) در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنرها باشد میتواند موفق عمل کند، هنرهای قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.
او با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب میشود.
* در دل قرآن فضای گفتوگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد
در ادامه نشست مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) با اشاره به آنکه در دل قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، اذعان داشت: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.
* کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است
مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان) نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است. اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان میدهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخشهایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقمند به خلق آثار هنری در شاخههای مختلف بوده و هستند.
او با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشتههای مختلف هنری روایت کنند.
در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشستهایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.
* نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است
محبوبه کاظمی دولابی (مدیر نگارخانه ترانه باران) نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.
از این رو آمادگی آنرا داریم که نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی را در کشورهای دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقههایی که میتواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشهای همه ما برای قرآن احترام قائلیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیتهای ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، میتواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند.
کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد، و دههها طول میکشد. بسیار خوشحالم که میبینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کردهاند که نتیجه آن میتواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است. چرا که هنرهای قرآنی را از ابعاد مختلف میتوان تبیین و تفسیر کرد گفت: از بعد میراث فرهنگی این آثار بسیار دارای اهمیت هستند، چرا که همانطور که از قرن یکم قرآن به اشکال مختلف نوشته شده و امروز به عنوان آثار ارزشمندی از گذشته در اختیار ما قرار گرفته در موزههای داخلی و خارجی فخر جهانیان است و میراث ماندگار جهان محسوب میشود، علاوه بر، بحث عقیدتی، ما هم امروز بتوانیم زمینه خلق آثار ارزشمندی را فراهم کنیم و کتابت قرآن کریم را مورد توجه قرار دهیم تا این آثار ارزشمند برای آیندگان بماند هم به عنوان یک ثروت ملی و هم به عنوان فرصتی برای عرضه فرهنگ و هنر غنی ایرانی و اسلامی مورد توجه قرار گیرد. فکر میکنم این نکته که هر هنرمند با چه نگرش و بینش و ایدهای آیات نورانی قرآن مجید را انتخاب کرده و به چه شکلی آراسته و با چه هنرهایی تلفیق کرده تا یک اثر هنری خلق کند، هنرهای قرآنی را از منظر میراث فرهنگی قابل توجه و پر اهمیت میکند.
این نشست تخصصی با پرسش و پاسخ پایان یافت.
نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران به همت نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی ـ اسلامی ترانه باران برگزار شده و تا پایان اردیبهشت ماه در گالریهای ۱ و ۲ فرهنگسرای نیاوران از ساعت ۱۰ الی ۱۹ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ الی ۱۹ میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.
انتهای پیام/