Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-27@22:19:28 GMT

گام‌های اصلاح را سریع‌تر برداریم

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۴۸۴۹۸

گام‌های اصلاح را سریع‌تر برداریم

"بهنام محجوبی"، محکوم غائله گلستان هفتم به کما رفته و شرایط جسمی او وخیم گزارش شده است؛ این واقعه دردناک سئوالات زیادی را در مورد شرایط نگهداری و وضعیت زندانیان مطرح کرده است.

به گزارش" روزگار"، به کما رفتن «بهنام محجوبی» طی دو ـ سه روز گذشته در صدر اخبار غیررسمی در فضای مجازی قرار گرفته است. این محکوم که سال 96 در غائله خیابان گلستان هفتم دستگیر شد، به دو سال حبس محکوم شده و در حال گذراندن دوران محکومیت خود بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع محجوبی فقط به مسمومیت و بستری شدن او محدود نمی‌شود، او در مهرماه نیز به دلیل شرایط بد زندان دست به اعتصاب غذا زده بود و از آنجایی که از یک بیماری قدیمی عصبی رنج می‌برد، پس از قطع خودخواسته دارو به بیمارستان امین‌آباد منتقل شده بود.

اطلاعیه اداره کل زندان‌ها

این بار، احتمالاً چهار روز پیش وقتی محجوبی دربند دچار مسمومیت دارویی شد، او را به بیمارستان لقمان اعزام کردند، هیچ خبر رسمی در مورد نوع مسمومیت، زمان انتقال و نوع مداوای صورت گرفته بر روی این محکوم منتشر نشده است، با این حال، شب گذشته و بعد از آنکه فضای مجازی از اخبار غیرموثق در مورد محجوبی لبریز شد، اداره کل زندان‌های تهران اطلاعیه‌ای صادر کرد؛ اطلاعیه‌ای دیرهنگام که به سئوالات شکل گرفته در اذهان عمومی پاسخ نداد.

بر اساس این اطلاعیه، «فرد مورد اشاره (بهنام محجوبی)، دارای سابقه بیماری بوده و به همین دلیل در جریان تحمل محکومیت، تحت نظر پزشک قرار داشته است. زندانی محجوبی از ابتدای امسال تاکنون نیز هیچ درخواست ملاقاتی به جز یک مورد نداشته است، در تاریخ ۷ بهمن ۹۹ مادر وی درخواست ملاقات داشته‌اند که ملاقات هم انجام شده است».

 در این اطلاعیه همچنین از آمادگی اداره کل زندان‌ها برای آزادسازی مشروط متهم در صورت تامین وثیقه 200 میلیون تومانی خبر داده شده که سئوال جدیدی نیز به سئوالات قبلی افزوده است: چرا هیچ کس برای تامین وثیقه اقدام نکرده بود؟

در اطلاعیه اداره کل زندان‌ها همچنین به اعزام سریع وی به بیمارستان و اعمال تمامی مراقبت های مورد نیاز پزشکی اشاره شده است.

حبس اخبار به ضرر کیست؟

حبس اطلاعات و جلوگیری از انتشار رسمی آن، همیشه به ضرر نهادی است که در برابر آن ایستادگی می کند.

اینکه پس از دو روز اخبار غیررسمی اداره کل زندان‌ها اطلاعیه‌ای نه چندان شفاف می‌دهد، بدون شک به بغرنج‌تر شدن مساله منجر می‌شود، چراکه رسانه‌های مجازی که غیررسمی به انتشار اخبار دست می‌زنند، بیش از آنکه نگران وضعیت جسمی محکوم باشند، یا حتی بیش از آنکه دغدغه حقیقت‌یابی داشته باشند، به دنبال کسب فالوئرهای جدید هستند.

مصرف بیش از حد دارو دلیل مسمومیت

آنچه مشخص است بهنام محجوبی در زندان دچار مسمومیت دارویی شد. از آنجایی که امکانات بهداشتی زندان در حد بهداری و درمانگاه است، او را برای مداوا به بیمارستان لقمان منتقل کردند. اینجا یکی از محل‌هایی است که در مورد آن شک و تردید ایجاد شده است. آیا فرایند انتقال محجوبی به بیمارستان به سرعت انجام گرفت؟ و اینکه چه میزان دارو در اختیار او قرارداده شد که مسمومیت او را به همراه داشت؟ چراکه در اطلاعه سازمان زندان‌ها آمده است که این جوان بر اثر استفاده بیش از حد از دارو دچا رمسمومیت شده است.

اندوه مادر

جلوگیری از ملاقات مادر محجوبی که از کرمان برای دیدن فرزند خود، به بیمارستان لقمان آمده بود، دلیل دیگری بود تا افکار عمومی بیش از پیش به موضوع حساس شود. گرچه بالاخره این اجازه صادر شد و مادر پیر او توانست بر سر بالین فرزندش حاضر شود، اما صحنه هایی که از زاری مادر در بیمارستان منتشر شده سندی بر غم این مادر پیر می‌تواند باشد.

چه کسی مسئولیت صدور این اجازه را داشت و برای آن اقدام نکرد؟ آیا مادر پیری که برای دیدن فرزند محکومش به بیمارستان رفته، خطر محسوب می‌شد؟ آیا این امکان وجود داشت که محجوبی با شرایط جسمی فوق الذکر، به‌واسطه حضور مادرش از بیمارستان فرار کند؟

در این بین ذکر این نکته حائز اهمیت است که زندانی محجوبی از ابتدای امسال تاکنون نیز هیچ درخواست ملاقاتی به جز یک مورد نداشته است، در تاریخ ۷ بهمن ۹۹ مادر وی درخواست ملاقات داشته‌اند که ملاقات هم انجام شده است. این جملاتی‌ست که در اطلاعیه سازمان زندان‌ها به چشم می‌خورد.

تاکید رهبری بر طبابت جسم و روان زندانی

ماجرای بهنام محجوبی رییس سازمان زندان‌های کشور را به واکنش وا داشته او از طرح غربالگری سلامت زندانیان در همه زندان‌های کشور خبر داده است. محمدمهدی حاج محمدی با اشاره به دیدگاه های مقام معظم رهبری در خصوص مراقبت از زندانیان گفت: به فرموده ایشان ماموریت اصلی ما در امر زندانبانی، طبابت جسم و روان  زندانیان است. وی تصریح کرد: مبادا در زندان به خاطر کم توجهی کادر درمان، زندانی بیمار شود یا تاخیر در درمان صورت پذیرد یا زندانی بخاطر اختلال روحی و روانی به خود یا دیگران آسیب بزند.

رئیس سازمان زندان‌ها با بیان اینکه، نمود اصلی احساس مسئولیت و وجدان کاری در رفتار و عملکرد ما مشاهده می‌شود، اظهار داشت: رفتار خوب ما بر اساس وظیفه شناسی و دیدگاه انسانی و اخلاقی و برخورد توأم با مهر ما نسبت به زندانی‌، او را در مسیر پذیرش آموزه های اصلاحی و اخلاقی قرار می‌دهد.

حاج محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به زنده بودن زندانی در حالی که آن فرد هنوز در قید حیات و تحت درمان است، افزود: ضد انقلاب به دنبال تولید اخبار دروغ، بزرگ‌نمایی و سیاه نمایی از عدم رعایت حال زندانیان در جمهوری اسلامی است و ما باید مراقب باشیم تا بهانه دست آنان ندهیم.

او در ادامه عنوان داشت: نباید نسبت به وضعیت جسمانی و بیماری افراد بی‌اعتنا باشیم؛ تاکید کرده ام تمام مدیران زندان ها باید توجه جدی به نظرات و دستورات پزشکی در خصوص زندانیان داشته باشند و نباید بی تفاوت از کنار تشخیص پزشکی بگذرند.

پرسش‌‌های بی‌شمار و بی‌پاسخ

آنچه از اتفاق ناگوار این چند روز در اذهان مانده پرسش‌های بسیار زیاد است که در اطلاعیه اداره کل زندان ها به آن پاسخی داده نشده است.

در درجه نخست شرایط نگهداری یک بیمار با بیماری شناخته شده عصبی در بیمارستان چگونه بود که در فاصله‌ای اندک از اعتصاب غذا دچار مسمومیت دارویی شد؟

مسمومیت با چه نوع دارویی بود و نحوه توزیع دارو به بیماران دربند چگونه است؟

از مسمومیت تا اعزام و رسیدگی در بیمارستان چقدر مشمول زمان شده است؟ در این‌باره نیز سازمان زندان‌ها اینگونه در اطلاعیه خود می‌نویسد. «این محکوم بلافاصله جهت درمان به یکی از بیمارستان‌های تهران منتقل می‌شود».

آیا بهداری زندان برای درمان مسمومیت دارویی توانایی ندارد؟ توانایی بهداری تا چه حدی است؟

طبعاً حکایت‌های زیادی در فضای مجازی برای پاسخ به این پرسش‌ها شکل گرفته که بیشتر به دلیل اهمال نهاد ذیربط در اطلاع‌رسانی بوده است و اگر قوه قضاییه نتواند با شفاف‌سازی دقیق، افکار عمومی را اقناع کند، در واقع مهر تاییدی بر ادعاهای مطرح شده در فضای مجازی زده است.

وقت، طلاست

حالا خبرها حاکی از آن است که محجوبی با دستگاه زنده است و امید همگانی بر معجزه‌ای است که بهنام را به زندگی عادی خود بازگرداند، چراکه از نظر پزشکی، علائم حیاتی او بسیار ضعیف است.

اما به کما رفتن بهنام محجوبی با این پیشینه که یک‌بار اعتصاب غذا کرده و در بیمارستان بستری شده بود و بعد از 4-5 ماه دچار مسمومیت دارویی شده، احتمالاً رسیدگی سریع و بدون فوت وقت به شرایط نگهداری محکومان در زندان‌ها را به مسئولان بالا و بالاتر گوشزد می‌کند.

آب در آسیاب بدخواهان نریزیم

به نظر می‌رسد جناب آقای رییسی، ریاست محترم قوه قضاییه که تغییرات وسیعی را در حوزه کاری خود در دست اجرا دارند و گام‌های اساسی در مسیر اصلاح برداشته است، لازم است دستورات جدی در این زمینه صادر کنند؛ چراکه چنین اتفاقات و مشکلاتی، جدای از اینکه در شان قوه قضائیه نیست و زیر سئوال بردن اقدامات مثبت صورت گرفته دستگاه قضا را به همراه دارد، فضاسازی گسترده‌ای را نیز علیه نظام و قوه قضائیه باعث می‌شود و آب در آسیاب بدخواهان و معاندان می‌ریزد.

 

لینک کوتاه: asriran.com/003Eea

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: اداره کل زندان ها سازمان زندان ها درخواست ملاقات بهنام محجوبی فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۸۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کار: برای تحقق شعار امسال، باید در مسیر جهش تولید قدم برداریم

به گزارش قدس آنلاین، «سید صولت مرتضوی» صبح امروز (شنبه) همزمان با برپایی هفته گرامیداشت کار و کارگر، در «مراسم اولین جشنواره اعطای نشان اقتصاد مقاومتی استان تهران» با حضور مدیران عامل کارخانه‌ها، فعالان اقتصادی و جمعی از کارگران و کارآفرینان استان تهران که در کارخانه «ساپکو» برگزار شد، اظهار داشت: امسال روز کارگر و معلم با هم عجین شده‌اند، باید بگویم هم کارگران معلم هستند و هم معلم‌ها کارگر. معلم در کسوت تعلیم و تربیت است و کارگر علاوه بر این در کسوت‌ها در بخش تولید و رونق نیز فعال است.

وی ادامه داد: موضوع کار و تولید یکی از مولفه‌های بزرگ در تکریم بشریت است. در احکام و آموزه‌های دینی ما به این موضوع اشاره شده آن گوهر گران‌بهایی که جایگاه انسان را رفعت می‌بخشد، سعی، تلاش و کوشش است. مقام معظم رهبری امسال به منظور ایجاد استقلال شعار سال را جهش تولید با مشارکت مردم انتخاب کردند. گرچه مخاطب شعار ایشان آحاد مختلف جامعه مانند مدیران، فرهنگیان، کارفرمایان و... هستند، اما مخاطب اصلی جامعه کار و تولید است.

وزیر کار تاکید کرد: کشورهایی که به استقلال برسند در تمام مولفه‌های حاکم و رایج بر مدیریت کلان جهان اثرگذار هستند. بعضی از کشورها دارای استقلال سیاسی و برخی دارای وابستگی سیاسی هستند. برخی‌ها استقلال اقتصادی و برخی وابستگی اقتصادی دارند.

مرتضوی گفت: اثرگذاری استقلال سیاسی برای هر قومی زمانی در جهان موثرتر خواهد بود که توام با استقلال اقتصادی باشد. در دهه گذشته رهبر انقلاب به موضوع استقلال اقتصادی به مبحث رشد و جهش تولید، اقتصاد مقاومتی پرداخته‌اند. امسال بر جهش تولید نیز تاکید کردند. در ملاقاتی که به مناسبت روز کارگر با ایشان داشتیم فرمودند که جهش از رشد متفاوت است. جهش یعنی چند گام بلند برداشتن و سیر صعودی سپری کردند.

وی بیان کرد: ما در اجرای فرمان رهبر انقلاب باید به این موضوع توجه کنیم. اکنون استقلال سیاسی کشور ما در کره زمین زبانزد است. استقلال فرهنگی ما بی‌نظیر است و در حوزه استقلال اقتصادی هم گام‌های بلندی برداشته‌ایم، زیرا این کشور ۴۰ سال با تحریم‌ها مواجه بوده است. اما اکنون در بخش‌های مختلف حوزه نرم‌افزار و سخت افزار ما پیشرفت‌های بسیار وسیعی را داشته‌ایم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: البته که این پیشرفت‌ها کفایت نمی‌کند و باید هر روز بهتر از روز گذشته باشد.

گفتنی است؛ نشان اقتصاد مقاومتی و اهدای آن برگرفته از بند ۲۰ ابلاغیه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب است. در این دوره با ارزیابی ۲۵۰ کارخانه سراسر کشور ۱۲ کارخانه و مرکز تولیدی منتخب شدند. افرادی از نخبگان صنعتی و توانمندی که شاخصه‌های پیشتازی اقتصاد دانش بنیان را دارند این ارزیابی‌ها را انجام دادند. به گفته مسئولان برگزاری این مراسم، در این فرایند ۴۰۰ ارزیاب حضور داشتند. این طرح در آینده بهینه‌تر خواهد شد. اکنون در بیش از ۱۵ استان مراسم نشان اقتصاد مقاومتی برگزار شده است. استان‌های دیگر نیز در روزهای آینده این مراسم را برگزار خواهند کرد. این مراسم با همت و تلاش سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور برگزار شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • اطلاعیه فوری پلیس درباره خبر پلمب این بیمارستان به‌دلیل کشف حجاب
  • وزیر کار: برای تحقق شعار امسال، باید در مسیر جهش تولید قدم برداریم
  • مزایای بیمارستان سیار در موقعیت های بحرانی و اضطراری
  • انتقال مسافران دچار مسمومیت به بیمارستان در قم
  • مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در روستای کوهمره سرخی
  • آخرین وضعیت سلامتی صدیقه وسمقی
  • امروز به حرف شمسایی رسیدیم/ هجمه‌ها را از روی تیم ملی برداریم
  • خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی
  • آخرین وضعیت سلامتی صدیقه وسمقی از زبان همسر و کیلش
  • آخرین وضعیت سلامتی صدیقه وسمقی/ همسر و وکیل صدیقه وسمقی: بینایی او قبل از زندان از دست رفته بود/ وسمقی در زندان دچار بیماری قلبی شده است