Web Analytics Made Easy - Statcounter

خیابان های شهر شده اند تابلوی گویای فقر و شکاف اجتماعی و کودکانی که هر روز تعداد آنها بیشتر می شود، عناصر این تابلو هستند این کودکان که رنگ رنج دارند در پس زمینه مات این خیابانها تمام قد ایستاده اند و وضوح دیداری آنها به اندازه ای است که هیچ نگفته فریادشان تا اعماق چشم‌ها نفوذ می کنند.

لطفا آدامس بخرید

قدش به زحمت به شیشه ماشین می رسد و با زحمت دستش را دراز می کند تا آدامس هایش را ببینم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با صدایی که به سختی شنیده می شود می گوید: لطفا آدامس بخرید.

چشمهایش نگران است که مبادا از او خرید نکنم.

نگاهم به گردنش می افتد و رد یک زخم بزرگ.

 کمی که پرس و جو می کنم می گوید: گردنم سوخته است. در جایی که کار می کردم قیر می جوشاندند، ریخت روی گردنم.

ساعت از ۲۲ گذشته و حضور چند پسربچه و یک دختر کوچک در خیابان تامل برانگیز است.

باز هم سوال می کنم. چند نفرید؟ هر روز به این جا می آیی؟ پدر و مادر داری؟ چرا کار می کنی؟

می گوید: این روزها که مدرسه تعطیل است هم صبح اینجا هستم هم عصر، ۵ خواهر و برادریم.

من چهارمی هستم و دو برادر و خواهر بزرگترم این روزها در کوره پزخانه کار می کنند. پدر و مادرم معتادند و در زندان و ما با مادر بزرگمان زندگی می کنیم.

چون پول ندارد و پیر است ما باید کار کنیم و خرج خودمان را درآوریم.

من روزی ۲۵ هزار تومان از صاحب کارم می گیرم و به مادر بزرگ می دهم.

او (صاحبکار) هرروز ما را از باقرخان (منطقه ای حاشیه نشین و کم برخوردار در شمال شهر بجنورد) تا اینجا با ماشین می آورد و شب هم می آید ما را به خانه می برد.

این قصه پرغصه پسر کوچکی است که چشم انداز آینده برایش مبهم و تاریک است.

در خراسان شمالی  با توجه به شرایط اقتصادی مردم، مهاجرت فزاینده روستاییان و حاشیه نشینانی که جمعیت آن ها یک سوم جمعیت مرکز استان را تشکیل می دهند تعداد کودکان کار بیش از آمار های دولتی استهنوز ۹ سال هم ندارد که وارد بازار کار شده، قد و قامتش مانند مردی است که در یک اتاق فشار قوی کوچک شده، اما دستهایش دستهای ترک خورده و خشکه زده و چشمهایش آن چشم های بزرگ قهوه ای که نگرانی و وحشت در آن موج می زند تا مدت ها از خاطرم نمی رود.

روزهای کرونایی موجی از احساس همدردی با اقشار مختلف را برانگیخت که کودکان کار نیز از آن جمله بودند.

با ویران شدن اقتصادهای کوچکی که در این استان فقیر به زحمت چرخ زندگی را می چرخاندند و تورمی که در خراسان شمالی همیشه بیش از میانگین کشور است، اکنون بیش از گذشته در خیابان ها شاهد حضور افرادی هستیم که می خواهند به هر قیمتی لقمه نانی داشته باشند و در این میان کودکان کار افزایش یافته اند، کودکانی که کار و بودن در خیابان مخاطرات زیادی برای آنها ایجاد می کند.

کارشناسان می گویند این کودکان انواع زیادی از خشونت را تجربه می کنند و خدا کند اوج این بهره کشی ها را تجربه نکنند.

عمق فاجعه را در جامعه فقرزده ای که نه فرصت های برابر شغلی می توان در آن دید و نه کورسوی امیدی برای آینده در همین چند جمله خلاصه شده است.

اعتیاد خانواده، بدسرپرستی، نبود نهادهای حمایتی واقعی، شکاف عمیق اجتماعی، توزیع نابرابر امکانات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، حاشیه نشینی، فقر و نبود قوانین حمایتی محکمی که اهرم اجرایی داشته باشد، نبود اعتبار و... تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.

تراژدی 

کودکان کار تراژدی خیابان های شهر شده اند. اما به تعداد این کودکان و شاید هم بیشتر کودکانی نیز هستند که در کارگاه های دربسته، مغازه های مختلف، کارگاه های زیرپله ای و ده ها محل دیگر مانند کورههای آجرپزی کار می کنند و هیچ فرد یا نهادی نیز نمی داند با این کودکان چه رفتاری می شود، به جز شماری اندک از فعالان و کنشگران حقوق کودکان.

این کودکان که به دلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی ساعاتی از شبانه روز به کار کردن در کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، ساختمان ها، خیابان‌ها و منازل مردم برای کارگری می‌گذرانند که بسیاری از  آنها کمک خرج خانواده و برخی دیگر خود به تنهایی عهده دار مخارج خانواده هستند.

به گفته یک مددکار اجتماعی که مایل به ذکر نام خود در این گزارش نشد، تمام این کودکان محروم از کودکی، متأثر از آسیب های اجتماعی هستند که با توجه به فراگیری آنها نباید انتظار داشت این مسائل به زودی رفع شود.

وی می افزاید: این کودکان محروم از مدرسه، خانواده، بازی با همسالان خود و تفریحات مناسب سن خود هستند و گاه بار معیشت و خرج خانواده بر دوش کوچک و لاغر آنها گذاشته شده است.

وی می گوید: آنها دچار انواع بهره کشی هایی می شوند که یک چرخه مریض اجتماعی به آن ها تحمیل می کند.

وی اظهار می دارد: مزد ناچیزی که حتی کفاف یک روز گذران این کودکان را نمی کند و اکثر مواقع حتی آن را به پدر و مادر کودک یا دیگر اعضای خانواده می دهند، فعالیت در مراکز بدون مجوز، غیرقانونی و نبود نظارت بر این فعالیت ها رنج این کودکان را مضاعف می کند.

وی با بیان اینکه همه کودکان کار در خیابان نیستند، می افزاید: نگرانی ما بیشتر در مورد کودکانی است که در محیط های کاری دور از چشم نهادهای نظارتی کار می کنند و به انواع بهره کشی ها دچار می شوند.

وی با بیان اینکه تقریبا تمام این کودکان با بدرفتاری، بی توجهی به شرایط جسمی، آزارهای جسمی، جنسی و روحی مواجهند، می گوید: نفس وجود کار کودکان یعنی این که حال بخش اعظم جامعه خوب نیست و در حال حاضر کار از ریشه یابی و ترمیم گذشته است و باید به فکر راهکارههایی بود که دردی را از درد این بچه ها درمان کند.

وی اظهار می دارد: در خراسان شمالی نیز با توجه به شرایط اقتصادی مردم، مهاجرت فزاینده روستاییان و حاشیه نشینانی که جمعیت آنها روز به روز در حال افزایش است، تعداد کودکان کار کم نیست و با توجه به جمعیت استان و این که یکسوم جمعیت مرکز استان را حاشیه نشینان تشکیل می دهند،  تعداد کودکان کار بیش از آمارهای رسمی است.

وی با بیان اینکه هنوز پژوهشی در مورد کودکان کار خراسان شمالی انجام نشده است، اظهار می کند: بنا به اعلام مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۷ بین سه تا هفت میلیون کودک کار در ایران مشغول به کار هستند یعنی هنوز در کشور هم خبری از آمار دقیق نیست چه برسد به استانها و آمارهای نسبی هم فاصله های میلیونی با هم دارند.

دلایل کار کودک

عوامل مختلف اقتصادی نظیر شیوع بالای بیکاری، فقر، بی عدالتی، فاصله زیاد طبقاتی، مشاغل کم درآمد پدران و عوامل اجتماعی از جمله ازدیاد جمعیت، مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ، ساختار جمعیت، کمبود قوانین حمایتی از کودکان در کنار عوامل خانوادگی شامل خانواده های پرجمعیت و بعد بالای خانوار، خانواده های پرتنش، فوت یا جدایی والدین، اعتیاد در خانواده با عوامل زیستی و روانی از قبیل بحران هویت، بحران بلوغ، فرار از خانه، اعتیاد و بزهکاری و همچنین نبود نظارت‌های دولتی در دفاع از حقوق کودکان می تواند در شکل‌گیری پدیده کودکان خیابانی و کودکان کار تاثیرگذار باشد. در مورد کودکانی که در کارگاه ها و یا اماکن دیگر جز خیابان ها  کار میکنند اطلاعات زیادی نداریم اگر چه طرح موضوع شد تا رصد شوند اما نتیجه و کار خاصی انجام نشده است و پیگیر موضوع هستیم

طرح ساماندهی کودکان کار

در این مورد معاون اجتماعی بهزیستی خراسان شمالی می گوید: در حال حاضر سه مرکز برای شناسایی و ساماندهی کودکان کار و خیابانی، یک مرکز شبانه روزی برای نگهداری این کودکان و همچنین ۲ مرکز روزانه مداخلات تخصصی در این استان فعال است.

علی اکبر صحرانورد می افزاید: در آخرین نشست کمیته ساماندهی کودکان کار و خیابانی، مصوب شد تا همه اعضا پای کار آمده و با مشارکت اتاق اصناف، وضعیت کودکان کاری را که در کارگاه ها کار می کنند به لحاظ شرایط کار و سن رصد و مشخص کنند زیرا اصنافی که کودکان زیر ۱۵ سال را به کارگیری کنند، مرتکب تخلف شده اند.

وی با بیان اینکه ممکن است برخی از این کودکان حتی در کارگاه های زیرزمینی به کار گرفته شوند، می گوید: در تلاش هستیم تا همه این کودکان شناسایی و به آنها خدمات اجتماعی لازم داده شود.

وی شمار کودکان کار و خیابانی شناسایی شده در خراسان شمالی را ۲۰۶ نفر اعلام می کند و می گوید: با شیوع کرونا شمار کودکان کار کاهش یافت به طوری که کودکانی که در خیابان ها شناسایی شده بودند و تعداد آنها به ۴۰۰ نفر (در سنین زیر ۱۵ سال) می رسید، امسال ۲۰۶ نفر شده اند و البته این کودکان از خدمات روانشناسی، پزشکی و حقوقی بهزیستی در مراکز روزانه و شبانه روزی بهزیستی در بجنورد استفاده می کنند.

وی بر این نکته نیز تاکید می کند که ممکن است شمار کودکان کار بیش از این ها باشد زیرا نمی شود با اطمینان از  شناسایی و رصد همه کودکان کار سخن گفت.   

وی با بیان اینکه با تک تک خانواده های این کودکان چهره به چهره صحبت و هشدارهای لازم به آنها داده شده است، اظهار می دارد: بخشی از حمایت های ما نیز در قالب کمک های موردی، بسته ها و پک های بهداشتی و مواد غذایی، کمک خیران و کمک های مالی است.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی با بیان اینکه ساماندهی کودکان کار و خیابانی فعالیت چندبخشی دستگاههای مرتبط را می طلبد، می گوید: امسال ۱۴۱ میلیون تومان اعتبار به بحث کودکان کار اختصاص داده شده است.

صحرانورد می افزاید: اقبال عمومی مردم از سر ترحم یا به هر دلیل دیگر سبب ایجاد مشاغل کاذب در بین کودکان شده است و این باعث می‌شود سطح انتظار کودکان به دلیل دریافتی مازاد بر مساعدتهای بهزیستی افزایش یابد و گاه برخی از این کودکان حتی درآمدی بیش از ۱۰۰ هزار تومان در روز دارند.

وی خاطرنشان می کند: برخی از این کودکان با آسیب های مختلف از جمله اعتیاد نیز مواجهند به طوری که در سال جاری ۴۱ کودک معتاد به دفاتر آسیب اورژانس ارجاع داده شده اند و برآنیم تا با همکاری علوم پزشکی، اقدام به شناسایی و کنترل این کودکان با هدف کاهش آسیب های اجتماعی در بین آنان کنیم.

بانک اطلاعاتی 

وی با بیان اینکه جمعیت کودکان کار شناور و ممکن است افزایش و یا کاهش داشته باشد، می گوید: در مورد کودکانی که در کارگاه ها و یا اماکنی جز خیابان ها  کار می کنند، اطلاعات زیادی نداریم اگرچه طرح موضوع شد تا رصد شوند اما نتیجه و کار خاصی انجام نشده است و پیگیر موضوع هستیم.

صحرانورد می افزاید: بانک اطلاعاتی نیز از این افراد و خانواده های آن ها تشکیل شده اما ادامه یافتن کمک ها و حمایت ها از این قشر منوط به ایجاد اشتغال پایدار برای خانواده های این کودکان است.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است.

۱۰۷ هزار مددجو در این استان از خدمات بهزیستی استفاده می کنند که ۲۵ هزار نفر از مددجویان بهزیستی معلول، ۹ هزار نفر زن سرپرست خانوار و ۶۰۸ نفر نیز کودکان بی سرپرست و بدسرپرست هستند.

برچسب‌ها بجنورد اداره کل بهزیستی استان خراسان شمالی خشونت خانگی خراسان شمالی کودک آزاری کودکان کار فقر نرخ بیکاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد خشونت خانگی بجنورد خشونت خانگی خراسان شمالی کودک آزاری کودکان کار فقر نرخ بیکاری اخبار کنکور خراسان شمالی کارگاه ها مورد کودکان کار می کنند کودکان کار خیابان ها شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۲۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند

به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب،بهرام بنده یزدانی روز شنبه در آیین آغاز کار ساخت مجتمع آموزشی بیمارستان خاتم الانبیای شهرستان شیروان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: متاسفانه در دوره های پیش سهمیه مناسبی برای استخدامی نیروهای بهداشت و درمان در نظر گرفته نشد و این بخش با مشکل مواجه بود.

وی افزود: رایزنی‌ها برای استخدام جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال انجام است تا سهمیه مناسبی برای تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی باشد.

معاون مرکز هماهنگی امور اقتصادی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی بیان کرد: مسیر قانونی تبدیل وضعیت ایثارگران، ۹۰۰ نفر در سال گذشته را شامل شد و این خود کمک بزرگی به امنیت شغلی کارکنان و وضعیت کیفی شاخص های استخدامی منابع انسانی کرد.

وی اضافه کرد: رایزنی های لازم برای استفاده از این ظرفیت جدید استخدامی که به زودی اعلام رسمی می شود در مدیریت منابع انسانی وزارتخانه در حال انجام است.

هزینه کرد بی‌سابقه دولت سیزدهم در خرید تجهیزات پزشکی

بنده یزدانی در ادامه اضافه کرد: هزینه های کلانی در بحث خرید تجهیزات و اقلام بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم انجام شده که اختصاص هفت میلیون و ۳۰۰ هزار یورو تجهیزات به خراسان شمالی از این موارد است.

وی افزود: اعتبارهای بیشتری برای بخش درمان خراسان شمالی در دور سوم سفرهای مسئولان وزارتخانه به این استان اختصاص می‌یابد.

۹ طرح درمانی، آموزشی و رفاهی امروز (شنبه) با حضور معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهرستان‌های خراسان شمالی راه اندازی و کلنگ زنی شد.

طرح های راه اندازی شده شامل بخش «ام آر آی» و «سی تی اسکن» بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد، بخش دیالیز رازوجرگلان، بخش دیالیز فاروج، بخش «وی آی پی» بیمارستان امام خمینی(ره) شیروان، مرکز تصویربرداری دیجیتال و همراه سرای بیمارستان امام علی (ع) بجنورد است.

طرح های کلنگ زنی نیز شامل مجتمع آموزشی بیمارستان خاتم الانبیاء شیروان و طرح توسعه بیمارستان جاجرم است.

شیروان با ۱۵۷ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری خاور بجنورد قرار دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۶ محله در حاشیه مشهد میزبان رویداد یکصدا ایران شدند
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • طرح های بهداشت ودرمان خراسان شمالی افتتاح و کلنگ زنی می شود
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • تولید ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع فرش درخراسان‌شمالی
  • حضور پررنگ چری در نمایشگاه خودرو پکن (فیلم)