Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ایران نمی تواند یک جانبه به تعهدات خود در برجام عمل کند، گفت: اگر طرف غربی به طور عملی تحریم ها را لغو کند و به تعهدات خود برگردد ایران هم به حالت قبل برگشته و روند برجام ادامه پیدا می کند.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: ایران در قالب پیمان برجام یکسری تعهدات را پذیرفت و طرف های غربی هم به تعهداتشان پایبند بودند یا اینکه حداقل اعلام کردند پایبند هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با شروع اجرای برجام ایران تعهداتش را انجام داد و طرف های غربی این کار را انجام ندادند. آمریکا صراحتا و عملا از برجام خارج شد و طرف های غربی هم کار مثبتی در اجرای تعهداتشان در قالب برجام صورت ندادند.

وی با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران گفت: این قانون در واقع ضمانت اجرایی برای برجام است که اگر طرف غربی به تعهداتشان برگردد ایران هم به تعهدات برجامی اش برگشته و آن را ادامه می دهد. در غیر این صورت ایران طبق مکانیسم برجام دیگر دلیلی به اجرای تعهداتش در قالب برجام ندارد که از جمله آن می توان به موضوع میزان اورانیوم غنی شده، درصد غنای اورانیوم، نوع سانتریفیوژ و بازرسی های سرزده در قالب پروتکل الحاقی اشاره کرد که ایران در برجام پذیرفته بود، همه این ها لغو می شود.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام این معاهده به طرف های مختلف اجازه می دهد که اگر طرف های دیگر به تعهدات خود عمل نکردند آنها می توانند تعهداتشان را کاهش دهند. غربی ها به خصوص آمریکا با بدعهدی  در حق مردم ما ظلم  و تحریم های سخت به خصوص در زمان کرونا اعمال کردند. مردم ما سختی های زیادی کشیدند لذا ایران انتخاب دیگری جز روند فعلی ندارد. تنها مسیر پیش رو خاتمه دادن به اجرای تعهدات و بازگشت به وضعیت قبل از برجام است که این روند از ۵ اسفندماه شروع می شود.

رحیمی جهان آبادی با تأکید بر اینکه این مکانیسم در خود برجام طراحی شده است، افزود: طبق برجام اگر طرف های مقابل به تعهداتشان عمل نکردند ایران هم می تواند تعهداتش را کاهش دهد که از جمله آن خروج از بازرسی های داوطلبانه پروتکل الحاقی و افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده و درصد غنای اورانیوم است. همچنین ما نسل های جدید سانتریفیوژ را استفاده می کنیم. همه اینها را در قالب برجام تعهد دادیم که پایبند باشیم اما الان طرف های غربی به تعهدات خود عمل نمی کنند و دلیلی هم ندارد که ما به تعهدات یک جانبه خود عمل کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: روز چهارشنبه مقام معظم رهبری در دیدار با مردم تبریز و همچنین پیش از این رئیس جمهور گفته بودند که اگر طرف غربی به طور عملی و نه اعلامیه و بیانیه اجرای تحریم ها را لغو کند و به تعهدات برجامی برگردد ایران هم به تعهداتش برگشته و روند اجرای برجام ادامه پیدا می کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مقام معظم رهبری برجام سانتريفيوژ آمريكا تعهدات خود طرف های غربی تحریم ها ایران هم اگر طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۰۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: فعالیت آنروا باید زیرنظر سازمان ملل ادامه یابد

به گزارش قدس آنلاین، واحد امور پناهندگان و آوارگان فلسطینی در جنبش حماس در بیانیه ای اعلام کرد که تلاش برای خروج آنروا از زیرنظر سازمان ملل متحد و ایجاد نهادی جدیدی برای نظارت بر آن، در راستای پایان دادن به کارکرد سیاسی آن به عنوان یک شاهد بر رنج های ملت فلسطین است.

در بیانیه جنبش حماس آمده است که درخواست تشکیل نهادی بین المللی برای نظارت بر فعالیت های آنروا، یک اقدام خصمانه سیاسی برای سلب اختیارات مجمع عمومی سازمان ملل متحد و ایجاد جایگزینی برای کمیته مشورتی آنروا است که ۲۸ کشور و ۳ عضو ناظر در آن حضور دارند.

جنبش حماس اضافه کرد: درخواست مشارکت دیگر نهادها در فعالیت های آنروا، تلاشی دیگر برای کاستن از فعالیت ها و سلب اختیارات آن است که به تضعیف خدمات رسانی آن در نوار غزه منجر خواهد شد.

واحد امور پناهندگان و آوارگان جنبش حماس افزود: درحالی که در گزارش کمیته تحقیق و بررسی فعالیت آنروا بر بی طرفی آن تاکید شده است، در این گزارش به بمباران ۱۶۰ نهاد و شهادت ۱۸۰ نفر از کارمندان آن و اعدام میدانی شهروندان و پناهندگان به مدارس آنروا که جنایت قتل عام مدرسه الفاخوره آشکارترین نمونه این جنایت ها است، هیچ اشاره ای نشده است.

جنبش حماس در این بیانیه اضافه کرد: «کاترین کولونا» وزیر خارجه اسبق فرانسه و رئیس کمیته مستقل تحقیق درباره فعالیت آنروا، توصیف شهر قدس به عنوان پایتخت کشور فلسطین را باعث ایجاد تنفر می داند درحالی که قطعنامه های سازمان ملل بر تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس تاکید دارد و حتی پس از به رسمیت شناختن قدس توسط آمریکا به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا به این شهر، براساس همین قطعنامه ها، بسیاری از کشورهای غربی از انجام چنین اقدامی خودداری کرده اند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) از کشورهایی که کمک های خود به آنروا را متوقف کرده اند خواست به مسئولیت های خود در قبال قتل عام و نسل کشی ملت فلسطین عمل کنند. این جنبش هرگونه تلاش برای تغییر مفاهیم فلسطینی در قدس و سرزمین فلسطین را عامل تهدید امنیت و صلح جهانی دانست.

گفتنی است؛ یک تحقیق مستقل از آنروا به ریاست «کاترین کولونا» وزیر خارجه اسبق فرانسه، ادعاهای رژیم اسرائیل درباره این نهاد بین المللی را رد کرد.

نتایج تحقیق مستقل از آنروا که روز دوشنبه گذشته اعلام شد، نشان دهنده «بی طرفی» این نهاد بین المللی است و می گوید که رژیم اسرائیل مدرکی برای ادعاهای خود در مورد برخی از کارکنان این آژانس ارائه نکرده است.

این گزارش می افزاید: آنروا همچنان «غیر قابل جایگزین و اجتناب ناپذیر» است.

این گروه تحقیق در پی ادعاهایی که رژیم اسرائیل در ماه ژانویه مبنی بر احتمال مشارکت ۱۲ کارمند آنروا در عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲)، تشکیل شد. در هفته های بعد، بسیاری از کشورهای حامی مالی آنروا حدود ۴۵۰ میلیون دلار کمک های خود به این سازمان را تعلیق یا متوقف کردند.

از آن زمان بسیاری از این کشورها از جمله سوئد، کانادا، ژاپن، اتحادیه اروپا، فرانسه و غیره کمک های مالی را از سر گرفته اند، اما کشورهایی چون آمریکا و انگلیس این کار را نکرده اند. کنگره آمریکا ماه گذشته قانونی را تصویب کرد که از کمک مالی آمریکا به آنروا تا مارس ۲۰۲۵ جلوگیری می کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اخیرا گفت: توقف این کمک ها به ارگان اصلی کمک‌رسانی در غزه در حالی صورت می‌گیرد که ماه‌ها عملیات نظامی اسرائیل این منطقه را به یک «جهنم بشردوستانه تبدیل کرده است»، و ۲ میلیون و سیصد هزار نفر آن به غذا، آب و خدمات پزشکی و سرپناه نیاز مبرم پیدا کرده اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • نکوداشت اکبر زنجان‌پور همراه با شرم و حیای نوید محمدزاده
  • وزیر صمت: شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند
  • نامه غریب‌آبادی به کمیسر عالی حقوق بشر برای سرکوب خشونت‌آمیز جنبش‌های دانشجویی حامی فلسطین
  • طرح کالابرگ ادامه می یابد؟
  • سامانه بارشی وارد آذربایجان شرقی می‌شود
  • غریب‌آبادی: سرکوب جنبش‌‌های دانشجویی آمریکا را محکوم کنید
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! | ماده ۴۹ لایحه عفاف و حجاب یعنی پول بده و کشف حجاب کن! | انتقاد تند حسین شریعتمداری
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • حماس: فعالیت آنروا باید زیرنظر سازمان ملل ادامه یابد