Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@12:59:36 GMT

نخستین عکس «استقامت» از سطح مریخ

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۶۰۱۵۲

نخستین عکس «استقامت» از سطح مریخ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس فرود آمدن موفق مریخ‌نورد استقامت در روز پنجشنبه ۳۰ بهمن به معنای پشت سر گذاشتن خطرناکترین مرحله از این ماموریت بود که هدف آن بازگرداندن نمونه‌هایی از سنگ‌های مریخ به زمین برای جستجوی نشانه‌های حیات در آنها است.

کنترل‌کننده‌های زمینی در آزمایشگاه رانش جت ناسا در پاسادنای کالیفرنیا پس از دریافت تایید فرود آمدن موفق مریخ‌نورد شش‌چرخ روی سیاره سرخ بلند شدند و دست‌هایشان را بالا بردند و فریادی شادی و آسودگی سر دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۱ و نیم دقیقه پرتنش طول کشید تا پیام از مریخ‌نورد به زمین برسد.

مریخ‌نورد «استقامت» ناسا با موفقیت روی سیاره سرخ فرود آمد

«استقامت» که به اندازه یک ماشین است و از پلوتونیوم نیرو می‌گیرد در دهانه «جزرو» در نزدیکی خط استوای مریخ فرود آمد. محل فرود روی یک نواز ۸ در ۶.۵ کیلومتری روی دلتای یک رودخانه باستانی پر از حفره، صخره و پهنه‌های سنگی است. دانشمندان اعتقاد دارند که اگر حیات زمانی در مریخ شکوفا شده باشد، این واقعه در ۳ تا ۴ میلیارد سال پیش هنگامی که این سیاره مرطوب‌تر بود رخ داده است.

«پرسی»، بازوی رباتی ۲ متری مریخ‌نورد در طول دو سال آینده برای حفر سطح مریخ و گردآوری نمونه‌های سنگ دارای نشانه‌های احتمالی حیات میکروسکوپی قبلی به کار خواهد رفت.

بخش اعظم نمونه‌های به دست آمده در لوله‌هایی ذخیره و روی مریخ رها خواهند شد تا فضاپیمایی دیگری آنها را به زمین بازگرداند. هدف بازگرداندن این نمونه‌ها تا ابتدای سال ۲۰۳۱ به زمین است.

تصویری از درون دهانه جزرو در نزدیکی خط استوای مریخ که محل فرود مریخ‌نورد استقامت است کد خبر 585929 برچسب‌ها نجوم - سیاره - ستاره فضاپیما - کاوشگر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نجوم سیاره ستاره فضاپیما کاوشگر مریخ نورد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۰۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت پد فرود بالگرد اورژانس پیش بیمارستانی نیشابور آغاز شد

حمید حسینی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی نیشابور گفت: پد فرود بالگرد یکی از مهم‌ترین ملزومات برای ارائه خدمت‌رسانی بهتر و ایمن‌تر اورژانس هوایی به همشهریان است.

او افزود: ساخت این پد فرود بالگرد با اعتباری حدود یک میلیارد ریال و به همت شورا‌های اسلامی شهری و روستایی، شهرداری و مساعدت خیران سلامت شهر "بار" میسر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • نقشه‌ تلسکوپ فضایی «جیمز وب» از آب‌وهوای یک سیاره فراخورشیدی
  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  • ساخت پد فرود بالگرد اورژانس پیش بیمارستانی نیشابور آغاز شد
  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • سیاره عطارد در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری
  • ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد برای سیاره نهم را کشف کردند
  • تازه‌ترین شواهد از وجود سیاره X در لبه تاریک منظومه شمسی
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه
  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد