Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمعه بازار این هفته به بررسی ۶ نشریه دانشجویی که به تازگی منتشر شده و اخبار نشریات دانشجویی پرداخته است؛ نتیجه انتخابات شورای ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم و جشنواره تیتر ۱۲ نیز بررسی کرده است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد کفیلی؛ انتخابات شورای ناظر بر نشریات دانشجویی در سطح وزارت علوم و وزارت بهداشت، یکی از مهم‌ترین اتفاق در بستر فضای نشریات در دانشگاه‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتخاباتی که می‌تواند باعث افت و یا منجر به رشد نشریات دانشجویی شود. نوشتن و فعالیت رسانه‌ای مکتوب، به مراتب سخت از سخنوری و دیگر فعالیت‌های رسانه‌ای است. نشریات دانشجویی نیز رسانه دانشگاه است.

شنبه، بیست و پنج بهمن ماه، انتخابات شورای ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم برگزار شد؛ در این انتخابات دو نفر عضو اصلی و یک نفر عضو علی‌البدل دانشجویی این شورا مشخص شدند که برای یک سال به عنوان شورای ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم، فعالیت خواهند کرد. این انتخابات که به صورت الکترونیکی برگزار شد، برخلاف سال‌های گذشته با حاشیه‌های زیادی همراه نبود. 

بنا بر نتیجه این انتخابات، علی اسدی، از دانشگاه علم و صنعت، با ۶۷ رای و محمد عسگری، از دانشگاه شاهد، با ۶۱ رای، دو نفر عضو اصلی دانشجویی این شورا انتخاب شدند؛ عضو علی البدل این شورا نیز فائزه اسدپور، از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، با ۶ رای است.

این انتخابات که با تاخیر ۱۰ ماهه از سوی وزارت علوم برگزار شد، ۵۶ درصد آمار مشارکت در انتخابات را برای شورای مرکزی جدید ثبت کرد. نامزد‌های انتخاباتی در سامانه رای‌شمار فرصت داشتند با ارائه رزومه به صورت مکتوب و صوتی تبلیغات و نکات مدنظر خود را ارائه کنند. انتخابات مدیران مسئول نشریات در دانشگاه‌ نیز، در طول ماه‌های اخیر با تاخیر چند ماهه و تخلفات دانشگاه‌ها به صورت غیرحضوری برگزار شده بود.

انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم با وجود تمام مشکلات و تاخیرهای خود، بالاخره در ۲۵ بهمن ماه به صورت الکترونیکی برگزار شد؛ مدیر مسئولان واجد شرایط ثبت رای در انتخابات امسال، ۲۰۲ مدیر مسئول بودند که در روند این انتخابات، ۱۱۳ نفر از مدیر مسئولان رای خود را در بازه زمانی معین شده انتخابات ثبت کردند. 

اعضا این شورا به شرح زیر است:
-معاون فرهنگي وزارت بهداشت (رئيس شورا)
ـ مديركل فرهنگي وزارت بهداشت (دبير شورا)
ـ معاون فرهنگی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‎ها يا نماينده تام ‎الاختيار رئيس نهاد
ـ يك نفر حقوقدان به انتخاب معاون فرهنگي وزارت بهداشت
ـ  يك نفر دیگر نیز به عنوان عضو علی ‎البدل دانشجویی

مهلت ثبت اثر در جشنواره تیتر ۱۲ تمام شد
محمد صادق میرعلی، مسئول دبیرخانه دوازدهمین جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو گفت؛ با اعلام پایان یافتن مهلت ارسال آثار به جشنواره، و دریافت ۲۸ هزار و ۲۷۱ اثر ارسالی توسط دبیرخانه جشنواره گفت: از مجموع کل آثار ارسالی تعداد ۳۰۲۰ نشریه دانشجویی در بخش نشریات برگزیده، تعداد ۲۲ هزار و ۶۳۶ اثر در بخش آثار برگزیده، تعداد ۱۳۰۹ نشریه دانشجویی و اثر در بخش فضای مجازی، تعداد ۱۲۶۱ اثر در بخش ویژه جشنواره و تعداد ۴۵ نشریه دانشجویی و اثر نیز در بخش سرزمین مادری ثبت و ارسال شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در بخش نشریات برگزیده، حوزه فرهنگی با تعداد ۳۹۲ نشریه دانشجویی و در بخش آثار برگزیده، حوزه‌ تیتر با ۳۹۲۲ اثر و در بخش ویژه کرونا، جامعه و حکمرانی با ۹۳۴ اثر بیشترین حجم آثار و نشریات ارسالی هر بخش را به خود اختصاص داده اند. همچنین در بخش فضای مجازی جشنواره، بیشترین تعداد آثار ارسالی در حوزه صفحات اینستاگرام با ثبت ۳۵۵ پیوند اثر ارسال شده است.

بیشتر مطالعه کنید: شیوه‌نامه داوری جشنواره تیتر ۱۲ اعلام شد

میرعلی افزود: دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ثبت ۲۴۲۶ اثر، دانشگاه شیراز با ثبت ۲۴۰۱ اثر و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با ثبت ۲۲۷۵ اثر، بیشترین میزان مشارکت در جشنواره را به خود اختصاص داده اند. دانشگاه‌های شهید بهشتی تهران، علوم پزشکی اردبیل، فردوسی مشهد، علوم پزشکی تبریز، علوم پزشکی یزد، تبریز و تهران در رده چهارم تا دهم قرار دارند.

مسئول دبیرخانه جشنواره تیتر ۱۲ تصریح کرد: کارشناسان نشریات دانشجویی تا ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه مهلت دارند تا نسبت به تایید آثار ارسالی دانشگاه خود اقدام کنند. چنانچه اثری توسط کارشناس دانشگاه بررسی نشود، به هیچ وجه امکان ورود به فرایند داوری جشنواره تیتر ۱۲ را نخواهد داشت.

جشنواره نشریات دانشجویی دفتر تحکیم
جشنواره نشریات دانشجویی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت، امسال به طور کلی در دو حوزه عمومی و تخصصی برگزار شد. محورهای حوزه عمومی این جشنواره شامل بخش‌های «یادداشت و مقاله»، «تیتر»، «مصاحبه»، «طراحی جلد» و «گرافیک و صفحه آرایی» است.

محورهای ویژه جشنواره نیز شامل مواردی است که ناظر به گفتمان و کار ویژه‌های اتحادیه دفتر تحکیم وحدت و دفاتر آن بود. این محورها شامل عناوینی چون؛ «مردم سالاری دینی»، «شورای عالی انقلاب فرهنگی»، «منع خشونت علیه زنان»، «بحران جمعیت» و «شیوع بیماری کرونا» است.

بخش «مردم سالاری دینی» به عنوان کلان گفتمان دفتر تحکیم وحدت شامل زیرمجموعه‌هایی است. «ابعاد مشارکت»، «اصول تحول خواهی و اعتراض ساختارمند»، «اصول آزادی و عدالت در انتخابات» و «ابعاد آگاهی بخشی» زیر مجموعه‌های محور مردم سالاری دینی این جشنواره نشریات دانشجویی بود.

طاها نظری پور، دبیر این جشنواره نشریات دانشجویی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در خصوص برگزیدگان این جشنواره نشریات دانشجویی گفت: جشنواره نشریات دانشجویی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت، به دلیل اینکه محدود به دفاتر این اتحادیه دانشجویی است، طبیعتا با تعداد محدودی از آثار رو به رو بوده است. در مجموع در دو بخش عمومی و تخصصی این جشنواره، ۱۹۲ اثر را دریافت کردیم که در اختتامیه نشست میان دوره و شورای عمومی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت، نفرات برتر اعلام شد.

نفرات اول بخش عمومی جشنواره نشریات دانشجویی دفتر تحکیم وحدت به تکفیک حوزها، شامل اسامی ذیل است:

یادداشت و مقاله: کوثر محمدی، دانشگاه الزهرا(س)
مصاحبه: فرناز اینانلو، دانشگاه امیرکبیر
تیتر: زهرا طاهر خانی، دانشگاه الزهرا(س)
طراحی جلد: طاهره اسماعیل زاده، دانشگاه امیرکبیر
گرافیک و صفحه آرایی: مرضیه انبری، دانشگاه الزهرا(س)

برگزیدگان محورهای تخصصی جشنواره نشریات دانشجویی دفتر تحکیم وحدت، به تکفیک حوزها، شامل اسامی ذیل است:

مردم سالاری دینی: سید حمید مجتبوی، دانشگاه امیرکبیر
شورای عالی انقلاب فرهنگی: زهرا جوان، دانشگاه الزهرا(س)
منع خشونت علیه زنان: ام البنين وکیل زاده، دانشگاه الزهرا(س)
شیوع بیماری کرونا: آقای بهمنی، دانشگاه امیرکبیر
بحران جمعیت: فاطمه شاهدی زاده، دانشگاه هرمزگان

جمعه بازار نشریات دانشجویی
در این قسمت از جمعه بازار به بررسی ۶ نشریه دانشجویی از دانشگاه‌های شهید بهشتی، خوارزمی، علامه طباطبایی و تهران که در روزهای گذشته منتشر شده‌اند، می‌پردازیم؛ نشریاتی که از نظر محتوایی و فرم سطح قابل قبولی را دارند. جهت مطالعه و دسترسی به فایل نشریات دانشجویی روی نام نشریات کلیک کنید.

شماره چهلم نشریه دانشجویی «دیدنو»، به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی منتشر شد؛ در این شماره از نشریه سیاسی و دانشجویی «دیدنو» با مدیر مسئولی، زینب سادات قریشی محمدی، و سردبیری، فاطمه سادات مرتضوی، به مناسبت چهل و دومین سالگرد انفلاب منتشر شد. از جمله عناوین این نشریه «تاریخِ بهمن»، «مرگ تدریجی یک رویا»، «دستاوردهای به دست نیامده» و «آنچه در نظام انتخاباتی ایران میگذرد» است. بررسی وضعیت و نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی، تشریح گفتمان مردم سالاری دینی، عملکرد وزیر امور خارجه دولت تدبیر و امید و شفافیت آرا در صحن علنی مجلس؛ از جمله موضوعات بررسی شده در این نشریه است.

صد و شصت و نهمین نشریه دانشجویی «سپیدار»، به همت ارگان رسمی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران منتشر شد؛ در این شماره از نشریه سیاسی و دانشجویی «سپیدار» که ویژه نامه علم دینی با محوریت علامه مصباح یزدی(ره) است، با مدیر مسئولی، محسن نراقی، و مهران همراهی، محمدحسن احمدی و حنانه مقدادی، به عنوان سردبیر، به مناسبت شهادت امام هادی (ع)، منتشر شد. از جمله عناوین این نشریه «تعارض علم و دین؛ آری یا خیر؟»، «اقتصاد اسالمی؛ علم، مکتب یا نظام؟»، «وارث علامه» و «خودبسندگی زبان قرآنی» است.

ششمین شماره نشریه دانشجویی «مدیرانه»، به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده مدیریت دانشگاه تهران منتشر شد؛ در ششمین شماره از نشریه دانشجویی «مدیرانه» به مدیر مسئولی و سردبیری، سارا عوادزاده، به نهاد خانواده به عنوان مهم ترین عنصر اجتماعات بشری که خواستگاه ظهور و بروز فرهنگ‌هـای گوناگون و رشد و پرورش انسـان است و مسائل مختص به حوزه زنان پرداخته است. نقش دختران در دانشگاه‌‌ها و در جامعه، مصاحبه با عالیه کاظمی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، به عنوان بانوی موفق و مرور راه‌های خودشناسی و روش‌های شکوفایی استعدادهای درونی از نگاه علم روانشناسی، در این نشریه بررسی شده است. 

شماره یازدهم نشریه دانشجویی «حنیفا»، به همت بسیج دانشجویی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی (ره) منتشر شد؛ در یازدهمین شماره از نشریه «حنیفا» با مدیر مسئولی، سهیل حجتی و سردبیری، محمد جواد کریمیان، به بررسی وظایف و عملکرد رئیس سازمان صدا و سیما، رسانه‌ی ملی، با محوریت ماموریت‌های محوله‌ی رهبر انقلاب به ایشان پرداخته شده است. مقدار بودجه مصوب توسط دولت و نحوه مصرف آن توسط رسانه ملی و نقدی بر فعالیت‌های سیاسی علیه امنیت ملی، از جمله دیگر مطالب این نشریه دانشجویی است.

اولین شماره از نشریه «بانو»، به همت دانشجویان فعال نشریات دانشجویی و حوزه زنان دانشگاه خوارزمی منتشر شد؛ در این شماره از نشریه دانشجویی «بانو» با مدیر مسئولی، سردبیری و صاحب امتیازی، نرگس عبدلی، به بررسی برخی مشکلات زنان جامعه برای فعالیت‌های ورزشی و اجتماعی پرداخته شده است. در یادداشت «به توان سه» روایتی متفاوت از خواهران منصوریان در عرصه قهرمانی‌های بین المللی آنها، ارائه شده است؛ گفتگویی نیز با سحر شایسته مربی بین المللی رشته ورزشی پومسه در این نشریه صورت گرفته است که می‌توانید از طریق فایل زیر مطالعه کنید.

با عضویت در کانال تلگرامی پاتوق نشریات دانشجویی می‌توانید نشریات دانشجویی را دنبال کنید؛ جهت عضویت در کانال تلگرامی پاتوق نشریات دانشجویی اینجا را کلیک کنید. صفحه نشریات دانشجویی خبرگزاری دانشجو، عمده نشریات دانشجویی کشور را پوشش می‌دهد، با بازدید از آن می‌‌توانید به نشریات و اخبار آنها دسترسی داشته باشید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نشریات دانشجویی تازه های نشریات وزارت علوم تیتر 12 جشنواره نشریات دانشجویی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت شورای ناظر بر نشریات نشریات دانشجویی مردم سالاری دینی دانشگاه الزهرا س خبرگزاری دانشجو جشنواره تیتر ۱۲ نشریه دانشجویی انتخابات شورای مدیر مسئولی شماره از نشریه دانشگاه ها علوم پزشکی وزارت علوم برگزار شد منتشر شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۳۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشریه وب پژوهی فصلنامه شد

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: دانشگاه علم و فرهنگ علاوه بر اقداماتی که در این حوزه وب پژوهی انجام داده است، نشریه‌ای را راه‌اندازی کرد که علاوه بر مجوز ISC، رتبه «ب» پژوهشی وزارت علوم را نیز کسب کرده است. این نشریه از امسال به‌صورت فصلنامه منتشر می‌شود و این اقدامی مبارک است و امیدواریم این نشریه، محلی برای تعامل اهالی علم باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ، مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ ضمن خوش آمدگویی به اساتید و مدعوین حاضر در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ گفت: از علل تداوم برگزاری کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی این بود که باهدف درستی انتخاب شده و مسیر درستی را طی کرده است.

وی با اشاره به تلاش‌هایمحمدجواد شایگان فرد دبیر کنفرانس و همکارانی که در این مسیر تلاش کردند، افزود: خوشحالم که در این حوزه چشم‌انداز درستی را ترسیم کرده‌اید و در عمل نیز اقدامات مناسبی را انجام داده و تا به امروز توانسته‌اید دهمین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی را برگزار کنید.

رئیس کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع وب پژوهی مسئله‌ای به‌روز بوده که سرعت رشد بالایی دارد و این نکته‌ای مهم، برای ادامه دارشدن این کنفرانس است.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ عنوان کرد: پرفسور بدیع از افراد شاخص در این حوزه بودند که حضورشان در این کنفرانس بسیار ارزشمند بود؛ اما امروز او را در جمعمان نداریم و بسیار متأثریم.

وی تأکیدکرد: دانشگاه علم و فرهنگ علاوه بر اقداماتی که در این حوزه انجام داده است، نشریه‌ای را راه‌اندازی کرد که علاوه بر مجوز ISC، رتبه «ب» پژوهشی وزارت علوم را نیز کسب کرده است.

همچنین خبر خوب که نشریه وب پژوهی از امسال به‌صورت فصلنامه منتشر می‌شود و این اقدامی مبارک است و امیدواریم این نشریه، محلی برای تعامل اهالی علم باشد.

وی در پایان گفت: این کنفرانس تلاش‌های بی‌وقفه‌ای برای توسعه و ترویج دانش در حوزه وب پژوهی انجام می‌دهد و با تلاش مشترک اساتید و دانشجویان، امیدواریم به رشد و پیشرفت بیشتری دست یابیم.
دکتر مهدی باصولی رئیس دانشگاه علم و فرهنگ خاطرنشان کرد: این کنفرانس یک کنفرانس تخصصی و بین‌رشته‌ای است و خوشحالیم که هرسال تعداد افرادی که در حوزه‌ فناوری اطلاعات در این کنفرانس حضور دارند، بیشتر می‌شوند و به جز پنل‌های تخصصی پنل‌هایی در حوزه‌های علوم‌انسانی، جامعه‌شناسی و… نیز مرتبط با این حوزه و جود دارد.

وی افزود: این کنفرانس تلاش‌های بی‌وقفه‌ای برای توسعه و ترویج دانش در حوزه وب پژوهی انجام می‌دهد و با تلاش مشترک اساتید و دانشجویان، امیدواریم به رشد و پیشرفت بیشتری دست یابیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمایت شورای هماهنگی تبلیغات از اعتراضات دانشجویی علیه اسراییل
  • از «غلامحسین رضوانی» چه می‌دانیم
  • واکنش بسیج دانشجویی دانشگده‌های روانشناسی به انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور
  • چرا خیلی ها تمایلی به تحصیل در مقطع کارشناسی علوم انسانی ندارند؟
  • دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود
  • بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کرمان در خصوص عدم حضور معاون استاندار در جمع دانشجویان
  • برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد
  • آغاز به‌کار جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد
  • نشریه وب پژوهی فصلنامه شد
  • برترین های«آب و رسانه » در استان سمنان تجلیل شدند