Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@23:40:00 GMT

تاب آوری شهر نیازمند مدیریت یکپارچه شهری است

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۷۰۸۹۲

تاب آوری شهر نیازمند مدیریت یکپارچه شهری است

عماد مطالبی روز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : انعطاف پذیری یا تاب آوری شهر در مواجه با کرونا یک مفهوم جدید در مطالعات و برنامه ریزی شهری و شهرسازی است که نیازمند مدیریت یکپارچه و واحد شهری است.

وی عنوان کرد : انعطاف پذیری شهری به توانایی نظام شهر در راستای مقاومت و مقابله با ویروس کرونا و مخاطرات آن تعبیر می شود و طراحی شهر می تواند به عنوان عاملی در خلق فضای شهری تاب آور در مواجهه با ویروس کرونا موثر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در دهه های اخیر افزایش جمعیت در شهرها علاوه بر اینکه یک پدیده مهم و پیچیده است مشکلات و ناهنجاریهای اجتماعی زیادی را در فضاهای شهری ایجاد کرده است،  اضافه کرد: در این میان توجه به مخاطرات از موضوعات مهم در حوزه های برنامه ریزی و طراحی شهری بویژه در مدیریت بحران و خطرپذیری، افزایش ایمنی و کیفیت زندگی است.

این کارشناس برنامه ریزی شهری، شهر را بستر وقوع حوادث دانست و خاطر نشان کرد: شناخت فضاهای شهری و طراحی مناسب آن اهمیت زیادی در برنامه ریزی شهری دارد و راهکاری است که نیازهای شهروندان را در پیشگیری، مقابله و اقدامات پس از بحران برآورده می سازد.

وی بیان داشت: در برخورد با بحران ها با رویکرد برنامه ریزی و طراحی شهری توجه به انعطاف پذیری شهری در ارتقای کیفی فضاهای شهری و در نتیجه کیفیت زندگی شهروندان بسیار مهم و موثر است از اینرو در ایام کرونا تاب آوری شهری می تواند گزینه های متعددی را در جهت مقابله کاهش خطرپذیری در بحران های شهری فراهم کند.

مطالبی افزود: تاب آوری یا انعطاف پذیری شهری در روزهای شیوع و گسترش کرونا به دغدغه مهمی برای شهرها تبدیل شده ضمن آنکه همه گیری کرونا ابعاد مختلف اقتصادی،  اجتماعی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار داده و تعاملات اجتماعی شهروندان را نیز به حداقل رسانده است که این مطلب نشان از اهمیت ویژه و توجه به آن را دو چندان می کند.

وی تاثیر طراحی شهری و اثرات آن بر محیط پیرامونی در سیاست ها و برنامه ریزی های شهری در ایام همه گیری کرونا را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: بازنگری در تراکم ها و تغییر رویه ارایه فضاهای پرتراکم در کنار تمرکز زدایی نتیجه شهرسازی دوران کرونا است که می تواند انعطاف پذیری شهری را در برابر ویروس کرونا ارتقا دهد و موجب تقویت و گسترش مشارکت مردمی و آگاهی شهروندی و خود اتکایی شهرها در سطح محلات شود.

این کارشناس برنامه ریزی شهری ادامه داد: از الگوهای آمایش شهری می توان به جایگزینی برای حمل و نقل عمومی و افزایش دوچرخه سواری و فاصله گذاری اجتماعی و تغییر شیوه رفتاری شهروندان در دوران همه گیری این ویروس نام برد.

وی بیان داشت: وقوع بحران کرونا فرصتی است که در برنامه ریزی و مدیریت شهری تامل کنیم و به انعطاف پذیری شهری در جهت ترمیم ساختارهای شهری و اجزا و عملکردهای اساسی آن در مواجه با خطرات ویروسی و ناهنجاری ها توجه داشته باشیم و آمادگی خود را در سایه همدلی و مشارکت همه مردم به بالاترین سطح برسانیم.

برچسب‌ها رشت ویروس کرونا گیلان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رشت ویروس کرونا گیلان رشت ویروس کرونا گیلان اخبار کنکور برنامه ریزی شهری ویروس کرونا طراحی شهر تاب آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۷۰۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابلاغ برنامه‌های ارتقای بهره‌وری به دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس سازمان مدیریت و برنام ریزی خراسان جنوبی از ابلاغ برنامه‌های ارتقای بهره‌وری توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی به دستگاه های اجرایی استان خبر داد.

حمید جهانشاهی، امروز ۸ اردیبهشت به رسانه‌ها گفت: طی سال های اخیر در اسناد بالادستی کشور موضوع بهره وری و رویکردهای ارتقای عوامل تولید در سیاست ها، راهبردها و برنامه های های عملیاتی کشور در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد توجه ویژه قرار گرفته است که در این خصوص می توان به سیاست های کلی اصلاح نظام اداری، سند تحول دولت مردمی، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، برنامه جامع بهره وری کشور و قوانین پنج ساله برنامه توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی(برنامه چهارم، پنجم، ششم و هفتم) اشاره کرد.

وی افزود: نظام نامه چرخه مدیریت بهره وری در راستای افزایش مشارکت دستگاه های اجرایی کشور در حرکت ملی بهره وری و تحقق رشد اقتصادی هدف، در بند اول سیاست های کلی برنامه پنج ساله هفتم ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)تدوین و توسط معاون محترم رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور در شهریورماه 1402، ابلاغ شد.

جهانشاهی تصریح کرد: در همین راستا، با عنایت به اینکه توجه به حل مسائل کلیدی استان، در قالب شاخصه اصلی در اجرای نظام نامه مزبور مطرح می باشد، سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی به عنوان یک سازمان تنظیم کننده و تسهیل گر در گام اول، با تمرکز بر حل مسائل نابهره ور استان به عنوان یک چرخه نظام مند، تکرار شونده و مستمر، استقرار چرخه مدیریت بهره وری را در اولویت کاری قرار داد .  

این مقام مسئول در ادامه افزود: در گام دوم این چرخه، بر اساس سند آمایش و اسناد توسعه ای استان، (1) افزایش بهره وری آب (2) ارتقای بهره‌وری محصولات منتخب بخش کشاورزی زعفران و زرشک در واحد سطح (3) اصلاح و بهینه‌سازی مصرف انرژی (4) افزایش کیفیت و ایمنی زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای (5) افزایش ظرفیت استخراج زغال سنگ کک شو به عنوان مهمترین اولویت‌های تحول بهره‌وری استان خراسان جنوبی تعیین و پس از ریشه یابی مسائل دارای اولویت، اقدامات پیشران بهره وری و پشتیبان برای حل مسائل نابهره ور استان ارائه شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اظهار داشت: تشـکیل جلسـات شـورای راهبـری خراسان جنوبی بـا موضـوع بهره‌وری به منظور بررسی برنامه ها و اهداف ارتقای بهره وری، تشکیل کمیته های بهره وری دستگاه های اجرایی و استخراج عوامل موثر بر عدم بهره وری، ارسـال بـه‌موقـع گـزارش پیشـرفت اقدامـات مصـوب در قالـب اسـتقرار چرخـه بهره‌وری و حضور فعال در نشست ها و جلسات و حفـظ تعامـلات شایسـته بـا سـازمان ملی بهره وری کشور، از مهم ترین اقدامات سازمان در راستای تدوین برنامه های ارتقای بهره وری استان است.

به گفته ی جهانشاهی برنامه ارتقای بهره وری استان، در جلسه شورای راهبری توسعه مدیریت خراسان جنوبی که به ریاست آقای قناعت استاندار محترم برگزار شد تصویب و پس از بررسی و تایید توسط سازمان ملی بهره وری ایران به استان ابلاغ گردید. 
وی گفت: بر اساس این ابلاغیه کلیه دستگاه های اجرایی استان مکلف هستند مصوبات مربوط به نظام‌نامه چرخه مدیریت بهره‌وری را اجرا و گزارش پیشرفت اقدامات خود را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ارسال کنند.

این مقام مسئول افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و استانداری خراسان جنوبی نیز در تعامل مشترک؛ گزارش اقدامات صورت پذیرفته و پیشرفت اقدامات را در اختیار سازمان ملی بهره‌وری ایران قرار خواهند داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • تجلی زندگی بر مدار مدیریت زمان
  • نابسامانی جمع آوری زباله در منطقه مسکونی مهر رازی کرمانشاه
  • ابلاغ برنامه‌ ارتقای بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • توفیق در تحقق شعار سال نیازمند ایجاد فضا برای ارائه ایده و طرح از سوی مردم است
  • ابلاغ برنامه‌های ارتقای بهره‌وری به دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است
  • اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه