Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@23:50:39 GMT

۹۷ درصد ویترین‌ها ایرانی شده است

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۷۲۱۳۲

۹۷ درصد ویترین‌ها ایرانی شده است

دبیر بخش صنعت دهمین جشنواره مد و لباس فجر ضمن تشریح مهم‌ترین معضلات حوزه مد در ایران، بر لزوم در کنار هم قرار گرفتن و اتصال طراحان و صنعتگران و انتقال علم از صنعت به دانشگاه تأکید و عنوان کرد: ۹۷ درصد ویترین‌ها اکنون ایرانی شده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، حمیدرضا نیک‌طبع، دبیر بخش صنعت دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، در تشریح تأثیر جشنواره مد و لباس فجر بر صنعت تولید پارچه و ملزومات لباس و اکسسوری‌ها، گفت: طی این ۱۰ سال، زمینه ارتباط بین صنعت‌گران، طراحان و مردم فراهم شده است، صنعتگران متوجه شده‌اند که طراحان چه می‌خواهند و توانسته‌اند مطالبه گری طراحان را اجابت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره چرخ‌های خیاطی و پارچه‌هایی با کیفیت بسیار بالا در اختیار بخش مسابقه زنده طراحی لباس قرار داده شده است، گفت: کیفیت پارچه‌ها به حدی بالا است که طراحان ما حیرت زده شده و می‌پرسند واقعاً این پارچه‌ها تولید داخل است؟

نیک‌طبع از حلقه مفقوده‌ای سخن گفت که سال‌ها حوزه مد و لباس ایران را آزار داده و موجب تقویت قاچاق شده است و افزود: آنچه جشنواره مد و لباس فجر رقم زد این بود که فضایی فراهم شد تا کارخانه‌دار، صنعت‌گر، پارچه‌باف، تولید کننده نخ و … با نیازها و خواسته‌های طراحان کشور آشنا شوند و بتواند خود را با نیاز طراحان وفق دهد. همین روند طی این ۱۰ سال منجر به این شد که اکنون طراحان ما از کیفیت بالای پارچه‌های داخلی سخن می‌گویند.

وی در ادامه سخنان خود در تحلیل معضل قاچاق پارچه به ایران، توضیح داد: قاچاقچی‌ها می‌دانند طراحان چه می‌خواهند. یک طراح دوست دارد طرحش بر روی پارچه‌ای منحصر به فرد یا با ویژگی‌های خاص کار شود و این نیاز را قاچاقچی با قاچاق پارچه از خارج تأمین می‌کند و چون قاچاقچی مالیات و بیمه نمی‌دهد قیمت پارچه‌ای که قاچاق کرده کم است.

دبیر بخش صنعت جشنواره مد و لباس فجر ادامه داد: از سوی دیگر طراحان برتر کشور ما و برگزیدگان جشنواره‌های فجر هم به مردم و صنعتگران معرفی نشده و تبلیغات مؤثری برای شناساندن آنها به جامعه صورت نمی‌گیرد همین مسئله موجب می‌شود طرح‌های طراحان خارجی در کشور برجسته و خریدار پیدا کند. همه این معضلات به دلیل دور بودن طراح و صنعتگر از همدیگر است که البته جشنواره در حال رفع این معضل و ارتباط دادن بخش‌های مختلف حوزه مد به همدیگر است. اما باید زمان شناختن افراد مناسب و معرفی آنها به هم را در این صنعت کاهش دهیم.

وی یکی دیگر از معضلات مربوط به حوزه صنعت مد در ایران را واسطه‌ها عنوان و اظهار کرد: صنعت‌گر راز برکت در کارش را می‌داند و اگر محصولی تولید می‌کند آن را به قیمت اصولی و درست در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد اما این واسطه‌ها هستند که موجب گران شدن محصول شده و زمینه قاچاق را فراهم می‌کنند چرا که قاچاقچی بیمه و مالیات نمی‌دهد محصول را ارزان به دست مشتری می‌رساند اما واسطه‌ها موجب افزایش قیمت محصولات داخلی می‌شوند. چرا باید کت و شلوار درِ کارخانه ۷۰۰ هزار تومان قیمت بخورد اما در فروشگاه چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان؟ نباید از صنعتگر انتظار داشت خودش واسطه فروش باشد بلکه باید چرخه توزیع را اصلاح و دست واسطه‎‌ها را کوتاه کرد.

نیک‌طبع حوزه شال و روسری را از حوزه‌های موفقی عنوان کرد که عملکردها درآن موجب کاهش قاچاق شده است و گفت: با نگاهی به حوزه شال و روسری می‌بینیم که عملکردهای موفق موجب شده دیگر اکنون قاچاق این کالا به صرفه نباشد چرا که طراحان ما به این حوزه ورود کرده‌اند، کپی رایت و مالکیت معنوی را محقق کرده‌ایم و شناسه شیما برای طرح‌ها و در حمایت از طراحان صادر می‌شود؛ همین روند در سایر حوزه‌ها نیز باید اجرا شود.

وی با تأکید بر اینکه باید از مطالبه گری مشتری‌ها و مردم در طراحی و تولید حتماً استفاده شود، گفت: ۹۵ درصد ویترین‌های مغازه‌های ما سابقاً خارجی بود اما اکنون ۹۷ درصد داخلی و محصول فکر، خلاقیت و تلاش نخبگانی است که از حمایت‌ها و فعالیت‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور بهره برده‌اند؛ حتی اکنون مزون‌داران ما هم هویت گرفته‌اند.

دبیر بخش صنعت دهمین جشنواره مد و لباس فجر بر لزوم تولید علم توسط صنعتگران حوزه پوشاک نیز تأکید کرد و گفت: از صنعت است که باید برای دانشگاه علم تولید شود. صنعت جلوتر از دانشگاه است چرا که صنعت‌گر بازار را بهتر می‌شناشد و به خاطر اشتغال و کارآفرینی که دارد مجبور است به روز باشد ولی در دانشگاه کتاب‌های چندین سال قبل در حال تدریس است. صنعت‌گر نخبه است که در این شرایط توانسته کار و کارگر خود را نگه دارد و تأمین کند پس باید علمی که بر اساس آن چنین موفقیتی داشته را تحلیل، استخراج و به دانشگاه منتقل کنیم.

وی خواستار برگزاری جلسات مختلف در حوزه‌های متعدد پوشاک شد و گفت: باید تمامی دست‌اندرکاران حوزه پوشاک از صنعت‌گرفته تا طراح و مزون دار مدام با هم تعامل داشته باشند تا بتوانیم افرادی که حرف‌ها و ایده‌های جدید برای مطرح کردن دارند را شناسایی کنیم. در همین تعاملات است که امکان تشکیل گروه‌های موفق از متخصصان مختلف فراهم خواهد شد.

کد خبر 476301

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مد و لباس نمایشگاه مد و لباس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور دهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر جشنواره مد و لباس فجر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق جشنواره مد و لباس فجر دبیر بخش صنعت پارچه ها صنعت گر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۷۲۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو

چهل و ششمین جشنواره بین‌الملی فیلم مسکو به کار خود پایان داد و فیلم «آه سرد» موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی شد و جایزه بهترین مستند هم به «رُخ» رسید.

به گزارش ایسنا، چهل و ششمین جشنواره فیلم مسکو از ۱۹ تا ۲۶ آوریل (۳۱ فروردین تا ۷ اردیبهشت) در روسیه برگزار شد و در شب اختتامیه فیلم «آه سرد» به کارگردانی ناهید عزیزی صدیق جایزه سنت جورج نقره‌ای بهترین کارگردانی بخش مسابقه اصلی، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و تقدیرنامه نتپک (شبکه ارتقای سینمای آسیا و اقیانوسیه) شد و همچنین جایزه بهترین مستند این رویداد سینمایی هم به «رُخ» ساخته سام کلانتری رسید.

در جشنواره مسکو امسال هم جایزه سنت جورج طلایی بهترین فیلم این رویداد سینمایی نیز به فیلم مکزیکی «شرم» ساخته «میوئل سالگادو» رسید.

«آهو» ساخته هوشنگ گلمکانی، «رُخ» ساخته سام کلانتری در بخش مسابقه آثار مستند، «سرد روشن» ساخته علی دارایی و «تاکسیدرمیست» ساخته سوسن سلامت و بهزاد علوی در بخش مسابفه فیلم های کوتاه و انیمیشن کوتاه «پیچ تاریخی» به کارگردانی میلاد محمدی و سریال «پوست شیر» برادران محمودی دیگر آثار ایرانی جشنواره مسکو امسال بودند.

چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو در بخش ویژه‌ای نیز به مرور آثار داریوش مهرجویی کارگردان فقید ایرانی پرداخت و فیلم‌های «هامون»، «گاو»، «درخت گلابی»، «لیلا»، «پری» و «اشباح» از جمله آثار این کارگردان فقید ایرانی به نمایش گذاشته شد.

جشنواره مسکو امسال طی هشت روز برگزاری میزبان نمایش ۲۴۰ فیلم از ۵۶ کشور بود. این جشنواره در سال ۱۹۳۵ تأسیس شد که آن را به دومین جشنواره قدیمی فیلم جهان پس از ونیز تبدیل می‌کند. جشنواره مسکو در ابتدا به صورت دوسالانه برگزار می‌شد اما از سال ۱۹۹۵ رویدادی سالانه شد، اگرچه در سال های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۸ برگزار نشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دو محصول ایرانی به جمع فینالیست‌های جشنواره صنعت بازی منا پیوست
  • ۵۰۰ اثر به جشنواره مد و لباس اروند راه یافتند
  • برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبادل تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی در نمایشگاه نفت
  • مردِ شماره «۴۴» گرافیکِ ایران کیست؟
  • نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی وارد مکه شدند
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • عمره گزاران ایرانی احرام پوشیدند
  • عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
  • ارزش صادرات فرش ماشینی به ۲۸۰ میلیون دلار رسید
  • جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای فیلمساز ایرانی