Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن پور، رئیس سازمان بسیج اصناف کشور گفت: مطابق با صحبت‌های حضرت آقا، کالای قاچاق باید در مقابل چشمان قاچاقچی به آتش کشیده شود، ولی متاسفانه در حال حاضر کالای قاچاق ابتدا ضبط و سپس توسط دولت و سازمان اموال تملیکی در کشور توزیع می‌شود. گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مرصاد قربان نژاد، اقتصاد هر کشور دارای دو بخش رسمی و غیر رسمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فعالیت‌های بخش اقتصاد غیررسمی معمولا ثبت‌نشده هستند و از نظام خاصی پیروی نمی‌کنند. قاچاق کالا به عنوان اقتصاد غیر رسمی در کوتاه‌مدت، با ایجاد شغلی کاذب راهکاری برای فقر و بیکاری تلقی می‌شود، اما از آنجایی که این فعالیت به تولید منجر نخواهد شد، در درازمدت با تضعیف بنیاد‌های تولیدی، فقر و بیکاری را تشدید می‌کند. خبرگزاری دانشجو با توجه با اهمیت موضوع قاچاق در ادامه پیگیری پرونده قاچاق با عنوان «دالان تاریک»، گفت و گویی با غلامرضا حسن پور، رئیس سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور ترتیب داده است. چرا قاچاق کالا در ایران به وفور مشاهده می‌شود؟
یکی از معضلات بزرگ در اقتصاد کشور، قاچاق است متاسفانه در کشور ما هم این معظل گریبانگیر تولیدات داخل است. متاسفانه عده‌ای کالای قاچاق را با نام کالای ایرانی به مردم به فروش می‌رسانند و این فریب بزرگ را به مردم تحمیل می‌نمایند که این کالا‌ها بیشتر از مبادی رسمی وارد می‌شود که نیازمند است بر روی مبادی رسمی نظارت بیشتر صورت گیرد در عین حال باید به شبکه توزیع توجه ویژه‌ای کرد، اتحادیه ها، اصناف و وزارت صمت باید به این موضوع توزیع ورود پیدا کنند که این معظل مهار شود. البته در چند سال اخیر بحث تولیدات داخلی بهتر شده است، ولی همچنان یکی از اصلی‌ترین مشکلات واحد‌های تولید، قاچاق است. در خصوص کوله بران هم باید گفت که بحث اصلی در خصوص این عزیزان اشتغال آن‌ها است، ولی در نهایت در بسیاری از موارد همین بحث کوله بران به قاچاق سازمان یافته ختم می‌شود. عده قلیلی از صاحبان سرمایه و منفعت طلبان، این کوله بران را مدیریت می‌کنند و در نهایت کالای قاچاق را همین افراد منفعت طلب در کشور توزیع می‌نمایند. اگر این یخچال‌ها یا لوازم خانگی به صورت مستقیم توسط کوله بر توزیع میشد این جای بحث داشت، ولی شیوه فعلی به این صورت است که کوله بران برای عده‌ی کمی از افراد با درآمد اندک کار کرده و این افراد شبکه توزیع مافیایی وسیعی در اختیار دارند.
به چه علت مبارزه با قاچاق در کشور ما به درستی صورت نمی‌گیرد؟
اول اینکه بحث مبارزه با قاچاق سخت هست از طرفی هم اقتصاد ما دارای چهارچوبی خاصی نیست و بعضا در برخی از مجموعه‌ها عزمی وجود ندارد و برخی از مسئولان و کانون‌های ثروت و قدرت به دلیل تمرکز بر برخی از مجموعه ها، به دلیل منافع این افراد اجازه نمی‌دهند قاچاق در کشور مهار شود که نیازدارد همه با هم این موضوع را حل نماییم.
عملکرد دولت فعلی در خصوص قاچاق آیا قابل قبول بوده است؟
دولت در این سال‌ها زحمات فراوانی کشیده است، ولی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان نهاد مبارزه که خود آقای روحانی به عنوان راس آن قرار دارد، این ستاد کارکرد منسجمی نداشته و گزارش دهی قابل قبول و بروزی ندارد که نیازمند است که در خصوص کارکرد و عملکرد تقویت شود و ستاد باید به این موضوع رسیدگی کنند. با وجود تلاش افراد در این ستاد ما نتیجه‌ای از عملکرد ستاد مشاهده نمی‌کنیم.  
به نظر شما سامانه جامع تجارت در مهار قاچاق موثر خواهد بود؟
سامانه جامع تجارت هنوز به طور کامل تکمیل نشده و برخی ارگان‌ها هنوز به درون سامانه نرفته اند، اگر واقعا این اتفاق بیافتد خیلی خوب است، ولی ما هنوز گزارش و یا عملکرد خاصی از این سامانه ندیده ایم و هنوز زنجیره نکمیل نشده است.
رویکرد دستگاه قضا در خصوص قاچاق را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
قوه قضائیه و آقای رئیسی در خصوص تولید ملی به خوبی ورود پیدا کردند و جای تقدیر دارد، ولی متاسفانه در بحث قاچاق جدیتی از قوه مشاهده نشده که به نظر میرسد ضعف در اجرای دستورالعمل‌ها وجود داشته که توجه به این مسائل می‌تواند راهگشا باشد.
آیا این مجلس که خود را مجلس انقلابی می‌داند در حوزه قاچاق عملکردی داشته است؟
متاسفانه به دلیل ترکیب جدید مجلس هنوز شکل خود را نگرفته است و اختلاف بین دولت و مجلس هم به تولید ضربه زده و هم تاثیری بر روی قاچاق نداشته است که نیازمند است با جلسه بین این دو قوه این اختلافات برطرف شود و با همراهی و همکاری قاچاق مرتفع شود.
به عنوان سوال راهکار شما به عنوان یک مسئول بسیج اصناف، فعال اقتصادی و در عین حال عضوی از هئیت نظارت بر سازمان‌های صنفی در خصوص مهار قاچاق چیست؟
اصناف باید بحث آموزش و فرهنگی را به جد پیگیر باشند و همچنین باید بازرسی به شکل بیشتر و بهتر از واحد‌های صنفی صورت گیرد از طرفی گمرک جمهوری اسلامی باید مانع از قاچاق سازمان یافته و رسمی شود. در عین حال باید مطابق با صحبت‌های حضرت آقا، کالای قاچاق باید در مقابل چشمان قاچاقچی به آتش کشیده شود و قاچاقچی دیگر نتواند به این کار ادامه دهد، ولی متاسفانه در حال حاضر پس از ضبط توسط ارگان‌های مروبطه، دوباره کالای قاچاق توسط سازمان جمع اوری و فروش اموال تملیکی وارد بازار می‌شود و دولت کالای قاچاق را نرخ گذاری نموده و آنرا در بازار توزیع می نماید، که این رویه کاملا غلط است و به تولید کننده ضربه جدی وارد می‌نماید. بسیج اصناف هم آمادگی دارد که با مجموعه‌ها در خصوص قاچاق همفکری نموده و انشالله به زودی شاهد ریشه کن شدن قاچاق در کشور باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: قاچاق کالا سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی اموال تملیکی دولت قوه قضائیه دالان تاریک کالای قاچاق قاچاق در کشور بسیج اصناف کوله بران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۷۴۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۴۸ میلیارد کالای قاچاق در ایلام

ایسنا/ایلام فرمانده انتظامی استان ایلام از اجرای طرح سراسری مبارزه با قاچاق کالا  و کشف ۴۸ میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریال  کالای قاچاق  وتوقیف ۹ دستگاه خودروی شوتی در ایلام خبر داد.

سردار «جمال سلمانی » در تشریح جزئیات این خبر اظهار کرد: در راستای طرح سراسری مبارزه با قاچاق کالا وارز با اولویت واپایش انبارها ، محل دپو کالای قاچاق و برخورد با خودروهای شوتی در سطح استان مقادیر قابل توجهی کالای اساسی کشف شد.

وی افزود: مأموران پلیس امنیت اقتصادی با هماهنگی دستگاه قضایی یک انبار بزرگ کالای اساسی که فاقد مجوز قانونی بود را کشف کردند.
این مقام انتظامی ادامه داد: با تلاش کارکنان انتظامی ۹ دستگاه خودرو موسوم به شوتی که حامل کالاهای فاقد مجوز قانونی بودند را شناسایی، توقیف کردند.
فرمانده انتظامی استان ایلام با اشاره به اینکه در این راستا ۱۰ متهم دستگیر شد، بیان کرد: متهمان دستگیر شده پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مرجع قضایی شدند.
به گزارش ایسنا و به نقل از معاونت فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان ایلام، سردار سلمانی با بیان اینکه کارشناسان ارزش ریالی کالا های مکشوفه را ۴۸ میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریال اعلام کردندتصریح کرد: هموطنان می توانند اخبار و اطلاعات خود درخصوص قاچاق کالا، احتکار، اختلاس و دیگر جرایم و مفاسد اقتصادی با شماره ۰۹۶۳۰۰درمیان بگذارند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کشف بیش از ۷۳ میلیارد ریال کالای قاچاق در سمنان
  • کشف کالای قاچاق در مروست
  • کشف بیش از ۴۸ میلیارد کالای قاچاق در ایلام
  • پرونده داغ چای روی میز مسئولان گیلان
  • کشف ۱۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در مرزهای استان آذربایجان غربی
  • کشف بیش‌از ۱۱۳ میلیارد ریال کالای قاچاق در آب‌های استان بوشهر
  • کشف بیش از ۱۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در مرز‌های استان آذربایجان غربی 
  • فلاحت پیشه: هم گشت ارشاد حجاب ناموفق بود هم گشت ارشاد مدیران /سرنوشت پول‌های اختلاس‌شده مشخص نشده /ناکارآمدی دولت مقابل الیگارشی قدرت و ثروت
  • دستور امام جمعه تهران به وزیر کار دولت رئیسی /نیروهای مسلح اجازه کمترین تعرض به کشور را نمی دهند
  • جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور