Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان سمت، کتاب هنر طراحی ایرانی اسلامی تألیف محمد خزایی استاد دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس به همت سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) و همکاری پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی و شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی در پاییز ۱۳۹۸ منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مؤلف در تدوین این اثر از روش تحقیق تاریخی تطبیقی و تحلیل محتوایی استفاده کرده است. ابزار و شیوه‌های گردآوری اطلاعات شامل کتابخانه ای، میدانی و گردآوری تصویری از روی آثار موجود در موزه‌ها، مجموعه‌های خصوصی و غیره می‌باشد.

در این کتاب علاوه بر ارائه ۱۵۰۰ طراحی ارزشمند، مبحث نظری هر طراحی ایرانی نیز به منظور درک بهتر این آثار بررسی می‌شود. ابتدا پس از دیباچه در فصل اول به بررسی اصول و سنتهای پایدار در هنر طراحی ایرانی پرداخته می‌شود. فصل دوم به بررسی و شناخت طراحی‌های ایرانی براساس منابع مستند موجود اختصاص می‌یابد.

در فصل سوم به مطالعه و سیر تحول تاریخی طراحی‌های ایرانی از کهن‌ترین روزگار تا مکتب اصفهان اشاره می‌شود. فصل چهارم به بررسی هنر طراحی مکتب اصفهان تا اواخر دوره قاجار اختصاص دارد. در فصل پنجم نیز تأثیر هنر طراحی ایرانی در شکل گیری هنر طراحی گورکانیان هند و عثمانی‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد.

پس از فصل پنجم به چند پیوست، متن دیباچه مرقع بهرام میرزا (بخش مصوران، نقاشان و مذهبان)، متن عرضه داشت (گزارش کار کتابخانه ای بایسنغر) و معرفی مختصر هنرمندان طراح ایران پرداخته می‌شود. در انتهای کتاب نیز آثار طراحی گنجانده شده است.

مجموعه آثار طراحی‌های گردآوری شده براساس دوره‌های تاریخ هنر ایران تنظیم و به توالی زمانی آورده شده است. در انتها تعدادی از آثار طراحی هنرمندان ایرانی در درباره مغول‌های هند (گورکانیان)، ترکان عثمانی و یا هنرمندان بومی که به شیوه ایرانی کار کرده اند، همراه با مجموعه‌ای از آثار تذهیب و تشعیر ایرانی که با روش طراحی همخوانی دارد، آمده است.

فهرست مطالب:

دیباچه

فصل اول: اصول و سنتهای پایدار در هنر طراحی ایرانی

فصل دوم: منابع مستند در باب طراحی ایرانی

فصل سوم: سیر تحول هنر طراحی ایرانی

فصل چهارم: هنر طراحی مکتب اصفهان تا اواخر دوره قاجار

فصل پنجم: تأثیر هنر طراحی ایرانی بر آثار طراحی گورکانیان هند و عثمانی

در بخشی از دیباچه مؤلف آمده است: هنر طراحی ایرانی شکلی از هنرهای تجسمی است که طرحی بر مبنای خطوط و حالات مختلف آن را همراه با رعایت اصول زیباشناسی به وجود می‌آورد. هنر طراحی اگرچه به طور عام زیرمجموعه هنر نقاشی محسوب می‌شود، ولی در این کتاب به مثابه هنری مستقل و یک پدیده هنری مجزا و هدفدار مورد نظر قرار گرفته است.

در هنر طراحی، خط اساساً نقش اصلی را برعهده دارد و نقشی مشابه با رنگ در نقاشی ایفا می‌کند. این جایگزینی، شخصیت قائم به ذاتی به هنر طراحی می‌دهد. هر چند استفاده اندکی از رنگ در طراحی آن را نمایان‌تر می‌کند، اگر کارکرد رنگ بر خط رجحان پیدا کند، دیگر نمی‌توان آن را طراحی قلمداد کرد. طراحی‌ها عموماً فاقد رنگ اند و اگر هم در آنها رنگی استفاده شود، بسیار محدود، کم مایه و معمولاً با ته رنگ‌های طلایی، آبی، قرمز و غیره کار شده است. اصولاً عنصر خط در مبانی هنرهای تجسمی ایران یکی از مهمترین ارکان آن به شمار می‌رود. هنرمندان طراح در طراحی یک موضوع برای خط، به عنوان عنصر اصلی ارزش خاصی قائل اند. آنان در آثار خویش با استفاده از خط، سادگی را بر طبیعت گرایی ترجیح می‌دهند و در پی آن هستند که زیبایی‌های پنهانی و درونی اشیا را با ساده‌ترین و مناسب‌ترین خطوط طرح کنند. هنر طراحی به مفهوم هنری آن شامل آن دسته از آثار نگارگری می‌شود که خطوط در آنها بر رنگ رجحان دارد و به عنوان یک اثر ابداعی و با محتوا به صورت تک ورقی و یا در نسخ خطی کار شده است.

وی در ادامه می‌نویسد: طراحی ایرانی از سابقه طولانی و تاریخی برخوردار است. آثار طراحی مربوط به دوران قبل از اسلام یا سده‌های اولیه دوره اسلامی که بر روی کاغذ طراحی شده باشند، تاکنون در دست نیست. در حالی که تعداد زیادی طراحی دیواری بر روی سطوح سنگ‌ها و دیوارهای گچی از دوران باستان و سده‌های اولیه اسلامی ایران کاوش شده است.

تاکنون طراحی به عنوان هنری مستقل در ایران کمتر مورد مطالعه جدی قرار گرفته است، اما در عین حال شاهد پژوهش‌هایی در این حوزه از سوی مستشرقان هستیم. ضرورت پژوهش در حوزه هنر طراحی ایرانی از آنجا ناشی می‌شود که این هنر با توجه به شاخصه‌های منحصر به فرد، کمتر به مثابه یک هنر مستقل و با نگرشی جدا از نقاشی مورد توجه قرار گرفته است. از طرف دیگر غالب آثار طراحی ارزشمند ایرانی دور از دسترس هنرمندان و پژوهشگران قرار دارند. بیشتر آنها به صورت پراکنده در موزه‌های مختلف دنیا نگهداری می‌شوند. از طرفی در موزه‌ها کتابخانه های ایران نیز تاکنون به دلایل مختلف، امکان دسترسی آسان به آثار طراحی موجود برای هنرمندان و پژوهشگران فراهم نشده است. همه این موارد سبب شده تا بخش اعظمی از آثار طراحی ایرانی از چشم هنرمندان دور بماند و در حقیقت هنرمندان تا حدی از شناخت عمیق و همه جانبه اصول طراحی ایرانی محروم بمانند.

کتاب هنر طراحی ایرانی اسلامی تألیف محمد خزایی استاد دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس به همت سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) و همکاری پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی و شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی در پاییز ۱۳۹۸ به بهای ۲۳۰ هزار تومان منتشر شد.

یادآور می‌شود، این اثر امروز به مناسبت گرامیداشت سی و ششمین سالگرد تأسیس سازمان سمت به همراه کتاب اقتصاد دیجیتاا با حضور مؤلف و حجت الاسلام سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس و معاونان سازمان سمت رونمایی می‌شود.

کد خبر 5152383

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان سمت هنر اسلامی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تازه های نشر ترجمه پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات معرفی کتاب کتاب و کتابخوانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کتاب ویروس کرونا سازمان سمت معرفی نشریات کتاب سال تجدید چاپ انتشارات سوره مهر تاریخ معاصر هنر طراحی ایرانی علوم انسانی آثار طراحی طراحی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۳۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود

سید شمس‌الدین موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بنیاد حفظ آثار وظیفه ترویج و نشر سیرت و صورت شهدا و ارزش‌های دفاع مقدس دارد و با توجه به ظرفیت‌های استان و سرداران و فرماندهان اما هنوز تولید آثار هنری فاخر نداریم.

وی ساخت و تکمیل مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس زنجان را یکی از برنامه‌های مهم خواند و گفت: ساخت موزه زنجان به تعویق افتاده اما امسال با توفیق الهی فاز یک موزه دفاع مقدس که نماد و بیرق ۳۵۳۵ شهید و ۷۰ هزار رزمنده دفاع مقدس است، در تاریخ سوم خرداد افتتاح می‌شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان با اشاره به اینکه ساخت موزه تقریباً ۱۱ به طول انجامید، ابراز کرد: استانداری و شهرداری زنجان کمک‌های خوبی را در زمینه ساخت موزه داشتند و موزه‌های دفاع مقدس باید با کمک مسئولان استانی ساخته شود که امیدواریم سال آینده فاز دوم را به سرانجام برسانیم.

وی با بیان اینکه در حوزه تدوین و چاپ و نشر کتاب باید سالانه ۶۰ عنوان کتاب مکتوب ۲۰ عنوان کتاب صوتی تهیه کنیم، عنوان کرد: این کار نیز با همکاری سایر نهادهای فرهنگی انجام می‌شود.

موسوی با تأکید بر اینکه همه کارهای بنیاد باید با مشارکت نهادهای فرهنگی و نظامی استان باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با گرانی کاغذ مواجه هستیم و ۶۰ عنوان کتاب را آماده کردیم که قسمتی از این کتاب‌ها چاپ شده و یک قسمت برای تأمین هزینه به مشکل برخوردیم.

وی تجلیل از یک میلیون نفر پیشکسوتان دفاع مقدس در سال را از دیگر برنامه‌های این بنیاد برشمرد و افزود: در تجلیل یک میلیون نفری ایثارگران ،۱۰ هزار نفر سهم استان زنجان می‌باشد

موسوی افزود: در حوزه هنر نیز تولید موسیقی، کلیپ، فیلم کوتاه و سینمایی و برگزاری جشنواره‌های مرتبط مثل فانوس و افتخار من در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان با اشاره به اینکه تولید فیلم هزینه‌بردار است، ادامه داد: وظیفه ما پای کار آوردن جوانان متعهد، انقلابی و دلسوز است و بر این اساس استارت فیلم سینمایی ۹۰ دقیقه‌ای شهید مخبری زده شده است.

وی هزینه مورد نیاز برای تولید این فیلم را ۵ میلیارد تومان دانست و گفت: مؤسسه روایت فتح هم قول حمایت داده و ارتش نیز در بحث ادوات و تجهیزات کمک‌هایی را ارائه می‌دهد.

موسوی با بیان اینکه تدریس درس ۲ واحدی دفاع مقدس در دانشگاه‌ها یکی از رویکردهای جدی است، یادآور شد: استان زنجان به لحاظ دارا بودن دانشگاه‌های متعدد و اساتید برجسته، ظرفیت خوبی برای حفظ حافظه تاریخی ملت و انتقال وقایع به جوانان دارد.

کد خبر 6090527

دیگر خبرها

  • چاپ کتابی درباره سکوت و پایبندی در آثار آلبر کامو
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • کمی مهربان باشیم (بررسی زندگی و آثار دکتر هروی)
  • ‌ کتاب «طراحی مدارهای منطقی» در جهاددانشگاهی قزوین منتشر شد
  • قیمت گوشی آیفون ۱۳ (۸ اردیبهشت) + بررسی و مشخصات iPhone ۱۳
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات