Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@09:29:17 GMT

کمبود فضا برای مطالعه و نگهداری یار مهربان در آباده

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۸۶۶۰۰

کمبود فضا برای مطالعه و نگهداری یار مهربان در آباده

کافی است برای دقایقی روزنامه یا کتابی در دست بگیری و در گوشه از بوستان یا پارک محله خود، بخواهی ساعاتی را با این یار مهربان سپری کنی، آنگاه از نگاه مردم متوجه می‌شوی که چقدر مردم با کتاب و کتابخوانی غریبه هستند. نگاه‌های شگفت زده مردم به فردی که در گوشه‌ای از خیابان کتاب می‌خواند بیانگر این است که اگرچه شهرستان آباده به مهد فرهنگ و هنر شناخته شده است اما باید برای ترغیب آنان به مطالعه هم فعالیت‌هایی در عمل انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

۴۸۰۰ هزار مترمربع کمبود فضای کتابخانه‌ای در آباده 

رییس اداره کتابخانه‌های شهرستان آباده می‌گوید: در حال حاضر این شهرستان دارای ۱۲ کتابخانه است که ۹ کتابخانه آن نهادی و سه کتابخانه مشارکتی است و این در حالی است که بر اساس استانداردهای موجود باید به ازای هر ۱۰۰ نفر ۸ متر فضا باشد که با توجه به جمعیت ۱۰۰ هزار نفری این شهرستان، هم اکنون سه هزار و ۲۰۰ مترمربع فضای کتابخانه داریم که باید این رقم به حدود  ۸ هزار مترمربع برسد.

حمید اسلم بخش، افزود: هم اینک ۱۶ هزار و ۶۰۰ نفر در کتابخانه‌های عمومی این شهرستان عضو هستند و طبق استاندارد به ازای هر عضو در کتابخانه باید چهار کتاب موجود باشد در حالی که اکنون به ازای هر عضو تنها ۲ کتاب موجود است و لازم است میزان کتاب‌ها در کتابخانه‌های شهرستان به ۲ برابر برسد.

او گفت: کتابخانه‌ها مکان‌هایی هستند که مردم می‌توانند حتی در شرایط کم رونقی بازار و جیب خالی سرپرست خانوار، با مبلغ ناچیز عضو شوند و از این فرصت ارزشمند برای ارتقای دانش، فرهنگ و سطح اطلاعات عمومی خود استفاده کنند.

پروژه‌ای ۱۱ ساله با ۱۵ درصد پیشرفت

رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان آباده همچنین به موضوع توقف ۱۱ ساله ساخت کتابخانه ملی مرکزی آباده پرداخت و بیان کرد: کتابخانه ملی مرکزی آباده در سال ۸۸ در زمینی با زیربنای ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع کلنگ زنی شد اما آنچه هم اکنون از این کتابخانه دیده می‌شود، ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی با ستون‌های نیمه ساز است که در آستانه تخریب هستند.

اسلم بخش، بر این باور است که با بهره‌برداری از این کتابخانه ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع از کمبود فضای کتابخانه جبران می‌شود.

به گفته وی، همچنین طرح توسعه کتابخانه ایزدخواست و کتابخانه بهمن که هم اکنون در حال اجراست، در مجموع یک هزار مترمربع از کمبود فضای کتابخانه‌ای شهرستان آباده را جبران خواهد کرد.

خیران در ۵۰ درصد ساخت کتابخانه‌های آباده مشارکت دارند 

فرماندار شهرستان آباده با بیان اینکه امروز بیش از ۵۰ درصد کتابخانه‌ها در این شهرستان توسط خیران ساخته می‌شود، گفت: یکی از برنامه‌های دولت، شتاب بخشیدن به روند ساخت و ساز کتابخانه‌های عمومی به ویژه در مناطق محروم و روستایی است اما با شرایط فعلی اقتصادی، تمرکز دولت بیشتر بر روی تجهیز کتابخانه‌هاست ضمن اینکه هر ساله اعتباری هم برای احداث کتابخانه‌های عمومی در نظر گرفته می‌شود.

زین العابدین نیک مرام افزود: کتابخانه‌های عمومی در صغاد، بهمن، ایزدخواست، سورمق، خسروشیرین و حشمتیه در صورت همیاری خیران محلی توسعه و گسترش می‌یابد اما مناطقی دیگر در شهرستان از قبیل بیدک، شورجستان، محمدآباد و فتح آباد هنوز از داشتن کتابخانه عمومی محروم هستند که می‌توان با کتابخانه سیار این مشکل را حل کرد اما در دراز مدت باید برای آن برنامه‌ریزی شود.

فرماندارشهرستان آباده گفت: فرهنگ کتابخوانی موضوعی نیست که اعتلای آن وظیفه یک نهاد و دستگاه خاص باشد بلکه همه مردم، تشکل‌ها و دستگاه‌های دولتی و خصوصی باید دغدغه مندانه به میدان بیایند چرا که فرهنگ، زیربنای سیاست و اقتصاد است و بدون آن نمی‌توان برای پیشرفت امور برنامه‌ریزی کرد.

ضرورت ترویج فرهنگ کتابخانه‌سازی و تجهیز این نهادهای فرهنگی

اگر چه هر بیش از ۵۰ درصد از کتابخانه‌های فعلی شهرستان آباده توسط خیران و حامیان مالی طرح‌های عمرانی و فرهنگی ساخته شده اما باز هم کمبود فضای کتابخانه‌ای در این شهرستان احساس می‌شود و نیاز است فرهنگ کتابخانه سازی و تجهیز کتابخانه‌ها بیش از گذشته در این شهرستان گسترش یابد.

شهرستان آباده در فاصله ۲۷۶ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

برچسب‌ها اداره کل کتابخانه‌ های عمومی فارس کتابخوانی فارس آباده

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اداره کل کتابخانه های عمومی فارس کتابخوانی فارس اداره کل کتابخانه های عمومی فارس کتابخوانی فارس آباده اخبار کنکور کمبود فضای کتابخانه کتابخانه های عمومی شهرستان آباده کتابخانه ها کتابخانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۶۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی فلاح ظهر دوشنبه در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، ضمن بازدید از پروژه کتابخانه مرکزی رشت، افتتاح این مرکز بزرگ فرهنگی را در رشد و بالندگی بیشتر فرهنگی گیلان مؤثر دانست و اظهار کرد: حوزه فرهنگ یکی از مهمترین ارکان رشد و توسعه کشور محسوب شده و حمایت از کتابخانه های عمومی وظیفه مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مهدی فلاح رسیدگی به وضعیت معیشتی کتابداران در مجلس شورای اسلامی را از اهم وظایف نمایندگان ملت برشمرد و افزود: همکاری با نهاد کتابخانه های عمومی کشور در کنار سایر نمایندگان، اهمیت به مقوله معیشتی کتابداران به ویژه در دوره جدید حاکی از نگاه امید بخش به موضوعات فرهنگی و آینده کشور است.

فلاح توسعه کتابخانه های عمومی در کشور و به ویژه در استان گیلان را امری بسیار مهم ارزیابی و نیاز استان در این حوزه را پراهمیت توصیف کرد و گفت: کتابخانه مرکزی رشت به عنوان مهمترین پروژه فرهنگی استان باید با تعامل و همکاری همه مسؤولین امر تکمیل و برای استفاده مردم فرهنگ دوست استان تجهیز و مورد بهره برداری قرار گیرد.

کد خبر 6092053

دیگر خبرها

  • بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است
  • عصر شعر شیراز در کتابخانه رئیسی اردکانی برگزار می‌شود
  • افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • افزایش کتابخانه‌های سیار، نیاز استان ایلام
  • تامین زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی
  • زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل تامین می‌شود
  • نهاد کتابخانه‌ها با کمیته امداد تفاهمنامه امضا می‌کند
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی