Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا از شبکه خبری الجزیره، ده‌ها هزار تن از تظاهرکنندگان ضدکودتا به خیابان‌های شهرهای مختلف در سرتاسر میانمار بازگشته‌اند و کشته شدن دو تن در جریان سرکوب توسط ارتش در شهر ماندالای دومین شهر بزرگ میانمار هم تاثیری در ناامید شدن مردم از تظاهرات نداشته است.

تظاهرات امروز درحالی برگزار شد که محکومیت بین‌المللی کودتای میانمار هم افزایش یافته است و شرکت فیسبوک صفحه اصلی ارتش را حذف کرده و آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در محکومیت سرکوب تظاهرات در شهر ماندالای به کشورهای آمریکا، انگلیس،‌ فرانسه و سنگاپور پیوسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در یانگون بزرگترین شهر میانمار چندین هزار تن از افراد عمدتا جوان در دو محل تجمع کردند و شعارهایی در مخالفت با کودتای نظامی سر دادند و هزاران نفر هم تجمعی آرام در ماندالای برگزار کرده‌اند. 

در شهر میتکینا Myitkyina که طی روزهای اخیر صحنه درگیری‌هایی بوده است، مردم نمادهای تظاهرکنندگان کشته شده را گل‌باران کردند و جوانان با موتورسیکلت در تظاهرات شرکت کردند. مردم معترض همچنین در شهرهای "مونیوا" Monywa در مرکز و مییک Myeik در جنوب میانمار تظاهرات کردند.

ارتش میانمار که بنام "تاتمادا" Tatmadaw شناخته می‌شود، روز اول فوریه با ادعای تقلب در انتخابات پارلمانی آبان ماه اقدام به تصاحب قدرت کرد. این کودتا یک دهه پس از پایان حکومت نظامی ۴۹ ساله روی داد و منجر به یک کارزار نافرمانی مدنی شامل اعتصابات و تظاهرات در سرتاسر این کشور جنوب شرقی آسیا شده است.
تظاهرات برگزار شده در دو هفته گذشته عمدتا صلح‌آمیز بوده است اما روز شنبه زمانی که سربازان و نیروهای پلیس اقدام به شلیک به سمت کارگران اعتصابی در شهر ماندالای کردند، تنش‌ها شدت گرفت. 

بنا به گزارش مجله "فرانتیر میانمار" یکی از قربانیان به علت اصابت گلوله به سرش بلافاصله جان باخت و فرد دیگر هم از ناحیه سینه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در راه بیمارستان جان باخت. یکی از کارکنان امدادی به خبرگزاری فرانسه گفته است ۳۰ نفر دیگر هم مجروح شده‌اند و نیمی از این جراحت‌ها بر اثر اصابت گلوله بوده است.

توماس اندروز گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای میانمار گفت که گزارش‌هایی دریافت کرده حاکی از اینکه لشکر ۳۳ پیاده نظام ارتش میانمار در این تیراندازی‌ها دست داشته است. این لشکر ارتش سرکوبگر میانمار، در کارزار سرکوب گسترده و قتل و تجاوز علیه اقلیت مسلمان روهینگیا میانمار دست داشته که در سال ۲۰۱۷ موجب آواره شدن و فرار ۷۳۰ هزار تن از مسلمانان میانمار به کشور بنگلادش شد.

گزارشگر سازمان ملل این تیراندازی‌ها را یک "تنش‌افزایی خطرناک توسط ارتش" نامید و گفت که به نظر می‌رسد ارتش علیه مردم میانمار وارد جنگ شده است.

در پی تیراندازی‌های روز شنبه، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد  درخواست خود مبنی بر بازگشت به حکومت غیرنظامی را تکرار کرد و از همه طرف‌ها در میانمار خواست که به نتایج انتخابات آبان ماه احترام بگذارند.

کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و سنگاپور هم ابراز نگرانی کرده‌اند و دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس تهدید "اقدامات بیشتر" را مطرح کرده است. وزارت خارجه سنگاپور هم با "ناموجه " دانستن تیراندازی‌ها، خواستار خویشتنداری نیروهای نظامی میانمار شد و تاکید کرد که "اگر تنش‌ها بیشتر شود پیامدهای نامطلوب جدی برای میانمار و منطقه وجود خواهد داشت".

کشورهای آمریکا و کانادا و نیوزیلند تحریم‌های هدفمندی علیه رهبران نظامی میانمار اعلام کرده‌اند. اتحادیه اروپا هم اعلام کرده است وزیران خارجه کشورهای عضو روز دوشنبه برای بحث در این خصوص دیدار خواهند کرد. ارتش میانمار تا کنون به درخواست‌های بین‌المللی برای بازگشت به حکومت غیرنظامی توجهی نکرده و اعلام کرده است که انتخابات جدیدی برگزار خواهد کرد. 
فیسبوک هم روز یکشنبه اعلام کرد، صفحه اصلی ارتش میانمار را به علت نقض مکرر استانداردها در زمینه عدم تحریک خشونت حذف کرده است. برخی خبرنگاران منطقه گزارش داده‌اند که معلوم نیست تیراندازی مرگبار روز شنبه به عنوان یک هشدار به تظاهرکنندگان در سراسر کشور انجام شده است یا اینکه آغاز سرکوب‌های شدیدتر است. کشتار معترضان در روز شنبه یک روز پس از آن روی داد که یک زن جوان تیر خورده در جریان تظاهرات روز ۹ فوریه در بیمارستان جان باخت. 

تظاهرات ضد کودتا در میانمار در حالی است که بسیاری از کارشناسان مستقل در جهان حمایت دولت های غربی از مردم میانمار و اعتراضات در این کشور در دفاع از دموکراسی را واقعی نمی دانند، چرا که دولت آنگ سان سوچی و حامیان او در سال های گذشته دربرابر سرکوب اقلیت مسلمان روهینگیا توسط ارتش میانمار سکوت کرده اند. نشریه تایم در همین ارتباط در گزارشی خاطرنشان کرد که مسلمانان روهینگیا در میانمار هیچ حمایتی از دولت غیرنظامی سوچی دریافت نکردند و حتی سوچی سال ۲۰۱۹ در دادگاه لاهه از اقدامات ارتش دفاع کرد. دولت سوچی دو هفته پیش از کودتا هم اعتراضاتی را در دادگاه عدالت بین المللی در مخالفت با اتهامات نسل کشی علیه نظامیان این کشور ثبت کرده بود.

دو سوم جمعیت میانمار از قومیت "بامار" و عمدتا بودایی هستند که طبقه حاکم را تشکیل می دهند. یک سوم دیگر جمعیت متشکل از حدود ۱۰۰ اقلیت قومی است که بسیاری از آنها بخصوص مسلمانان روهینگیا با ظلم و تبعیض و سرکوب رو به رو هستند. سازمان ملل اعلام کرده که ارتش میانمار مسلمانان را با قصد نسل کشی سرکوب کرده است.

برچسب‌ها میانمار روهینگیا بنگلادش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میانمار روهینگیا بنگلادش میانمار روهینگیا بنگلادش اخبار کنکور ارتش میانمار تیراندازی ها اعلام کرده سازمان ملل روز شنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۷۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان برای آزادی اسرای صهیونیست در غزه

شهرک‌نشینان شنبه شب بار دیگر در تل‌آویو دست به تظاهرات زده و بر لزوم توافق هرچه زوتر درباره تبادل اسرا تأکید کردند.

به گزارش ایسنا، شهرک‌نشینان شنبه شب نیز مجددا در تل آویو علیه کابینه نتانیاهو دست به تظاهرات زده و خواستار دستیابی به توافقی برای مبادله اسرا و توقف جنگ در غزه شدند.

در همین زمینه کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد اسرائیلی‌ها امشب در خیابان کاپلان تل آویو علیه کابینه نتانیاهو تظاهرات برگزار کرده و خواستار انتخابات زودهنگام و رسیدن به توافق برای آزادی اسرای صهیونیست در غزه شدند.

خانواده‌های اسرای صهیونیست تأکید کردند نتانیاهو عمدا مانع رسیدن به توافق مبادله اسرا می‌شود و اسرای اسرائیلی در اسارت در غزه کشته می‌شوند.

القسام شاخه نظامی حماس ساعاتی قبل در پیامی ویدئویی از کشته شدن ده‌ها نفر از اسرای صهیونیست در اثر حملات رژیم صهیونیستی به غزه خبر داد و اعلام کرد: «فشار نظامی منجر به کشته شدن ده‌ها اسیر اسرائیلی در دستان ما شد و بقیه اسرا را هم از جشن گرفتن عید پسح همراه با عزیزانشان محروم ساخت.»

به دنبال این پیام ویدئویی قسام، خانواده‌های اسرای صهیونیست عنوان کردند «باید جنگ را متوقف کرد و بهای آن را پرداخت و حمله به رفح صرفا هزینه‌ای اضافی خواهد بود.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تداوم تظاهرات شهرک‌نشینان علیه «نتانیاهو»
  • تظاهرات گسترده ضد نتانیاهو در تل آویو
  • تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو
  • تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان برای آزادی اسرای صهیونیست در غزه
  • ۱۱ کشته و ۷۵ مجروح در سقوط باورنکردنی آسانسور
  • مکزیک: دیدید چه بلایی سر دانشجویان معترض در آمریکا آمد؟
  • وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی مجروح و به بیمارستان منتقل شد + فیلم
  • سندرز: یادآوری جنایت‌های غزه یهودی ستیزی نیست
  • سناتور آمریکایی: یادآوری جنایت های غزه یهودی ستیزی نیست
  • سندرز: یادآوری جنایت های غزه یهودی ستیزی نیست