Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-30@05:24:44 GMT

پول، سیاست، صندلی

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۹۱۸۶۷

از بین این چهار چهره، تا روز گذشته دو نفر برنامه‌هایشان را به‌صورت کتبی ارائه داده بودند و دو نفر دیگر هم قرار است به‌زودی از برنامه‌هایشان رونمایی کنند. البته این مورد به غیر از برنامه تلویزیونی است که سه نفر موافق و علی کریمی مخالف حضور در آن بودند و یحتمل بخشی از برنامه‌ها هم در این برنامه تلویزیونی ارائه شده و در ادامه بیشتر ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با نگاهی به فهرست کاندیداهای موجود، می‌توان به این نتیجه رسید که به غیر از علی کریمی، سه نفر دیگر، فوتبالی، به این معنی که در سطح حرفه‌ای بازی کرده باشند، نیستند. آنها مدیری از جنس ورزش هستند که به‌واسطه حضور چندساله‌شان در فوتبال به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توانند سکان‌دار فدراسیون فوتبال باشند. جنس کارایی این سه نفر هم با دیگری متفاوت است؛ اگر شهاب‌الدین عزیزی‌خادم بیشتر در حوزه اقتصادی فعالیت کرده، مصطفی آجرلو، مدیرعاملی و فعالیت‌های مدیریتی دیگری در باشگاه‌های مختلف فوتبال داشته و کیومرث هاشمی هم با ریاست بر کمیته ملی المپیک، دستی بر آتش ورزش داشته؛ هرچند او پیش‌تر عهده‌دار سرپرستی فدراسیون فوتبال هم بوده است.

حالا این چهار چهره به رقابت با یکدیگر می‌روند تا سرانجام رئیس آینده فدراسیون فوتبال مشخص و جایگزین مهدی تاج روز دهم اسفند، به علاقه‌مندان به فوتبال معرفی شود. نکته نگران‌کننده در این بین اما وضعیت کنونی فوتبال ایران است که کار را نه برای این چهار نفر بلکه برای تمامی نفراتی که قرار است در آینده با رئیس منتخب همکاری کنند، دشوار می‌کند. ماجرا از این قرار است که وضعیت فدراسیون فوتبال ایران هیچ‌وقت تا به این اندازه بحرانی نبوده است. بحرانی که هم حاصل ناآگاهی مدیریتی بوده و هم اینکه ضعف اقتصادی حسابی آزارش داده است. از آن گذشته، نداشتن لابی در عرصه جریان سیاست داخلی و از آن مهم‌تر سیاست خارجی هم مزید بر علت شده تا فوتبال ایران در منطقه بیش از زمان‌های دیگر منزوی باشد.

برخلاف تصور و شعار دهن‌پرکنی که فوتبال را از سیاست جدا می‌کند، به نظر می‌رسد رئیسی که انتخاب می‌شود تمرکزش را بیش از هرچیز دیگری باید بر حوزه سیاست بگذارد! شاید این مورد خیلی عجیب باشد ولی با مرور اتفاقاتی که سال‌های اخیر رخ داده، مشخص می‌شود این موضوع اهمیت زیادی دارد. برای روشن‌ترشدن بحث بهتر است به مثال اعمال نفوذ عربستانی‌ها در ماجرای میزبانی تیم‌های ایرانی اشاره کرد که ضربه زیادی به ورزش ایران زد. مسئولان وقت فدراسیون فوتبال ایران از آنجا که وزنی در ای‌اف‌سی نداشته و در نتیجه قدرت لابی در آن نهاد را نداشتند، می‌توانستند با کمک‌گرفتن از چهره‌های بانفوذ در عرصه سیاسی، دست‌کم کاری کنند تا دیگر کشورهای عربی به سود عربستانی‌ها رأی ندهند و حق فوتبال ایران پایمال نشود. این توانایی هم نزد هیچ‌کدام از رؤسای قبلی نبود و آنها بیش از هر چیزی به فکر بقایشان در فدراسیون فوتبال بودند. در ‌واقع ترجیح‌دادن منافع فردی بر جمعی، کاری کرد که عربستانی‌ها حرفشان را به کرسی نشاندند. این فقط یک مورد ملموس از فعالیت‌هایی است که می‌شد رؤسای قبلی فدراسیون فوتبال انجام دهند. حالا ارتباط تنگاتنگ با حوزه و چهره‌های سیاسی در ادامه مسیر گره‌گشاست و می‌تواند در ازبین‌بردن تحریم‌های عجیب‌وغریبی که بر فوتبال اعمال شده و گرفتن میزبانی برای رده‌های مختلف فوتبال به‌دردبخور باشد. ضمن اینکه این ارتباط برای اعمال نفوذ در سطح وزرا هم به درد می‌خورد و دست‌آخر می‌تواند منجر به برگزاری بازی‌های دوستانه باکیفیت و اردوهای باکیفیت‌تر در کشورهای دیگر آن‌هم با هزینه کشور میزبان شود. اگر باور این مورد برای کسی دشوار است، کافی است به کاری که پیش‌تر صفایی‌فراهانی برای برگزاری اردوی تیم ملی در اسپانیا رقم زد، رجوع شود. صفایی‌فراهانی به‌خوبی از این خصیصه سیاسی و ارتباطش با سیاسیون استفاده کرده و نفعش را فوتبال ملی ایران برد.

نکته دیگری که نیاز به گفتن زیادی ندارد، وضعیت اقتصادی فدراسیون فوتبال ایران است؛ بر کسی پوشیده نیست که این فدراسیون در آستانه ورشکستگی است و هرکدام از چهار کاندیدای کنونی که به صندلی ریاست برسند، باید تلاشی صدچندان کنند تا این مشکلات برطرف شود. اگرچه در برنامه هر چهار کاندیدا سروسامان‌دادن به وضعیت اقتصادی فدراسیون فوتبال گنجانده شده ولی از حرف تا عمل فاصله بسیار زیاد است. 

فدراسیون علاوه بر بدهی‌های سنگینی که دارد، مشکلات زیرساختی بسیاری هم تجربه می‌کند که در دو دوره قبلی از رفع‌ورجوع کردن ساده‌ترین مشکلات هم ناتوان نشان داده است. به غیر از مسئله شکایت مارک ویلموتس و درخواست غرامت سنگین 6.2 میلیون یورویی، آماده‌کردن امکانات برای رده‌های پایه‌ای در دو بخش زنان و مردان، برگزاری تورنمنت‌های مختلف و اعزام به تورنمنت‌های بین‌المللی به علاوه تأمین هزینه اردو و پوشاک، همگی معضلاتی هستند که حل‌وفصل‌کردن آنها به ظاهر ساده است ولی در عمل نیاز به تزریق پول زیاد دارد. در این بین تدوین سازوکاری اقتصادی که نیازمند رفع تمامی این نواقص باشد، امری اجتناب‌ناپذیر است؛ ضمن اینکه به‌دست‌آوردن اسپانسری قوی که بتواند قرارداد مالی هنگفتی با فدراسیون فوتبال هم ببندد، موضوعی است که دو فدراسیون قبلی هرگز در محقق‌کردنش موفق نشان نداده‌اند.

حالا اگر همین دو فاکتور ساده کنار هم گذاشته شود، مشخص است که کار کاندیداهای فدراسیون فوتبال در آینده چندان  ساده هم نیست.

منبع: روزنامه شرق

منبع: ساعت24

کلیدواژه: فدراسیون فوتبال فوتبال ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۹۱۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتم یا قهرمان می‌شوم یا به خانه می‌روم!

به گزارش "ورزش سه"، وحید شمسایی، سرمربی تیم ملی فوتسال ایران، پس از قهرمانی در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ و صعود به جام جهانی امروز همراه با ملی پوشان به کشور بازگشت و در گفتگو با خبرنگاران در فرودگاه گفت: دو سال پیش هم به ژاپن باختیم و از پله‌ها که پایین آمدیم، شماها را زیارت کردیم. ناراحت بودم که دو سال پیش نتوانستیم جام قهرمانی را تقدیم ملت کنیم و ممنون هستم که دو سال من را تحمل کردند و امروز به اینجا آمدند. بچه‌ها، کادر فنی و اعضای فدراسیون فوتبال همگی زحمت کشیدند و همگی پای کار بودند. این قهرمانی به نیت تاریخ سیزده رجب و ولادت امیر المومنین بود و این قشنگ‌تربن اتفاق بود.

ویدئو: 331374

او ادامه داد: ما همه یک تیم و یک کارگروه هستیم و هر کسی کار خودش را انجام می‌دهد. من به عنوان سرمربی همراه با کادرفنی کارهای فنی را انجام می‌دهم و یک کادر مدیریتی داریم که می‌شود آقای تاج و فدراسیون فوتبال. یک بحث هم تیم اجرایی است که همان بازیکنان هستند. مسیر خوبی بود و همه همراه بودیم و این قهرمانی را فقط به مردم تقدیم می‌کنم.

سرمربی تیم ملی فوتسال درباره شرایط ادامه‌دار بودن موفقیت‌ها تاکید کرد: پدیده‌های نوظهور و جدیدی به جام جهانی راه پیدا کردند مثل فرانسه، هلند، تاجیکستان، افغانستان و اوکراین. تیم های جدیدی آمدند و این نشان می‌دهد که دیگر تیمی نمی‌تواند از قبل بگوید برنده است یا بازنده!

وی افزود: تلاش و برنامه ریزی می‌خواهد. درباره قرارداد هم آقای کریمیان مدیر تیم اینجا حضور دارند و فارغ از اینکه هر لحظه کنار من هستند باید بگویم من قبل از جام ملت‌ها هم می‌توانستم قرارداد ببندم، اما خودم گفتم اگر قهرمان شدم برمی‌گردم و اگر نشدم، به خانه می‌روم. با قهرمانی آمدم و باید با فدراسیون فوتبال و رئیس فوتسال بنشینیم و صحبت کنیم چون اعتبار تک تک ما وسط است. وقتی بتوانیم بهترین باشیم می‌توانیم کارهای بزرگ کنیم و برای بهتر شدن نیاز به این داریم که کارهای بهتر هم جلوی پای ما بگذارند. از ما تمرین و از بچه‌ها هم سختی ادامه دارد تا هدف‌های بزرگتر را دنبال کنیم.

شمسایی درباره شرایط تیم ملی فوتسال افغانستان توضیح داد: ۷ بازیکن تیم آنها در لیگ ایران بازی می‌کنند و خیلی خوشحال هستم که یک ایرانی آنها را بالا آورده. در سطح دنیا هم همین است و قبلا کسی مراکش را دنبال نمی‌کرد اما الان ۷ گل به آرژانتین می‌زند؛ فرانسه ۲۰ روز پیش برزیل را برده و همه اکنون تلاش می‌کنند تا با قدرت نتیجه بگیرند. اگر از این غافل جا بمانیم، تکلیف مشخص است. شما خودتان ببین که ژاپن قهرمان دوره قبل در مرحله گروهی حذف شده و این نشان داده که پیشرفت در فوتسال سرعت دارد. سرمربیان تاپ زیادی در آسیا هستند و کار سختی داریم و کار سخت هم آدم‌های سخت را می‌طلبد.

دیگر خبرها

  • قرارداد سرمربی تیم ملی، اولویت فدراسیون شد | جلسه در دفتر تاج؛ به زودی
  • فدراسیون فوتبال دوباره درخواست حواله خودرو داد
  • واکنش دبیرکل فدراسیون فوتبال به قرارداد سرمربی تیم ملی و تعیین پاداش‌ها
  • گفتم یا قهرمان می‌شوم یا به خانه می‌روم!
  • زارعی: سهمیه ایران در لیگ نخبگان آسیا در سال ۲۰۲۴ تغییری نکرده است
  • لزوم حمایت فدراسیون فوتبال از پروژه ساخت فیلم «شهدای تیم فوتبال آزادی سمنان»
  • استقلال و یاسین سلمانی، بیرانوند و سپاهان!
  • ضرورت ساماندهی شرکت‌های تابعه و مولدسازی اموال صندوق بازنشستگی مس/دغدغه‌های‌ بازنشستگان عزیز باید رفع شود
  • آماده‌باش فدراسیون برای ال‌کلاسیکوی ایران
  • آماده‌باش فدراسیون برای ال‌کلاسیکوی فوتبال ایران