Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه در تحقیقاتی که انجام داده ایم، به این نتیجه رسیده ایم که علل حدود ۷۵ درصد طلاق ها جنبه اقتصادی نیست، گفت: عدم آشنایی زوجین با مهارتهای لازم برای زندگی مشترک و فقدان نظام حمایتی خانواده از جمله مهم ترین عوامل تاثیرگذار در افزایش میزان طلاق در جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر غلامرضا حسنی‌ در گفت و گو با قدس آنلاین با بیان اینکه بسیاری از زوجین آمادگی لازم برای ازدواج را ندارد، اظهار کرد: آنها به دلایل مختلف از مهارت های لازم برای زندگی مشترک بادوام و طولانی نیز اطلاع و آگاهی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه براساس آمارهای موجود میزان طلاق در سال های نخست زندگی مشترک افزایش دارد، اضافه کرد: روابط قبل از ازدواج که معمولا دختران و پسران جوان با یکدیگر دارند نیز یکی از دلایل مهم رشد طلاق است، همچنین اگر شناخت زوجین از یکدیگر کافی نباشد، احتمال ایجاد اختلاف در زندگی مشترک آنها وجود دارد که در نهایت منجر به ایجاد طلاق می شود.

آستانه تحمل مشکلات در جوانان کمتر شده است

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد متذکر شد: آنچه که سبب شده بسیاری از زندگی های مشترک در گذشته دوام داشته باشد، میزان تحمل و صبر بالا است که بزرگان فامیل و خانواده ها داشته اند و امروزه آستانه این میزان تحمل و صبر در جوانان کمتر شده است.

حسنی با بیان اینکه فقدان نظام حمایتی خانواده مهم ترین عامل در افزایش میزان طلاق در جامعه است، افزود: در گذشته اگر ازدواج به صورت خویشاوندی صورت می گرفت، زوج جوان پس از ازدواج زیر چتر نظام حمایتی خانواده قرار می گرفت و در هر شرایطی خانواده از زوج جوان حمایت کرده و نیازهای آنها را برطرف می کردند، گرچه امروزه نیز در برخی روستاها شاهد وجود نظام حمایتی خانواده ها از زوج های جوان هستیم اما در مجموع این موضوع نسبت به گذشته کمرنگ تر شده است.

به گفته وی یکی دیگر از عوامل رشد طلاق مداخلات والدین زوج است، زیرا مداخلات اطرافیان سبب ایجاد اختلاف بیشتر در میان زوج ها شده و در نهایت منجر به طلاق می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد تغییر وضعیت در شرایط خانواده ها و برابرخواهی زن و مرد را از دیر عوامل تاثیرگذار بیرونی در افزایش میزان طلاق دانست و ادامه داد: وقتی خانمی شاغل باشد توقع دارد همسرش هم پا به پای او در کارهای منزل وی را همراهی و کمک کند، این در حالی است که اگر چنین توقعی اجرایی نشود می تواند سبب ایجاد اختلاف و در نتیجه گسست خانواده شود.

حسنی گفت: تنوع طلبی علت مهم دیگری است که سبب ایجاد طلاق می شود، برای رفع این علت لازم است الگوهای ازدواج سالم تری در جامعه داشته باشیم.

ازدواج برای رفع نیازهای اقتصادی نیست

وی با بیان اینکه افراد باید بدانند که ازدواج برای رفع نیازهای اقتصادی نیست، بلکه برای رفع نیازهای عاطفی و اجتماعی است، یادآور شد: افراد باید در کناریادگیری مهارت های لازم برای شروع زندگی مشترک به بلوغ اجتماعی برسند، آنها باید بدانند زندگی واقعیتی است که تحت تاثیر عوامل بیرونی و درونی قرار گرفته، با در پستی و بلندی های بسیاری روبه رو می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه زنان دوست دارند با مردی با اقتداری که شامل اخلاقیات خوب، تحصیلات مناسب، منزلت شغلی و روابط اجتماعی بالا هستند، ازدواج کنند، اضافه کرد: مردان نیز می خواهند با زنانی که دارای خصوصیات شایسته و شغل پایدارهستند ازدواج کنند.

حسنی با تاکید بر اینکه غرب به اصالت خانواده توجهی ندارد، بیان کرد: در کشور ما حتی در خانواده هایی که درآمد بالایی دارند نیز میزان طلاق نسبت به خانواده هایی که درآمد پایینی دارند کمتر نیست.

انتهای خبر

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: طلاق خانواده ازدواج عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد زندگی مشترک میزان طلاق خانواده ها برای رفع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۹۴۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۹/۲ درصد مردم ایران تلویزیون تماشا می‌کنند

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) یک طرح نظرسنجی با عنوان «سنجش نگرش مردم در خصوص برنامه‌های صدا و سیما» با تعداد نمونه‌ی ۱۷۱۵ نفر از شهروندان ۱۵ سال به بالای سراسر کشور در «هفته آخر فروردین ماه» سال جاری، به شیوه مصاحبه تلفنی انجام داده است که مهم‌ترین یافته‌های این نظرسنجی به شرح ذیل است:

۴۰.۸ درصد «ایرانیان» شبکه سه را بیشتر از سایر شبکه‌های تلویزیونی می‌بینند، ۳۵.۲ درصد شبکه آی‌فیلم و ۲۱ درصد شبکه یک را تماشا می‌کنند. میزان تماشای این شبکه‌ها در بین «بینندگان صدا و سیما» به ترتیب از این قرار است؛ ۵۸.۹ درصد شبکه سه، ۵۰.۸ درصد شبکه آی‌فیلم و ۳۰.۳ درصد شبکه یک. ۶۹.۲ درصد «ایرانیان» بیننده برنامه‌های صدا و سیما هستند.

یافته‌های نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد ۳۶.۹ درصد از «ایرانیان» برنامه مردان آهنین و ۳۴.۷ درصد برنامه زندگی پس از زندگی، ۳۴.۲ درصد برنامه محفل، ۳۲.۳ درصد برنامه شب خوش، ۳۱.۸ درصد برنامه فوتبال برتر، ۲۹.۷ درصد برنامه پانتولیگ و ۲۶.۵ درصد برنامه معرکه، ۲۴.۵ درصد برنامه مهمونی، ۲۱.۳ درصد برنامه ماه خدا، ۱۸.۸ درصد برنامه ماه من، ۱۷.۲ درصد برنامه ایران دوست داشتنی، ۱۶ درصد برنامه پاورقی و ۱۲.۱ درصد برنامه برمودا را دیده‌اند.

میزان تماشای این برنامه‌ها در بین «افرادی که تلویزیون تماشا می‌کنند» به این ترتیب است؛ ۵۳.۳ درصد برنامه مردان آهنین و ۵۰.۱ درصد برنامه زندگی پس از زندگی را دیده‌اند، ۴۹.۴ درصد برنامه محفل، ۴۸ درصد برنامه شب خوش، ۴۶ درصد برنامه فوتبال برتر، ۴۲.۹ درصد برنامه پانتولیگ و ۳۸.۳ درصد برنامه معرکه، ۳۵.۴ درصد برنامه مهمونی، ۳۰.۷ درصد برنامه ماه خدا، ۲۷.۲ درصد برنامه ماه من، ۲۴.۸ درصد برنامه ایران دوست داشتنی، ۲۳.۱ درصد برنامه پاورقی و ۱۷.۵ درصد برنامه برمودا را دیده‌اند.

۴۵.۴ درصد از «ایرانیان» گفته‌اند سریال زیرخاکی، ۲۳.۲ درصد سریال هفت سر اژد‌ها و ۲۰.۴ درصد سریال رستگاری را دیده‌اند.

میزان تماشای این سریال‌های تلویزیونی در بین «بینندگان تلویزیون» حاکی از این است که ۶۵.۵ درصد آنها گفته‌اند سریال زیرخاکی را دیده‌اند. ۳۳.۵ درصد سریال هفت سر اژد‌ها و ۲۹.۴ درصد سریال رستگاری را دیده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • ۲۰ درصد امکانات دستگاه‌های دولتی در اختیار زوج‌های جوان قرار گیرد
  • ۶۹/۲ درصد مردم ایران تلویزیون تماشا می‌کنند
  • آغاز زندگی مشترک دو زوج ناشنوا در سلامت شهر
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • عروسی‌هایی بدون تالار و تشریفات
  • یاس و ناامیدی موجب از هم پاشیدگی بنیان خانواده می شود
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • معلمان سکانداران علمی جامعه هستند
  • کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر
  • وام ازدواج ۸۸.۵ درصد متقاضیان قمی پرداخت شده است