Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، شهر کریمه اهل بیت حضرت  فاطمه معصومه (س)در سالروز میلاد  با برکت  نهمین گوهر فروزان کهکشان ولایت جوادالائمه ،حضرت امام محمدتقی(ع) سراسر نور و سرور است.

شهر مقدس قم در این روز حال و هوای ويژه ای به خود گرفته و مراسم جشن و سرور در حرم مطهر كريمه اهل بيت(ع)، مسجد مقدس جمكران، مساجد و تكايا و ديگر اماكن متبركه با حضور عاشقان و ارادتمندان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در حال برگزاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظیر چنین مراسمی در امامزاده موسی مبرقع(ع) فـرزند بـلافصل امام محمدتقی(ع) به طور ویژه ای برپا است .

بیشتر بخوانید

کلنگ‌زنی ساخت شبستان جوادالائمه (ع) در حرم موسی مبرقع (ع)

 اراداتمندان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت علیهم الاسلام در روز پربرکت میلاد ابن الرضا(ع) خود را به حرم نورانی حضرت معصومه(س)رسانده اند تا میلاد  امام جواد(ع) را به عمه بزرگوار ایشان  حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تبریک بگویند.

گذری بر زندگانی پربرکت امام نهم شیعیان

ابوجعفر، محمد بن علی الجواد التقی نهمین امام شیعیان  است که در دهم رجب سال ۱۹۵ هجری قمری در خانه امام رضا(ع) در مدینه دیده به جهان گشود.

کنیه ایشان  ابوجعفر و ابوعلی است.  از امام جواد(ع) با عنوان ابوجعفر ثانی یاد می‌شود تا با ابوجعفر اول (امام باقر (ع) اشتباه نشود.

از القاب مشهور امام نهم، جواد و ابن الرضا(ع)است. القاب تقی، زکی، قانع، رضی، مختار، متوکل ، مرتضی و منتجب را نیز برای ایشان  برشمرده‌اند.

امام محمدتقی (ع) را به خاطر بخشندگی و گستردگی جود و كرم، «جواد الائمه» مى‌خوانند چون هر کس برای نیازی به ایشان  رجوع می کرد، حاجت روا بازمی گشت.


ایشان در حدود هشت سالگی به درجه امامت رسید و با دو خلیفه عباسی از جمله مامون و معتصم معاصر بوده است، پیشوای نهم شیعیان در مجموع دوران ۱۷ ساله امامت خود را به تبلیغ دین اسلام و آموزه‌های دینی از طریق نصب وکلا و نمایندگان، مناظرات و پاسخگویی به شبهات و تربیت شاگردان پرداخت.




در سیره زندگانی پیشوای نهم عبادت‌های پیوسته امام و نیایش‌های شبانه آن حضرت مشهور بود. اظهار نیازمندی به درگاه ایزد متعال خصوصیت ویژه همه امامان و از جمله امام جواد (ع) بود، دعا‌های فراوانی از امام جواد از جمله دعای ایشان در طلب توبه، طلب خیر، طلب روزی که در کتب ادعیه نقل شده است.


امام نهم آنچه را که در گفتار به مردم بیان می‌کرد در رفتار و سیره عملی خویش در معرض بروز قرار می‌داد به طوری که ایشان در مقابل مصائب و گرفتاری‌های روزگار به شدت شکیبا و بردبار بود.


پیشوای نهم شیعیان سرانجام در سال ٢٢٠ هجری به دستور معتصم عباسی در حالی که بیش از ۲۵ سال نداشتند به شهادت رسید و بارگاه ملکوتی ایشان در شهر کاظمین و در کنار جدش امام موسی کاظم (ع) است.

چرا لقب امام جواد(ع) کوثر ثانی است؟

حجت الاسلام موسوی،کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،گفت:یکی از القاب امام محمدتقی(ع)  کوثر ثانی است،از آنجا که سن امام رضا (ع) به ۵۰ سالگی نزدیک می‌شد و هنوز  فرزندی نداشتند،این موضوع  امتحانی از جانب خدای متعال برای مردم و البته شیعیان بود تا اعتقادات سنجیده شود، به‌طوری که به‌نقل از منابع تاریخی عده‌ای جاهلان، بنای آزار امام رضا علیه السلام را گذاشتند.

 او ادامه داد: همان طور که به پیغمبر ابتر می‌گفتند به امام رضا (ع) هم ابتر می‌گفتند،این که علی بن موسی چگونه می‌تواند امام باشد در حالی که از خود نسلی ندارد.

این کارشناس مذهبی افزود:خداوند تنها یک پسر و به‌روایتی تنها یک فرزند به امام هشتم عنایت فرمودند که او امام جواد (ع)است که وقتی که دیده به جهان گشود ،امام هشتم فرمود: با برکت‌تر از این مولود وجود ندارد وایشان را کوثر ثانی نامیدند.

ماجرای ازدواج امام جواد (ع)با دختر مامون

حجت الاسلام موسوی در خصوص ماجرای ازدواج امام جواد (ع)با دختر مامون گفت:مامون  که از نفوذ  امامان معصوم (ع) در بین مردم هراس داشت سعی کرد ابن الرضا (ع) را تحت نظر قرار دهد،یکی از حیله‌ها برای این کار ازدواج دخترش با امام بود. از این رو دختر خویش ام الفضل را به ازدواج حضرت امام جواد (ع) درآورد تا مراقبی دائمی و از درون خانه، بر امام گمارده باشد.

او افزود: مهم تر آن که مأمون عامل شهادت امام رضا(ع)بود؛ بنابراین احساس خطر کرد که مبادا قدرت و حکومتش  را از دست بدهد،لذا همان طور که امام رضا (ع) را از مدینه به مرو تبعید و آن حضرت را به پذیرش ولایتعهدی مجبور کرد، این بار نیز فرزند ایشان امام جواد علیه‌السلام را تحت را مجبور کرد تا ازدواج با دخترش، ام فضل را قبول کند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد:در واقع  امام محمدتقی(ع) برای  امان ماندن شیعیان و نه از روی خواست قلبی با این ازدواج موافقت کردند.

حجت الاسلام موسوی تصریح کرد:مأمون همان طور که سال‌ها قبل امام رضا علیه‌السلام را تهدید کرده بود که اگر ولایتعهدی را قبول نکنند، آن حضرت و شیعیان، علویان و سادات را به شهادت خواهد رساند، این بار نیز امام جواد علیه‌السلام را تهدید کرد که اگر ازدواج با دخترش را قبول نکند، آن حضرت را به شهادت خواهد رساند و شیعیان و سادات را از بین خواهد برد؛درواقع مأمون برای خواباندن شورش مردم، امام جواد علیه‌السلام را ناچار به ازدواج با دختر خود کرد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد:  از طرفی مأمون بر آن  بود که دختر خود را به همسری امام معصوم درآورد تا شاید از دختر او فرزندی به دنیا بیاید تا از  نسل پیامبر خدا  باشد.

او افزود:حضرت جواد (ع) فرزندان زیادی دارند؛ از جمله امام هادی(ع) و حضرت موسی مبرقع است که در قم مدفون هستند؛ امام جواد به اراده الهی از ام الفضل صاحب فرزند نشدند و نقشه‌های مامون نقش بر آب  شد. امام جواد (ع) پس از ازدواج با ام الفضل، کاخ مامون  را رها کرد و به سمت مدینه حرکت کرد تا اثبات کند که این ازدواج به اجبار بوده است که در نهایت منجر به مسموم شدن و شهادت حضرت جواد (ع) می‌شود.

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مناسبت های مذهبی حرم حضرت معصومه ائمه اطهار امام محمدتقی ع علیه السلام کارشناس مذهبی امام جواد ع امام رضا ع آن حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۹۱۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح

(عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح

دیگر خبرها

  • مادر قاتل آگهی مفقودی بچه را منتشر کرد!
  • هدیه نکونام به هوادار خاص/ دختر آبی پوش در آغوش سرمربی استقلال
  • اتفاق باورنکردنی که باعث شد مورایس مسلمان شود | او گفت می‌خواهم مسلمان شوم، باید از کجا شروع کنم؟ | ماجرای مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی
  • جشن عروسی دختر ناصرالدین‌شاه؛ ۱۳۰ سال قبل + عکس
  • ماجرای مسلمان شدن مورایس؛ ازدواج با دختر ایرانی
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم
  • همسر سرمربی سپاهان کیست؟ این دختر ایرانی دل و دین ژوزه مورایس را برد!
  • ماجرای عجیب گم شدن یک حلقه ازدواج
  • (تصویر) عکس‌هایی از جشن عروسی دختر ناصرالدین‌شاه؛ ۱۳۰ سال قبل