Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  در هوای سرد زمستان ، بازاری داغ در نقطه صفر مرزی ایران و افعانستان رقم می خورد. صف کامیون‌ها در دو سمت مرز نشان از رونق صادرات در این روز‌ها دارد ، صادراتی که هم‌ برای ایران و هم برای افغانستان فایده زیادی دارد.

از یک‌طرف کامیون‌ها کالای ایرانی می‌آورند و از طرف دیگر کامیون‌های افغانستانی این کالا‌ها را روانه بازار‌های کشورشان می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمایل افغانستانی‌ها به استفاده از کالای ایرانی باعث شده است از ابتدای سال صادرات ایران به این کشور ۷۸ درصد افزایش یابد.

کالا‌های ایرانی در افغانستان جایگاه خاصی دارند و در ۳۴ استان افغانستان بیشتر جنس ایرانی دیده می‌شود.

صید ارز از دروازه ماهیرود

رحیمی زاده سرپرست گمرکات خراسان جنوبی گفت : از ابتدای سال بیش از ۶۰۰ میلیون دلار صادرات به افغانستان داشته ایم که در وزنی بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن حجم کالا بوده است.

او افزود : روزانه ۱هزار و ۵۰۰کامیون در مرز ماهیرود تردد می کنند.

رحیمی زاده گفت : بیشترین کالا‌های صادراتی به افغانستان  سیمان ، کاشی و سرامیک ، آهن آلات ، شیشه ، مشتقات نفتی و محصولات کشاورزی است.

ظرافت موکت ایرانی زیرپای قندهاری‌ها

در ماهیرود از همه جای ایران بودند ، کامیونی سیمان از قاین می آورد ، دیگری بنزین از بندرعباس و دیگری کودشیمیایی از پتروشیمی شیراز بار داشت.

کارگران افغانستانی هم یکی بار تیرآهن به فراه می برد ، یکی بار موکت به قندهار و دیگری بار کاشی به کابل می برد.

کامیون هایشان را پر از کالای ایرانی می کردند و به سمت کشورشان می بردند ماشین‌هایی که حدود ۱۰۰ تن بار می زنند.

کامیون داران می گفتند : صادرات و واردات در مرز ماهیرود نسبت به مرز‌های دیگر بهتر است.

بیشتر بخوانید

ظرفیت هایی که خاکستر می شوند/ ماهیرود زخمی از فرصت سوزی ها مرز، محور توسعه خراسان جنوبی  گمرک خراسان جنوبی خوش درخشید

بی‌توجهی به زیرساخت‌های مرزی ماهیرود

محمدی کارشناس مسائل اقتصادی خراسان‌جنوبی با اشاره به ظرفیت‌های مرز ماهیرود در شکوفایی اقتصاد گفت: بر اساس آمار‌های منتشر شده امسال بیشترین میزان صادرات کشور به کشور‌های چین، عراق، امارات، افغانستان و ترکیه بوده است.

او با اشاره به ظرفیت‌های مرز ماهیرود در توسعه صادرات کالا‌های تولیدی خراسان‌جنوبی عنوان کرد: در حال حاضر مرز ماهیرود چه از وجه صادرات غیرنفتی و چه از وجه صادرات به کشور افغانستان به یکی از گذرگاه‌های مهم کشور تبدیل شده است و حجم قابل توجهی از اقلام صادراتی از این مرز صادر می‌شوند، اما اگر بخواهیم با جزئیات بیشتری به این موضوع بپردازیم زیرساخت‌های لازم برای این حجم از صادرات در استان فراهم نشده است.

محمدی گفت: جاده‌ای که برای این حجم از صادرات استفاده می‌شود یک جاده روستایی است که همواره تلفات جاده‌ای سنگینی را به همراه داشته است و امکانات بین‌راهی، رفاهی و تفریحی آن بسیار نامناسب بوده و هتل، رستوران، محل‌های توقف بین‌راهی، فضای سبز در پایانه مرزی در وضعیت نامناسبی قرار دارند.

ماهیرود مرزی پررونق که یک سوم تبادلات کالای بین دو کشور از آن انجام می‌شود و نیازمند تقویت زیرساخت های جاده ای است.

 شکوفایی استعداد و ظرفیت بازارچه های مرزی همت بلند می طلبد

افغانستان یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران است و ماهیرود مهمترین دروازه تجاری بین ایران و افغانستان است ،

کالاهای ایرانی علاوه بر پایانه مرزی ماهیرود از دو پایانه مرزی میلک زابل و دوغارون تایباد روانه بازارهای افغانستان  می شود ، بازار بکر و پرسود که جدا از رونق اقتصادی استان های خراسان جنوبی ، رضوی و سیستان  و بلوچستان به بهبود معیشت مرزنشینان می تواند دروازه ورود ایران به بازارهای شرق آسیا نیز باشد.

گزارش از فهیمه کدخدا

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مرز ماهیرود صادرات و واردات خراسان جنوبی مرز ماهیرود کامیون ها کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۷۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای ۶ مرزبان در مرز افغانستان

 ۶ نفر از کارکنان گروهان احتیاط مرزی خراسان جنوبی به نقطه صفر مرزی رفته بودند که در مواجهه با نیروهای طالبان و برای جلوگیری از بروز تنش و انجام درخواست نیروهای طالبان برای رفع سوءتفاهم پیش آمده، به مذاکره پرداختند که پس از ساعتی موضوع حل شد.

به گزارش تسنیم، مرزبانی فراجا در اطلاعیه‌ای درباره انتقال 6 مرزبان ایرانی توسط نیروهای طالبان به داخل خاک افغانستان، از خاتمه سوءتفاهم پیش‌آمده و انتقال این مرزبانان به کشور خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: بعدازظهر امروز تعداد 6 نفر از کارکنان گروهان احتیاط مرزی استان خراسان جنوبی که برای رصد و پایش نوار مرز در نقطه صفر مرزی حضور یافتند، با نیروهای طالبان مواجه می شوند و به دلیل جلوگیری از بروز هرگونه تنش مرزی و انجام درخواست نیروهای طالبان مبنی بر رفع سوتفاهم پیش آمده، به مذاکره پرداخته که پس از چندساعت با ورود مرزبان درجه 2 و انجام ملاقات مرزی با همتای کشور مقابل موضوع خاتمه یافت و کارکنان مرزبانی با کمال احترام و در صحت و سلامت کامل به کشور بازگردانده شدند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: آزادی ۶ مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان

دیگر خبرها

  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • تامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی
  • تامین ۴.۲ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، صنایع و خدمات
  • استقبال ‌روس‌ها از کالاهای ایرانی
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • آفریقا فرصت‌های زیادی برای صنعتگران و تجار ایرانی دارد
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان
  • اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای ۶ مرزبان در مرز افغانستان
  • پروژه «اومااویا» سریلانکا، نماد توان صادرات خدمات فنی - مهندسی ایران