Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-05@03:08:33 GMT

همه بر سفره همین پدریم!

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۲۳۲۵۴

همه بر سفره همین پدریم!

در زندگی انسان، مادر و دلبستگی عاطفی به او تعلق در عرصه دل و قلب را رقم می زند و پدر و انتساب به او هویت و شناسنامه ای در ساحت فکر و عقل را شکل می دهد. کسی که پدر دارد هویت پیدا می کند و حتی در پایین ترین سطح و عادی ترین شکل می توان از رفتار ناشایست او به پدرش شکایت برد یا در موقعیتی حساس او را به نام پدرش آرام کرد یا از او به سوگند و تمنا به حساب پدرش چیزی خواست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما کسی که این وابستگی و انتساب را ندارد و به اصطلاح مشهور بر سر سفره پدر خود بزرگ نشده، هویت شاخصی ندارد که برای رفتارش حد و مرزی رسم کند یا در بزنگاه حوادث او را از کرداری ناشایست بازدارد یا به شیوه ای پسندیده وادار سازد.
زندگی مادی و طبیعی انسان -فارغ از نژاد و قبیله و محل زندگی و قومیت- در این چارچوب شکل می گیرد و پدر و پدربزرگ و نسلهای پیش از آن امتداد پشتوانه ای را شکل می دهند که می توان به آن افتخار کرد و بر پایه آن مسیر نسلهای بعد را بنا نمود.  

در باور دینی، اما همه ماجرا همین انتساب خانوادگی و تعلق رسمی به پدر ظاهری نیست و چه بسا کسانی که فرزندان پدرهایی با فرهنگ و ایمانی دیگر هستند و ریشه و پشتوانه خود را در فرزندی آن پدران نمی بینند.
باورهای دینی که قرار است زندگی انسان ها را برای سعادت دنیا و نیکبختی آخرت سامان بخشد، رابطه پدر و فرزندی را از محدوده روابط ظاهری فراتر می بیند و در عین پاسداری شدید از روابط معمول خانوادگی و اصرار جدی بر حفظ این روابط، مؤمنان را به ریشه های تعلق معنوی هوشیار می سازد.
اسلام به پیروان خود یادآور می شود که در هر جای دنیا که باشند -از هر رنگ و نژاد و قوم و قبیله ای- همه اعضای یک خانواده اند و برادران یا خواهران یکدیگر به شمار می روند و بر اساس هویت دینی و باور مشترک به هم پیوند می خورند.

این خانواده پدر و پدربزرگی دارد ، برای انتساب هویتی، همان طور که مادر و مادربزرگی دارد برای تعلق عاطفی؛ از پدر و پدربزرگ پشتوانه هویتی و شناسنامه می گیرد و با نام شان سر می افرازد و به مادر و مادربزرگ دلگرم می شود و عاطفه و احساس خود را از چشمه محبت شان سیراب می کند.   
پدر این امت علی علیه السلام - امام مسلمانان و امیر مؤمنان است و پدربزرگ حضرت رسول خدا پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، چنان که مادر امت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و مادربزرگ همه حضرت خدیجه کبری هستند.

ما احساس می کنیم که چنین پدران و چنین مادرانی داریم و هویت ما، رگ و ریشه ما، پیشینه و عقبه ی ما هرچه هست از این پدران است و دلبستگی ها و دلگرمی ها و امیدها و آرزوهایمان در خانه این مادران است.
باور داریم که بر سر سفره این پدر نشسته ایم و دل به مهربانی و حمایت این مادر گرم کرده ایم.
کسی که چنین پدری داشته باشد دیگر تنها نمی شود، هر خطایی نمی کند، به احساس پوچی و بی هویتی نمی رسد!
کسی که بر سر این سفره نشسته باشد و خود را فرزند پدری چون امام علی علیه السلام ببیند و او را با تمام وجود و در عمق دل و جانش فرزند او بداند، هرگز در این دنیای پرآشوب و آشفته گم نمی شود و سر از بیابان بی پناهی و سرگردانی در نمی آورد.
ما فرزندان این خانواده ایم، هرچند بدکرده و خطاکار.
ما بر سر این سفره نشسته ایم، هرچند ناسپاس و فراموشکار.
ما در برابر هر هجوم و مزاحمتی، به هیبت و اقتدار چنین پدری دلگرم و مطمئنیم.
ما هر چند بد و نالایق، سرخوشیم که وقتی خورشید در خیابان زندگی غروب می کند، خانه ای داریم که به آن پناه ببریم و تنهایی شب را در آغوش حمایت و مهرش سرکنیم!

کد خبر 1489764

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: محمدرضا زائری امام علی ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۲۳۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگذشت مادر شهید اسحق مددی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی پیکر حاجیه خانم فاطمه مددی مادر شهید والامقام اسحق مددی روز جمعه ساعت ۱۰:۳۰ صبح در گلزار مومنین میانه تشییع و در قطعه شهدا و ایثارگران به خاک سپرده خواهد شد.

گفتنی است شهید اسحق مددی از شهدای دوران دفاع مقدس دراردیبهشت ماه سال ۱۳۶۰ در سن ۲۵ سالگی در منطقه سوسنگرد به شهادت رسید.

دیگر خبرها

  • معجزه‌ای که روشنایی بخش چشم دل است
  • بر سر سفره بزرگ فقهی، کلامی و عقلی امام صادق (ع)نشسته‌ایم
  • آغاز زندگی در حرکت خودرو امداد
  • حرکت یافتن زندگی در چهارچرخ امداد
  • روایت شهید فاطمیون + فیلم
  • درگذشت مادر شهید اسحق مددی
  • «رخ‌ مادر» امروز از شبکه افق روی آنتن می‌رود/ روایتی شاعرانه از زندگی مادران شهدا
  • «رخ‌ مادر» روی آنتن شبکه افق/ روایتی شاعرانه از زندگی مادران شهدا
  • «رخ‌ مادر» از شبکه افق روی آنتن می‌رود/ روایتی شاعرانه از زندگی مادران شهدا
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری