Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- صبح سه شنبه پنجم اسفندماه 1399، برنامه اختتامیه دومین دوره و افتتاحیه سومین دوره جایزه دولت الکترونیک جمهوری اسلامی ایران با حضور مهندس جمشید انصاری معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و جمعی از مقامات عالی کشوری در سالن ولایت ساختمان مرکز آموزش مدیریت دولتی از ساعت 10:30 تا 12 و با حضور مدیران و کارکنان دستگاههای اجرایی کشور در بستری مجازی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرگزاری آریا، در آغاز این برنامه، آقای رفیع زاده، معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی کشور و دبیر شورای سیاستگذاری جایزه دولت الکترونیکی گفت: در سال 96 در سازمان اداری و استخدامی كشور اولین دورۀ جایزۀ دولت الكترونیك را برگزار كردیم، در این دوره 57 دستگاه شركت داشتند كه نتایج ارزیابی این دوره را در سال 97 اعلام و گزارشی از وضعیت دستگاه‌های اجرایی ارائه كردیم. با توجه به تجربۀ دورۀ اول، مدلی كه برای جایزه دولت الكترونیك طراحی شده بود مورد بازنگری قرار گرفت و نهایتاً در سال 98 دومین دورۀ جایزۀ دولت الكترونیك را با حضور 90 دستگاه اجرایی شركت‌كننده آغاز كردیم و امروز در این مراسم اختتامیه از برگزیدگان این دوره قدردانی خواهیم كرد.
وی در اشاره به مزایای دولت الكترونیك بیان داشت: در سه سال اخیر یك وضعیت رقابتی سالم میان دستگاه‌های اجرایی ایجاد شده و دستگاه‌ها اهمیت دولت الكترونیك را با درنظرگرفتن خروجی و ستاده یا اهدافی كه از دولت الكترونیك دنبال می‌كنیم مورد توجه قرار داده‌اند و ارزیابی‌ها منجر به آسیب‌شناسی هر یك از دستگاه‌ها و حوزه‌های موضوعی دولت الكترونیك می‌شوند.
معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی كشور افزایش مشاركت را یكی از دستاوردهای جایزۀ دولت الكترونیك دانست و گفت: مشاركت در دورۀ دوم از 65 درصد به 85 درصد افزایش پیدا كرده است. وی با بیان اینكه از خروجی ارزیابی‌های جایزۀ دولت الكترونیك در برنامه‌‌های عملیاتی دستگاه‌های اجرایی استفاده شده است، اظهار داشت: برای اینكه بتوانیم برنامه‌های كمّی برای دستگاه‌ها تدوین كنیم، نتایج این ارزیابی‌ها را لحاظ كردیم.
دكتر رفیع‌زاده آموزش نیروی انسانی شاغل در حوزه دولت الكترونیك، شبكه‌سازی و ترویج و توسعۀ پایدار دولت الكترونیك، توجه به نتیجه‌‎گرایی و رضایت مردم از خدماتی كه دریافت می‌كنند را از جمله اهداف و دستاوردهای برگزاری جایزه دولت الكترونیك خواند.
وی در قیاس دورۀ اول و دوم جایزۀ دولت الكترونیك، تصریح كرد: جایزۀ دولت الكترونیك 1000 امتیاز دارد كه سطح امتیازی 13 درصد از دستگاه‌های اجرایی در دورۀ اول، بین صفر تا 99 بود و در دورۀ دوم هیچ دستگاهی در این سطح قرار ندارد و 45 درصد از دستگاه‌ها در بازۀ 100 تا 199 قرار دارند. بیش‌ترین پیشرفت را نیز در سطح 200 تا 299 داشته‌ایم كه از 38 درصد در دورۀ اول به 47/5 درصد در دوره دوم رسیده است.
معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی كشور تأكید كرد: در این دوره تلاش كردیم دریافت مستندات فیزیكی را به حداقل برسانیم.
دكتر رفیع‌زاده تأكید كرد: امروز كه افتتاحیه دوره سوم جایزه دولت الكترونیك نیز هست، تلاش داریم در این دوره هر نوع تعامل، از جمله دریافت اظهارنامه و خودارزیابی صرفاً در قالب سامانه‌ای كه طراحی شده است به صورت الكترونیك انجام شود. همچنین تلاش داریم در این دوره نقش مردم را بیش‌تر لحاظ كنیم.
مهندس جمشید انصاری معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در ادامه برنامه در سخنانی با اشاره به شرایط اعطای جایزه دولت الکترونیک جمهوری اسلامی ایران به دستگاههای اجرایی بیان داشت: الزامات همسویی با تحولات جهانی و بین‌المللی در حوزۀ IT و ارائه خدمات به صورت الكترونیك، تأمین شفافیت و مقابله با فساد در فعالیت‌های اقتصادی و خدمات عمومی، فراهم‌كردن دسترسی عمومی به خدمات و اطلاعات و تعمیم عدالت در بهره‌مندی از امكانات، افزایش سرعت و دقت در ارائه خدمات و كاهش هزینه‌های دولت و قیمت تمام‌شدۀ كالا و خدمات از جملۀ الزامات و ضرورت‌های استقرار و توسعۀ دولت الكترونیك در كشور است.
وی ادامه داد: همچنین بحث پیشبرد برنامه‌های اصلاح نظام اداری را نیز داریم و ضمن اینكه توسعۀ دولت الكترونیك یكی از این برنامه‌ها بود، توسعۀ دولت الكترونیك بر چابك‌سازی دولت و مقابله با فساد و ارتقای سلامت در نظام اداری می‌توانست مؤثر باشد.
مهندس انصاری با بیان اینكه در چهار سال گذشته برنامه‌های مشخصی در توسعۀ دولت الكترونیك پیش‌بینی و دنبال كرده‌ایم، تصریح كرد: كمیته‌ای با مسئولیت معاون‌‎اول رئیس‌جمهوری و عضویت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان اداری و استخدامی كشور و سازمان برنامه و بودجۀ كشور توانسته است با همكاری دستگاه‌های اجرایی 23 پروژۀ اولویت‌دار ملی را در این حوزه تعریف كند كه در طول سه سال گذشته عمدۀ اهتمام دولت به پیشبرد و به‌سامان‌رساندن این 23 پروژه بوده است.
وی ادامه داد: در ارزیابی‌ها متوجه می‌شویم در بعضی از این پروژه‌ها توفیقات ما بیش‌تر و در برخی كم‌تر بوده است؛ طبق آخرین آمار، از این 23 پروژه، یك پروژه به صورت كامل به اتمام رسیده، 6 پروژه بیش از 70 درصد، 7 پروژه بین 50 تا 70 درصد و بقیۀ پروژه‌ها حدود 40 تا 50 درصد پیشرفت داشته‌اند.
رئیس سازمان اداری و استخدامی كشور، شناسایی و شناسنامه‌داركردن خدمات دولت را یكی از مهم‌ترین اقداماتی كه در حوزۀ دولت الكترونیك انجام شده است ارزیابی كرد و گفت: امروز 5752 خدمت شناسه‌دار داریم كه بخش عمده‌ای از آن خدمت به مردم است و حدود 1000 خدمت هم خدمات دولت به دولت (G 2 G) است. از این 5752 خدمت، 4530 خدمت قابلیت الكترونیكی‌شدن دارند و بقیۀ خدماتی هستند كه باید حضوری به مردم ارائه شود؛ مانند خدماتی كه در بیمارستان‌ها به بیماران ارائه می‌شود.
وی افزود: از این 4530 خدمت نیز، 2671 خدمت در دستگاه‌های اجرایی كشور الكترونیكی شده و به مردم ارائه می‌شوند. در سامانه ملی خدمات دولت به  نشانی (www.mardom.ir)، این خدمات به مردم معرفی می‌شوند و از طریق همین سامانه می‌توان از 1200 خدمت از خدمات دستگاه‌های اجرایی استفاده كرد.
معاون رئیس‌جمهوری افزود: البته ناكامیابی‌هایی نیز داشتیم و نگرانی‌هایی هم در كندی پیشرفت برنامه توسعۀ دولت الكترونیك وجود دارد؛ شاید ساختار نظام اداری ما و رویكردی كه بخش قابل توجهی از مدیران و كاركنان در تقابل با الكترونیكی‌شدن خدمات و فعالیت‌ها دارند، یكی از مشكلات اصلی ما بوده است. همان‌طور كه در دستگاه‌ها برای توسعۀ دولت الكترونیك تلاش می‌شود، بخشی از همین دستگاه‌ها هم در مقابل این اتفاق مقاومت می‌كنند. همین طور اینكه فكر می‌كردیم با توسعۀ دولت الكترونیك به چابك‌سازی دولت می‌رسیم، كمتر اتفاق افتاده و مقاومت جدی دربرابر حذف واحدهایی كه خدمات آن‌ها الكترونیكی می‌شود، وجود دارد.
وی ادامه داد: از همه مهم‌تر، نتوانستیم استفاده از خدمات الكترونیكی را در بین خدمات‌گیرندگان و مردم عمومی كنیم و هنوز مردم برای دریافت خدمت، علاقه‌مند به مراجعه و حضور در محیط‌های اداری هستند. به نظر می‌رسد در فرهنگ‌سازی چه در میان مردم و چه در میان كاركنان و مدیران دستگاه‌های اجرایی باید برنامۀ مشخصی را در دستور كار خودمان قرار دهیم. همچنین دستگاه‌ها در معرفی خدمات خود در این برنامۀ فرهنگ‌سازی شركت كنند و حتی برای شهروندانی كه خدمات را به صورت الكترونیكی دریافت می‌كنند، امتیازاتی قائل شوند.
وی در پایان سخنان خود از تلاش‌های دستگاه‌های اجرایی كشور در راه توسعۀ دولت الكترونیكی قدردانی كرد و ابراز امیدواری كرد این موضوع در اولویت اهداف و اقدامات دستگاه‌ها قرار گیرد.
در فرجام این برنامه، با تقدیر از برگزیدگان دو بخش تكلیفی و داوطلبانه اختتامیه دومین دوره جایزه دولت الکترونیک به پایان رسید که با رونمایی از تندیس جایزه دولت الکترونیک دوره سوم به دست مهندس انصاری، افتتاحیه سومین دوره این جایزه در مرکز آموزش مدیریت دولتی کلید خورد.
در بخش تکلیفی، اعطای تقدیرنامه برترینها به ترتیب رتبه تعلق گرفت به: «نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، حائز شرایط دریافت تقدیرنامه «تعالی» در آمادگی دولت الکترونیک؛ سازمان امور مالیاتی کشور، حائز شرایط دریافت گواهی «اشتهار» به تعالی در آمادگی دولت الکترونیک؛ گمرک جمهوری اسلامی ایران، حائز شرایط دریافت گواهی «اهتمام به تعالی» در آمادگی دولت الکترونیک؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بنادر و دریانوردی، به صورت مشترک با رتبه چهارم، حائز شرایط دریافت گواهی اهتمام به تعالی در آمادگی دولت الکترونیک و سازمان سنجش آموزش کشور  با رتبه پنجم، حائز شرایط دریافت گواهی اهتمام به تعالی در آمادگی دولت الکترونیک»
در بخش داوطلبانه حوزه  G2G (دولت به دولت)،  اعطای تقدیرنامه به ترتیب رتبه به 4 دستگاه اجرایی تعلق گرفت: «دفتر هیئت دولت، سامانه «سازمان الکترونیک دفتر هیئت دولت»،  حائز شرایط دریافت تقدیرنامه تعالی در آمادگی دولت الکترونیک؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،  سامانه «پرونده الکترونیکی سلامت»، حائز شرایط دریافت گواهی اشتهار به تعالی در آمادگی دولت الکترونیک؛ مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سامانه «تدارکات دولت (ستاد)»، حائز شرایط دریافت گواهی اهتمام به تعالی در آمادگی دولت الکترونیک و سازمان اداری و استخدامی کشور، سامانه «کارمند ایران»، حائز شرایط دریافت گواهی اهتمام به تعالی در آمادگی دولت الکترونیک»
در بخش داوطلبانه حوزه (G2C و G2B )  دولت به کسب و کارها، اعطای تقدیرنامه بخش تنها به «وزارت راه و شهرسازی» به خاطر سامانه هایی همچون: «سامانه نظارت امور مقررات ملی و کنترل ساختمان (سنامک)» در حوزه G2B  و  «سامانه مدیریت ارتباط شهروندی وزارت راه و شهرسازی (شهراه)» در حوزه G2C، حائز شرایط دریافت گواهی اهتمام به تعالی در آمادگی دولت الکترونیک تعلق گرفت.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اهدا جایزه دولت الکترونیکی سازمان اداری و استخدامی کشور سازمان اداری و استخدامی کشور جایزه دولت الکترونیک جمهوری اسلامی ایران دستگاه های اجرایی ارزیابی ها دستگاه ها برنامه ها دورۀ اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۲۴۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریافت هرگونه هدیه از سوی کارمندان دولت ممنوع شد

براساس ابلاغیه جدید سازمان اداری و استخدامی دریافت هر نوع هدیه توسط کارکنان دولت ممنوع است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، با توجه به ابلاغ سازمان اداری و استخدامی کشور به کلیه دستگاه‌های اجرایی، دریافت هدیه در مقابل انجام وظایف مرتبط با شغل کارمندان دستگاه‌های اجرایی از قبیل امتیاز، تسهیلات، حق مشاوره، هدیه و موارد مشابه از تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی بر اساس قانون ممنوع است.

دفتر تعالی فرهنگ سازمانی و سلامت اداری این سازمان، 11 اردیبهشت‌ماه با ابلاغ بخشنامه‌ای به دستگاه‌های اجرایی، موضوع ماده 91 قانون مدیریت خدمات کشوری را در خصوص ممنوعیت رشوه، سوء استفاده از مقام اداری و دریافت هر گونه امتیاز، تسهیلات، حق مشاوره، هدیه و موارد مشابه متذکر شد.

در این بخشنامه به علت وجود تعارض منافع جدی، دریافت هر گونه هدیه به هر شکل و تحت هر عنوان توسط کارکنان دولت در همه سطوح و در شئون مختلف اداری از جمله حوزه‌های ارزیابی عملکرد، نظارت و بازرسی، صدور مجوز، مالی و پشتیبانی در خصوص مناقصه، مزایده، عقد قرارداد و نظایر آن از افراد، سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسات و نهادهای عمومی دولتی و غیردولتی ممنوع اعلام شده است.

بر اساس ماده 91 قانون مدیریت خدمات کشوری، اخذ رشوه و سوء استفاده از مقام اداری ممنوع است و استفاده از هرگونه امتیاز، تسهیلات، حق مشاوره، هدیه و موارد مشابه در مقابل انجام وظایف اداری و وظایف مرتبط با شغل توسط کارمندان دستگاه‌های اجرایی در تمام سطوح از افراد حقیقی و حقوقی به جز دستگاه ذیربط خود تخلف محسوب می‌شود.

این بخشنامه همچنین یادآور می‌شود که بر اساس ماده 90 قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندان دستگاه‌های اجرایی موظف هستند که وظایف خود را با دقت، سرعت، صداقت، امانت، گشاده‌رویی، انصاف و تبعیت از قوانین و مقررات عمومی و اختصاصی دستگاه مربوطه انجام دهند و در مقابل عموم مراجعان به طور یکسان و دستگاه ذی‌ربط پاسخگو باشند.

دفتر تعالی فرهنگ سازمانی و سلامت اداری سازمان اداری و استخدامی کشور، با تاکید بر لزوم رعایت این بخشنامه و انجام مراقبت و رصد مستمر موضوع در تمامی سطوح ستادی و واحدهای تابعه، تصریح می‌کند که در صورت مشاهده موارد تخلف، افراد خاطی اعم از دهنده و گیرنده هدیه، باید جهت طی مراحل قانونی به بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقامات و مدیران مجاز یا هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری و یا مراجع قضایی معرفی شوند.

بخشنامه صادره در پایان، مطابق ماده 92 قانون مدیریت خدمات کشوری، مسئولیت نظارت و کنترل و حفظ روابط سالم کارمندان در انجام وظایف محوله را مدیران و سرپرستان بلافصل عنوان کرده و تاکید می‌کند که در مورد عملکرد آنان باید پاسخگو باشند و در صورتی که این موضوع در حیطه مدیریت مسئولان مزبور مشاهده و اثبات شود، علاوه بر برخورد با کارمندان خاطی، با مدیران و سرپرستان کارمندان نیز که در جلوگیری از این موضوع اهمال کرده باشند نیز مطابق قوانین مربوط، رفتار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سازمان اداری و استخدامی : کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند
  • دریافت هرگونه هدیه از سوی کارمندان دولت ممنوع | ابلاغیه جدید سازمان اداری و استخدامی
  • هشدار به کارمندان؛ حقوق بگیران حق دریافت هدیه ندارند!
  • دریافت هرگونه هدیه از سوی کارمندان دولت ممنوع شد
  • سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد/کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند/ برخورد قضایی با متخلفان
  • کارکنان دولت حق دریافت هدیه را نخواهند داشت
  •  کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند
  • کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند/ برخورد قضایی با متخلفان
  • کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند
  • بخشنامه ممنوعیت دریافت هر نوع هدیه توسط کارکنان دولت به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد