Web Analytics Made Easy - Statcounter

نرگس کیانی: زهرا صبری از جمله کسانی‌ست که حیات نمایش عروسکیِ ایران، وام‌دارشان است.

نخستین نشان این کارگردان، نویسنده، طراح عروسک و صحنه در عرصه تئاتر به ۳۰ سال پیش بازمی‌گردد؛ زمانی که «مروارید مرمری‌» را در تالار شماره ۲ مجموعه تئاترشهر روی صحنه برد.

سال ۱۳۷۳، جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک، ‏پنجمین دوره خود را پشت سر می‌گذاشت که صبری اولین حضور در آن را با نمایش «چرا؟» به عنوان اثری برای مخاطب بزرگسال تجربه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا تهران- مبارک ۱۸ ساله شده است و مفتخر است که آن جوان ۲۴ ساله، همچنان دوستش دارد و به مهمانی‌اش می‌آید.

صبری که از شناخته‌شده‌ترین کارگردانان ایرانی تئاتر عروسکی در خارج از کشور است، با نمایش «خانه برناردا آلبا» در جشنواره هجدهم حضور دارد. نمایشی که نخستین بار ۱۰ سال پیش، در مرداد ۱۳۸۹ در تالار سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفت و در سال ۱۳۹۰، طی ۵ اجرای عمومی در لندن با استقبال مواجه شد.

فدریکو گارسیا لورکا، شاعر و نمایشنامه‌نویس اسپانیایی در «خانه برناردا آلبا» به داستان زندگی خانواده‌ای با ۵ دختر جوان می‌پردازد که در پی از دست دادن پدر، به حکم مادر (برناردا آلبا) موظف به ۸ سال عزاداری و از سر انداختن فکر دل باختگی‌اند. هشت سالی که بهایش از دست‌رفتن شاداب‌ترین لحظات زندگی آن‌هاست.

صبری در گفت‌وگویی در سال ۱۳۸۹ گفته بود: «خانه برناردا آلبا، گذر از مانع است. گذر کسانی که گاه در قالب عروسک می‌بینیدشان و گاه در قالب عروسکی بزرگ‌تر که همان بازیگر است.»

پیشنهاد حضور در جشنواره، هنگامی که گلزار زنده بود

صبری که در هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک به پاس نقش تاثیرگذارش در اتصال جهان آدم‌ها و عروسک‌ها، مورد تقدیر قرار گرفت، در پاسخ به این‌که چه شد که تصمیم گرفت با «خانه برناردا آلبا» در جشنواره هجدهم شرکت کند، توضیح داد: «شرکت در جشنواره با دو اثر «خاک و تاج» و «خانه برناردا آلبا» که پیش از این در جشنواره تهران- مبارک روی صحنه نرفته بودند، پیشنهاد خودم بود. آن زمان گلزار زنده بود. با شیوع کرونا و قرار گرفتن در شرایطی که پیش از آن تجربه‌اش نکرده بودیم، «خاک و تاج» را حذف کردم و تمرکزم را بر «خانه برناردا آلبا» گذاشتم.»

             این مطالب را هم بخوانید:              ◾️ آثار بخش میهمان جشنواره نمایش عروسکی معرفی شدند             ◾️  انسان هم عروسک می‌شود دیداری دوباره بعد از ۱۰ سال؛ طرز تفکر و نگاهی که تغییر کرده است

صبری ضمن اشاره به این‌که «تنها شمایلی از «خانه برناردا آلبا»ی ۱۳۸۹ در «خانه برناردا آلبای» ۱۳۹۹ باقی مانده است» تصریح کرد: «گذر عمری ۱۰ ساله بر من و بازیگرانم که همان بازیگران اجرای سال ۸۹‌اند بر جسم و جان همه‌مان مشخص و در ایده‌پردازی‌ها و نتایج حاصل از کنش‌ها و واکنش‌ها، نمودار است. مثالی می‌زنم، دیدار با «خانه برناردا آلبا»ی سال ۹۹ مانند دیدار با کسی‌ست که آخرین تصویرتان از او، مربوط به ۳۰ سالگی‌اش بوده و حالا ۴۰ ساله است و قطعا طرز تفکر و شیوه نگاهش به جهان، بسته به کیفیت تجربه زیسته‌اش، تغییر کرده است.

تماشاگر برای تئاتر؛ مثل آب برای ماهی، مثل بال برای پرنده  

کارگردان نمایش «ننه دلاور و فرزندانش» در پاسخ به این‌که میان اجرای «خانه برناردا آلبا» در سالن سایه میان تماشاگرانی گوش تا گوش نشسته در سال ۸۹ و اجرا در برابر دوربین‌هایی روشن که قرار است فیلم اثر را به دست برگزارکنندگان تهران- مبارک برسانند، چه تفاوتی می‌بینید، گفت: «آدم به امید زنده است. غیاب تماشاگر برای اهالی تئاتر، مثل نبود آب برای ماهی، مثل نبود بال برای پرنده است. ما به امید این که روزی این نمایش را با حضور تماشاگر روی صحنه ببریم و به عشق حضور آن‌ها، مشغول کاریم. ما می‌خواستیم باشیم، همین.»

آرشیوی که وجود ندارد

صبری در پاسخ به این پرسش که در طول این ۱۰ سال، عروسک‌های «خانه برناردا آلبا» را در کجا نگهداری کرده است، توضیح داد: «این عروسک‌ها در سال ۹۵، ۴ ماه را در نمایشگاهی در شهر تولوسای اسپانیا گذراندند و بعد از آن در سال ۹۶ مستقیم به ورشوی لهستان رفتند. با توجه به این که پیش از شیوع کرونا، قرار بود جشنواره تهران- مبارک در مرداد ۹۹ برگزار شود، با ایمیل‌نگاری‌های متعدد از مجموعه عروسک‌هایم در لهستان که شامل نمایش‌های «طوطی پر»، «ننه دلاور و فرزندانش»، «زمین و چرخ»، «هشت لحظه» و «تا یک بشمار» بود، «خانه برناردا آلبا» بهمن ۹۸ به ایران برگشت.»

هر بار در این جشنواره بریده‌ام، به احترام زنده‌یاد گلزار وصل شده‌ام. می‌خواهم این را بداند و می‌دانم که می‌داند

او که جمله بعدی‌اش را با «اگر من جایی برای آرشیوکردن داشتم...» آغاز کرد، ادامه داد: «اگر من جایی برای آرشیوکردن عروسک‌ها و دکور نمایش‌هایم داشتم، زمانی که انگلستان بودم دکورم را که رضا مهدی‌زاده تمامش را از چوب طراحی کرده بود، به ایران برمی‌گرداندم. اتفاقی که به دو دلیل رخ نداد؛ اول این‌که جایی در ایران نداشتم که بتوانم از آن نگهداری کنم و دوم این که اداره‌کل هنرهای نمایشی تنها هزینه‌های بردن آن به انگلستان را تقبل کرده بود و هزینه برگرداندنش بر عهده خودم قرار می‌گرفت که از توانم خارج بود و در نتیجه در لندن ماند و گفتم اگر به کار گروه دیگری می‌آید از آن استفاده کند.»

صبری با ذکر این جمله که «تمام دکور نمایش «خانه برناردا آلبا» از چوب بود و اکنون ناچار شده‌ایم با کارتن بازسازی‌اش کنیم» ادامه داد: «رضا مهدی‌زاده ناچار شد این بار دکور را با کارتن بسازد چون دیگر از پس ساخت دکور با چوب برنمی‌آمدیم.»  

او در پایان با نکوداشت زنده‌یاد گلزار محمدی، دبیر فقید هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک گفت: «هر بار در این جشنواره بریده‌ام، به احترام گلزار وصل شده‌ام. می‌خواهم این را بداند و می‌دانم که می‌داند.» 

۵۷۲۵۹  

کد خبر 1489160

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک تئاتر عروسکی عروسک نمایشنامه جشنواره نمایش عروسکی خانه برناردا آلبا روی صحنه عروسک ها ۱۰ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۲۶۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات

نمایشگاه کتاب و آثار خطاطان و نقاشان در تاسیسات ولایت هرات با ۳ هزار جلد کتاب و ۱۵۰ اثر هنری به نمایش گذاشته شده افتتاح شد.

شیخ الحدیث مولانا نور احمد اسلام جار والی هرات هدف از برگزاری این نمایشگاه را ترویج فرهنگ مطالعه بین جوانان و همچنین تشویق نویسندگان و خوش‌نویسان عنوان کرده و گفت تاریخ فرهنگ بشریت با علم و خط گره خورده است.

والی هرات گفت اکثریت هنرمندان نویسندگان، خط‌نویسان و نقاشان از جمله محروم‌ترین قشر جامعه محسوب می‌شوند.

شیخ اسلام جار از مردم و تجار خواست برای حمایت از آثار هنری هنرمندان اثرهای شان‌را خریداری نموده و به خانه هایشان نمایش بگذارند.

همچنان والی هرات می‌گوید استفاده از شبکه‌های اجتماعی جوانان را از مطالعه و تحقیق بازداشته و ضررهای دینی و دنیایی را برای آنان به همراه داشته است.

ناصر شهاب، رئیس اتحادیه کتاب فروشان در هرات از این اقدام مسئولان استقبال نمود. او گفت که تقریبا سه هزار جلد کتاب در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

برخی از فرهنگیان با نگرانی از کم‌رنگ شدن فرهنگ کتابخوانی خواهان توجه مسئولان محلی در امر فرهنگ‌سازی و ارزش‌ گذاری بیشتر به آثار نویسندگان و هنرمندان شدند.

از سویی هم الحاج حیات الله مهاجر معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان ، از تلاش‌ها برای حمایت از نویسندگان و خوشنویسان سخن زده و هرات را به عنوان مرکز فرهنگی افغانستان یاد کرده و گفت این ولایت تاریخ غنی از فرهنگ و هنر را دارا می باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • برای قهرمانی تا آخرین ثانیه می‌جنگیم
  • آمار فروش و تماشاگران نمایش های در حال اجرا
  • «آکادمی پرندگان» بیش از ۵۰ میلیون تومان فروخت
  • ملی‌پوش فوتسال: ما ایرانیم و عاشق فینال پرتماشاگر
  • محمدحسین درخشانی: برای قهرمانی تا آخرین ثانیه می‌جنگیم
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی
  • نمایش فیلم تئاتری از عباس جوانمرد در خانه هنرمندان ایران