Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@13:54:50 GMT

برای مشارکت حداکثری باید میان قوا انسجام ایجاد شود

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۲۸۸۲۶

برای مشارکت حداکثری باید میان قوا انسجام ایجاد شود

مقام معظم رهبری در روزهای گذشته در ارتباط تصویری با شماری از مردم تبریز، با اشاره به برگزاری انتخابات فرمودند: «انتخابات هر چه پر شورتر و با اقبال عمومی بیشتری همراه باشد، آثار و منافع بیشتری برای کشور خواهد داشت». ایشان هدف دشمن از بیان ادعاهای تکراری درباره انتخابات را دلسرد کردن مردم دانستند و گفتند: «برغم این ادعاها، انتخابات برای کشور یک امکان و ذخیره مهم است که باید با مشارکت پر شور مردم همراه باشد البته اگر مشارکت پر شور با یک انتخاب درست یعنی انتخاب یک نیروی کارآمد، با ایمان، با انگیزه، علاقه‌مند و پر کار همراه شود، نورٌ عَلی نور و تضمین‌کننده آینده کشور است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین در شرایط فعلی که چند ماه تا برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ باقی مانده است، مهمترین مساله کشور حضور پرشور مردم و مشارکت حداکثری محسوب می‌شود زیرا مشارکت گسترده در انتخابات سبب تقویت امنیت و منافع ملی می شود و پایداری مولفه های اقتصادی و اجتماعی را به دنبال دارد. این مهم همچنین می تواند بر افزایش توان دیپلماسی و تعامل با جامعه بین المللی تاثیر به سزایی بگذارد و در تثبیت جایگاه کشور در جهان نقشی مهم را ایفا کند. البته میزان مشارکت شهروندان در انواع انتخابات تحت تاثیر عوامل بسیاری چون شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، وعده ها، شعارهای نامزدها، چگونگی برگزاری مناظره ها و پیشینه نامزدها  قرار می گیرد. پس باید کوشید تا با برقراری فضایی مناسب عرصه را برای مشارکت حداکثری جامعه در انتخابات مهیا ساخت. پژوهشگر ایرنا با «جواد امام» دبیرکل حزب مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب و عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به گفت و گو پرداخته است که در ادامه می خوانیم:  

نهادهای حاکمیتی  با توجه به سخنان رهبری زمینه مشارکت مردم را فراهم کنند

جواد امام در خصوص مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ اظهار داشت: در انتخابات پیش رو مهم  آن است که مردم  در صحنه حضور داشته باشند و مشارکت حداکثری اتفاق بیافتد و در سرنوشتشان، خودشان آزادانه تصمیم بیگرند. آن چیزی که مقام معظم رهبری هم به آن اشاره کرده اندو فرمایش کاملاً درستی است که باید به آن عمل شود.

دبیرکل حزب مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب، در ادامه افزود: من فکر می کنم که باید نهادهای حاکمیتی به تبعیت از فرمایش های مقام معظم رهبری، پیام هایی به جامعه منعکس و منتقل کنند تا جامعه هم بپذیرد که نهادهای حاکمیتی در رفتار خود تجدیدنظر کرده اند و برای آنها حضور و مشارکت مردم بسیار مهم است زیرا رای مردم می تواند تاثیرگذار باشد. پس ما باید در عمل منتظر اقدامات نهادهای حاکمیتی به خصوص شورای نگهبان باشیم. چراکه نوع برخوردهای سلیقه ای می تواند بخش قابل توجه ای از سلایق و نمایندگی هایی که بخش زیادی از مردم را هدایت می کنند، در نظر نگیرد و عملاً عده زیادی از انتخابات خارج شوند. در این صورت  انتخاب هایی که مردم  خواهند داد  از میان انتخاب شده هایی است که قبلاً  انتخاب شده اند و همین می تواند مفهوم انتخابات را محل مناقشه می کند.

دلسوزان کشور تلاش کنند انتخاباتی حداکثری داشته باشیم

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در خصوص مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بیان داشت: مردم باید این اختیار داشته باشند و به آنها فرصت داده شود تا خودشان بتوانند آزادانه بر سرنوشت خود حاکم شوند و برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.  این اتفاق نیز  نیازمند یک رفتار عملی است و این پیام باید به جامعه منتقل شود. بنابراین  آنهایی که دلسوز کشور هستند و برای مردم جایگاهی قایل می‌شوند، تلاش کنند تا انتخاباتی پرشور و حداکثری داشته باشیم.

فرصت حضور همه احزاب و سلیقه‌ها در انتخابات فراهم شود

جواد امام در خصوص نقش احزاب و گروه ها در ایجاد مشارکت مردم برای انتخابات ۱۴۰۰ تصریح کرد: وظیفه احزاب و گروه‌ها این است که تلاش کنند و برنامه‌های خودشان را ارایه دهند، کاندیداهای مورد نظر خودشان را معرفی کنند. البته زمینه های حضور تمام کاندیداها باید در انتخابات فراهم شود زیرا بدون این زمینه ها احزاب عملاً کاری نمی توانند انجام دهند و هرچه هم که بخواهند تلاش کنند و کاندیداهای مورد نظرشان با دیدگاه های حزبیشان بخواهد در صحنه انتخابات حاضر شود، نمی توانند کاری انجام دهند.

دبیرکل حزب مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب تصریح کرد:  ضروری است که این اطمینان برای احزاب ایجاد شود که فرصت حضور کاندیداهای مورد نظرشان در انتخابات برای آنها داده می شود. از طرفی دیگر اگر کاندیداهای احزاب مختلف از صحنه انتخابات حذف شوند این اتفاق به دلسرد شدن و نا امید کردن مردم می انجامد و باعث فاصله بیشتر مردم و حکومت می‌شود. به همین دلیل هم می‌بایست احزاب و گروه ها بدانند که برای همه فرصت برابر وجود دارد و این امکان وجود دارد که نماینده آن فکر و سلیقه در معرض رای مردم قرار می گیرد.

تقابل قوا، شکاف میان مردم و حکومت را بیشتر می‌کند

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به شرایط فعلی کشور در حوزه اقتصادی و وضعیت معیشت مردم؛ چگونه می توان زمینه های مشارکت آنها در انتخابات را فراهم کرد، گفت: این پیام باید  به مردم منتقل شود که در شرایط کنونی همه در حال تلاش هستند تا مردم را از فشارهای اقتصادی که به آن مواجه شده اند، خارج کنند. البته در این میان نباید تقابل میان قوا ایجاد شود زیرا مردم متضرر می شوند. بنابراین انسجام و وحدت در داخل کشور بسیار مهم است و تا زمانی که این اتفاق در داخل کشور نیافتد و قوا با هم اتفاق نظر نداشته باشند، شکاف میان مردم و حکومت بیشتر می شود و دشمن خارجی هم از همین فرصت ها استفاده می کند و به داخل کشور نفوذ پیدا می کند تا بتواند ضربه ای به کشور بزند اما در صورتی که در داخل کشور وحدت، انسجام، همدلی و همراهی وجود داشته باشد، می توانیم موفق تر عمل کنیم.  

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ مقام معظم رهبری شورای نگهبان مشارکت انتخاباتی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مشارکت سیاسی پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ مقام معظم رهبری شورای نگهبان انتخابات ۱۴۰۰ مقام معظم رهبری شورای نگهبان مشارکت انتخاباتی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مشارکت سیاسی اخبار کنکور شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نهادهای حاکمیتی مقام معظم رهبری مشارکت حداکثری انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت مردم تلاش کنند داخل کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۲۸۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم است

فعال سیاسی اصولگرا بر مشارکت در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد و گفت: باید کار نیمه‌تمام را تمام کنیم و آرایش سیاسی مجلس را با انتخاب ۴۵ نماینده باقی‌مانده تکمیل کنیم تا مجلسی با پشتوانه مردمی قوی و در عین حال کارآمد داشته باشیم.

حسین کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره میزان مشارکت در دور دوم دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به تجربه مرحله دوم انتخابات‌های گذشته، به‌طور طبیعی با کاهش مشارکت روبه‌رو خواهیم بود، چرا که معمولاً در مرحله دوم انتخابات‌، انگیزه مردم برای حضور اندکی کمتر می‌شود.

وی با اشاره به حضور فهرست‌های انتخاباتی در این مرحله افزود: با توجه به وجود فهرست‌های انتخاباتی متعددی که می‌توانند تعداد رأی مناسبی داشته باشند و به این واسطه، رأی بیشتری را وارد انتخابات کنند، انتظار می‌رود حد معمولی از مشارکت را داشته باشیم.

فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: همواره گفته‌اند کار را کسی کرد که تمام کرد، بنابراین در انتخاب هم باید کار نیمه‌تمام را تمام کنیم و آرایش سیاسی مجلس را با انتخاب ۴۵ نماینده باقی‌مانده تکمیل کنیم تا مجلسی با پشتوانه مردمی قوی و در عین حال کارآمد داشته باشیم.

وی با اشاره به آرایش سیاسی نمایندگان منتخب فعلی که بیشتر از طیف اصولگرایان هستند، یادآور شد: اصولگرایان در اصول اختلاف ندارند و همه متعهد به آرمان‌های انقلاب و تبعیت از امام (ره) و رهبری هستند، اما خط مشی‌های سیاسی مختلفی دارند.

کنعانی‌مقدم با بیان اینکه سلایق مختلف سیاسی با مشی‌های مختلف به مجلس ورود کرده‌اند، خاطرنشان کرد: تا زمانی که احزاب بین مشی‌های سیاسی اختلاف نداشته باشند، همه‌چیز خوب است اما اگر اختلافات سیاسی منجر به نزاع‌های سیاسی شود و به‌تبع موجب کارشکنی، اختلاف و ناامیدی شود، باید جلوی آن را گرفت.

وی تاکید کرد: نباید عده‌ای پس از انتخاب شدن، از جناح سیاسی خود سوءاستفاده و ناامیدی را بین مردم تزریق کنند.

کد خبر 750579

دیگر خبرها

  • جذب حداکثری از اهداف مهم برگزاری جشنواره امامت و مهدویت است
  • آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم است
  • عملیات وعده صادق اهمیت مشارکت در انتخاباتِ دور دوم را تشدید کرد
  • مردم با مشارکت حداکثری نمایندگان را پرقدرت راهی مجلس کنند
  • توصیه مهم به مردم در خصوص دور دوم انتخابات
  • رویداد«ایده بازار» برای مشارکت مردم در اقتصاد برگزار شود
  • ببینید | فراخوان جدید رئیسی از مردم برای تکرار انتخابات باشکوه در میان‌دوره‌ای
  • دشمن به دنبال ایجاد ناامنی و موج سواری است/ ان‌شاءالله شاهد انتخابات میان دوره‌ای با شکوه باشیم
  • رئیس‌جمهور: دشمن به‌دنبال ایجاد ناامنی و موج‌سواری است / ان‌شاءالله شاهد انتخابات میان‌دوره‌ای با شکوه باشیم
  • ظرفیت‌های استان بوشهر برای مشارکت مردم در جهش تولید پای کار بیاید