Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، زندگی همه انسان های روی کره زمین در طی یک سال گذشته تحت تاثیر شیوع ویروس منحوس کرونا قرار گرفته، ویروسی که بر جنبه های مختلف زندگی بشر اثر گذاشته و تغییراتی را ایجاد کرده است.

همانند هر پدیده دیگری، شیوع ویروس کرونا در کنار معایب بزرگ و زیادش، محاسنی نیز به همراه داشته، بسیاری از کسب و کارهای مجازی و آنلاین در این مدت رونقی بیش از پیش گرفته و بسیاری از امور نیز به سمت فضای مجازی و بر بستر اینترنت سوق پیدا کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود بسیاری از کسب و کارها و بازارهای داخلی و خارجی دچار رکود شده و مجبور به تعدیل نیرو برای ادامه بقای خود شده اند.

متاسفانه در این میان، قشر مظلوم و ضعیف کارگر بیشترین آسیب و ضرر را از زمان همه‌گیری ویروس کرونا متحمل شده و در اکثر واحدهای تجاری، خدماتی و تولیدی بسیاری از آنها با درهای خروج مواجه شدند که البته با گذر زمان و کمک های صورت گرفته از سوی دولت و نظام، تعدادی از آنها بر سر کار خود برگشته اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس پیرامون آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات به بنگاه های آسیب دیده از کرونا اظهار داشت: به استناد تبصره ذیل ماده ۱۱ مصوبه جلسه ۱۶ ستاد ملی مدیریت کرونا و تصمیمات جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به تاریخ  ۲/۲/۹۹ و اصلاحات بعدی مبلغ ۹۳/۱۱۴۹ میلیارد تومان جهت پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های به شدت آسیب دیده از ویروس کرونا، از طریق ۱۹ بانک و موسسه عامل جهت استان فارس ابلاغ اعتبار شده است.

سهراب مختاری ادامه داد: در فاز نخست، تعداد ۵۰ هزار و ۱۸۴ کارگاه با اشتغال حداقل ۱۳۸ هزار  نفر نیروی انسانی  توسط ستاد ملی شناسایی و فهرست مربوطه ابلاغ شده است.

وی افزود: تاکنون تعداد ۴۲ هزار و ۳۷۰ درخواست به بانکها و موسسات عامل ارجاع شده که معادل ۸۵ درصد واحدهای مشمول است و از این میان مبلغ ۴۸۴ میلیارد تومان به تعداد ۲۹ هزار و ۷۹۱ کارگاه آسیب دیده با اشتغال ۴۹ هزار و ۴۲۴ نفر پرداخت شده است.

به گفته وی تاکنون معادل ۴۲ درصد اعتبار ابلاغ شده و پرداخت ۶۷ درصد از تسهیلات درخواست شده، انجام گرفته که استان فارس جایگاه چهارم کشور را در زمینه پرداخت و جایگاه سوم کشور را در زمینه تعداد کارگاه ثبت نامی به خود اختصاص داده است.

این مسئول با بیان اینکه تسهیلات کرونا توسط ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا جهت پرداخت تسهیلات منظم به واحدهای حوزه گردشگری ، فرهنگ و رسانه و  ورزش و جوانان تمدید شده، بیان کرد: در حوزه سلامت و بیماری کرونا به واسطه اقدامات خوب و پیشگیرانه که از ابتدا در کارگاه‌های تحت پوشش قانون کار به عمل آمده، کمترین آسیب متوجه این بخش شده است که در مجموع از ۵۲۲ هزار و ۶۶۵ نفر کارگر بیمه شده تاکنون ۴ هزار و ۴۷۰ نفر به این بیماری مبتلا که ۳ هزار و ۸۴۴ نفر آن بهبودی یافته اند و صرفا ۱۱ نفر که دارای بیماری زمینه ای بوده اند، متاسفانه فوت شده اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس در خصوص متقاضیان بیمه بیکاری ناشی از ویروس کرونا گفت: در حوزه بیمه بیکاری در مجموع ۲۷ هزار و ۳۱۴ کارگاه مشمول مقرری بیمه بیکاری ناشی از کرونا شناسایی شدند که از میان تعداد ۸۸ هزار و ۶۰۱ کارگر که تقاضای خود را ثبت کرده بودند، ۷۳ هزار و ۳۹۹ نفر آنان مشمول دریافت مقرری شده اند.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۸ هزار نفر در سامانه بیمه بیکاری مربوط به دوران کرونا ثبت نام کرده و بیش از ۷۳ هزار نفر آنها مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری شناخته شده بودند، اظهار داشت: در حال حاضر و با تمهیدات به عمل آمده، اغلب این افراد به کار و فعالیت قبلی خویش بازگشته اند، به نحوی که هم اکنون تعداد کل مقرری بگیران بیمه بیکاری نسبت به دی ماه سال گذشته کاهش پیدا کرده، در صورتی که این عمل در سایر استان هایی که مورد بازدید قرار گرفته اند، معکوس بوده است.

مختاری در زمینه سایر کمک های صورت گرفته در حوزه معیشت در سطح استان فارس متذکر شد: در مجموع به یک میلیون و ۴۳۶ هزار نفر یارانه، به تعداد یک میلیون و ۴۸ هزار نفر معیشت و به ۹۹۱ هزار و ۸۷۵ نفر تسهیلات خانوار پرداخت شده است همچنین در راستای مقابله با پیامدهای ویروس کرونا نیز تاکنون به ۹۰ هزار خانوار کمک معیشتی بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان پرداخت شده است.

وی در مقایسه آمار بیکار شدگان پیش و پس از شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: علی‌رغم بروز بیماری کرونا و تعطیل یا نیمه تعطیل شدن  طیف وسیعی از کارگاه‌ها و افزایش تعداد بیکار شدگان در اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری، در حال حاضر  میزان بیمه شدگان استان نسبت به قبل از وقوع کرونا،  یک درصد افزایش پیدا کرده است.

پرداخت ماهانه ۴۶ میلیارد تومان حق بیمه بیکاری

معاون تعهدات سازمان تامین اجتماعی استان فارس در گفت وگو با خبرنگار فارس پیرامون بیمه بیکاری ناشی از ویروس کرونا اظهار داشت: پس از شیوع ویروس کرونا در سال گذشته تاکنون دو مرحله پرداختی بیمه بیکاری داشته ایم.

وی ادامه داد: کل متقاضیان دریافت بیمه بیکاری در سطح استان فارس ۸۷ هزار نفر بودند که از میان آنها تعداد ۷۲ هزار نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری شدند.

بابک رحیمی با ذکر اینکه از خرداد ماه غالب افراد بیکار شده مجدد بر سرکار خود بازگشته اند، بیان کرد: در حال حاضر ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر نفر در استان فارس بیمه بیکاری دریافت می کنند که در مجموع رقمی معادل ۴۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به آنها پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه حداقل پرداختی به افراد مشمول بیمه بیکاری معادل حقوق اداره کار می باشد، اذعان داشت: همانند اوایل شیوع ویروس کرونا با تعطیلی و رکود واحدهای صنعتی، خدماتی و تولیدی مواجه نیستیم اما متاسفانه همچنان مشاغلی نظیر هتل ها و مهمانسرا و حوزه گردشگری از این پدیده متاثر هستند.

کارگران فصلی و روزمزد صورت خود را با سیلی سرخ می‌کنند

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن های صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی و فصلی استان فارس در گفت وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: بیمه بیکاری متاسفانه در قانون به کارگران ساختمانی تعلق نمی گیرد و قشر عظیمی از کارگران فصلی و روزمزد در طی یک سال گذشته زندگی بسیار سختی را داشته اند.

سیدمحمد فرشیدیان در خصوص کمک‌های صورت گرفته به کارگران فصلی و روزمزد اظهار کرد: کمیته امداد امام خمینی، سپاه فجر، بسیج کارگری و چند تن از خیرین کمک هایی را در قالب بسته های معیشتی به کارگران روزمزد و فصلی داشته اند که حجم کمک ها با تعداد کارگران بسیار متفاوت است.

وی بیان کرد: کارگران ساده و فصلی با کمبود کار مواجه هستند و از زمان شیوع کرونا بسیاری از آنها طی چندین روز متوالی هیچ کاری پیدا نمی کنند.

فرشیدیان ادامه داد: کارگران تخصصی مثل کاشی کار، گچ کار و سفیدکار وضعیت بهتری داشته و کم و بیش حدود ۸۰ درصد آنها مشغول به کار بوده اند.

به گفته رئیس هیئت مدیره کانون انجمن های صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی و فصلی فارس در این استان حدود ۲۵۰ هزار کارگر ساختمانی و فصلی داریم و این عدد در شهر شیراز حدود ۱۵۰ هزار نفر می باشد که در شیراز ۷۰ درصد کارگران غیربومی هستند.

 به گزارش فارس، طبق گفته امام راحل حیات یک ملت مرهون کار و کارگر است. پس می طلبد در این ایام سخت بیش از پیش به فکر قشر مظلوم کارگر بوده و دولت در وهله اول با احیای واحدهای راکد و نیمه راکد سبب بازگشت به کار آن بخشی از کارگران که هنوز بیکار هستند، گردیده و در وهله دوم با افزایش حقوق آنها زمینه رفاه و زندگی بهتر را برای این قشر زحمتکش و خانواده آنها فراهم نماید.

همچنین شایسته است که دولت مبلغی دیگر را نیز برای کمک به این بخش از جامعه درنظر گرفته و به آنها در چند مرحله بپردازد تا با خیال آسوده تری از این برهه نیز گذر کنیم.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: کارگران بیمه مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس شیوع ویروس کرونا بیمه بیکاری استان فارس سال گذشته هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۳۰۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: شاخص‌های حوزه اشتغال نشان می‌دهد که در استان اتفاق خوبی رقم خورده و نرخ بیکاری استان قزوین به ۴.۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، عین‌الله کشاورز ترک امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در جشنواره امتنان از کارگران و جامعه کار و تولید اظهار کرد: شاخص‌های حوزه اشتغال نشان می‌دهد که در استان اتفاق خوبی رقم خورده و نرخ بیکاری استان قزوین به ۴.۷ درصد کاهش پیدا کرده که با شاخص‌های کار و تولید بر اساس میزان جمعیت هماهنگ است.

وی افزود: کارگران در حوزه کار و تولید رکن اصلی هستند و رسالت داریم با همه توان از این فعالان عرصه اقتصاد و تولید تجلیل کنیم، در ضمن باید فضای مناسب‌تری را در حوزه کار و کارگر فراهم کنیم تا فعالان این عرصه با آرامش و فراغ خاطر بیشتری چرخ‌های تولید را به حرکت درآورند.

رئیس شورای هماهنگی دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت کار در استان قزوین احداث مسکن کارگری را از اولویت‌های نهاد متبوعش دانست و گفت: درصددیم با اجرای مسکن کارگری در مسیر حل این مشکل گام برداریم که خوشبختانه قزوین رتبه خوبی در این عرصه کسب کرده است.

کشاورز ترک از کسب رتبه برتر اشتغال و امنیت اشتغال در فضای کسب‌وکار توسط استان قزوین خبر داد و افزود: همچنین استان قزوین در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ رتبه اول کشور را به‌دست آورده است.

وی با تأکید بر لزوم تقویت انجمن‌های ورزش کارگری و ایجاد بسترهای مبتنی برای فعالیت تعاونی‌ها ادامه داد: کارگران رکن اصلی تولید و اشتغال به شمار می‌آیند و باید به فرهنگ و ارزش کار در حوزه‌های رسانه‌ای و دانشگاهی پرداخته شود.

به گزارش ایمنا، در این جشنواره از میان ۵۰۰ طرح ارائه شده تعداد ۵ نفر از کارگران نمونه در سطح ملی، تعداد ۸ نفر کارگر نمونه استانی، ۵۹ نفر کارگر ورزشکار مدال‌آور طلا، نقره و برنز کشوری، ۵ نفر بانوی کارگر سرپرست خانوار و دارای بیش از ۳ فرزند، ۵ فعال قرآنی و فرهنگی دارای رتبه‌های اول کشوری، ۵ خانواده شهید جامعه کارگری، یک نفر نخبه هنرآموز در سطح استان قزوین راه یافته به المپیاد جهانی تجلیل شد. همچنین به ۵۰. نفر از کارگران خط تولید با هماهنگی آستان قدس رضوی درطرح «خداقوت کارگر» هدیه متبرک آستان قدس تقدیم شد.

کد خبر 748896

دیگر خبرها

  • استان مرکزی دارای بیکاری پنهان است
  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت
  • مازندران پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور را دارد
  • تلاش و جدیت برای کاهش نرخ بیکاری
  • رشد ۳ درصدی کاهش نرخ بیکاری در گیلان
  • رشد ۳ درصدی نرخ بیکاری در گیلان
  • اختصاص شعبه ویژه حل اختلاف کارگران و کارفرمایان در گلستان
  •  نشست مشترک مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان برگزار شد
  • کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری گیلان
  • بیکاری در کشور تک رقمی شد