Web Analytics Made Easy - Statcounter

صدور برخی مجوزها برای ترخیص کالاهای اساسی و ضروری که به نوعی خط قرمز محسوب می‌شود، نباید با واردات کالاهای گروه چهار که عمدتا اقلام مصرفی و غیر ضروری هستند خلط شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سال 99 با همه فراز و نشیبهای خود رو به پایان است، سالی سخت که با فشارهای مختلف اقتصادی و شیوع کرونا همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای سال به علت ناهماهنگی میان برخی دستگاههای دولتی چالش غیر منتظره رسوب کالاهای اساسی و ضروری مردم مشکلاتی را در بازارها رقم زد. در این بین بعد از احصا مشکل بسیاری از نهادها از جمله دستگاه محترم قضا به درستی به موضوع ورود کردند تا هرچه سریع از رسوب اقلام ضروری مردم و کارخانجات در گمرکات و بنادر کشور جلوگیری شود که خوشبختانه این موضوع با هماهنگیهای مجلس و دولت آثار مثبتی به همراه داشت.

نکته جالب توجه اینکه اخیرا خبر رسیده است که برخی از کالاهای غیر ضروری که اصطلاحا از آنها به عنوان کالاهای گروه چهار یاد می‌شود در آستانه ترخیص از گمرکات کشور قرار دارند. واردات و ترخیص کالاهای گروه چهار با صلاح‌دید دولت و بانک مرکزی از سال 97 ممنوع شد تا از فشارهای ارزی و ... بر اقتصاد ایران کاسته شود. بر این اساس باید توجه داشت که موضوع ترخیص کالاهای ممنوعه گروه چهار به هیچ عنوان نباید با بحث ترخیص فوری کالاهای اساسی و نهاده های دامی که به صورت مستقیم با معیشت مردم در ارتباط است خلط شود. در واقع صدور برخی مجوزها برای ترخیص کالاهای اساسی و ضروری که به نوعی خط قرمز محسوب می‌شود نباید با کالاهای گروه چهار که عمدتا اقلام مصرفی و غیر ضروری هستند خلط شود.

تعدادی از کارشناسان معتقدند، برخی تجار با وجود آگاهی از ممنوعیت واردات کالاهای غیرضرور، لوکس و یا مشابه تولید داخل اقدام به انبار این کالاها در گمرکات و مناطق آزاد می‌کنند تا بعد از مدتی با فشار به دولت و ایجاد کمبودهای مصنوعی کالا در بازار اقدام به واردات کالا نمایند و در شرایط مشکلات ارزی لطمات سودجویانه ای را به تولید و منابع ارزی کشور وارد کنند.

بر این اساس،  بهتر نیست به جای نگرانی از خراب شدن کالاها یا فشار برخی به دولت، از تخلیه و انبار کالاهایی که ثبت سفارش نشده و مجوزهای لازم را نگرفته جلوگیری شود؟

پشت پرده صدور مجوز ترخیص برخی کالاهای گروه 4 چیست؟

بر همین مبنا هفته گذشته از مسئولان متولی به خصوص در وزارت صنعت، درخواست شد تا استنادات لازم در خصوص علت صدور برخی مجوزها برای ترخیص کالاهای گروه چهار اعلام شود.به عبارت دیگر  اگر این کالاها قبلا نیز امکان و مجوز ترخیص داشتند چرا چنین اقدامی صورت نگرفته است.

به هر ترتیب فعلا هیچ گونه موضع گیری در این مورد دیده نشده و این رویکرد با سیاستهای کلان خود دولت از جمله بحث شفافیت و همچنین ممنوعیت واردات کالاهای غیر ضرور در تناقض است. به راستی سوالی که در اینجا وجود دارد این است که برای مسائل تا این حد واضح نیز باید پیگیریها در سطوح بالا انجام شود؟ به هر حال در ماههای پایانی دولت نباید به گونه اقدام شود که مدتی بعد شاهد بروز برخی تناقضات درحوز تجارت خارجی کشور باشیم.

حدود یک سال قبل وزیر سابق صمت  با بیان اینکه 90 درصد کالاهای وارداتی به کالاهای اساسی، مواد اولیه و نهاده‌های دامی اختصاص دارد، گفته بود: حجم کالاهای ممنوعه گروه چهار رقم پایینی است و تمهیداتی اندیشیده شده که تا جایی که امکان دارد، این کالاها از مبادی حرکت نکنند.   واردات کالاهای گروه چهار ممنوع است و واردکنندگان این کالاها باید بدانند که ما با ترخیص آنها موافقت نمی‌کنیم و حتی در این مورد برخورد قانونی نیز خواهد شد. 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: گمرک گمرک کالاهای گروه چهار کالاهای اساسی واردات کالاهای ترخیص کالاهای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۳۵۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تئاتر بچه‌های مسجد باید در چهار گوشه ایران شکل بگیرد/ حضور ۱۴ گروه نمایشی در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد

نشست خبری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنر‌های نمایشی و سید مصطفی موتورچی دبیر پانزدهمین دوره جشنواره در حوزه هنری برگزار شد.

کوروش زارعی در ابتدای نشست عنوان کرد: شعار این دوره جشنواره پانزدهم «خانه هنرم مسجدم» است. سه سال جشنواره برای ایجاد زیرساخت‌ها و چشم انداز‌های درست تعطیل شد، اما بعدش دومرتبه به اجرا رسید. پس از در تولید بچه‌های مسجد در استان‌ها تحت عنوان تئاتر محرابیان، حال احساس میکنیم به رشد مناسب رسیدند.

وی در ادامه افزود: تئاتری‌ها حال به زایایی رسیده و می‌توانند وارد عرصه‌های جدی شوند. پس از کارگاه سال قبل مشهد، قرار است خروجی‌ها امسال به اجرا رسیده و در رویداد‌های تئاتر کشور حضور یابند. تئاتری‌های اجرایی امسال خروجی هشتصد گروه نمایشی ما هستند و ما تلاش داریم کار‌ها را به روستا‌ها هم برسانیم. تئاتر بچه‌های مسجد باید در چهار گوشه ایران شکل بگیرد تا ما بتوانیم استعداد‌ها حتی در مرز‌های ایران را کشف و هدایت کنیم.

مصطفی موتورچی دبیر جشنواره نیز در صحبت‌هایی با اشاره به عدم انتشار فراخوان برای این دوره گفت: از بین کار‌های رسیده چهارده اثر نهایی شده و به اجرا در خواهد آمد. در کنار کار تولید اثر، سلسله کارگاه هم داشتیم که نزدیک به هشتصد مربی و گروه بودند و اینها نمایشنامه‌هایی آماده و در مساجد اجرا کردند و بااین هدف سه دوره جشنواره نمایشنامه نویسی گلدسته‌ها را داشتیم که برگزیده‌های آنها به این جشنواره رسید. همچنین داوران اعظم بروجردی، الهام چرخنده و وفا طرفه هستند.

زارعی همچنین درباره اهمیت گروه محوری در جشنواره افزود: جوایز هم گروه محوری از اول تا سوم اعطا می‌شود. یکی از جوایز ویژه ما جایزه ویژه فرج الله سلحشور به نام این عزیز تئاتری مسجدی خواهد بود است.

زارعی رباره جایزه سلحشور گفت: این جایزه به گروه برتر تقدیم خواهد شد یک گروه کاملا مسجدی که در آموزش‌ها حضور داشتند و مسائل اخلاقی را هم رعایت کرده و به معنای واقعی یک گروه هستند. همچنین امسال چهارمین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی گلدسته‌ها را خواهیم داشت.

وی درباره تک جنسیتی بودن اجرا‌ها بیان کرد: بخاطر این مسائل کار‌هایی تولید شد و داوران خانم هستند که راحت کار‌ها اجرا شود و اینبار ما ساختار شکنی کرده و از سه خانم با تحصیلات و تجربه برای داوری استفاده کردیم. 

کوروش زارعی در ادامه گفت: افتتاحیه در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق خواهیم داشت و اجرا‌ها هم در امامزاده عبدالله خواهد بود، هرگروه بعد اجرای داوری سه اجرا در مساجد بافق و یزد خواهند داشت، مساجد یزد و امامزاده‌ها شاهد اجرا‌ها خواهند بود. 

موتورچی افزود: در طول جشنواره برای بچه‌های انجمن نمایش بافق دو کارگاه طراحی کردیم و انجا کارگاه نمایشنامه نویسی و دوره کارگردانی برگزار می‌کنیم.

وی درباره جوایز این جشنواره گفت: ما پنج جایزه گروه خواهیم داشت. بازیگری خانم و آقا هفت نفر تقدیر بدون رتبه خواهند بود. دو بزرگداشت و جایزه سلحشور نیز خواهیم داشت. سیصد میلیون جایزه خواهیم داشت و بیشترین جایزه هم فرج الله سلحشور بیست میلیون و پنج گروه برگزیده هر کدام ده میلیون خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • تئاتر بچه‌های مسجد باید در چهار گوشه ایران شکل بگیرد/ حضور ۱۴ گروه نمایشی در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • آذربایجان‌غربی در شناسایی بازماندگان از تحصیل موفق عمل کرده است
  • عکس معنادار آذری جهرمی درباره دولت رئیسی
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • کنایه سنگین و معنادار آذری جهرمی به مقدار چاپ پول در دولت رئیسی + عکس
  • سکوت دبیر و ادامه جولان چاقوکش‌ها در کشتی
  • انتقاد از سکوت مدعیان حقوق بشر از کشتار زنان و کودکان در غزه
  •  دولت بایدن و عربستان در آستانه یک توافق امنیتی
  • محدودیت سختگیرانه در ترخیص کالاهای ملوانی خسارت به بار می آورد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ |برنت ۸۳ دلار و ۸۵ سنت شد