Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی خاکی صدیق روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا درباره تعطیلی آموزش های الکترونیکی دانشگاه ها در ایام نوروز ۱۴۰۰ توضیحاتی ارایه کرد و اظهار داشت: وزارت علوم امیدوار است آموزش های حضوری دانشگاه ها هر چه زودتر شروع شود، این موضوع آرزوی قلبی همه است چرا که آموزش الکترونیکی باید کمکِ آموزش حضوری باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بر اساس شرایطی که پیش بینی می شود، تا پایان سال جاری آموزش به صورت حضوری نداریم. طبق مجوز اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا به وزارت علوم، کلاس های عملی و آزمایشگاه ها در شهرهای آبی و زرد به صورت حضوری برگزار می شود؛ تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا این بود که کلاس ها باید برای دانشجویان بومی برگزار شود و دانشجویان غیربومی هم اگر بخواهند برای شرکت در کلاس به دانشگاه بیایند باید در اتاق های تک نفره خوابگاه ها اسکان یابند.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به مشکل اصلی بازگشایی آموزش های حضوری، گفت: مشکل اصلی برای بازگشایی آموزش حضوری این است که دانشجویان از تمام نقاط کشور به یک دانشگاه می آیند و باید در خوابگاه متمرکز شده و بعد به شهرهای خود بازگردند. بنابراین، شیوع بیماری می تواند توسط این نقل و انتقالات افزایش یابد که در این زمینه ستاد ملی مقابله با کرونا در بازگشایی کلاس ها احتیاط کامل می کند.

خاکی صدیق به مجازی بودن سومین ترم اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس این شواهد، در شروع ترم جاری، شیوه آموزش ها مجازی است و نحوه ادامه کلاس ها بعد از تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ بستگی به شرایط، رعایت پروتکل ها توسط مردم و کنترل بیماری دارد؛ با این حال، دانشگاه های ما آماده هستند و از این جهت مشکلی نیست اما باید مجوز داده شود.

وی با بیان اینکه کلاس های مجازی دانشگاه ها در ایام نوروز ۱۴۰۰ تعطیل است، تاکید کرد: دانشگاه ها، دانشجویان و اعضای هیأت علمی در زمینه آموزش های الکترونیکی روی ریل قرار گرفته اند و مشکل زیرساخت و آشنا نبودن استادان با نرم افزارها وجود ندارد. در نتیجه کلاس ها در حال برگزاری است و نیازی به برگزاری کلاس های مجازی در عید احساس نمی شود چون ترم فعلی مانند ترم های عادی در حال برگزاری است.

به گفته این مسوول وزارت علوم، کلاس ها از نیمه دوم فروردین آغار می شود.

وی ابراز امیدواری کرد که بعد از تعطیلات بسیاری از کلاس ها با توجه به شرایط حضوری برگزار شود.

برگزاری صدها هزار دوره آموزشی برای استادان

معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه این گفت و گو با بیان اینکه در نوروز ۹۹ اعضای هیأت علمی و کارشناسان دانشگاه ها درگیر تولید محتوا بودند، افزود: اواخر فروردین ماه ۹۹ آموزش مجازی در دانشگاه ها نهادینه شده بود اما در برخی مناطق هم دانشگاه هایی هنوز آموزش الکترونیکی را شروع نکرده بودند یا ضعیف عمل می کردند چون بر این باور بودند که بیماری ادامه نمی یابد یا شرایط ساده تر خواهد  شد.

به گفته خاکی صدیق، شرایط به سمت عادی شدن می رفت اما با پیک های بعدی کرونا، مجوز حضور دانشجویان در دانشگاه صادر نشد. در طول چند ماه ابتدایی، ۱۰۰ هزار دوره آموزشی برای اعضای هیأت علمی برگزار شد که مستندات آن موجود است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر تاکید کرد: دانشگاهیان با جهادی که انجام دادند، اجازه تعطیلی آموزش در کشور ندادند. آموزش مجازی چالش هایی داشت و دارد چرا که دانشگاه های کشور از نظر زیرساخت، تجربیات و اعضای هیأت علمی همتراز نیستند.

معاون آموزشی وزیر علوم، ادامه داد: در برخی از دانشگاه ها آسیب ها و مشکلاتی داشته ایم. وزارت علوم به عنوان سیاستگذار کلان در دانشگاه ها در طول ۲ ترم گذشته نظرسنجی های متعددی برای بررسی روند امور انجام داد. در این زمینه نزدیک به ۵۸۰ نظرسنجی در سطح کشور از استادان و دانشجویان صورت گرفت تا با دریافت بازخوردها، اصلاحاتی صورت بگیرد.

وی اظهار داشت: بنابراین در فروردین ماه امسال، نخستین دستورالعمل مربوط به امتحانات پایان ترم از سوی وزارت علوم به دانشگاه ها با موضوع مجازی شدن ترم تحصیلی ابلاغ شد.

به گزارش ایرنا، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور از سوم اسفندماه سال ۹۹ همزمان با اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور، با آموزش های حضوری خداحافظی کردند و با چالش های فراوان قدم در راه آموزش های الکترونیکی گذارند. به دلیل ناآشنا بودن بیشتر دانشگاه ها و دانشجویان با آموزش های مجازی، کلاس های الکترونیکی در ایام نوروز ۹۹ برگزار شد.

برچسب‌ها علی خاکی صدیق ویروس کرونا دانشگاه آموزش الکترونیکی پروندهٔ خبری آموزش مجازی ؛ تجربه ای نو در سایه کرونا کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علی خاکی صدیق ویروس کرونا دانشگاه علی خاکی صدیق ویروس کرونا دانشگاه آموزش الکترونیکی اخبار کنکور آموزش های الکترونیکی اعضای هیأت علمی دانشگاه ها وزارت علوم نوروز ۱۴۰۰ خاکی صدیق آموزش ها کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۲۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!

«چهلم نوروز» مصادف با دهم اردیبهشت‌ماه از جمله آیین‌های وابسته به نوروز است. آیینی که در روزگار فعلی احتمالا نام آن به گوش کمتر کسی خورده است اما هنوز هم می‌توان ردپایی از آن را در نقاط مرکزی ایران و شهرهایی مانند شیراز و کرمان دید.

به گزارش ایسنا، در ایرانِ باستان تحویل بهار مانند روزگار فعلی تنها با رسومِ پیش از این اتفاق شناخته نمی‌شد. نوروز یکی از مهم‌ترین آیین‌ها قلمداد می‌شد که ایرانیان برای پیش و پس از آن خود را آماده می‌کردند و کارها و مناسک خاصی انجام می‌دادند. بنابراین رسوم نوروزی مانند امروز تنها به جشن‌هایی مانند چهارشنبه‌سوری، خانه‌تکانی، سبز کردن دانه‌ها، نوروزخوانی، جشن گلدان، تکم‌گردانی و... محدود نبود و تا مدتی بعد از نوروز هم ادامه داشت.

به همین علت است که برخی نوروز را نه یک روز و نه سیزده روز می‌دانند؛ به اعتقاد آنها نوروز یک بازه زمانی است. در این زمینه شبان میرشکرایی - مدیر اجرایی پرونده جهانی نوروز در یونسکو پیش از این به ایسنا، گفته بود: «از وقتی که این تحول طبیعی اتفاق می‌افتد، در نقاط گرمسیرتر به میانه زمستان می‌رسد و در نقاط سردسیر به میانه بهار. اشعاری هم داریم به این شرح که «اینک بیامده است به پنجاه روز پیش/جشن سده طلایه جشن نوروز روشنی»، یعنی جشن سده را طلایه‌دار نوروز و نوبهار دانسته‌اند. از آن طرف در حوزه فرهنگی شمال غرب ایران در منطقه آذربایجان تفسیری است که تا وقتی توت از درخت نیفتاده، نوروز است و زمان آن تا اواخر اردیبهشت‌ماه است؛ یعنی یک بازه سه‌ماهه برای نوروز داریم. هرکسی در این بازه سه‌ماهه به سبک و سیاق، رنگ و آیین خودش نوروز را پاس می‌دارد و نمی‌توانیم او را محدود به یک بازه زمانی کنیم.»

بر این اساس آداب و آیین‌های مربوط به نوروز (بر اساس تعریف امروزی از این مناسبتِ ۱۳ روزه) در سه گروه پیشانوروزی، هنگام نوروز و پسانوروزی طبقه‌بندی می‌شود؛ موضوعی که بنابر آنچه گفته شد احتمالا در گذشته‌های دور اینگونه نبوده است.

بخت‌گشایی با توسل به ماهی دندان‌طلا!

برای چله نوروز در شیراز دو جشن آب و گل‌های محمدی و جشن بخت‌گشایی برگزار می‌شد. جشن آب و گل‌های محمدی که تا دوره قاجار تداوم داشت در باغ دلگشا به مدت یک هفته برگزار می‌شد.

جشن بخت‌گشایی نیز در آرامگاه سعدی برپا می‌شد و آداب خاص خود را داشت. طبق این رسم، دخترانی که می‌خواستند بختشان باز شود و یا آرزو داشتند بچه‌دار شوند، باید تورهایی به رنگ سبز روی سر خود می‌انداختند و روی آن نُقل می‌گذاشتند و به شکلی که نقل از روی سرشان نیفتد از پله‌ها پایین می‌رفتند و مقابل حوضِ آرامگاه سرشان را خم می‌کردند تا نقل درون دهان ماهی دندان طلا بیفتد!

در این باور فرقی نمی‌کرد که اصلا ماهی دندان‌طلا وجود دارد یا نه و یا حتی اگر نمونه‌ای نادر از آن پیدا شود، هدف‌گیری فرد باید چقدر دقیق باشد که نقل دقیقا در دهان ماهی بیفتد. احتمالا تنها موضوع مهم این بود که اجرای این رسم خیال دختران را راحت می‌کرد که آرزویشان برآورده می‌شود.

شیرازی‌ها در کنار اجرای این مناسک یا نوعی آش به نام «دیگ جوش» می‌پختند و یا مشغول خوردن آش سبزی و کاهو می‌شدند.

جشنی برای درخواست سلامتی 

چهلم نوروز در کرمان آداب و آیین‌های خاص خود را دارد که همچنان هم برخی به اجرای آن پایبند هستند. این آیین‌ها در سال ۱۳۸۸ با عنوان «چهلم بهار» در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده است. کرمانی‌ها «آیین تندرستان» یا «تندرستون» را اصلی‌ترین بخش جشن چهلم بهار می‌دانند که هدف آن درخواست سلامتی و تندرستی است و هنوز به شکل جدی در این منطقه از کرمان برگزار می‌شود.

این جشن در یکی از مهم‌ترین مناطق کرمان به نام «شیوشگان» به معنای محل شیون و زاری برگزار می‌شود. دعا برای گشایش بخت، بریدن چادر عروس در این روز، آب چهل ریختن برای زنان حامله یا زائو، پختن و خوردن آش اوماج و نواختن موسیقی از جمله آیین‌های این جشن است.

جشن تندرستان در کرمان  جشن تندرستان در کرمان

در کوه شاه‌خیرالله منطقه پاریز کرمان نیز زیارتگاهی وجود دارد که در این روز مردم آنجا کنار یکدیگر جمع می‌شوند. عشایر در این روز با ظرف‌های شیر که از شب قبل دوشیده‌اند در دامنه کوه مستقر می‌شوند و با آن آش شیر می‌پزند تا در میان مردم تقسیم کنند.

سایر افراد هم زیرانداز می‌اندازند، چای درست می‌کنند و شیرینی‌هایی که از دوران دید و بازدیدهای نوروز باقی مانده را به یکدیگر تعارف می‌کنند. پس از آن هرکس که خواسته‌ای دارد راهی زیارتگاه می‌شود.

با این حال این روزها جشن «چهلم نوروز» مانند گذشته رونق ندارد و تنها در مناطقی محدود، افراد خود را پایبند به اجرای آن می‌دانند، موضوعی که باعث می‌شود این فرهنگ کهن بیش از پیش به دست فراموشی سپرده شود و احتمالا تا چند سال آینده تنها فقط نامی از آن در فهرست میراث ناملموس ملی باقی بماند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • معلم فداکاری که تصویرش در شبکه های مجازی منتشر شد | دوست ندارم بچه‌ها یک لحظه هم به مهاجرت فکر کنند!
  • تجربه آموزش‌های ترکیبی در مسیر پیشرفت و هوشمندسازی را ادامه می‌دهیم
  • معلمی؛ همیشگی ترین عشق است
  • از معلم‌بلاگری تا عجیب‌ترین هدیه‌ برای روز معلم!
  • جذب سه هزار معلم جدید در هرمزگان
  • آموزش علوم پزشکی از کلاس درس تا عرصه
  • پنجشنبه را تعطیل کنید که از نظر فرهنگی و تمدنی مهم است | برای فعالیت اقتصادی هم فضای مجازی و دورکاری هست!
  • خطر فرونشست در ۱۵۰ مدرسه اصفهان/ ۴۲ مدرسه تعطیل شد
  • مرحله مصاحبه داوطلبان مجاز آزمون دکتری ۱۴۰۳ حضوری برگزار می‌شود
  • امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!