از سنگفرش خیابان تا بازار بازیهای دیجیتال
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۴۴۷۴۴
ماجرا از این قرار است که در یکی از روزهای سال ۹۴ وقتی ملکاحمدی برای ملاقات با یکی از دوستانش چند دقیقهای منتظر مانده بود، شاید فکرش را هم نمیکرد که این انتظار به شیرینترین انتظار عمرش بدل شود! وقتی سرش پایین بود و داشت به زیر پایش نگاه میکرد، ناگهان الگوهای بهکار رفته در سنگفرش خیابان، درست مانند عنوان کتاب محبوبش، ایده ساخت یک بازی را در ذهنش بهوجود آوردند.
بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فرید ملکاحمدی بعد از حدود ۱۸ سال فعالیت در حوزه صنعت، مدتی است تصمیم گرفته است در زمینه دلخواه خودش که همان خلاقیت و نوآوری است مشغول باشد. او تاکنون چهار ابزار صنعتی جدید را طراحی کرده است و همچنین اخیرا موفق به طراحی و ساخت دستگاه برش مخصوص مواد غیرفلزی شده است. این طرحها جوایز داخلی و بینالمللی زیادی برای او به ارمغان آوردهاند و اکنون نیز طرحهایی در دست اقدام دارد که برای بعضی از آنها نمونههای اولیهای هم تولید کرده است. او تا به حال دو ثبت اختراع رسمی در کشور داشته که آنها را هم در جشنوارههای متعدد داخلی و خارجی ارائه کرده و جوایز زیادی برده است. از آنجا که خلاقیت همیشه در صدر موضوعات مهم در زندگی ملکاحمدی بوده، حدود هشت سال است که مربی خلاقیت است و برای شرکتها و سازمانهای بزرگی مانند ذوبآهن اصفهان، آموزشوپرورش، استانداری، ادارات، سازمانها و اتاقهای بازرگانی اصفهان و چند شهر دیگر، مدرس خلاقیت بوده است. مشخصات، ویژگیها و نحوه بازی ملکاحمدی درباره روند ساخت «پازل خلاقیت» به جامجم میگوید: «بعد از شکل گرفتن ایده این بازی در سال ۹۴، زمان زیادی را صرف تحقیق درباره الگوها و همچنین توسعه طرح بازی کردم. در این فاصله نسخههای فیزیکی اولیهای را میساختم و خودم با آنها بازی میکردم تا بتوانم مشکلات طرحم را پیدا و آن را بهینهسازی کنم. سرانجام با زحمت زیاد موفق شدم نمونهای از بازی را برای شورای نظارت بر اسباببازی ارسال کنم و خوشبختانه علاوه بر اخذ مجوز، با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شدم که انگیزه مرا برای ادامه مسیر بیشتر کرد.» وی در خصوص مزایای این بازی میگوید: «همانطور که میدانیم مغز ما از دو نیمکره تشکیل شده که نیمکره راست آن مختص احساسات، خلاقیت و تصورکردن است و نیمکره چپ به منطق و محاسبات اختصاص دارد. در اکثر بازیهای «رومیزی» که «پازل خلاقیت» هم در این دسته قرار دارد، در حین بازی معمولا یکی از نیمکرههای مغز فعال میشود؛ اما «پازل خلاقیت» میتواند بهصورت همزمان هر دو نیمکره مغز را درگیر کند که این ویژگی منجر به نرمش ذهن و تقویت آن در همه ابعاد میشود. مزیت دیگری که این بازی دارد این است که گستردگی بی حد و حساب الگوها باعث میشود ابتکار و خلاقیت در بازی حرف اول را بزند و از طرف دیگر انعطاف آن بهقدری زیاد باشد که همه افراد بالای شش سال بتوانند با آن بازی کرده و لذت ببرند.» سازنده «پازل خلاقیت» درباره سازوکار این بازی میگوید: «در طرح نهایی صفحات مشبک (مانند بازیهای شطرنج و اتللو) با تعداد خانههای ۴×۴ یا ۶×۶ یا ۸×۸ همراه با تعدادی مهره را برای بازیکردن در نظر گرفتم. در طول بازی، چهار مهره در اثر چرخشهایی که بهصورت چپگرد یا راستگرد انجام میدهند، الگوهای متقارنی را بهوجود میآورند؛ اما مشکلی که در نسخه فیزیکی بازی نمود پیدا کرد، این بود که از طرفی تعداد الگوها نامحدود است و از طرف دیگر نمیتوان تعداد زیادی الگو را در بستهبندی بازی جای داد! برای حل این مشکل سراغ طراحی و ساخت مدل دیجیتالی از بازی رفتم و بعد از پیدا کردن و کمکگرفتن از یک تیم برنامهنویس حرفهای از دانشگاه صنعتی اصفهان، روند ساخت اپلیکیشن «پازل خلاقیت» تقریبا یکسال طول کشید تا اینکه سرانجام حدود دو ماه پیش موفق شدم نسخه نهایی را در بازار بازیهای دیجیتال عرضه کنم.» او میافزاید: «از دید علوم شناختی، «پازل خلاقیت» جزو بازیهایی است که باعث بالاتررفتن میزان هماهنگی چشم و دست میشود و در کاهش خطر ابتلا به فراموشی و آلزایمر هم بسیار موثر است. این بازی را میتوان در تقابل با هوشمصنوعی انجام داد یا بهصورت آنلاین با هر شرکتکنندهای در جهان که آماده بازیکردن باشد میتوان مسابقه داد. این ویژگی باعث میشود کاربر بتواند ذهن خودش را به چالش بکشد و در خلال تفریح و لذتبردن از انجام بازی، همزمان ذهنش را هم پرورش دهد. البته امیدوارم در آیندهای نزدیک بتوانیم لیگ «پازل خلاقیت» را هم در سطح استانی یا کشوری و بین المللی برگزار کنیم و با درنظرگرفتن جوایزی ارزنده برای نفرات برتر، انگیزه مضاعفی برای مخاطبان این بازی ایجاد کنیم.» درخشش در جشنوارهها ملکاحمدی ضمن اشاره به درخشش بازی ابداعیاش در جشنوارهها و مسابقات مختلف داخلی و بینالمللی، خاطرنشان میکند: «حدود پنج سال پیش، بازی «پازل خلاقیت» در جشنواره «توسکا» که از طرف بنیاد ملی نخبگان برگزار میشود، رتبه اول را کسب کرد. در سال جاری هم این بازی در چهارمین جشنواره «بازیهای جدی» از سوی ستاد فناوریهای علوم شناختی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موفق به کسب جایزه شد. همچنین مدتی است «پازل خلاقیت» را برای سه جشنواره داخلی در حال برگزاری هم ارسال کردهایم که جزو نامزدهای دریافت عناوین برتر قرار گرفته است و امیدوارم در آنجا هم بتوانیم موفق ظاهر شویم.»
منبع: جام جم آنلاین
کلیدواژه: نشان ایرانی روزنامه جام جم ملک احمدی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۴۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هت تریک جدید کریستیانو رونالدو در جشنواره گل النصر
هفته سی ام رقابتهای لیگ عربستان با انجام سه بازی به پایان رسید. ابتدا الشباب توانست با دو گلی که کاروالیو و کاراسکو به ثمر رساندند برابر الرائد به پیروزی برسد. جدال الطائی و الخلیج با تساوی بدون گل به پایان رسید و در حساسترین بازی هم النصر در خانه با درخشش کریستیانو رونالدو جشنواره گل به راه انداخت.
النصر در این بازی خانگی توانست با ۶ گل حریف خود را در هم کوبد.
کریستیانو رونالدو ستاره این بازی بود و توانست ۳ گل به ثمر رساند. این ششمین هت تریک این ستاره پرتغالی در این دو فصل حضورش در النصر است. سادیو مانه هم عملکرد خوبی در این بازی داشت و یک گل به ثمر رساند و یک پاس گل هم داد. اوتاویو و الفتیل دیگر گلهای النصر را به ثمر رساندند.
النصر با پیروزی که در این بازی به دست آورد ۷۴ امتیازی شد و با ۹ امتیاز کمتر نسبت به الهلال و البته یک بازی بیشتر در رده دوم باقی ماند.