Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، محمد حسین بوچانی در وبینار رونمایی از کتاب مردم‌سالاری محلی که با حضور اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه‌ ایران، محمود صادقی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، علی اعطا عضو شورای اسلامی شهر تهران، محمدرضا شمسا مدیر گروه سیاست داخلی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و نسیم چالاکی مدیریت پژوهش‌های راهبردی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بوچانی افزود: بررسی های مرکز مطالعات نشان می دهد تداوم روند کنونی تقسیم کار در ساختار قدرت ملی و محلی عقلانی و اثربخش نیست و در آینده بحران های جدی را به وجود می آورد.

وی ادامه داد: اعتقاد داریم تلاشی که در دهه ۷۰ برای ایجاد شوراها در کشور انجام شد، باید با قدرت بیشتری دنبال می شد اما متاسفانه نگاه تقلیل گرانه در خصوص واگذاری امور به مردم باعث شد که نارسایی در سطح ساختار ملی روبه رو شویم.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران بیان کرد: در دهه های گذشته با بررسی سیاست های کلی نظام در حوزه محلی به این نتیجه رسیدیم که قوانین موجود نیاز به یک بازنگری دقیق در حوزه حکومت های محلی دارد. اما همان زمان نیز مسئولان وقت اعلام کردند این کار باید در سطح مجلس پیگیری شود.

به اعتقاد وی، به دلیل فقدان استراتژی مشخص در دولت و مجلس باعث شد بعد از گذشت ۲۰ سال حکومت های محلی دچار مشکلات زیادی شوند.

بوچانی با بیان اینکه کتاب مردم سالاری محلی این هشدار را به تصمیم گیران می دهد که سیاست های کلی نظام در حوزه حکومت های محلی باید یک بار برای همیشه تغییر کند، یادآور شد: نمی توان برای تهران با ۱۰ میلیون نفر جمعیت به مانند یک شهر با جمعیت ۵ هزار نفره یک نسخه واحد پیچید. مگر می شود این شهر را شهردار اداره کند و سایر سازمان های خدماتی کار خود را انجام دهند؟ به عنوان مثال در پدیده آلودگی هوا بیش از ۲۰ دستگاه متولی کاهش این مشکل زیست محیطی در تهران هستند اما متاسفانه هیچکدام حاضر نیستند تا با همفکری این مشکل را حل کنند و همیشه به دنبال پا درمیانی دولت برای حل این مساله هستند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به تغییر قرن در کشور تاکید کرد: با توجه به اینکه در آستانه تغییر قرن هستیم، لازم است در سال ۱۴۰۰ تمام سیاست گذاری های حوزه حکومت های محلی مورد بررسی و بازنگری مجدد قرار گیرد.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با بیان اینکه کتاب مردم سالاری محلی برای تصمیم گیران نوشته شده است، گفت: با توجه به تجربه یک قرن حکومت های محلی در ایران لازم است تا سیاست گذاران با مرور سیاست ها و قوانین موجود به مدل بهینه مدیریت شهری در ایران دست پیدا کنند.

 بوچانی ادامه داد: تصور بنده بر این است که در طول یک قرن اخیر ابر مساله شهری در کشور، تنطیم رابطه بین ساختار  حکومت ملی با حکومت های محلی بوده است. به عنوان مثال وقتی می گوییم بزرگترین مشکل شهرها آلودگی هواست این بدان معناست که سیاست های خودروسازی با سیاست های شهردار و شهرسازی ارتباط معنا داری ندارد و به همین دلیل تهران تبدیل به بزرگترین پارکینگ خودرو تبدیل می شود.

وی با بیان اینکه شهرداران باید نگاه بلند مدت به شهر داشته باشند، یادآور شد: این در حالی است که قوانین فعلی تاب نگاه بلند مدت به شهرها را ندارد. بزرگترین خدمتی که می توان برای مدیریت شهرها در آستانه تغییر قرن گرفت، این است که در رابطه مدیریت محلی تصمیمات درستی گرفته شود آن وقت است که می توان انتظار شکوفایی برای شهرها را داشته باشیم.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با اشاره به اینکه مدل مدیریتی شهرها در ایران نیاز به تغییر دارد، بیان کرد: در کشور نیاز به یک دگردیسی ساختاری در راستای برون سپاری امور شهرها به مردم داریم.

بوچانی با بیان اینکه تنش های درونی در ساختار کلان زیاد است و شهرها را با هزینه های زیادی رو به رو می کند، گفت: اگر بخواهیم شهرها بهینه اداره شود باید در سطح حاکمیتی تصمیم بگیریم و به سمت یک مدل مشخص برویم.

تقسیم کار بین حکمروایی ملی و محلی بزرگترین چالش شهرهاست

سخنگوی شورای در آیین رونمایی از کتاب مردم سالاری محلی: در برخی حوزه ها، نظام تقسیم کار میان دولت ملی و محلی محل اختلاف است و حوزه های ماموریتی دچار تداخل، تزاحم و بعضا تقابل است.

«علی اعطا» سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران  در آیین رونمایی از کتاب مردم سالاری محلی در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران اظهار داشت: این کتاب ارزشمندی برای کنشگران جامعه مدنی و سیاست گذاران است.

اعطا با اشاره به چالش ها، موانع و فرصت‌ها در راه رسیدن به مردم سالاری محلی در شرایط جاری اظهار داشت: یکی از چالش های اصلی نظام شورایی که می توانیم آن را با مردم‌سالاری محلی معادل بگیریم این است که، در تقسیم کار دولت محلی و ملی مسائل و مشکلات وجود دارد.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: بعضا مرز روشنی بین حدود صلاحیت نظام حکمرانی محلی و دولت مرکزی وجود ندارد و از آن جمله می توان حوزه طرح های توسعه شهری و یا حمل و نقل عمومی را برشمرد.

علی اعطا گفت: نکته دیگر اینکه نظام حکمرانی محلی هنوز نتوانسته است به چشم انداز مطلوب مردم سالاری محلی نزدیک شود، چرا که ساختارهای گفتگوی مستمر میان نمایندگان و جامعه محلی در طول دوره نمایندگی، متزلزل است و از قوت و ثبات کافی برخوردار نیست.

مردم‌سالاری محلی حلقه مفقوده جامعه اسلامی است

 رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: همواره واژه مردم سالاری مورد بهره برداری های مثبت و منفی قرار گرفته است. این در حالی است که اصول راهبردی ای که بتواند مردم سالاری را در جامعه محقق کند، در ۷ اصل قانون اساسی به آن اشاره شده است.

اشرف بروجردی با بیان این مطلب افزود: نخستین پیام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در نهم اردیبهشت ماه سال ۵۸ این بود که شوراها  باید شکل بگیرد و مردم خود باید نمایندگان شهر را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: سال ۷۸ اولین شورا شکل می گیرد و ۲۰ سال این روند به طول می کشد. اما آنچه که موجب شد قانون تشکیل شوراها اجرایی شود، این مساله بود که عنوان می شد تمرکز قدرت فساد آور است و برای جلوگیری از فساد، قدرت حکومت ملی باید توزیع شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بیان کرد: دومین مساله تاثیرگذار در تشکیل شوراها این بود که مردم باید احساس کنند اگر نقیصه ای در مدل زندگی و یا شرایط زیست آنها وجود دارد، خود مقصر آن هستند و می توانند با مشارکت مشکلات موجود را رفع کنند.

وی یادآور شد: نخستین شوراهای شهرها با این بحث شروع شد که انتخابات گزینشی برگزار شود به این صورت که در ابتدا در چند شوراهای اسلامی تشکیل شود اما اراده رئیس جمهور وقت این بود که در تمام شهرها باید این قانون اجرایی شود و در طول این مسیر مشکلات برطرف خواهد شد.

بروجردی با اشاره به تغییرات قانون اساسی در دو دهه اخیر در حوزه مردم‌سالاری محلی و تشکیل شوراها بیان کرد: تغییرات انجام شده در قانون اساسی با این پشتوانه فکری بود که مساله اختیارات حکومت های ملی کم شود و تمرکز در حکومت های محلی در اداره شهرها ایجاد شود. سال ۸۰ بود که دستورالعملی از سوی رئیس جمهور تا استانداران وظایف قابل واگذاری به شوراها را احصاء و مصوبات لازم را برای واگذاری آن دریافت کنند. این روند ۶ ماه طول کشید تا بالاخره آنها به ۲۳ وظیفه قابل واگذاری به حکومت های محلی رسیدند این در حالی بود که بیش از ۱۰۰ وظیفه از دولت قابل واگذاری به شوراها و مجموعه مدیریت شهری بود.

وی با بیان اینکه رویکرد ایجاد مدیریت یکپارچه شهری تا به امروز دچار افت و خیز های بسیاری شد، تاکید کرد: عده ای بر آن بودند تا به گونه های مختلف قدرت از دست بدنه جامعه گرفته شود تا در نهایت مردم احساس استقلال در تصمیم گیری های محلی نکنند.

به گفته رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران؛ به رغم اینکه قرار بود راه اندازی شوراها به صورت هرمی از شوراهای محلی تا شورای عالی استان ها انجام شود، اما این مدل تقطیع شد و در یک مرحله با مصوبه ای قسمت مداخله مردم به عنوان شوراهای محلی قطع شد. شورای شهر و روستا ایجاد شد که از دل آن شورای استان و در نهایت شورای عالی استان ها بیرون آمد.

وی گفت: در زمان شکل گیری نخستین شوراهای شهر و روستا نیروهای خوش فکر و خلاق حضور داشتند که بیشتر آنها در وضع قانون شوراها حضور داشته و یا حامیان این قوانین بودند. این افراد وقتی دیدند قانون اجازه راه اندازی شورا های محلی را نمی دهد تا از داخل آن  شوراهای شهرستان و شهر بیرون آید، شورایاری ها را تشکیل دادند.

اشرف بروجردی با اشاره به راه اندازی شورایاری ها در ۶ محله از شهر تهران در گام نخست، گفت: در ۶ محله تهران انتخابات شورایاری محله برگزار و نمایندگانی انتخاب شدند. تجربه بسیار مفیدی بود.

وی با بیان اینکه تشکیل شوراها نشان داد برای توزیع قدرت مشارکت مردم مهم است، افزود: طبیعی است در هر کار جدید یکسری آسیب هایی نیز وجود دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود ادامه داد: بسیاری از موضوعاتی که در کتاب مردم‌سالاری محلی به آن اشاره شده در کشور اجرا شده است و می توان ادعا کرد که شوراها می تواند در اداره شهرها نقش کلیدی ایفا کند به شرطی که نقص ها برطرف شود و مردم احساس مشارکت جمعی داشته باشند.

لزوم تعیین تکلیف قانون یکپارچه شهری در کشور

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در بخش دیگری از این نشست گفت: مبانی دینی زیادی درباره سنت راه اندازی شوراها وجود دارد. از جنبه تاریخی نیز راه اندازی شوراها به دوره مشروطه بازمی گردد که انجمن های بلدیه ایجاد شد که می توان گفت یکی از دستاوردهای انقلاب مشروطیت بود.

محمود صادقی افزود: بعد در جریان کودتای رضا خان انجمن های بلدیه افول می کنند و بعد از کودتای ۲۸ مرداد این انجمن ها جنبه تشریفاتی پیدا می کنند.

وی ادامه داد: در همان روزهای اول انقلاب اسلامی در برخی از شهرها شوراهای شهری به صورت مردمی راه اندازی شد اما به طور کلی اجرای قانون راه اندازی شوراها مطابق با قانون اساسی کشور تا سال ۱۳۷۸ به تعویق افتاد.

این استاد دانشگاه با اشاره به ۵ دوره فعالیت شوراهای اسلامی بیان کرد: مطالعات زیادی در زمینه حکومت های محلی انجام شده است که بخشی از این پژوهش ها جهانی است. لازم است تجربه شوراهای شهر در سطوح مختلف مورد مطالعه قرار گیرد تا فرصت ها و چالش هایی که داشتند مورد بررسی قرار گیرد. در حال حاضر بزرگترین چالش پیش روی حکومت های ملی  واگذاری اختیارات حکومت های محلی به آنهاست.

وی یادآور شد: در حال حاضر بسیاری از وزارتخانه ها در حالی بخشی از اختیارات خود را به شهرداری ها واگذار کرده اند که خود دارای استقلال مالی و تامین منابع هستند، اما با این کار تنها بار وظایف را بدون تفویض اختیار به شهرداری ها و شوراهای شهر واگذار کرده اند.

صادقی با بیان اینکه تمامی دولت ها در کشور نسبت به واگذاری و تفویض اختیارات به حکومت های محلی واکنش هایی داشته اند، تاکید کرد: اگر قانون مدیریت یکپاچه شهری به سرانجام برسد، می تواند چارچوب خوبی برای واگذاری و تفویض اختیارات به حکومت های محلی ایجاد کند.

نیاز به اصلاح تفکر در حوزه شوراها

در بخش دیگری از این نشست مدیر گروه سیاست داخلی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به کتاب مردم‌سالاری محلی گفت: این کتاب توسط اتحادیه حکومت های محل منتشر شده که در مجموع می توان گفت یک کار راهبردی ای است که به درد حکومت کنندگان می خورد.

شمسا با بیان این مطلب افزود: در حوزه شوراها نیاز به اصلاح تفکر داریم. جای تاسف است که وقتی قانون بلدیه و انجمن های ولایتی را نگاه می کنید می بینید که در آن زمان در حوزه شوراها به استانداردهای جهانی نزدیک شده است اما بعد از آن قانون ها استانداردهای لازم را نداشتند. این کتاب به نوعی استانداردهای حکومت های محلی را بیان می کند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل انتقاداتی که به شوراها می شود، این است که شوراها بر مبنای درستی شکل نگرفته اند و ایرادات زیادی دارند. در همان حدی که در حوزه خودروسازی عقب هستیم به همان میزان نیز در تصویب قوانین  حکومت های محلی عقب ماندگی داریم. اگر بخواهیم وضعیت کنونی حکومت های محلی را با دنیا مقایسه کنیم، می بینیم شرایط کنونی ای که در این حوزه در کشور حاکم است به مانند شرایط کشورهای اروپایی بعد از جنگ جهانی دوم است.

شمسا با اشاره به اینکه در تجربه تکرار خودمان محصور شده ایم، بیان کرد: از ابتدا باید دید که حکومت های محلی در شهرهای توسعه یافته بر چه مبنای بنا شده است. وقتی به ایران نگاه می کنیم، می بینیم که هیچ مبنای قانونی ای در این زمینه وجود ندارد و به همین دلیل نارضایتی ها به وجود می آید.

برچسب‌ها مردم سالاری شهرداری تهران مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مردم سالاری شهرداری تهران مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران مردم سالاری شهرداری تهران مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران اخبار کنکور مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران رئیس سازمان اسناد و کتابخانه راه اندازی شوراها بخش دیگری حکومت های محلی شورای اسلامی تشکیل شوراها قانون اساسی شوراهای شهر تقسیم کار یادآور شد پژوهش ها انجمن ها سیاست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۵۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علم الهدی: در بحث حجاب، نمی‌شود مردم یک گوشه بنشینند و تماشاچی باشند / حکومت هم باید فراتر از یک ناصح مشفق در میدان باشد

به گزارش صدای ایران از ایسنا، حجت الاسلام سید احمد علم الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به ابعاد فرهنگی و دستاورد‌های گسترده عملیات وعده صادق اظهار کرد: این روز‌ها نقل هر محفل و مجلسی، صحبت پیرامون دستاورد‌ها و پیامد‌های عملیات وعده صادق است و عمدتاً این موردتوجه است که چقدر از این موشک‌ها به هدف نشسته و چند درصد رهگیری شده، اما آنچه مهم‌تر از همه بود، اراده قوی، قدرتمند و مقتدرانه نیرو‌های مسلح ایران بود که اسرائیل را ذلیل کرد، هیمنه آن را درهم شکست و قلب مسلمانانی را که حکام آن ها، افراد دست نشانده، سرسپرده و بی‌لیاقت وابسته به جهان استکبار بودند، شاد کرد.

وی افزود: تمجیدی که از این عملیات در سطح عالم صورت گرفت، نسبت به ملتی بود که ۴۵ سال است در معرض تهاجمات و تحریم‌های پیوسته دشمن هستند، اما نه تنها عقب ننشسته‌اند بلکه امروز در این منطقه پربلا میدان داری می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت حفظ فرهنگ انقلابی در اقشار مختلف مردم و به خصوص جوانان خاطرنشان کرد: آن چیزی که نسل جوان ما باید درباره آن بیندیشد و ابعاد و سرمنشأ آن را دنبال کند، همین روحیه و فرهنگ انقلابی است. شما که شاهد این قهرمانی و قدرت هستید، امروز آن را لمس می‌کنید، اما پیش از این ها، در دفاع مقدس بود که جهان درک کرد ایرانی‌ها حتی اگر هم با گوشت و پوست باشد، اما در فتح المبین و خیبر عقب نشینی نمی‌کنند.

وی ادامه داد: یک عده افراد کوتاه فکر و اندک اندیش بودند که از همان روز‌های اول به امام (ره) می‌گفتند شما با چه قدرتی می‌خواهید به مصاف شاهی بروید که دنیا پشت سر اوست، اما هدف برآورده شد، مردم آمدند، این نهضت را به سرانجام رساندند و با سینه خشک به مصاف گلوله داغ رفتند تا کربلایی که شنیده‌ایم و شنیده اید، یکبار دیگر در خیابان‌های مشهد و تهران و تبریز و قم و اصفهان تکرار شود. اراده این ملت، پرورش یافته بر بستر انقلابی است که در فرهنگ خداباوری ریشه دارد. امام بزرگوار به مردم در این خط جهت داد و اندیشه‌ای را نهادینه کرد که در اراده انقلاب، دفاع مقدس و اکنون عملیات وعده صادق نمود پیدا می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امروزه این نگرانی وجود دارد که نکند فرهنگ انقلابی‌گری در جامعه و به خصوص نسل جوان توسط دشمن براندازی شود. وقتی بینش‌های انقلابی رو به ضعف بگذارد و چشم‌ها متوجه زرق و برق جریان‌های مادی باشد، بدیهی است که این فرهنگ تضعیف شود و آن زمان است که آن اراده قوی رو به ضعف خواهد گذاشت.

وی تأکید کرد: ما به یک تحول و تجدید حیات فرهنگی نیاز داریم تا نسل آینده بتواند در بستری از جهت گیری‌های انقلابی ملت رشد کند. این تحول هم باید از ناحیه ملت و دولت به صورت همزمان باشد؛ ملتی که فراتر از فرهنگ مشتری مداری در میدان باشد و دولتی که مافوق یک ناصح مشفق، برای صیانت از فرهنگ هزینه بدهد.

علم الهدی گفت: اینکه شما بنده را ببینید و بابت حضور بانوان بدحجاب در بافت پیرامون حرم گلایه کنید، این همان منطق مشتری مداری است. عزیز من، فقط به گفتن ما نیست بلکه مردم و به خصوص جوانان متدین ما باید خودشان میدان داری کنند. از سوی دیگر، حکومت هم باید فراتر از یک ناصح مشفق، در میدان باشد و هزینه‌های اجرای فرهنگ را بپردازد، چون صیانت از فرهنگ، هزینه دارد. نمی‌شود ما در سازمان برنامه و بودجه بنشینیم برای همه چیز کشور برنامه ریزی کنیم و بعد دست آخر ببینیم چقدر پول باقی ماند و همان خرج فرهنگ باشد.

وی بیان کرد: اگر مردم بخواهند یک گوشه بنشینند، تماشاچی باشند و بگویند آقای خطیب نماز جمعه، آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن، اینطور نمی‌شود! برادران و خواهران، جهت گیری انقلاب در جامعه ما با میدان داری مردم محقق می‌شود.

امام جمعه مشهد با انتقاد از تحریف کلام و منطق رهبر معظم انقلاب در میدان عمل اظهار کرد: مایه تأسف است که امروزه شاهد تکرار و تحریف منطق رهبری در سطح مسئولان هستیم. به طور مثال، اوامر قطعی و صادرشده از ناحیه ولایت در مسائل فرهنگی به جای اینکه عمل شود، موردتکرار مستمر قرار می‌گیرد و مسئولین به صورت پیوسته همان چیزی را می‌گویند که رهبری فرموده اند. این چه بساطی است؟ رهبری می‌فرماید که عمل شود، نه اینکه شما تکرار کنید.

وی افزود: از یک جنبه دیگر، همین بحث جذب حداکثری که یکی از راهبرد‌های مقام معظم رهبری و به این معناست که همه جریانات دولتی و تشکل‌های مردمی همت کنند تا افراد از جریان‌های لائیک و لامذهب خارج و به جمعیت انقلابی افزوده شوند. این مبنای کلام و عمل است، اما گاهی اوقات حرکت‌های ضدارزش و ناهنجاری در فلان برنامه تلویزیونی یا فلان نهاد حکومتی اجرا می‌شود که وقتی پیگیر می‌شویم، جواب می‌دهند به خاطر جذب حداکثری است. کدام جذب؟ می‌خواهید به بهانه پرکردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند، از خود برنجانید؟

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مثلاً همین اواخر، اینکه پیوسته بر بازگشت عناصر ناپاک، ضدانقلاب و خارج‌نشین تأکید می‌شود، این از همان مصادیق تحریف است. وقتی هم که سوال می‌کنیم می‌گویند به خاطر جذب حداکثری. عزیزان من، حداکثری که با آوردن اینها جذب می‌شود، نه جذب شما بلکه جذب همین افراد می‌شود. این چه منطقی است که شما دارید؟

وی با اشاره به آیه ۱۱۲ سوره مبارکه هود ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» یعنی اگر شما در جریان استقامت خود، یک اراده قوی در مردم ایجاد کردید، اما پاسدار آن نبودید، این طغیان در برابر نعمتی است که خداوند بینا به شما عنایت کرده و در درگاه پروردگار حساب و کتاب خواهد شد. برادران و خواهران، عزیزان من، مبنای عمل این است. کسانی که در بعضی حرکت‌ها و جریان‌های مردمی، مدعی توسعه فرهنگ دینی هستند، باید بیایند جامعه دینی را توسعه بدهند. این همان تحولی است که هم برپایه دستگاه‌های حکومتی و هم مبتنی بر اراده مردمی، می‌تواند منجر به اقتدار مضاعف ملت در عرصه‌های مختلف شود.

دیگر خبرها

  • علم الهدی: در بحث حجاب، نمی‌شود مردم یک گوشه بنشینند و تماشاچی باشند / حکومت هم باید فراتر از یک ناصح مشفق در میدان باشد
  • کاهش ۲.۹۳ درصدی طرح شکایت در دیوان عدالت اداری
  • کاهش ۲.۹ درصدی طرح شکایت در دیوان عدالت اداری
  • لزوم عدالت‌محوری در توسعه شهرها/ شورای اسلامی شهر، صدای مردم است
  • بانک‌ها اعتبارات را به سمت تولید سوق دهند
  • استفاده ۷۸ درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه
  • اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا
  • اهتمام به نظر همه اعضا از تنش در شوراها می‌کاهد
  • ائمه جمعه عامل اتحاد و همدلی در شهرها باشند
  • کابل: از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین حمایت می‌کنیم