Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@06:06:15 GMT

برنامه‌های هفته منابع طبیعی اعلام شد

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۷۲۳۵۷

برنامه‌های هفته منابع طبیعی اعلام شد

سال جاری نیز هفته منابع طبیعی از ۱۵ تا ۲۱ اسفندماه برگزار می‌شود و طی این هفته علاوه بر کاشت نهال از نقشه به‌روز شده پوشش گیاهی کشور رونمایی و پارک آبخیز «دره گردو» افتتاح می‌شود.

به گزارش ایسنا سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به عنوان متولی مراسم هفته منابع طبیعی، امسال برنامه‌های خود را با رعایت پروتکل بهداشتی در دست اجرا دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز( ۱۱ اسفندماه) دکتر مسعود منصور - رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور - به همراه دکترعلی دارابی - معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما - در برنامه‌ای مشترک و به‌صورت ویدئوکنفرانس با مدیران کل صدا و سیما و منابع طبیعی کشور از اهمیت منابع طبیعی و صیانت از جنگل‌ها، مراتع  و درختکاری سخن خواهند گفت. 

فردا (۱۲ اسفندماه) رییس سازمان جنگل ها با تعداد اندکی از کارکنان در مرقد حضرت امام ( ره) حضور می یابد و در آستانه هفته منابع طبیعی با کاشت نهال در محوطه صحن  بار دیگر با آرمان‌های حضرت امام (ره) تجدید میثاق می‌کنند.

روز چهارشنبه (۱۳ اسفندماه) رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و ابخیزداری کشور به شهر قم سفر خواهد کرد تا ضمن دیدار با تنی چند از آیات عظام و مراجع تقلید از پیشوایان دین برای ورود به هفته منابع طبیعی، حمایت و پشتیبانی بخواهد.

روز جمعه (۱۵اسفندماه) به عنوان اولین روز هفته منابع طبیعی که روز درختکاری نامگذاری شده است  یک روز سراسری در کشور است و در این روز کارکنان ادارات منابع طبیعی و مردم با شعار «درختکاری و توسعه پوشش گیاهی» درعرصه‌ها حضور می‌یابند و به رسم دیرینه نهال به زمین هدیه و برای هم سعادت و نیکبختی آرزو می‌کنند.

روز شنبه (۱۶ اسفند ماه) همزمان با دومین روز هفته منابع طبیعی که به «اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری» تعلق دارد، پارک آبخیز «دره گردو» استان مرکزی در ارتباطی ویدئو کنفرانسی با مشارکت شهرداری افتتاح می‌شود.

روز یکشنبه (۱۷ اسفند) مصادف با سومین روز هفته منابع طبیعی که به نام «منابع طبیعی، فرهنگ و رسانه» نامگذاری شده است، مدیران منابع طبیعی در سراسر کشور به پاس زحمات اصحاب رسانه در امر اطلاع رسانی و فرهنگ سازی با خبرنگاران و مدیران رسانه دیدار و گفت و گو خواهند کرد و سرانجام با کاشت نهال به طبیعت سلامی دوباره خواهند داد.

روز دوشنبه (۱۸اسفند ماه) که روز «منابع طبیعی، حفاظت و قانون» نام گرفته است، از سامانه‌های طرح تحول دیجیتال سازمان جنگل ها رونمایی خواهد شد همچنین در این روز قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی از سوی مراجع قضایی و دست اندرکاران قانون  مورد تاکید مجدد قرار می‌گیرد.

روز سه شنبه (۱۹ اسفندماه) در تقویم هفته منابع طبیعی «روز منابع طبیعی و آموزه‌های دینی» است. در این روز کارکنان منابع طبیعی و دوستداران طبیعت با کاشت نهال بر مزار شهدای گمنام به مقام والای شهدا ادای احترام می‌کنند.

روز چهارشنبه (۲۰ اسفندماه) روز «منابع طبیعی، آموزش و پژوهش» نامگذاری شده است. در پیش از ظهر این روز سازمان جنگل ها مراسمی مشترک با اساتید دانشگاه، محققان و مجامع علمی منابع طبیعی در دانشکده منابع طبیعی کرج برگزار می‌کند. در این روز از تعدادی از اساتید برتر که در زمینه تهیه مقاله، چاپ کتاب و کارهای پژوهشی نقش‌آفرینی کرده‌اند، تقدیر می‌شود همچنین در بعد ازظهر روز چهارشنبه در سازمان جنگل‌ها در مراسمی از نقشه به‌هنگام شده پوشش گیاهی کشور رونمایی می شود.

در ادامه برگزاری مراسم روز شمارهفته منابع طبیعی و پنجشنبه (۲۱ اسفندماه) در هفتمین روز هفته که به عنوان روز «منابع طبیعی، خانواده و مسئولیت اجتماعی» نامگذاری شده است، خانواده کارکنان در ستاد سازمان جنگل‌ها حضور می‌یابند و ضمن آشنایی با محیط سازمانی با ارائه  نظرات و پیشنهادات در تصمیم گیری‌های اجرایی به منابع طبیعی کمک خواهند کرد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها کلیه مراسم هفته منابع طبیعی با رعایت پروتکل بهداشتی و مصوبات ستاد کرونا در محیط باز و با رعایت فاصله اجتماعی برگزار می شود.   

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: هفته منابع طبیعی و آبخیزداری و روز درختکاری سازمان جنگل ها آبخيزداري نامگذاری شده هفته منابع طبیعی سازمان جنگل ها منابع طبیعی کاشت نهال روز هفته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۲۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه طرح جنگلداری چندمنظوره توسط محقق ایرانی



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما محمود بیات که مدرک دوره کارشناسی تا دکتری تخصصی خود را در رشته مهندسی منابع طبیعی - جنگلداری از دانشگاه تهران دریافت کرده است، درباره این طرح توضیح داد: جنگل‌های ایرانی- تورانی جایگاه ویژه‌ای در توسعه اقتصادی و زیست بومی کشور دارند و تضمین‌کننده بقا و پایداری آب و خاک کشور هستند. وی به تعریف گردشگری طبیعت پرداخت و افزود: گردشگری طبیعت به نوعی از انواع جهانگردی یا گردشگری اطلاق می‌شود که در آن طبیعت و محیط زیست برای گردشگر مقدم بر هرچیز دیگری است. از طرفی امروزه مشخص شده است که گردشگری طبیعت مهم‌ترین منبع کسب درآمد برای حفاظت از تنوع طبیعی محسوب می‌شود.

این محقق و پژوهشگر در ادامه بیان کرد: جنگل‌های نیمه‌انبوه تا تنک جنگل‌های ایرانی تورانی به‌دلیل آنکه بسیاری از تفرجگاه‌های طبیعی نظیر کوه، دره، رودخانه، آبشار، غار، دریاچه، چشمه، حیات وحش و پوشش گیاهی را در خود جای داده‌اند، اگر فرایند شناسایی و ناحیه‌بندی گردشگری طبیعی برای آن‌ها انجام شود، می‌توان برنامه‌ریزی بهینه‌ای برای استفاده از آن‌ها اعمال کرد.

وی اضافه کرد: هدف اصلی طرح‌های جنگلداری در این جنگل‌ها، بررسی موضوعات زیست بومی، اقتصادی و اجتماعی است و برای مدیریت صحیح این جنگل‌ها ضرورت دارد، طرح جامع و پویای جنگلداری چندمنظوره که پاسخگوی نیروهای پیشران باشد طراحی شود. به دلیل شرایط خاص اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جنگل‌های ایرانی تورانی، آسیب‌های شدیدی به این جنگل‌ها وارد شده است. مدیریت علمی در قالب طرح‌های جنگلداری در جنگل‌های ایرانی تورانی در چند دهه اخیر شروع شده و طرح‌های متعددی در این جنگل‌ها اجرا شده است. برای تحقق اهداف طرح‌های جنگلداری، باید جنگلداری مشارکتی و اجتماعی به‌کار گرفته شود. هدفی که این طرح در بلند مدت دنبال می‌کند علاوه بر حفاظت از جنگل‌ها، سوق دادن این جنگل‌ها با اجرای عملیات‌های پیش‌بینی شده در طرح به سمت پایداری جنگل و ایجاد جنگل متراکم و انبوه است.

بیات تصریح کرد: به‌طور کلی هدف اصلی از اجرای طرح‌های مدیریت منابع جنگلی و طرح‌های جنگلداری چندمنظوره در استان تهران و شهرستان‌های ورامین و پیشوا حفاظت و احیا جنگل‌ها، ارزیابی اثر جنگل‌کاری گز بر روی پوشش گیاهی همراه و خاک و در نهایت مشخص کردن مناطق مستعد گسترش گردشگری اقتصادی بوده‌است. این امر با تهیه نقشه‌های شکل زمین و تلفیق آن‌ها با نقشه‌های پوشش گیاهی و نوع خاک حاصل از کارهای میدانی و عرصه‌ای به دست آمد.

«تهیه طرح جنگلداری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی، توسعه گردشگری و ارزیابی اثرات جنگل‌کاری بر خاک و پوشش گیاهی در جنگل‌های سرخ گز و گز گل کوچک شهرستان‌های ورامین و پیشوا» عنوان طرح پژوهشی محمود بیات عضو هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور است که با حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.

جنگل‌ها به‌عنوان یکی از مخازن و گنجینه‌های زمین، همواره مورد توجه اقشار مختلف جامعه از جمله محققان بوده است. بنیاد ملی علم ایران هم به سبب اهمیت موضوع، از طرح‌های تحقیقاتی مرتبط با این حوزه حمایت کرده است.

دیگر خبرها

  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • لزوم تسریع در استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • ارائه طرح جنگلداری چندمنظوره توسط محقق ایرانی