Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@16:11:32 GMT

نیاز آبی تالاب های قم بسیار جدی است

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۷۳۹۹۷

نیاز آبی تالاب های قم بسیار جدی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سید رضا موسوی مشکینی در دیدار با مدیرعامل آب منطقه ای استان در سخنانی اظهار داشت: قم در پایین دست و انتهای حوضه آبریز مرکز کشور قرار گرفته و در تأمین منابع آبی زیست محیطی با مشکلات متعددی مواجه است.

وی با اشاره به نیاز آبی قم همراه با توسعه اقتصادی و افزایش مهاجرت به این کلانشهر، خاطرنشان کرد: با شروع روزهای گرم سال و بروز پدیده گرد و غبار، باید حقابه های زیست محیطی تالاب ها و رودخانه های استان که نقش مؤثری برای مقابله با این پدیده دارند را فراهم بیاوریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: تالاب های قم به ویژه دریاچه نمک و تالاب مره دارای اکوسیستم بسیار حساس و شکننده ای هستند و در صورت عدم تأمین حقابه ها از میان رفته و کانون های جمعیتی در مرکز کشور را با خطر گرد و غبار مواجه می کنند.

وی در پایان ایجاد آلودگی های زیست محیطی در بستر برخی رودخانه های استان قم را مورد توجه قرار داد و گفت: متأسفانه برخی از متخلفان پسماندها و پساب های صنعتی را در حاشیه و بستر رودخانه های استان رها می کنند که باید به شدت با آن مقابله شود.

علی اصغری مدیرعامل آب منطقه ای استان قم نیز در این دیدار ضمن تأکید بر تأمین حقابه های زیست محیطی استان، خواستار تعامل و هماهنگی هرچه بیشتر و برگزاری جلسات مشترک کارشناسی برای بحث و بررسی مسائل و موضوعات فیمابین و ارائه راهکارهای لازم در این رابطه شد.

تالاب های استان قم با وسعت حدود 100 هزار هکتار، حدود 10 درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل داده و بر همین اساس، قم یکی از تالابی ترین استان های کشور و دارای ظرفیت های عظیم زیست محیطی است.

انتهای پیام/78027

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست قم نیاز آبی آب زیست محیطی استان قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۳۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب گرده‌قیت نقده احیا شد

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر قائمی روز دوشنبه در این زمینه اظهار کرد: آبگیری این تالاب از مدتی قبل و با استفاده از آب رودخانه «گدار» شروع شده و هم اکنون با ورود ۲ میلیون مترمکعب آب، بیش از ۵۰ درصد از این مساحت این تالاب احیا شده است.

وی اضافه کرد: احیای این تالاب در این فصل که پرندگان مشغول لانه سازی و جوجه آوری هستند، از اهمیت ویژه ای برای میزبان از پرندگان مهاجر و بومی برخوردار است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: آبگیری این تالاب تا اوسط خرداد ماه که رودخانه «گادر» در این منطقه جریان داشته باشد، ادامه دارد و پیش بینی می‌شود بیش از ۲ میلیون مترمکعب دیگر آب وارد تالاب شود.

وی از همراهی و همکاری جوامع محلی پیرامون این تالاب به ویژه کشاورزان و باغداران در احیای این تالاب قدردانی کرد و افزود: تالاب‌ها نقش مهمی در حفاظت از منابع آب، خاک و هوا دارند و برای حفاظت از آنها با همه عوامل همکاری لازم را داشته باشند.

تالاب گرده‌قیت و میمند یکی از تالاب‌های جنوب دریاچه ارومیه است که با وسعتی حدود ۶۰۰ هکتار در هفت کیلومتری شمال نقده از جاده ارومیه -مهاباد قرار دارد از ۲۵ سال قبل خشک شده بود، این تالاب از سوی سازمان محیط زیست به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شده است.

در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می‌کنند که از این تعداد، تالاب‌های درگه سنگی، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب‌های بین المللی هستند.

کد خبر 6098003

دیگر خبرها

  • بیش از ۸۰ درصد نیاز ناوگان دریایی در داخل تأمین می‌شود
  • حل مشکل آلودگی هوای اراک نیاز به حمایت صنایع دارد
  • بلاتکلیفی ۸ ماهه یک مصوبه مهم زیست‌محیطی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
  • پروژه‌های عمرانی و زیست محیطی نصف جهان در صف افتتاح
  • تالاب گرده‌قیت نقده احیا شد
  • خوشحالی وصف‌ناپذیر مردم سیستان و بلوچستان از پر آبی هامون + تصاویر
  • تضمینی برای تامین حقابه کشاورزان گرمسار از حبله‌رود وجود ندارد
  • پایش واحد های شن و ماسه شهرستان چایپاره
  • ساماندهی ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان اصفهان
  • تالاب حله جانی تازه گرفت