Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در این آیین گفت:  کاروانسرای دودهک دلیجان با سرمایه گذاری ۱۱۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی مرمت شده است.

«مصطفی مرزبان» افزود: مساحت مجموع این کاروانسرا ۲ هزار و ۸۰۰ متر مربع است که یک‌هزار و ۳۰۰ متر مربع آن را عرصه و یک‌هزار و ۵۰۰ مترمربع را اعیان تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: کاروانسرای دودهک در مجاورت ساحل شرقی رودخانه قمرود و در مسر جاده قم - دلیجان قرار دارد و  این بنای تاریخی در سال ۱۳۷۷ با شماره ۱۹۸۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

مرزبان در بخش دیگری از سخنانش گفت : سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری این استان سرمایه گذاری شده  که این میزان سرمایه گذاری ۶۰۵ فرصت شغلی ایجاد کرده است.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: ۲ هزار اثر تاریخی در این شهرستان شناسایی شده و ۸۹۵ اثر ثبت ملی شده است. 
مرزبان اضافه کرد: ۱۳ کاوش باستان شناسی در قلعه اسکندر، آتشکده و دستکندهای زیر زمین در این استان انجام شده است.


مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: ۲ هزار و ۴۰۰ هنرمند در این استان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و ۴۰۰ هنرمند تحت پوشش بیمه روستایی هستند.
مرزبان بیان کرد: استان مرکزی در راه اندازی بارارچه های صنایع دستی در کشور پیشرو است و  از ۱۲ شهرستان استان ، ۱۰ استان دارای بازارچه صنایع دستی است و هر غرفه از این بازارچه‌ها برای سه نفر فرصت اشتغال مستقیم و ۱۰ فرصت غیر مستقیم  ایجاد کرده است.
فرماندار دلیجان نیز گفت: این شهرستان در سه منطقه گردشگری احاطه شده است و غار نخجیر با اسفنج‌ها بلورین  منطقه گردشگری جاسب و سد ۱۵ خرداد از مناطق نمونه گردشگری در دلیجان است.
«وحید براتی زاده» با اشاره به اینکه نراق دومین شهر تاریخی کشور است افزود: این شهر دارای طرح جامع است  و تاریخ آن به قبل از اسلام بر می گردد.

وی بیان کرد: مجاورت دلیجان با خمین بعنوان زادگاه امام راحل و محلات بعنوان منطقه آب گرم و پایتخت گل ایران، کانون جمعیتی خوبی به فاصله سه ساعت را ایجاد کرده است.
فرماندار دلیجان گفت: توسعه سطح گردشگری دلیجان با تامین اعتبار زیرساختهایی نظیر جاده برای جاذبه‌های گردشگری این شهرستان تحقق پیدا می کند.
براتی زاده افزود: انعقاد قرارداد بلند مدت با سرمایه‌گذار و مدیرت قم بر سد ۱۵ خرداد از مهمترین مشکلات مناطق گردشگری دلیجان است.
وی با اشاره به مرمت بازار شمس السلطنه در نراق گفت: مرمت این مکان تاریخی به دلیل کمبود اعتبار نیمه کاره است و اگر تکمیل نشود کارهای انجام شده بیاثر می‌شود
فرماندار دلیجان افزود: موزه شهاب سنگ در شهر نراق تنها موزه‌ای است که در محل فرود آمدن شهاب سنگ احداث شده است‌.
براتی زاده اظهار داشت: دلیجان با وجود ظرفیتهای گردشگری نمایندگی میراث فرهنگی دارد و توسعه صنعت گردشگری در این شهرستان به اداره نیاز دارد.

 کاروانسرای دودهک مربوط به دوره صفویه است و در زمره ۹۹۹کاروانسرایی است که در دوره شاه عباس صفوی در کشور ساخته شده اما از یکصد سال قبل به علت بهره‌برداری های شخصی و محلی استفاده از آن متوقف شد و هر ساله بودجه ای برای مرمت این بنای تاریخی هزینه می شود.
کاروانسرا و پل دودهک، مجموعه بازار نراق، امامزاده سلیمان، امامزاده یحیی، امامزاده بی بی زبیده خاتون، غار نخجیر، قلعه و غار کهک، بادگیرها و آب انبارها و منازل تاریخی نراق از جمله جاذبه های گردشگری شهرستان دلیجان به شمار می روند.

بازدید از مجتمع گردشگری در حال ساخت در کیلومتر ۲ جاده دلیجان -سلفچگان، سفر به شهر تاریخی نراق و نشست با فعالان گردشگری از دیگر برنامه‌های سفر مونسان به شهرستان دلیجان استان مرکزی است.

معاون امور عمرانی استانداری مرکزی و چند تن از مسئولان استان در مراسم بهره‌برداری از طرح مرمت کاروانسرای دودهک دلیجان حضور داشتند. 

دلیجان با ۵۰ هزار نفر جمعیت در نوار جنوبی استان مرکزی واقع شده است.

برچسب‌ها گردشگری استان مرکزی دلیجان علی ‌اصغر مونسان مرمت میراث فرهنگی بنای تاریخی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری استان مرکزی دلیجان گردشگری استان مرکزی دلیجان علی اصغر مونسان مرمت میراث فرهنگی بنای تاریخی اخبار کنکور کاروانسرای دودهک میراث فرهنگی استان مرکزی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۸۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه بافت تاریخی بوشهر

شهردار بوشهر از توسعه زیرساخت‌های بافت تاریخی بوشهر خبر داد و گفت: امسال برای نوسازی و بهسازی ساختمان‌ها و توسعه گذر و حریم روشنایی بافت تاریخی بوشهر ۲۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است. - اخبار استانها -

حسین حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر، بافت تاریخی بوشهر با قدمت بیش از 2 قرن را از ظرفیت‌های مهم گردشگری این شهر دانست و افزود: بافت تاریخی بوشهر با مساحت 38 هکتار شامل 4 محله شنبدی، کوتی، دهدشتی و بهبهانی است که ساختمان‌های آنها با معماری زیبا ظرفیت مهمی برای گردشگری فراهم کرده است.

شهردار بوشهر با بیان اینکه در این بافت بیش از 900 ساختمان وجود دارد گفت: بوشهر در دوران قاجار مهم‌ترین بندر تجاری ایران به شمار می‌رفت و بافت بوشهر مرکز فعالیت مشروطه‌خواهان بوشهری بود و یک ساختمان نیز به این نام وجود دارد.

حیدری با بیان اینکه بیش از 10 درصد ساختمان‌های تاریخی در بافت بوشهر به ثبت آثار ملی رسیده است، یادآور شد: 90 ساختمان و بنای تاریخی در بافت تاریخی بوشهر در آثار ملی به ثبت رسیده که نشان از جایگاه ویژه آن است.

وی مرمت و بازسازی خانه مشروطه در بافت بوشهر را یکی از برنامه‌های شهرداری عنوان کرد و گفت: این ساختمان ثبت ملی شده و 120 سال قدمت دارد و برای مرمت آن 6 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

شهردار بوشهر تکمیل مرمت ساختمان تاریخی بیلیارد را از دیگر طرح‌ها در بافت تاریخی بوشهر اعلام و خاطرنشان کرد: برای تکمیل گذر و روشنایی این بافت طرح‌های لازم تدوین شده و در حال اجراست و در مجموع امسال 20 میلیارد تومان در بافت بوشهر هزینه می‌شود.

وی توجه به بازآفرینی این بافت تاریخی را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: استقرار شهرداری در بافت تاریخی بوشهر مورد توجه شورای شهر بوشهر قرار گرفته است که با تحقق این مهم طرح‌های مورد نظر عمرانی و زیرساختی توسعه می‌یابد.

حیدری با اشاره به بازسازی برخی ساختمان‌های بافت تاریخی بوشهر گفت: امسال برای نوسازی ساختمان‌ها و توسعه گذر و حریم روشنایی این بافت 20 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • افتتاح ۴ طرح عمرانی در شهرستان کیار
  • اعزام هوایی نوزاد دلیجانی
  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه بافت تاریخی بوشهر
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی
  • بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری
  • پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی پروژه عمرانی آبرسانی شهرستان میبد
  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • محوطه تاریخی نوشیجان در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود