Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@02:22:11 GMT

هزینه نورپردازی نمای ساختمان

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۸۳۰۲۸

هزینه نورپردازی نمای ساختمان

در راستای پیشرفت علم شهرسازی و معماری شهری، روشنایی و نورپردازی نمای ساختمان ها بعنوان یکی از ارکان اصلی این علوم اهمیت ویژه ای دارد. پیرو این موضوع و همانند موضوعات دیگر، هزینه نورپردازی نمای ساختمان یکی از موضوعات بسیار مهم و قابل توجه برای اکثر سازندگان و سرمایه گذران صنف ساختمان می باشد. تا جایی که همانند سایر شاخه های خدماتی، ایجاد بازار رقابتی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام لایت هوم، در ایران و در این عرصه هنوز هیچ منبع قابل استنادی به عنوان تعرفه قیمتی برای این شاخه علمی و تخصصی وجود ندارد. بنابراین طراحان و شرکت های طراحی با توجه به توانایی ها و تجربه خود، حق الزحمه ای برای نورپردازی نما ارائه می دهند. اما دستمزد طراحان روشنایی بخشی از هزینه نورپردازی نما می باشد. در این گفتار به اختصار به موارد دیگر تاثیرگذار در برآورد حدودی هزینه نورپردازی نمای ساختمان اشاره می کنیم.

عوامل تعیین کننده هزینه نورپردازی نما

با در نظر گرفتن تغییراتی که در هر پروژه ساختمانی و با توجه به مواردی از قبیل نوع کاربری ساختمان وجود دارد، عواملی که نهایتا برآیند آنها، هزینه نورپردازی را تعیین می کند، به صورت کلی عبارتند از:

- حق الزحمه طراح یا تیم طراحی.

- هزینه تجهیزات و ادوات پیشنهادی در طرح.

- هزینه نصب و راه اندازی طرح.

که هر کدام از موارد ذکر شده، خود شامل جزئیاتی می باشد که در ادامه به آنها اشاره می شود. نکته بدیهی ولی در عین حال قابل توجه در روند محاسبه، ترتیب این مراحل به همین شکل گفته شده است.

حق الزحمه طراحی نورپردازی

 اولین بخش از برآورد هزینه کلی دستمزد طراحی است. هر طراح یا مجموعه ای با توجه به تجربه و رزومه خود در این راستا و همچنین تکنیک های ارائه طرح، عددی را به صورت کلی یا مترمربعی اعلام می کنند. تکنیک های ارائه می تواند با استفاده از نرم افزارهایی مثل 3ds Max و به شکل شبیه سازی واقعی صورت گیرد و یا با نرم افزارهای دو بعدی مثل فتوشاپ و به صورت شماتیک انجام می شود. انتخاب روش های ارائه قطعا درمیزان حق الزحمه طراحی نورپردازی تاثیرگذار است. در این بخش، موارد دیگری مثل نوع کاربری ساختمان، سبک طراحی بنا و جزئیات نمای آن، سبک طراحی نورپردازی نما در ارائه هزینه پیشنهادی از جانب تیم طراحی موثر است.

هزینه تجهیزات و ادوات پیشنهادی در طرح

بسیاری از کارفرمایان در ابتدا پروژه و با یک معرفی کلی، برای برآورد هزینه پروژه پافشاری می کنند، در صورتی که بخش برآورد قیمت تجهیزات که یکی از مراحل اصلی در برآیند هزینه پروژه است، بعد از مشخص شدن طرح، امکان محاسبه دارد. بنابراین در مرحله دوم و با توجه به طرح پیشنهادی، می توان به برآورد تعداد محصول و هزینه آنها پرداخت. البته دربازار تجهیزات روشنایی ایران، در یک محصول مشابه با طیف متنوعی از قیمت ها روبرو هستیم که این تفاوت ها گاهی به دلیل قدمت شرکت ها و گاهی به دلیل تفاوت در کیفیت محصولات آنها می باشد. در هر صورت بعد از انتخاب نوع تجهیزات و تعامل نظر با کارفرما در راستای قیمت، می توان به سادگی هزینه این بخش را نیز حساب کرد.  

هزینه نصب و راه اندازی طرح

مرحله سوم روند محاسبه هزینه برآورد هزینه نورپردازی نمای ساختمان، محاسبه حق الزحمه نصب تجهیزات و راه اندازی می باشد که خود مقوله ای کاملا متفاوت نسبت به مراحل قبل می باشد و توسط تیم های اجرایی برآورد می شود. این مرحله برعکس آنچه به نظر می رسد، می تواند شامل هزینه ای حتی به مراتب بیشتر از مراحل قبلی باشد. دلیل بالا بودن هزینه نصب در نورپردازی تعدادی از ساختمان ها این است که طراحی نورپردازی نمای ساختمان (به اشتباه) موازی با بقیه روند طراحی و ساخت بنا انجام نمی شود و به عنوان یک ارزش افزوده به بعد از اتمام پروژه موکول می شود. یا زمانی  پیش می آید که که کارفرما تصمیم به نورپردازی نمای یک ساختمان قدیمی می گیرد. در این زمان برای نصب تجهیزات (مخصوصا در بناهای چند طبقه) نیاز به حضور داربست برای نصب و راه اندازی دارد. همچنین اگر همانطور که گفته شد ساختمان قدیمی باشد و یا برای نورپردازی نمای آن از قبل پیش بینی نشده باشد، باید عددی را هم بابت کابل کشی و تجهیزات جانبی آن در نظر گرفت. که این مورد هم توسط پیمانکاران نصب مشخص می شود.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نورپردازی نمای ساختمان طراحی نورپردازی راه اندازی حق الزحمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۸۳۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار

شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز با افت ۱۳۴۱۹ واحدی به ۲,۲۹۰,۷۹۱ واحد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ با افت ۱۳۴۱۹ واحدی به ۲,۲۹۰,۷۹۱ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به افت ۳۰۲۰.۴۰ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

حجم معاملات تاکنون ۱.۸۶۴ میلیارد سهم بود که طی ۱۰۰,۹۴۵ معامله دادوستد شده و ارزش کل این معاملات نیز به ۱۲,۶۷۳.۳۰۶ میلیارد ریال رسیده است.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۹,۱۴۴,۲۸۳.۸۰۰ میلیارد ریال شد.

کد خبر 748262

دیگر خبرها

  • (تصاویر) پروانه لکه دار واریا از نمای نزدیک
  • پروانه‌ لکه‌ دار واریا از نمای نزدیک(عکس)
  • تصاویر آخرالزمانی از طوفان سیاه در چین؛ تورنادو از نمای نزدیک!
  • بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • 0 تا 100 ایستگاه پمپاژ فاضلاب؟ تجهیزات و قیمت | مزایا و نکات مهم در انتخاب
  • تعرفه شستشوی نما ساختمان ۱۴۰۳
  • ربات انسان‌نمای تسلا تا سال دیگر به بازار می‌آید
  • هزینه ساخت مسکن چند درصد افزایش یافته است؟
  • (تصاویر) «چری» با طراحی متحول شده در نمایشگاه پکن رونمایی شد
  • برادر فیدلیتی با طراحی متحول شده در نمایشگاه پکن رونمایی شد /عکس