Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@01:38:18 GMT

سهم بودجه پژوهشی فرهنگ در کشور روشن نیست

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۸۷۱۱۰

سهم بودجه پژوهشی فرهنگ در کشور روشن نیست

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ضرورت دارد در برنامه هفتم توسعه به اعتبارت پژوهشی حوزه فرهنگ توجه بیشتری شود. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، اولین جلسه نیمه‌حضوری «مجمع مراکز فرهنگ‌پژوهی» با حضور سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با دستور بررسی پیش‌نویس اساسنامه «مجمع مراکز فرهنگ‌پژوهی» برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه گفت: مجمع مراکز فرهنگ‌پژوهی در مدت زمان کوتاهی آغار به کار کرد و  نسخه اول اساسنامه تهیه شد تا ظرفیت بیشتر و بهتری برای انجام پروژه‌های فرهنگی فراهم شود.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

وی با بیان اینکه تعاریف متعددی درباره فرهنگ مطرح می‌شود، افزود: واقعیت این است که هر چه در مسیر تاریخ جلوتر رفته‌ایم فرهنگ پیچیده‌تر و فهم آن مشکل‌تر شده چراکه لایه‌های نادیده در فرهنگ وجود دارد که چه بسا تعریف فرهنگ را تغییر داده اما هنوز  تعبیر دقیقی از تغییر فرهنگی را نمی‌توانیم داشته باشیم.

 عاملی ظهور فضای مجازی و فضای ارتباطی را موضوع مهمی دانست و گفت: تسهیل جابه‌جایی جمعیت در فضای جهانی و توسعه ارتباطات اجتماعی در کنار به وجود آمدن منابع فرهنگی جدید و افزایش تنوع فرهنگی و قدرت انتخاب، به ویژه در حوزه فرهنگ موجب شده فهم فرهنگ، چند لایه‌‌ای و چند رشته‌ای شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: می‌توان ادعا کرد که صرفاً در حوزه مطالعات فرهنگی نمی‌توانیم فرهنگ را بشناسیم زیرا فرهنگ پدیده‌ای است که حتماً نیازمند همکاری بین رشته‌ای مانند علوم شناختی، روانشناسی، هوش مصنوعی، جامعه‌شناسی، روانشناسی، علوم سیاسی، ارتباطات و حتی علوم مهندسی است.

وی با بیان اینکه امروز در فضای مجازی جایگاه فرهنگ، رصد داده‌ای و مطالعات شبکه‌ای اهمیت بیشتری پیدا کرده است، تصریح کرد: اولویت‌های زندگی انسان در فضای مجازی و فرهنگ به سادگی قابل دسترسی است، ما نیز نیازمند این هستیم تا موضوع فرهنگ در محیط مجازی را به صورت جدی‌تری دنبال کنیم.

 عاملی با بیان اینکه فرهنگ موضوعی چند لایه و پیچیده است و این موضوع را مستلزم مطالعات چند رشته‌ای و میان رشته‌ای دانست، افزود: باید با رشته‌های مختلف درباره فرهنگ همکاری داشته باشیم همچنین حوزه ارتباطات انسانی خود دارای پیچیدگی‌هایی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در حوزه ارتباطات انسانی پدیده‌ای به نام "خود پنهانی" وجود دارد، گفت:  این به معنای آن است که  افراد تواضع یا تظاهر می‌کنند اما بخشی از رفتار خود را به واسطه آن پنهان می‌کنند و به واسطه پیچیدگی هایی که دارند این تواضع و تظاهر معنا پیدا نمی‌کند. لذا یک کنش و واکنش اجتماعی لزوماً در اظهارات منعکس نمی‌شود و ریشه در زمینه‌های اجتماعی و تجربیات فردی دارد.

وی ادامه داد: با وجود آن که روش‌های جدیدی به وجود آمده اما کمتر به سراغ آنها می‌رویم، در حوزه مطالعات فرهنگی و رسانه 40 روش تحقیق معرفی شده است برای مثال روش تحقیق طولی برای ما که عملیات فرهنگی را دنبال می‌کنیم اهمیت جدی دارد چراکه در آن روند تغییرات دنبال می‌شود؛ این موضوع مطالعات گسترده فراوانی را به وجود آورده و برای ما مطالعات روایتی، تحلیل محتوای کمی و کیفی، تحلیل گفتمان و تحلیل شبکه‌ها دارای اهمیت شده است.

 عاملی مطالعات فرهنگی را موضوع مهمی دانست و گفت: خوشبختانه در حوزه پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی افرادی وجود دارند که تمرکز می‌کنند و مؤسسات فرهنگی و پژوهشی در کشور به وجود آمده، همچنین دانشگاه‌های ما همگی ظرفیت مطالعات فرهنگی و اجتماعی را دارند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به کمک وزیر علوم در حوزه پژوهشی و دانشگاهی گفت:  باید از ظرفیت دانشگاه‌ها در حوزه مطالعات تحقیقی استفاده کنیم، با شکل‌گیری این مجمع باید هم‌افزایی صورت گیرد و قاعدتاً سایتی برای فرهنگ پژوهی ایجاد می‌شود تا تمامی مراکز پژوهشی فعالیت‌های پژوهشی که انجام می‌دهند را در معرض دید همگان قرار دهند به طوری که فرد محقق با مراجعه به این سایت بتواند مجموعه تحقیقات پژوهشی را مشاهده کند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با تأکید بر اهمیت حوزه پژوهش، گفت: خوشبختانه مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که به وزارت علوم نیز ابلاغ شده بحث مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها را به صورت جدی دنبال می‌کند و مأموریت گرایی به صورت طبیعی با تدوین مأموریت‌های پژوهشی باید انجام شود.

 عاملی ادامه داد: گاهی اوقات موازی‌کاری می‌شود یعنی کتابی غنی توسط 3 مترجم به صورت هم‌زمان ترجمه می‌شود، این یعنی اشراف کافی به حوزه وجود ندارد و حتماً پژوهش‌ها هم از این جنس هستند لذا تقسیم کارهای بزرگ اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی افزود: باید به سمت پژوهش‌های بزرگ با همکاری چند نهادی حرکت کنیم، ما نیازمند تقویت مطالعات بین‌المللی در حوزه فرهنگ هستیم. دائماً فرهنگ ایران سوژه مطالعاتی نهادهای بیرونی می‌شود لذا نیاز داریم دیگرانی را که مرتبط با فرهنگ ایران هستند و یا منافع فرهنگی و چالش‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به آنها مربوط می‌شود، مطالعه کنیم و یک رصد جامع در مورد منابع مهم فرهنگی جهان داشته باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کنش‌پژوهی در حوزه پژوهش‌های فرهنگی را پر اهمیت دانست و تصریح کرد: باید مصاحبه‌های عمیق در این حوزه انجام شود زیرا  مصاحبه‌ است که ما را به نتیجه‌های خوبی می‌رساند و  بیش از هر چیزی نیازمند مطالعات کیفی عمیق هستیم تا ریشه‌یابی درستی از تغییرات فرهنگی به دست آید.

 عاملی افزود: باید به برخی از رفتارهای اجتماعی که متعلق به ایران است توجه داشت گاهی اوقات برخی موارد در جامعه ایران معنایی ندارند اما ظهور و بُروز پیدا می‌کنند لذا باید به سمت همکاری در کارهای بزرگ برویم و این جنبه مهمی است که باید به آن توجه شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت:  این مجع با حدود 34 مؤسسه به عنوان هیئت موسس کار خود را آغاز می‌کند و حتماً در آینده باید توجه به دانشگاه و مشارکت آنها داشت تا از ظرفیت آن استفاده کرد.

وی تصریح کرد: در وزارت فرهنگ و وزارت کشور ظرفیت‌هایی وجود دارد و شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه‌ها وجود دارند که می‌توانند با ما همکاری داشته باشند و با شکل‌گیری این مجمع به مرور زمان ابعاد نرم‌افزاری محیط تقویت می‌شود و بسیاری از نرم افزارهایی که دامنه گسترده‌ای دارند در پیمایش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، همچنین با سرمایه گذاری مالی و مثبتی برای مجمع در آینده می‌توانیم به نتایج گسترده‌تری دست یابیم.

 عاملی با بیان اینکه مجمع مراکز فرهنگ‌پژوهی بر حفظ استقلال و ظرفیت مراکز پژوهشی تأکید دارد، افزود: مجمع در واقع یک انجمن صنفی است که جنبه حمایتی و کمک کننده به ظرفیت‌های پژوهشی کشور را خواهد داشت.

وی با اشاره به تخصیص اعتبارات پژوهشی کشور خاطرنشان کرد: طی سال‌های 1393 تا 1397 یک درصد از بودجه عمومی کشور به بخش فرهنگ اختصاص داشته و در سال جاری این میزان به نیم درصد کاهش پیدا کرده است.

 عاملی با بیان اینکه میزان سهم بودجه پژوهشی فرهنگ در کشور روشن نیست، تصریح کرد: ضرورت دارد در برنامه هفتم توسعه کشور به بخش فرهنگ و به خصوص اعتبارت پژوهشی حوزه فرهنگ توجه بیشتری شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم پرهیز مجمع از جنبه مداخله‌گرانه تأکید کرد و پیشنهاد داد: در اساسنامه مجمع مراکز فرهنگ‌پژوهی تصریح شود که این مجمع بر حفظ استقلال پژوهشگاه‌های فرهنگی کشور تأکید دارد.

 محمد سلگی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با بیان اینکه دستور جلسه پیش‌نویس اساسنامه «مجمع مراکز فرهنگ‌پژوهی کشور» است، گفت: برای پاسخگویی به نیازهای مبرم کشور، مراکز و پژوهشگران به پایگاهی جامع برای دستیابی به داده‌ها، اطلاعات و جلوگیری از همپوشانی، تکرار، موازی‌کاری و نیز افزایش هم‌افزایی در حوزه پژوهش‌های فرهنگی و نیز در راستای ساماندهی تحقیقات و مطالعات فرهنگی کشور براساس اهداف و اولویت‌های نقشه مهندسی فرهنگی کشور «مجمع مراکز فرهنگ‌پژوهی» تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: هدف اصلی از ایجاد این مجمع ساماندهی و انسجام حوزه پژوهش فرهنگی کشور، اشتراک‌گذاری و دسترسی‌پذیری تجربیات مراکز مختلف، بهره‌گیری از انباشت داده‌ها و اطلاعات تولید شده در کشور در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه توسط مراکز مختلف، زمینه‌سازی برای همکاری و هم‌افزایی مراکز فرهنگ‌پژوهی کشور، امکان دسترسی یکپارچه پژوهشگران حوزه فرهنگ، هنر و ارتباطات به پژوهش‌های انجام شده و پیشینه‌های پژوهش و بهره‌گیری صاحبنظران و مدیران تصمیم‌گیرنده از نتایج پژوهش‌های انجام شده در حوزه فرهنگ، هنر و ارتباطات است.

سلگی ابراز کرد: «مجمع مراکز فرهنگ‌پژوهی کشور» به صورت دائمی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می‌شود.

همچنین در این جلسه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقدام خوب و ‌موثر تشکیل «مجمع مراکز فرهنگ‌پژوهی» اظهار داشت: حوزه فرهنگ روز به روز پیچیده‌تر و لایه به لایه می‌شود، فرهنگ یک ضلع در حیات جامعه در کنار اضلاع سیاسی و اجتماعی قرار می‌گیرد که از لحاظ سطح و عمق با دیگر حوزه‌های حیات اجتماعی فاصله زیادی دارد.

وی ادامه داد: فرهنگ در روح جامعه و تصمیمات خرد و کلان و همچنین جهت‌دهی بر تصمیم‌ها، ذهن‌ها و افکار عمومی و اجتماعی تاثیر دارد، همه این الاع و اجزا نشان می‌دهد که اگر فرهنگ را مهم ‌می‌دانیم باید مطالعات فرهنگی را برای نتیجه بهتر در زندگی اجتماعی در نظر بگیریم، وقتی مطالعات بیشتر می‌شود بهتر می‌توان مسیر ‌پیش‌رو را دید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: پژوهش‌های کلان ما در حوزه فرهنگ آسیب‌هایی دارد که در یک شبکه هم‌افزا می‌توان آن را حل کرد، این شبکه هم‌افزا چون درگذشته شکل نگرفته است یکسری ضعف‌ها در حوزه فرهنگ به همراه داشته است. در همین راستا می‌توان به 10آسیب در حوزه مطالعات فرهنگی اشاره کرد.

**مطالعات  فرهنگی با مطالعات بین‌المللی در ارتباط نیست

 صالحی یادآور شود: اولین موضوع در حوزه مطالعات فرهنگی «تکرار و موازی‌کاری» است که گاهی در مطالعات عنوان عوض می‌شود و گاهی حتی عنوان هم عوض نمی‌شود، دومین موضوع «عدم شناخت کافی از خلاء پژوهشی» است، گاهی بخش‌هایی از پژوهش‌ها برای ما معلوم نیست و یک شناخت کافی حاصل نمی‌شود، سومین آسیب «عدم نظارت بر ا‌ولویت‌سازی پژوهشی» است، گاهی یک پژوهش نقشه راه روشنی در اولویت‌ها مشخص نمی‌کند.

وی افزود: می‌توان «عدم توجه به پیشینه‌های پژوهشی» را به عنوان چهارمین آسیب مطالعات فرهنگی قلمداد کرد، متاسفانه در بسیاری از مواقع پیشینه‌های پژوهشی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و‌ حلقه اتصالی برای ادامه پژوهش و اتصال آن به آینده نیست، پنجمین آسیب «استفاده نکردن از تجربه‌های فردی و جمعی» است، در اصل مجموعه‌های موجود از تجربه دیگر مجموعه‌ها و افراد بهره کمی می‌برند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: دیگر آسیب «عدم دسترسی به اطلاعات و داده‌ها» است، کمتر پژوهش‌هایی است که به انتشار عمومی برسد و از این رو دسترسی به پژوهش‌ها سخت است، هفتمین آسیب «کمبود شبکه‌سازی در مطالعات فرهنگی» است، برای نمونه مجموعه‌هایی که به موضوع خانواده، حاشیه‌نشینی و... بپردازند کم هستند و از این رو نتوانسته‌ایم گروه‌های هم‌گرا موضوعی شکل دهیم.

 صالحی بیان کرد: دیگر آسیب «ضعف در تبدیل اطلاعات و‌ داده‌ها به سیاست و برنامه» است، مطالعات معمولا در قفسه‌ها می‌ماند و به سیاست تبدیل نمی‌شود، نهمین آسیب «ضعف ارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی» است، متاسفانه مطالعات ما با مطالعات بین‌المللی در ارتباط نیست و نمی‌توان گفت مطالعات ما محل ارجاع در بسیاری از کشورها قرار می‌گیرد.

وی ابراز داشت: آخرین آسیب این است که «پژوهش‌های فرهنگی سیاست‌زده یا نهادزده» است، در واقع به جای آنکه پژوهش‌های ما با نگرش عام و حکمرانی باشد بیشتر سیاست‌زده است و حتی در برخی موارد پژوهش‌ها شخصی و نهادی تلقی می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مجموعه‌هایی از گذشته کارهای پژوهشی را انجام داده‌اند و منابع انسانی و مالی را نیز هزینه کرده اما نمی‌توان به خروجی آنها مطمئن بود، تصریح کرد: تشکیل «مجمع مراکز فرهنگ‌پژوهی» می‌تواند به حوزه پژوهش‌ها به ویژه حوزه فرهنگ کمک کند، این مجموعه می‌تواند یک نهاد اصلی مطالعات فرهنگی که در یک هم‌افزایی شکل می‌گیرد را فراهم کند، البته این ساختار با همکاری سایر وزارتخانه‌ها به ویژه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌تواند در تحکیم این مجمع کمک کند.

تاکید بر بازنگری در آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی در جلسه عاملی با ائمه جمعهابلاغ مصوبه سهمیه بهیاران در کنکور از سوی عاملی

 

 صالحی در جمع بندی جلسه اظهار کرد: اصول حفظ هویت استقلالی و وظایف ذاتی پژوهشگاه‌های فرهنگی،  توجه به اسناد بالادستی مانند سند مهندسی فرهنگی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند الگوی اسلامی ایرانی و سایر اسناد مربوطه و رعایت ساختار حداقلی و چابک در این توافقنامه به عنوان اصول اولیه مدنظر باشد، به همین منظور باید پیش‌نویس مجمع برای بخش‌های مختلف ارسال و پس از ارائه نظرات و بررسی مجدد به یک پیش‌نویس نهایی برسیم تا هرچه سریع‌تر به مرحله اقدام برویم.

**جامعه دانشگاهی آمادگی لازم‌ را برای کارهای پژوهشی دارد

در ادامه این جلسه منصور غلامی، وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه پژوهش‌های فرهنگی که تا به حال اتفاق افتاده است در سطح ملی و در قالب مطالعات میدانی و در سطح داده بوده است، گفت: تحقیقات در سطح دانشگاهی می‌تواند در حوزه داده‌کاوی بیشتر کار کند و در یک همکاری با دیگر مجموعه‌ها داده‌ها را به صورت متمرکز در یک مشارکت مورد بررسی قرار دهد. این اتفاق می‌تواند در قالب این مجمع مراکز فرهنگ‌پژوهی صورت پذیرد که قطعا یک ظرفیت ارزشمند را در اختیار مجموعه‌ها قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظرفیت‌های بالایی در کل کشور دارد که خیلی مواقع در بخش‌های داده‌ای می‌تواند کمک‌کننده باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در عرصه بین‌المللی یک منطقه گسترده فرهنگی داریم، خاطرنشان کرد: در طول زمان و با رخدادهای مختلف تحولات زیادی در حوزه فرهنگ داشته‌ایم که اگر قرار باشد یک آینده‌نگری برای آن در نظر بگیریم نیازمند تحقیقات هستیم. امروز در دنیا نسبت به جوامع دیگر بی‌تاثیر نیستیم، با تشکیل این مجمع مراکز فرهنگ‌‌پژوهی محققین ما تشویق می‌شوند تا در عرصه بین‌المللی برخی نیازها را برطرف کنیم.

غلامی افزود: مجموعه دانشگاهی و به خصوص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل مجمع مراکز فرهنگ‌پژوهی را به فال نیک می‌گیرد و این نوید را می‌دهم که جامعه دانشگاهی آمادگی لازم‌ را برای کارهای پژوهشی دارد.

در این جلسه مصطفی اسدزاده با اشاره به پیشینه مطالعات فرهنگی در ایران گفت: از اوایل دهه 50 پای مطالعات فرهنگی به مطالعات اجتماعی در ایران باز شد و پس از انقلاب نیز این نوع مطالعات توسط مراکز رسمی کشور به رسمیت شناخته شد و در دهه 70 مطالعات فرهنگی در برنامه‌های توسعه نیز وارد شد.

وی افزود: با افزایش باب مطالعات فرهنگی مراکزی نیز در این زمینه در کشور راه‌اندازی شد که مباحث متعددی در این حوزه مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است و در جلسه اول آسیب‌هایی نظیر موازی‌کاری یا جزیره‌ای عمل کردن و عدم آگاهی از طرح‌های سایر مراکز پژوهشی این مراکز مورد آسیب‌شناسی قرار گرفت.

 اسدزاده گفت: برای رفع این آسیب‌ها و ایجاد هم‌افزایی بین این مراکز مطالب گوناگونی مطرح شد که این مجمع تلاش خواهد کرد تا بر اساسنامه طراحی و تدوین شده برای رفع این مسکلات تلاش کند.

در ادامه جلسه حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، گفت: باید به اسناد بالادستی کشور بیشتر توجه داشته باشیم و به طور خاص در این اساسنامه باید التزام به نقشه جامع علمی کشور و وظایف دیگر بخش‌های پژوهشی کشور بیشتر توجه داشته باشیم.

وی افزود: باید ملاک گفتگوی مراکز آئین‌نامه یا شیوه‌نامه باشد و از تحمیل ساختار جدید برای کشور پرهیز کرد و همچنین درون‌زایی و خودجوشی فرهنگ در این اساسنامه باید مورد توجه باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمد حکیمیان، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز با اشاره سند مهندسی فرهنگی و راهکارهای اجرایی‌سازی آن گفت: راه اینکه جامعه به سمت تعالی هدایت شوند در قرآن آمده و ارزش‌های اسلامی راه نجات جامعه است و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه آمادگی لازم برای کمک به این مجمع دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: این کار باید ذیل سند راهبردهای فرهنگی کشور انجام شود که شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را ضرورت دارد تهیه کند و به لحاظ نظریه فرهنگی متاسفانه تاکنون مشکل داریم و باید مشخص شود که بر اساس کدام نظریه فرهنگی این کار را انجام دهیم که این از مقدمات کار است.

محمدرضا فضلی رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان نیز در این جلسه گفت: در سطح مدیران اجرایی باید یکی از شاخص‌ها عملکرد مبتنی بر پژوهش باشد تا جایگاه پژوهش را به طور خاص در سیستم‌های اجرایی ارتقا داد.

وی در خصوص اساسنامه مجمع نیز اظهار داشت: کلمات کلیدی باید در اساسنامه مشخص شوند و ایجاد ساختارهای جدید نباید جایگاه‌های فعلی را با موانع روبرو کند و باید کمک کنیم که فرایندها تسهیل شود و شناسایی نیازهای پژوهشی کشور باید از اولویت‌ها باشد.

 رمضانیان رئیس پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج نیز اظهار داشت: ابتدا باید مجموعه‌های اجرایی در کشور هم‌راستاد شوند و در ادامه این سوال مطرح است که آیا تشکیل این مجمع می‌تواند برای مشکلات مطرح شده راهگشایی کند؟.

وی افزود: احساس می‌شود در مدیریت فرهنگی نیازمند هستیم باید مطالبه عدم اجرای مصوبات حوزه فرهنگ را داشته باشیم.

غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، در ادامه جلسه بیان داشت: هر کدام از مجموعه‌ها بنا بر اهداف خود وظیفه ذاتی خود را انجام خواهند دد و عرصه فرهنگ امروز بیش از پیش در مسائل اجتماعی دارای اهمیت شده است و یکی از مهم‌ترین مأموریت های مراکز پژوهشی حوزه فرهنگ این است که پژوهش‌های آنها در سیاست‌های کلان فرهنگ مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: این مراکز فرهنگ‌پژوهی داده‌هایی را تولید می‌کنند که بهترین خوراک برای تدوین مصوبات توسط نهادهای سیاستگذار است و مناسب است که در اساسنامه این مهم دیده شود.

غفاری گفت: در حوزه علوم انسانی پژوهشگاه‌های متعددی داریم که به دلیل نبود رصد مسائل مختلف کارهای متعددی به‌صورت موازی می‌شود و باید تلاش شود که فعالیت‌های آنها هم آنها هم‌راستایی بیشتری داشته باشد و اعضای هیأت علمی این مراکز یک موظفی را برای فعالیت در مراکز اجرایی داشته باشند تا شناخت عمیق‌تری در این حوزه به دست بیاورند.

 فرهاد کریمی رئیس مرکز مطالعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه راه توسعه مدارس از آموزش و پرورش می‌گذرد گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که مورد تاکید مقام معظم رهبری است مختص وزارت آموزش و پرورش نیست و باید به عنوان یک سند بالادستی در این مجمع مورد توجه باشد.

توجه به تحقیقات حوزه تعلیم و تربیت و کاربست پژوهش‌ها در نظام اجرایی کشور دو نکته مهم دیگر مورد اشاره توسط دکتر کریمی بودند.

 محمدحسین بوچانی رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نیز در این جلسه اظهار داشت: شهرداری‌های کلان‌شهرهای  کشور دارای مراکز پژوهشی کاربردی هستند که بیش از 20 مرکز پژوهشی مدیریت شهری در کشور داریم و تقاضا دارم که در این اساسنامه موضوع مدیریت شهری و مسائل آن از طریق این مراکز مورد توجه باشد.

وی افزود: در مجموعه کلان‌شهرها سامانه پژوهشیار راه‌اندازی شده است و پژوهش‌ها به اشتراک گذاشته می‌شوند و در سطح شهرداری‌های منطقه و شهرهای بزرگ جهان نیز این سامانه در حال بسط است.

 بوچانی گفت: سند شاخص پیشرفت شهری ایران در شهرداری تهران تهیه شده است و بیش از 50 شاخص برای پیشرفت شهری در کشور احصاء شده است و شاخص‌های فرهنگی بخشی از آن هستند که در این جلسه قابل بحث و بررسی است و همچنین مطالعات فرهنگی در سطح شهرداری‌ها نیاز به کار بین دستگاه‌های مختلف دارد که مناسب است به عنوان یک محور در پژوهش‌های این مجمع دیده شود.

 جلال درخشه رئیس مرکز مطالعات راهبردی وزارت کشور نیز در ادامه جلسه گفت: هماهنگی بین سازمان‌ها با ایجاد این مجمع نباید به افزایش دیوان‌سالاری در کشور شود و برای ضمانت‌بخشی در هماهنگی‌های ایجاد شده نیز باید مورد توجه باشد.

وی افزود: ذیل وزارت کشور نهادهای متعددی در حوزه پژوهش فرهنگی فعال هستند و ضرورت دارد نماینده سازمان اجتماعی وزارت کشور به این منظور در جلسه حضور داشته باشد و سامانه‌ای طراحی شود که کل هدف این فرایند توسط آن محقق شود.

حسین میرزایی رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: باید خدماتی که پژوهشگاه‌ها به یکدیگر می‌توانند داشته باشند و ظرفیت‌های یکدیگر را شناسایی کرده و هم‌افزایی در کارهای مشترک ایجاد کنیم و در اساسنامه گام‌های بلندی پیش‌بینی شده که نیازمند کار بلند مدت است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی سید سعیدرضا عاملی دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه مطالعات فرهنگی رئیس مرکز مطالعات پژوهش های فرهنگی تحقیقات و فناوری مورد توجه هنر و ارتباطات رئیس پژوهشگاه حوزه پژوهش ها آموزش و پرورش حوزه پژوهش حوزه فرهنگ مراکز پژوهشی فرهنگی کشور پژوهشگاه ها پژوهشی کشور داشته باشیم بین المللی وزارت کشور وزارت علوم موازی کاری هم افزایی مجموعه ها اولویت ها پیش نویس داده ها رشته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۸۷۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت معرفت و باور دینی کلید حل مشکلات فرهنگی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، آیت الله محمدی لائینی دراین نشست افزود: لایه اول فرهنگ همان باور است، روزانه باید باور‌ها و ایمان خودمان را قوی کنیم؛ ضعف معرفت و باور دینی اولین مسئله در حوزه فرهنگ عمومی است.

وی گفت:امیدواریم که جلسه شورای فرهنگ عمومی به خروجی مطلوب ولو سی‌درصدی برسد، قلیلی که در حال تقلیل نباشد و در حال تکثیر باشد خوب است، مثلا همین مسئله‌های زاد و ولد و ازدواج.که نیازمند توجه بیشتر است.

آیت الله لائینی تصریح کرد: تولید انسان در کنار صنعت و کشاورزی مهم‌تر و  پاشنه‌آشیل‌های جدی امزوز کشور است، یکی از مشکلات دستگا‌ه‌های اجرایی ما این است که مسئولینش این را باور ندارند مثلا در بحث رعایت پوشش، آنها را هم باید به این اصول فرهنگی با برگزاری کلاس و دوره باورمندتر کرد.

وی تاکید کرد: به فرموده مقام معظم رهبری، تعاونی‌ها، دانش‌بنیان، صنایع خانگی، کشاورزی و ... حوزه‌های مشارکت مردم است، سال گذشته سال مانع‌زدایی بود قطعا اول موانع یا گره‌های سر راه حرکت ماشین اقتصاد و تولید را مشخص کردید، برداشتن آن موانع خودش اولین عامل برای جهش تولید است.

دیگر خبرها

  • نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • تقویت معرفت و باور دینی کلید حل مشکلات فرهنگی
  • پورمختار: مراکز پژوهشی، راهکارهای عملی برای مشارکت مردم در جهش تولید ارائه کنند
  • نگاه قرارگاهی در حوزه فرهنگ استان کرمانشاه
  • نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است
  • زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان مهیا است
  • به واسطه وجود بزرگانی مثل اقبال لاهوری با مردم کشور پاکستان احساس همدلی می‌کنیم
  • طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • دکتر طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در حوزه محیط‌زیست آذر بایجان غربی