Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پس از ورود اسلام به ایران از قرن سوم مساجد محل آموزش بوده و از قرن چهارم مدارس به عنوان یک ضرورت به زندگی ایرانیان اضافه شده است که اکثر آنها موقوفه بوده است. امروز حوزه وقف با دانشگاه نیز ۵۰۰ موقوفه را در خود دارد. حوزه وقف دانشگاه علاوه بر مکان در علم و نوع دانش نیز داریم و خوشبختانه خیلی‌ها برای علوم پایه وقف می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی -دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی-  امروز سه‌شنبه(۱۲ اسفندماه) در سومین همایش ملی خیر ماندگار با اشاره به اینکه اولین هدف کار خیر برای انسان است، گفت: در امر خیر مساله اصلی به حساب آوردن و توجه به همگان است، نیکوکاری مردمی با نیکوکاری بنگاه‌های بزرگ و ثروتمند متفاوت است پس باید نیکوکاری را مردمی کرد. یک خیری که داوطلب کار خیر است اولین لذت برای او فراهم است نه کسی که به او کمک می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی در نیکوکاری به سمت آموزش و بنیه دانش جامعه می‌رویم یک گستره‌ای در دامنه نوآوری‌های اجتماعی فراهم می‌کنیم، این نوآوری می‌تواند اتفاقات جدید را رقم بزند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه شفافیت مالی و قابل دسترس وقف می‌تواند اعتماد عمومی را برای واقف و کسی که خدمات دریافت می‌کند فراهم‌ کند، تصریح کرد: وقتی شفافیت ایجاد شود احساس تقویت و عضویت اجتماعی و هویت ملی شکل می‌گیرد.

عاملی بیان کرد: نیکوکاری ماهیت جهانی دارد، دراقع آنچه برای ایران انجام می‌دهیم برای جهان هم باید انجام داد، البته در بسیاری از حوزه‌های بین‌المللی ما تمایلی به حضور نداریم چون بسیاری از سازمان‌های خیریه جهان با نگاه سلطه قدرت و ثروت هستند، با این وجود نیت ما برای کار خیر نباید محدود به یک جغرافیای خاص باشد، البته فراموش نکنیم هرآنچه کار خیر انجام دهیم به خودمان باز خواهد گشت، برای نمونه تلاش ما برای حذف تروریست در منطقه خیرش به تمام دنیا بازگشت.

وی افزود: حوزه نیکوکاری اجتماعی دارای سه رکن وقف و حمایت‌های اجتماعی اشخاص و نهادها، نیکوکاری مردمی از طریق مشارکت همه مردم در حمایت از یکدیگر و نهادهای سیاست‌گذار و نهادهای کلی است، اما باید لایه‌های متنوع نیکوکاری اجتماعی را مشخص کنیم، باید نیروی متخصص را در زمینه امور خیر آموزش دهیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگ با بیان اینکه نباید تمام‌ کارهای خیریه را یک نهاد انجام دهد، گفت: ما در زندگی روزمره باید به دیگران کمک کنیم، مساله بی‌توجهی که امروز در زندگی مردم ایجاد شده است خوب نیست، متاسفانه در زندگی فعلی کسی حتی از حال همسایه خود خبر ندارد، بنابراین جنس کار خیر فقط مالی نیست بلکه باید در تمام ابعاد بتوانیم به دیگران کمک کنیم.

عاملی خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف می‌تواند نیمی از فعالیت خود را در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهد، زیرا امروز نور در علم است، برای نمونه کار خیر در امر محیط‌زیست امری است که نباید از آن غافل شویم، نیکوکاری در محیط‌زیست می‌تواند به سلامت ما کمک کند، حتی غذای سالم می‌تواند در مسیر نیکوکاری قرار گیرد. حتی حوزه مشاوره در امر نیکوکاری نباید فراموش شود، خیلی از مردم روزانه دچار اضطراب و بن‌بست‌های اجتماعی هستند که با نیکوکاری در این عرصه می‌توان به قشری از جامعه کمک کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های چند ملیتی فقط در امر خیر پول نمی‌دهند بلکه تجهیزات و منابع انسانی خود را در اختیار می‌گذارند تا بتوانند قدمی در عرصه خیر بردارند. از این رو در حوزه سیاست‌گذاری باید تسهیل‌گری در کار خیر و نیکوکاری داشته باشیم، در عین حال امکان خدمات بدون مالیات، تامین ضوابط حقوقی لازم برای کمک به دیگران، دانش‌افزایی در حوزه امور خیریه هم اهمیت خواهد داشت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگ ابراز کرد: در حوزه امور خیر و نیکوکاری ایران تاریخ غنی دارد، زرتشت در اوستا صراحتا می‌گوید «خوشبختی از آن کسی است که دیگران را خوشبخت کند»، با همین پیش‌زمینه تا زمان پیامبر(ص) و دین اسلام در تاریخ ایران کار خیر را می‌بینیم، در آتشکده‌های قدیم‌ ایران کار آموزشی را انجام می‌دادند که بعد از ورود اسلام به ایران مسجد جای این اماکن را گرفتند.

عاملی یادآور شد: پس از ورود اسلام به ایران از قرن سوم مساجد محل آموزش بوده و از قرن چهارم مدارس به عنوان یک ضرورت به زندگی ایرانیان اضافه شده است که اکثر آنها موقوفه بوده است، امروز حوزه وقف با دانشگاه نیز ۵۰۰ موقوفه را در خود دارد، حوزه وقف دانشگاه علاوه بر مکان در علم و نوع دانش نیز داریم، خوشبختانه خیلی‌ها برای علوم پایه وقف می‌کنند.

وی در پایان گفت: حوزه وقف علمی نه در ایران بلکه در دنیا بسیار پررنگ است، برای مثال ۴۰میلیارد دلار وقف دانشگاه هاروارد آمریکا است، زیرا تولید علم بسیار مهم است و ما هم باید به این موضوع اهتمام داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وقف حجت الاسلام سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب حوزه وقف کار خیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۸۷۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش معین به اعتراضات دانشجویی در آمریکا: دانشگاه و دانشجویان در مقایسه با سیاسیون یا سرمایه‌داران، از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتری در جامعه برخوردار هستند/ اعتراض آنها می‌تواند به تغییر سیاست‌های دولتها و حتی تغییر دولتها منجر شود

به گزارش جماران؛ به نقل از مهر، وزیر علوم در دولت اصلاحات تصریح کرد که دانشجوها، استادها و حتی مدیران دانشگاه‌ها در آمریکا به صورت سازمان‌یافته در معرض سرکوب یا فشارهای سیاسی قرار دارند.

«مصطفی معین» وزیر علوم در دولت اصلاحات با اشاره به سرکوب خشن جنبش دانشجویی در آمریکا توسط نیروهای نظامی و امنیتی این کشور، با بیان اینکه ️دانشگاه در کنار رسانه، سینما، اقتصاد و ساختار حکومت، از جمله نهادهای تحت نفوذ صهیونیست‌ها در آمریکا است اظهار کرد: تداوم اعتراض‌های دانشجویی توسط جوانان و دانشجویان آزاده آمریکایی از ملیت‌های مختلف -از جمله جهان سوم- علیه جنایات رژیم صهیونیستی، می‌تواند تأثیر زیادی بر افکار عمومی جامعه آمریکا بگذارد.

استاد پیشین دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه اعتراض‌ها در آمریکا حتی می‌تواند امنیت گروه‌های یهودی افراطی را در معرض خطر قرار بدهد، افزود: البته از طرف دیگر این اعتراض‌ها موجب شده تا دانشجوها، استادها و حتی مدیران دانشگاه‌ها به صورت سازمان‌یافته در معرض سرکوب و یا فشارهای سیاسی قرار بگیرند.

معین با بیان اینکه حمایت تمام‌قد دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی منجر به تخریب وجهه بین‌المللی و داخلی آمریکا شده است، گفت: ️صهیونیست‌ها رسوخ عمیقی در ساختار حکومتی آمریکا اعم از مجلس و دولت و دستگاه قضائی دارند و در مقابل، رژیم نامشروع و اشغالگر صهیونیستی هم نماینده و حافظ منافع آمریکا و غرب در منطقه راهبردی و نفت‌خیز خاورمیانه است؛ به خاطر این نقش راهبردی رژیم اشغالگر به تکنولوژی و سلاح‌های پیشرفته، تجهیز شده است.

اعتراض دانشجویان به جنایات صهیونیست‌ها می‌تواند به افکار عمومی جوامع جهت بدهد

وزیر علوم در دولت اصلاحات با اشاره به زمینه‌های شکل‌گیری جنبش دانشجویی در آمریکا گفت: در جوامعی که اختلاف‌های طبقاتی، تبعیض و نابرابری در آن‌ها شدید و ساختار، استبدادی و بدون تشکل‌ها و احزاب و رسانه‌های آزاد است، همواره احتمال بروز جنبش‌های عدالت‌طلبانه و ضد دیکتاتوری از سوی دانشجویان وجود دارد که نمونه‌های اعتراضی آن را می‌توانیم اکنون در آمریکا، آلمان و فرانسه و همچنین در برخی کشورهای اسلامی ببینیم.

معین همچنین با اشاره به اهمیت و تأثیر جنبش جهانی دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: به طور کلی ️در دنیا و همچنین در کشور خودمان، نهاد دانشگاه و دانشجویان در مقایسه با سیاسیون یا سرمایه‌داران بخش خصوصی، از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتر و در نتیجه تأثیرگذاری بیشتری در یک جامعه برخوردار هستند و اعتراض آن‌ها نسبت به جنایات صهیونیست‌های نژادپرست و تجاوزگر می‌تواند به افکار عمومی جوامع جهت بدهد و به تغییر سیاست‌های دولت‌ها و حتی تغییر آن‌ها منجر شود.

دیگر خبرها

  • واکنش معین به اعتراضات دانشجویی در آمریکا: دانشگاه و دانشجویان در مقایسه با سیاسیون یا سرمایه‌داران، از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتری در جامعه برخوردار هستند/ اعتراض آنها می‌تواند به تغییر سیاست‌های دولتها و حتی تغییر دولتها منجر شود
  • ایران؛ کثرت فرهنگی و وحدت سیاسی
  • «شفافیت» یکی از مهمترین موضوعات مورد نیاز در مجلس آینده است
  • زمینه جذب تسهیلات از بازار سرمایه باید فراهم شود
  • ایجاد حساب واحد خزانه باعث افزایش شفافیت مالی می‌شود
  • معلمان نیکوکار زمینه آزادی همکار خود را فراهم کردند
  • معلمان نیکوکار زمینه آزادی همکارشان را فراهم کردند
  • چرا طلافروشان تهرانی اعتصاب کردند؟
  • همدان نیازمند کارگر و کارمند در بخش خصوصی
  • مصوبه‌ای برای شفافیت درآمدهای نفتی و مصارف این حوزه