«ده نمکی» خط شکن روایت های ساختارشکنانه است
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۹۲۰۳۹
یک منتقد معتقد است: دهنمکی را میتوان خطشکن روایتهای ساختارشکنانه در سینما و تلویزیون دانست، او با اخراجیها تلویزیون را از طنزهای بیمورد و تکرار سریال های خستهکننده منقطع کرد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، «امیرحسن اوصالی» گفت: آنچه هنرمند امروز باید مدرک آن باشد دو مسئله حیاتی است که اولی نسبت وی با انقلاب و دومی نسبتش با مردم است، این مردم هم شامل حاشیهنشینهای شهر میشود و هم شامل کسانی که ایستاده برای «فروشنده» دست میزنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: ما خواسته و ناخواسته در متنی به عنوان «انقلاب» در حال زندگی هستیم که در رویارویی با عصرمدرن در حال حرکت است و ناگزیریم نسبتمان را با آن مشخص کنیم چراکه حضور و غیبت ما در متنِجامعه در گرو نسبت ما با انقلاب نهفته است. حال رسانهای که میخواهد خوراک مردم را تأمین کند اگر نسبتی با انقلاب و مردم برقرار نکند چه فاجعهای رخ میهد؟ معلوم است! مخاطب زباله پسند میشود. جامعهای که در آن هنرمندش متعهد نباشد یقینا رو به تاریکبینی رفته و همهچیز را خاکستری میبیند و راه علاجی غیر از هایوهوی به ذهنش خطور نمیکند، و چنین جامعهای یقینا محکوم به شکست است.
وی تاکید کرد: من نه آنچه فرهادی میسازد را تکذیب میکنم و نه هرآنچه دهنمکی میسازد را تصدیق، بلکه مسئله در نسبت اثر هنری با انقلاب و رشد مردم است. وقتی ادعا میکنیم با آرمانهایی که در نظر گرفته بودیم هنوز فاصله داریم و منتقد وضع موجود هستیم، آیا نشان دادن سیاهی وظیفه هنر متعالی است یا روایت مشکلات به سمت راهحل؟ یقینا ساختن فروشنده در سینما و پایتخت۶ در تلویزیون هزینه نمیخواهد! چرا که مردم سکون را بر حرکت ترجیح میدهند. اما ساختن منصور در سینما و «دادستان» در تلویزیون هزینه میطلبد! و هزینهاش آبروست! که ننگ فیلمساز حکومتی و ارزشی میزنند و تخریب.
وی ادامه داد: سخت است در فضایی حرکتکردن که منفعت بسیاری از افراد در احمق پنداشتن مخاطب است. هرچقدر مخاطب «هزارپا» پسندتر همانقدر خیال برخی آسودهتر! یقینا هزارپا مخاطبی منتقد و مصلح و مطالبهگر پروس نمیدهد. آنچه دهنمکی به خوبی آن را درک کرده نسبت هنر با انقلاب میباشد که فیلم باید از جنس زندگی باشد و معتقد و مصلح! که نمونهاش را در اخراجیها دیدیم که مردم زیادی را با سینما آشتی داد.
وی با بیان اینکه دهنمکی اینبار با «دادستان» به تلویزیون آمده تا سودای مطالبهگری و عدالتخواهیاش را بر مخاطب نشان دهد، اظهارداشت: نکته بارز اهمیت در دادستان بهروز بودن مسائل روایتشده در اثر است که مخاطب را بهوضوح در جامعه دیده است و اینبار با نگاهی دیگر در قاب دهنمکی مشاهده میکند. حملهبهمجلس، خودسوزی، مطالبهگری، عدالت خواهی و... خیلی از مسائل دیگر که بازارشان در جامعه داغ است و بکر و دهنمکی به خوبی آن را در داستان گنجانده است و به شکلی صدای مردمی شده است در برابر مسئولینی که آمالشان سلفی با موگرینی بود!
وی اظهارداشت: اما آفتی که دهنمکی باید بدان توجه کند این است که مخاطب محتوای بیفرم را تا حدی میتواند قبول کند و با آن ارتباط بگیرد، او باید بداند برای تمامی مردم که پای جعبه جادویی در منزل نشستهاند فیلم میسازد نه فقط برای قشری خاص! کاری که دهنمکی در دادستان کرده تقریبا سرآغاز یک انقلاب در تلویزیونی است که با جومونگ و پایتخت۶ به قهقرا رفته بود و با انقلاب و مردم به کلی قطع ارتباط کرده بود.
وی ادامه داد: دهنمکی را میتوان خطشکن روایتهای ساختارشکنانه در سینما و تلویزیون دانست، او با اخراجیها جنگ را از دست روایتهای نوستالژی و همیشه پیروزی دفاع مقدس نجات و تلویزیون را از طنزهای بیمورد و تکرار سریالهای خستهکننده منقطع کرد. یقینا چنین اثری خطشکن دوربینبازیها و دوربینرودستهای بیمورد در برخی قسمتها و همچنین عدم همخوانی پرستیژ بازیگر با نقش و ارتباط آن با فرم و محتوای قصه را نیز داراست که باید در آثار بعدی دهنمکی به آنها توجه کند و امیدواریم فضا برای او تنگ نشود تا ادامه چنین مسیری را البته نه به شکل اخراجیهای ۳ در تلویزیون مشاهده کنیم.
منبع: خبرگزاری فارسمنبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: سریال دادستان مسعود ده نمکی سریال پایتخت اخراجی ها ده نمکی خط شکن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۲۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ | واکنش تهیه کننده نون خ | او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است و برای ...
به گزارش همشهری آنلاین، اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایشخانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیهکنندگان اینطور گفته که هر قسمت ۲ میلیارد تومان آب میخورد.
او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین ۲ و ۲.۵ میلیارد تومان میداند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریالها حتی با برآورد اولیه یک یا ۱.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعهها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه میرسند و در ادامه به ارقام ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت میرسند.
حتی یکی از تهیهکنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال ۱۴۰۲ دقیقهای ۳۰ میلیون تومان برداشت. این گمانهزنیها به سمتِسریالهای زیرخاکی و نونخ آمد. حتی برخی اینطور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشیای خاص را به جان خریده است.
مهدی فرجی در واکنش به این گمانهزنیها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی به خبرنگار تسنیم گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجههای دیگر سریالهای معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریالهایش این کار را ساختیم.
وی افزود: میگویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نونخ» اول هم میگفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد میگیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم میگویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت میکند. او برای «نونخ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایشخانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقهمند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را میبینند.
فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نونخ۵» پایان مجموعههای «نونخ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت: نمیدانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیتهای داستانی برای «نونخ۶» پیدا میشود.
فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریالهای دنبالهدار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریالهایی که چند فصلهاند و به صورت سری ساخته میشوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد میکند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریالها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب میتواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.
او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجیهای تلویزیون را باور دارد که ۷۰ درصدِ مردم تلویزیون میبینند، افزود: من گاهی احساس میکنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقاماند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر میکند. در ارتباطاتی که با مردم داریم میبینیم مخاطبان ما را به واسطه «نونخ» میشناسند و چقدر این سریال را دنبال کردهاند؛ به این باور میرسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریالهایش هستند.
فرجی که گفته میشود قرار است یک سریال در نمایشخانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال میکند که به جایی برسد.
کد خبر 849428 منبع: تسنیم برچسبها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران فیلم و سریال ایرانی تلویزیون - صدا و سیما